Maar toch is dat niet het hele verhaal.
Zet een Lada Niva en een Lancer EVO 9 op dezelfde banden (type, maat) en zorg dat ze door een bocht gaan waarbij allevier de banden precies hun maximale grip kunnen vinden, dan nog zal de EVO sneller zijn.
Er spelen buiten banden dus ook nog andere factoren mee (downforce even buiten beschouwing gelaten), zwaartepunt bijvoorbeeld, wielbasis, welke nog meer allemaal?
En is het zo dat een goed onderstel (dan denk ik vooral aan veren en dempers) vooral het dynamische gedeelte van het rijgedrag regelt?
Dus zeg maar als een auto in een lange bocht (denk aan een flauwe Autobahn bocht) eenmaal gesettled is dat het onderstel helemaal niet zo veel verschil meer maakt, maar dat je juist pas merkt of een onderstel goed is bij richtingsveranderingen, hobbels en kuilen e.d., juist als er factoren in het spel zijn die een reactie van het onderstel vragen.
En als zijspoor, waarom wordt overhellen als iets slechts gezien?
In principe is het toch niet zo'n opgave om een onderstel zo af te stellen dat de banden hun maximale contact met de weg kunnen hebben bij een bepaalde hoek van overhellen?
Of zijn met een niet overhellende auto in principe altijd betere resultaten te behalen?
Ja, toerwagens hellen ook niet over, maar heeft dat er ook niet mee te maken dat ze daar het zwaartepunt zo laag mogelijk proberen te krijgen en dus wel meteen vast zitten aan een hard onderstel, terwijl een straatauto met zijn carter 5cm boven het asfalt niet zo'n lang leven beschoren zal zijn?
En in hoeverre vereisen tractie en grip tegengestelde set-ups?
Ik kan me voorstellen dat je bij een fwd (even als voorbeeld, is het makkelijkste) de voorwielen voor maximale tractie liefst zo recht mogelijk onder de auto hebt staan, maximaal contact van de band op de weg.
Maar in een bocht zou je juist weer liever wat meer camber hebben, is de uiteindelijke ideale afstemming dan gewoon een compromis tussen die twee of zijn er manieren om daar omheen te werken?
Volgens mij is er hier veel kennis op dit gebied, spui het maar, wordt uiteindelijk niemand dommer van!