Het grote 'DF racefiets' topic
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Di2 zal vast wel relaxt zijn, maar lijkt me nogal overdreven. Beter geef je hetzelfde uit aan een nieuwe fiets, of wat minder en haalt voor het restant tot die 2K een mooie set wielen.
- DDX
Di2 bevalt mij perfect, zou niet meer zonder willen 
Wat ik zo snel zie in reviews is dat de wielen die erbij zitten niet super zijn, maargoed kan je eenvoudig vervangen maar maakt fiets totaal wel weer wat duurder.

Wat ik zo snel zie in reviews is dat de wielen die erbij zitten niet super zijn, maargoed kan je eenvoudig vervangen maar maakt fiets totaal wel weer wat duurder.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Hier heb ik mijn Fulcrum Racing 3 wielen gehaald:
http://www.hopmansfietsgigant.nl/wielse ... sets-2013/
Is volgens mij een bijzonder scherpe prijs
http://www.hopmansfietsgigant.nl/wielse ... sets-2013/
Is volgens mij een bijzonder scherpe prijs

- DDX
Dat zijn prima wieltjes idd, heb ze zelf ook.
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Wat merk je nou door het hebben van andere wielen? Ik heb Mavic Aksium zo uit m'n hoofd...
- Jesper
- Auto: BMW M135i
Inderdaad dat vraag ik me ook af. Wat en hoeveel merk je van een beter setje wielen?
- matthyssie
Ook wordt altijd gezegd dat een carbon voorvork comfortabeler zou zijn? Bij mijn weten is carbon (koolstofvezelcomposiet) toch echt vele malen stijver dan zowel alu als staal. Het veert dus veel minder. Hoe kan het dan comfortabeler zijn?
- RVV
Het is wel een erg mooi systeem. Of het nodig is? Wat vaak zo is, ken je het niet mis je het niet, eenmaal gewend wil je nooit weer anders. 2014 fiets van Cube met Di2 kost 3000 euro. Dat heb ik er niet zo snel voor over. Maar een 2012 model voor 1800 euro is wel interessant. Ter veld in Zevenhuizen heeft een 2014 model staan. Op beide een keer een proefrit maken voor de verschillen en overeenkomsten. Een alternatief is altijd nog de GTC SL met 11 speed 6800 ultegra. Die zit rond de 2000 euro met korting moet die ook voor 1800 mogelijk zijn. Ik ga overigens wel voor een ultegra afmontage. Deze schijnt gewoon duurzamer te zijn dan een 105. Met het oog op de kilometers die ik fiets vind ik dit toch wel een pré.DDX schreef:Di2 bevalt mij perfect, zou niet meer zonder willen
Overigens pin ik me niet op Cube vast. Dik heeft ook Giant en Cannondale. Kan ook goed een paar fietsen vergelijken tijdens een proefrit. Zal wel even vooruit worden geschoven ivm een gezins vakantie in mei.
Nog even over de wielen en wielen in het algemeen. Ik zal toch eerst de originele wielen die bij de fiets zitten willen gebruiken. Je moet ook weten wat het verschil is om een duurdere set wielen te rechtvaardigen.
- DDX
Wat merk je van betere set wielen :
-gewicht
-stijver
-steviger
Vooral te merken tijdens optrekken of als je gaat klimmen.
En niet onbelangrijk :
-looks
-geluid tijdens rijden
En Rico gewoon proefritjes maken op wat fietsen.
Verschil tussen 105 en Ultegra vraag ik me echt af of je het gaat merken.
Duurzamer betwijfel ik, dat hangt gewoon van onderhoud/schoonmaken af.
Voordeel van goedkopere groep is dat de vervangonderdelen ook goedkoper zijn, al kan je ook prima tiagra casette/ketting op een ultegra groep gebruiken.
-gewicht
-stijver
-steviger
Vooral te merken tijdens optrekken of als je gaat klimmen.
En niet onbelangrijk :
-looks
-geluid tijdens rijden
En Rico gewoon proefritjes maken op wat fietsen.
Verschil tussen 105 en Ultegra vraag ik me echt af of je het gaat merken.
Duurzamer betwijfel ik, dat hangt gewoon van onderhoud/schoonmaken af.
Voordeel van goedkopere groep is dat de vervangonderdelen ook goedkoper zijn, al kan je ook prima tiagra casette/ketting op een ultegra groep gebruiken.
- Tim N
Leuke maar lastige keuze Rico, maar lees nu al dat je al veel voorpret hebt bij het zoeken.
Voor mij blijven Cube, Merida en zo nog een paar toch altijd een beetje de Skoda's in de autowereld.
Het zijn geen slechte fietsen, doen prima wat ze moeten en bieden erg veel waar voor hun geld.
Maar ik mis toch dat stukje beleving, emotie met die merken.
Je kunt natuurlijk ook in jou prijsklasse kijken of je een leuk frame kunt bemachtigen en dan zelf het fietsje opbouwen. Je zei dat je niet direct een andere fiets wilde, dan zoek je door het jaar heen de delen bij elkaar.
Zo kun je uiteindelijk een fiets hebben die helemaal aan je wensen voldoet.
(moet je wel lol hebben/inzien in het zelf opbouwen natuurlijk)
Voor mij blijven Cube, Merida en zo nog een paar toch altijd een beetje de Skoda's in de autowereld.
Het zijn geen slechte fietsen, doen prima wat ze moeten en bieden erg veel waar voor hun geld.
Maar ik mis toch dat stukje beleving, emotie met die merken.
Je kunt natuurlijk ook in jou prijsklasse kijken of je een leuk frame kunt bemachtigen en dan zelf het fietsje opbouwen. Je zei dat je niet direct een andere fiets wilde, dan zoek je door het jaar heen de delen bij elkaar.
Zo kun je uiteindelijk een fiets hebben die helemaal aan je wensen voldoet.
(moet je wel lol hebben/inzien in het zelf opbouwen natuurlijk)
- Tim N
Kwam dit tegen weet jou lengte etc niet maar lijkt mij een nette koop voor het geld.
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=15&t=68446" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=15&t=68446" onclick="window.open(this.href);return false;
- RVV
Is verkocht.Tim N schreef:Kwam dit tegen weet jou lengte etc niet maar lijkt mij een nette koop voor het geld.

