RS4 vs R32

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

RS4 vs R32

Bericht door Mike R32 » 13 mei 2007, 17:08

Hallo,

Gisteren rondgekeken voor een Audi RS4 type B5.
Gemiddeld moeten we ca 18000 Euro bijbetalen voor een RS4 met ca 100000km op de teller.

Voor dat we naar een RS4 keken hadden we ook al wat info gevraagd om de R32 te trakteren op een turbo van EIP of HGP. De R32 krijgt dan een vermogen van 420/460 pk, bovendien houden we ook nog een paar duizend Euro over voor onze spaarrekening.

Welke auto zal meer driving fun bieden de RS4 of de R32 met turbo?
We zijn er eigenlijk al wel uit, voordat we de knoop doorhakken wil ik even jullie mening weten :wink:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16582
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 13 mei 2007, 17:14

Corrigeer me als ik het fout heb, maar beide auto's zijn vooral rechtuit heel snel, toch? Redelijk onderstuurd bedoel ik dus.

Ik heb een R32 met turbo kit gezien en gehoord op de CBR07 en vond dat echt een super vet ding.

Aangezien ze ook nog eens 140 kg in gewicht schelen, lijkt op papier de R32 veelbelovend.

Maar goed, ik heb nog nooit in beide auto's gereden, dus kan er verder weinig zinnigs over zeggen.
Laatst gewijzigd door Bram op 13 mei 2007, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12992
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 13 mei 2007, 17:14

R32 met turbo!

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10867
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 13 mei 2007, 17:16

R32 met turbo. Dan heb je iets waarvan jezelf weet hoe goed de basis is en met dat vermogen is het een underdog killer 1e klas.
RS4 aanschaf is leuk maar ben je dan ook klaar voor het uitgegeven geld ? Blijven toch auto's die serieus geld kosten wanneer iets het begeeft.

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16582
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 13 mei 2007, 17:17

Denk vanwege het lagere gewicht en de brute upgrade de R32 inderdaad meer kicks levert dan de RS4.

Dat verandert natuurlijk als je de RS4 ook grondig aanpakt, maar dat zal heel veel geld kosten denk ik.

Online
k33z
Berichten: 2879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 13 mei 2007, 17:17

Misschien ben je nu iets 'voordeliger' uit om een turbo op je R32 te schroeven, maar alles wat je daar nu in investeerd zie je nooit meer terug.

De restwaarde van een RS4 ligt (denk ik) vele malen hoger dan die van een R32 met turbo.

Dus financieel zou ik kiezen voor een RS4, maar puur voor de kicks --> De R32 met turbo.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22499
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 13 mei 2007, 17:19

Qua beleving denk ik een overpowered Golf maar het is wel een inverstering die erg hard afschrijft. Je moet je realiseren dat de markt voor een dergelijke R32 nog beperkter is dan voor de RS4 als je er weer vanaf wil. Dus leuk voor de bankrekening nu maar over een jaar huilen met de pet op :?

Welke auto het meeste fun biedt hangt van jouw instelling af. Naast power hou ikzelf ook wel van een beetje comfort en aankleding. Op dat punt scoort de RS natuurlijk beter dan de R32 ook al is het een fraaie auto. Daarnaast vind ik een RS4 gewoon een super auto in zijn geheel en zijn ze ook relatief goedkoop van nog meer pk´s te voorzien.

Ik zou zonder twijfel voor de RS4 gaan maar goed met een R32 zou ik ook niet klagen :wink:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11633
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 13 mei 2007, 17:22

R32 met Turbo, met vraagtekens.

Maar echt handig is het niet om 10-15k voor zo'n modificatie uit te geven. Die centen ben je bij inruil bij een dealer helemaal kwijt. Als ze je auto al in willen ruilen. Of er zoveel liefhebbers rondlopen die op een 420 pk FWD zitten te wachten?

Als je toch bereid bent 18.000 uit te geven dan kun je ook voor een VDV Leon met Bilstein, Milltek, JD 270 pk + Traction Control etc. kiezen. Als rijdersauto en totaal pakket een superieure oplossing boven de 2 genoemde auto's. En nieuw! Ben met opzet even in de VAG hoek gebleven.

Robin
Berichten: 54973
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 13 mei 2007, 17:50

R32 heeft een vorm van '4wielaandrijving', Hylke hij is FWD met wanneer 't moet achterwielondersteuning. Niet 't beste recept in my book voor 'fun'maar hard rechtuit zal ie wel gaan met een turbo.

