(Video Spa) Waarom gebeurt dit met die Lotussen?
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
(Video Spa) Waarom gebeurt dit met die Lotussen?
In de keren dat ik op Spa heb gereden, heb ik al 3 keer een lotus in de vangrail zien staan op de zelfde plek. Dit is een stukje voor de Busstop chicane (die tegenwoordig trouwens rechtsaf is), net na een flauwe doch snelle linkerbocht. Er is aan de rechterkant veel (ruw) asfalt als uitloop strook.
Nimmer heb ik een ander merk daar zien crashen. Dus waarom wel een Lotus?
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 5693527941
Nimmer heb ik een ander merk daar zien crashen. Dus waarom wel een Lotus?
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 5693527941
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Die flauwe linkerbocht, kan jij die vol nemen in je M3 Elmar? Zo niet, dan denk ik dat het een combinatie is van lift-off oversteer en onervaren rijders... Ik merk toch dat er in het Lotuswereldje best veel mensen zijn die een Lotus hebben en die hem "weleens een keer willen uitlaten op het circuit" en zichzelf dan kunnen overschatten met zo'n auto'tje die zich schijnbaar makkelijk hard laat rijden..... maarrrr, die ~60% van het gewicht op de achterwielen maakt de auto best tricky met oversteer, vooral op hoge snelheden.
Helaas.... was een mooie exige volgens mij (nog nooit een lelijke gezien trouwens 8) ).
Helaas.... was een mooie exige volgens mij (nog nooit een lelijke gezien trouwens 8) ).
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Ik denk het ook. Als de achterkant daar door gas los een beetje omhoog komt gaat hij waarschijnlijk schuiven. Ik weet ook niet hoe goed een Elise aerodynamisch is. Kan zijn dat er sowieso al wat lift komt bij hogere snelheden, die je in die bocht toch wel haalt.Maik schreef:Die flauwe linkerbocht, kan jij die vol nemen in je M3 Elmar? Zo niet, dan denk ik dat het een combinatie is van lift-off oversteer en onervaren rijders... Ik merk toch dat er in het Lotuswereldje best veel mensen zijn die een Lotus hebben en die hem "weleens een keer willen uitlaten op het circuit" en zichzelf dan kunnen overschatten met zo'n auto'tje die zich schijnbaar makkelijk hard laat rijden..... maarrrr, die ~60% van het gewicht op de achterwielen maakt de auto best tricky met oversteer, vooral op hoge snelheden.
Helaas.... was een mooie exige volgens mij (nog nooit een lelijke gezien trouwens 8) ).
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
Bram, auto bevalt steeds beter. Instellingen in het onderstel is ook echt merkbaar. In de ochtend van wege de regen stonden de dempers helemaal open, ik ga dan toch niet zo hard en dan werkt het prima. Bij een opdrogende baan merk je gewoon dt ie te slap staat. Dus 15 (van de 40) klikken dicht gedraaid en je hebt een hele andere auto. Helaas ging de verstelling van een camberplate los, waardoor ik linksvoor circa 7 graden negatief camber had en de band in het spatbord ging happen. Kon eea nog wel daar fixen en dus doorrijden.
Maik, oorzaak lijkt lift-off oversteer, alleeen staan ze dan erg ver van de bocht af. Dat kan natuurlijk door het overtsuur proberen op te vangen en dan getrakteerd worden door een "tankslapper". De snelheid in die bocht durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik schat tussen de 140 en 170 km/u.
Maik, oorzaak lijkt lift-off oversteer, alleeen staan ze dan erg ver van de bocht af. Dat kan natuurlijk door het overtsuur proberen op te vangen en dan getrakteerd worden door een "tankslapper". De snelheid in die bocht durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik schat tussen de 140 en 170 km/u.
-
OnlineFabian
- Berichten: 7268
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Ik denk ook lift-off oversteer.
Met de motor rij ik de eerste vol in 6, vol op het gas. De 2e gaat in 5 vol op het gas. Best lastig om dan precies goed in en uit de bocht te komen. Als je net iets te vroeg instuurt dan moet je corrigeren met die snelheid om goed op de lijn te komen om niet buiten de baan te geraken. In mijn herinneren zit er ook nog iets camber in de bocht die naar buiten toe zachtjes afneemt.
Snelheid bij mij met de motor: 1e links 250, 2e links 220. Moet zo een Exige ook kunnen halen hoor in de 2e bocht.
Met de motor rij ik de eerste vol in 6, vol op het gas. De 2e gaat in 5 vol op het gas. Best lastig om dan precies goed in en uit de bocht te komen. Als je net iets te vroeg instuurt dan moet je corrigeren met die snelheid om goed op de lijn te komen om niet buiten de baan te geraken. In mijn herinneren zit er ook nog iets camber in de bocht die naar buiten toe zachtjes afneemt.
Snelheid bij mij met de motor: 1e links 250, 2e links 220. Moet zo een Exige ook kunnen halen hoor in de 2e bocht.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Tsja, bij dat soort snelheden kan je toch erg ver doorschuiven hoor, als het nat is. Dus het lijkt wel ver, maar niet onmogelijk, vooral als het echt aan het einde van de bocht gebeurd is.Elmar schreef:....
Maik, oorzaak lijkt lift-off oversteer, alleeen staan ze dan erg ver van de bocht af. Dat kan natuurlijk door het overtsuur proberen op te vangen en dan getrakteerd worden door een "tankslapper". De snelheid in die bocht durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik schat tussen de 140 en 170 km/u.
Met 220 er doorheen als het droog is? Cool 8)
-
OnlineFabian
- Berichten: 7268
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Als het nat is hooguit 10km/h minder hoor 8) Maar wel met regenbanden dan.Maik schreef:Elmar schreef:....
Met 220 er doorheen als het droog is? Cool 8)
Even verder offtopic, voor je beeldvorming:
http://www.youtube.com/watch?v=9Lbk14Qaro0
Dit rondje draai ik rustig in 3 minuten, die tijd rij ik tegenwoordig als het nat is, droog gaat er inmiddels nog 10 seconden af 8) Maar Spa is dan ook wel MIJN baan na de Nordschleife 8)
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
Een (standaard) Exige haalt daar de 220 niet. Met de Viper haalde ik de hoogste snelheid net voor Les Combes (lange rechte klimmende stuk na Eau Rouge) 240 km/u. Met de M3 210 km/u.
Verschil ook M3-Viper is dat ik Stavelot vol gas met de Viper kan nemen en met de M3 niet. Dit kan zijn dat de dempers iets te zacht stonden.
Snelste rondje M3 droge baan 3.02
Verschil ook M3-Viper is dat ik Stavelot vol gas met de Viper kan nemen en met de M3 niet. Dit kan zijn dat de dempers iets te zacht stonden.
Snelste rondje M3 droge baan 3.02
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
U vraagt, wij draaien:
http://www.youtube.com/watch?v=fVkkN1P9YJs
Tevens nog wat gewone beelden:
http://www.youtube.com/watch?v=uwKPW1iQamU
http://www.youtube.com/watch?v=fVkkN1P9YJs
Tevens nog wat gewone beelden:
http://www.youtube.com/watch?v=uwKPW1iQamU
- Sander S.
- Berichten: 3013
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
- Locatie: leerdam
Hey Fabian,Fabian schreef:Maik schreef:Als het nat is hooguit 10km/h minder hoor 8) Maar wel met regenbanden dan.Elmar schreef:....
Met 220 er doorheen als het droog is? Cool 8)
Even verder offtopic, voor je beeldvorming:
http://www.youtube.com/watch?v=9Lbk14Qaro0
Dit rondje draai ik rustig in 3 minuten, die tijd rij ik tegenwoordig als het nat is, droog gaat er inmiddels nog 10 seconden af 8) Maar Spa is dan ook wel MIJN baan na de Nordschleife 8)
Wil je dood ofzo