(Ik had vroeger een S3 met hetzelfde systeem)

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 13 mei 2007, 17:50

De R32 is voorzien van Haldex dus vierwielaangedreven.
Als we de turbo upgrade gaan doen zal de auto niet meer ingeruild gaan worden, voorwaarde van mijn vriendin :wink:

Heb altijd wel gedroomd van de RS4, onderhoud van de RS4 zal vele malen hoger zijn dan die van de R32. Met de R32 weet ik wat ik nu in huis heb. Tot nu toe probleemloze auto met ruim 70000km op de teller en altijd dealeronderhouden.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12992
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 13 mei 2007, 17:50

Hoe zit het bijv. met de verzekeringspremie van die 2?

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 13 mei 2007, 17:54

Premie RS4 zal beduidend hoger zijn dan die van de R32.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11633
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 13 mei 2007, 18:18

Robin schreef:R32 heeft een vorm van '4wielaandrijving', Hylke hij is FWD met wanneer 't moet achterwielondersteuning. Niet 't beste recept in my book voor 'fun'maar hard rechtuit zal ie wel gaan met een turbo.

(Ik had vroeger een S3 met hetzelfde systeem)
Och ja, Haldex. Ik ben uit vorm :?

Mening verandert er overigens niet door. 2 liter turbo's uit de moderne VAG's zijn uitstekend opvoerbaar. Heb een aantal weken terug even met een Golf5 R32 gereden en was niet echt onder de indruk. Power was duidelijk minder dan van een 130i en de vermogensafgifte was te lineair en daarmee niet spectaculair. Gewicht op de neus was ook overduidelijk aanwezig. Na 1/4 klaverblad sloeg het onderstuur toe.

Auto deed me in die karakteristiek sterk aan een E46 M3 denken. Als je deze denktrand doorzet maken de 2 liter turbo's van de VAG's dat wat de 130i voor BMW is. De beste rijmachines binnen de ranges. Want qua power en wegligging staat een R32 heel duidelijk in de schaduw van een goed getunede 2 liter turbo. Of er nou Seat, Audi of VW op staat.

Ik zal samen met een paar anderen altijd wel een roepende in de woestijn blijven. Zoals een M3 een onbreekbare status binnen BMW heeft, hebben de grote zware VW's en Audi's die binnen VAG. Mensen doen zichzelf voor heel veel geld graag heel erg tekort :twisted:

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04

Bericht door DDX » 13 mei 2007, 18:53

Hielke schreef:Als je toch bereid bent 18.000 uit te geven dan kun je ook voor een VDV Leon met Bilstein, Milltek, JD 270 pk + Traction Control etc. kiezen. Als rijdersauto en totaal pakket een superieure oplossing boven de 2 genoemde auto's. En nieuw!
hmms nieuwe leon heeft leuke motor, maar superieur aan de rs4 en/of r32turbo :?

Robin
Berichten: 54973
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 13 mei 2007, 18:58

Ik zag van die CBR 07 een filmpje van Tristan z'n snelheidsmeter in z'n kar (270pk dacht ik?). Gaat goed hard, maar niet zoals ik me had voorgesteld. Lijkt een beetje op de 330i met boven de 200 toch wel ademnood....

Maar is een lekker motortje denk ik.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11633
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 13 mei 2007, 19:09

Ik zeg ook niet dat een getunede 2 liter VAG superieur is aan die andere motoren. Ik zeg dat een auto met zo'n motor me veel meer Driving Fun zou bieden dan een vergelijkbare auto met een zware 6 cylinder.

Dat 90% van de "liefhebbers" dan nog steeds voor een zware "rechte lijn kneiter" zal kiezen, daar verander ik natuurlijk helemaal niks aan. Ik preek voor eigen parochie. De 10% die het fijne sturen en de mooie balans wel weten te waarderen :wink:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11633
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 13 mei 2007, 19:14

Robin schreef:Ik zag van die CBR 07 een filmpje van Tristan z'n snelheidsmeter in z'n kar (270pk dacht ik?). Gaat goed hard, maar niet zoals ik me had voorgesteld. Lijkt een beetje op de 330i met boven de 200 toch wel ademnood....

Maar is een lekker motortje denk ik.
Op het rechte stuk van Zandvoort liep een E46 M3 één enkele wagenlengte op de 270 pk Leon uit Robin. Na een halve minuut stug volhouden richting topsnelheid zal dat verschil wel groter worden. Maar tov een boze TGV ben je dan nog steeds nergens. Topsnelheid in rechte lijn is dan heel relatief :D

HSR
Berichten: 5496
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 13 mei 2007, 19:14

Haldex is een prima systeem maar is daarbij ook niet heel spectaculair. Ik denk dat een RS4, destijds met een torssen C ( fouten onder voorbehoud) meer een DF biedt. Daarbij ben ik huiverig of het systeem van HGP of EIP het lang zal uithouden en of dat de rest van de wagen het lang zal uithouden. Een Haldex is niet bepaald berekend op 400+ Pk's.

Tijdje terug was er een tuningcar test in de AMS. Bijna alle wagens van de grote tuners hadden ernstige mankementen na lange tijd vollast. Ik zou er nog even goed over nadenken. En als ik jou was ( ben ik alleen niet :wink: ) zou ik voor een 2000 S4 sedan gaan en deze met RS4 turbo's op een leuk vermogen brengen. Niet te hoog want dan trekken de zuigerstangen krom. Zo hou je ook nog een lieve duit in de pocket.

Robin
Berichten: 54973
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 13 mei 2007, 19:33

Hylke, topsnelheid in rechte lijn is inderdaad relatief. Ik denk ook dat een goed bereden 335i een redelijk stukje sneller is op Zandvoort dan een E46 M3. Bocht uit vooral door z'n instant trekkracht. En de wegligging ook.
Want als ik de tellersnelheden zie van in dit geval Tristans Leon, maakt een 335i daar gehakt van.200 bij de Leon is 225/230 oid in de 335i. 100%.
Dan is misschien een E46 M3 wel outdated? Maar dat geloof ik niet eigenlijk.

Op het korte rechte stuk in Papenburg liep een E46 M3 1 wagenlengte of iets meer uit tov mij in de toen nog 330i(258pk). Een 996TT liep ook weer 1 wagen uit op mij een keer daarvoor in de M3 E46. In 'n race is het verschil idd stukken groter.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10867
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 13 mei 2007, 19:39

Ik had eigenlijk dezelfde gedachte tijdens het zien van dat filmpje. Voor het gevoel gaat de wijzer niet echt snel over de cijfers heen. Weet niet of het komt omdat er geen dikke motorhuil bij zit. Ik vind de geluidsbeleving ook een belangrijk punt. Alleen daarom zou ik al de R32 pakken.

Ruud H.
Berichten: 162
Lid geworden op: 20 nov 2006, 00:35
Locatie: Den Haag

Bericht door Ruud H. » 13 mei 2007, 20:14

Premie RS4 zal beduidend hoger zijn dan die van de R32.
Zal ongeveer 2 keer zo hoog als uitkomen als voor de R32 en ik spreek uit ervaring want ik heb zelf een R32 en daarna een RS4 gereden.

Succes met de keuze.
Gr.Ruud.

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Bericht door Harrie » 13 mei 2007, 20:15

Is die 450pk in een R32 uberhaupt wel betrouwbaar? Een R32 die bloedsnel is zonder dat iemand het weet..super. Een gave RS4, toch een van mijn droomauto's...super. Kortom, ik zou geen keuze kunnen maken, gelukkig hoeft ik dat ook niet. :wink:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5436
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 13 mei 2007, 20:32

Meen dat ze in de USA het Haldex systeem 'vast' zetten, zodat hij permanent 50-50 levert?
Zo op het eerst gezicht zou ik voor RS4 gaan, voordelen zijn toch wel dat je de investering terugkrijgt (waarde van auto ligt hoger, terwijl met dezelfde uitgave de Golf in feite niks meer waard wordt). Bovendien lijken mij de rij-eigenschappen van de RS4 een stuk interessanter.

Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:11
Locatie: Emmen

Bericht door Louis » 13 mei 2007, 20:57

Voor de meeste driving-fun zou ik absoluut voor de R32 met turbo gaan !
Lichter en meer hardcore.

Qua afschrijving maakt het niet veel uit tussen beide auto's denk ik, het geld van die upgrade van de R32 zie je inderdaad niet meer terug, maar ik denk dat een RS4 ook nog giga zal afschrijven.

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04

Bericht door DDX » 13 mei 2007, 21:03

volgens mij is de RS4 alleen vrij lastig met verzekerings eisen (als ik verhalen lees/hoor)

wat betreft de snelheid bij de Leon van tristan, bakverhouding zijn niet echt geschik om sneller als 250km/u te rijden

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Will F. en 16 gasten