Elmar,
Mooie beelden.
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
Reed op semi's. Ik heb het tijdens de natte sessies rustig aangedaan (door schade en schande wijzer geworden). Merkte wel bij het einde van de natte sessies, dat zelf met semi's op een natte baan de tractie moeilijk te verbreken is, kon geen mooie drifts zetten in de nieuwe busstop chicane en La Source.
- Jorrit
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23
Een erg gemeen lachje


Tevens nog wat gewone beelden:
http://www.youtube.com/watch?v=uwKPW1iQamU
Zijn de eerste beelden die ik zie van de verbouwing van het circuit. Ziet er goed uit, Maar hoe rijd dat? Beter/slechter/mooier? Zo op de video lijkt het iig veiliger.
@Fabian
Hoe heet dat nr wat je gebruikt bij je Mas-du-Clos onboard filmpie
http://www.youtube.com/watch?v=7EbQTf_2w1w
Ken het circuit niet, lijkt wel op een iet wat te groot gebouwde kartbaan, maar dan met MEGA hoogte verschil. (en stiekum een wereld circuit om te rijden)
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
-
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 01 mei 2007, 15:33
- Locatie: Kortemark, Belgium
ander filmpje:
http://www.dailymotion.com/turbovet/vid ... duez-day/1
http://www.dailymotion.com/turbovet/vid ... duez-day/1
- Bram
- Berichten: 16655
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Jij rijdt wel vaker motor gok ik?Fabian schreef:Maik schreef:Als het nat is hooguit 10km/h minder hoor 8) Maar wel met regenbanden dan.Elmar schreef:....
Met 220 er doorheen als het droog is? Cool 8)
Even verder offtopic, voor je beeldvorming:
http://www.youtube.com/watch?v=9Lbk14Qaro0
Dit rondje draai ik rustig in 3 minuten, die tijd rij ik tegenwoordig als het nat is, droog gaat er inmiddels nog 10 seconden af 8) Maar Spa is dan ook wel MIJN baan na de Nordschleife 8)
Goeiendag zeg


- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Volgens mij gebeurt het echt helemaal aan het einde van de bocht, misschien dat het geen lift-off is maar dat hij met de achterwielen op de gladde (want natte) curbs komt? Hij breekt uit en ik denk met blokkerende wielen schiet hij in de andere kant de muur in. Hij had beter niet kunnen blokkeren en tegen kunnen sturen... maarja... de beste stuurlui....BelgianRally schreef:ander filmpje:
http://www.dailymotion.com/turbovet/vid ... duez-day/1

- Jorrit
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23
Ik weet niet of de curb nat is, maar als je probeerd hem netjes binnen de lijntjes te houden en daarom op het laatst nog een extra naar links stuurt (met eventueel gas los) dan eindig je ook links in de banden.
Als je hem gewoon wat wijd had laten lopen (ruimte genoeg) dan was er niet te veel aan de hand geweest.
Als je hem gewoon wat wijd had laten lopen (ruimte genoeg) dan was er niet te veel aan de hand geweest.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: RS-Ron, Semrush [Bot] en 1 gast