Een 2e hands wil ik niet. Gewoon een nieuwe frisse fiets. (Ook al kan een 2e hands relatief veel waar voor het geld zijn). Zelf een fiets opbouwen is niks voor mij. Heb ik domweg geen geduld voor. Kennis ontbeer ik ook.
Maar de voorpret is ook gewoon leuk. Merken en emotie, zei het al eerder een goed punt om rekening mee te houden. Maar ik moet ook aanknopingspunten hebben. Of een uitgangspunt. Emotie blijft ook een persoonlijk iets. Het Giant fietsje wat ik nu heb zal weinigen hier ook maar 1 Seconde raken qua emotie. Maar ikzelf vind het juist wel een gave fiets. Ik vind het gewoon een stoer bakkie. Ik weet zeker dat deze fiets mij in de toekomst zal bij blijven omdat het de eerste fiets is waar ik veel kilometers met veel plezier heb weggetrapt. Wat ik bedoel te zeggen emotie is wat je er zelf van maakt. Het gaat mij er om dat ik tzt voor mijzelf de leukste/gaafste fiets koop (binnen mijn budget) . Wat ik al wel een beetje in de gaten heb is dat er geen echt slechte merkfietsen worden gemaakt. Maar er is ook geen haast. Misschien wacht ik wel tot het eind van het jaar/seizoen. Dan komen de 2014 modellen in de opruiming .

- Mathieu
-
Volgens mij al eerder gezegd, maar staar je niet blind op de afmontage. 105 is echt prima, dat verschil (ook in duurzaamheid) ga je volgens mij niet merken.
Daarmee zeg ik niet dat Ultregra niet beter is en leuker (emotie), maar voor de kwaliteit hoef je 105 niet te laten.
Je staart je te snel blind op de afmontage en het uiterlijk. Waar het ECHT om gaat is de geometrie. Die moet je eerst kennen, dan valt al 95% van het aanbod af. Dan kan je pas echt een keuze maken.
Geometrie is het enige wat telt, de rest is bijzaak.
Daarmee zeg ik niet dat Ultregra niet beter is en leuker (emotie), maar voor de kwaliteit hoef je 105 niet te laten.
Je staart je te snel blind op de afmontage en het uiterlijk. Waar het ECHT om gaat is de geometrie. Die moet je eerst kennen, dan valt al 95% van het aanbod af. Dan kan je pas echt een keuze maken.
Geometrie is het enige wat telt, de rest is bijzaak.
- RVV
Mathieu prachtige fiets, maar ver boven het budget. Ik ga het budget iig niet oprekken voor emotie 
Kees goede post! Uiteindelijk gaat het er vooral om dat je goed zit op de fiets. En dat je zonder pijn met plezier kan fietsen. Nu ben ik wel "redelijk" makkelijk qua zitten. Als ik nu mijn bijna 2000 km reken op het Giant fietsje, zo uit het rek, niks nada opmetingen. Rondje fietsen en gekocht.
Maar geen zitklachten, of pijntjes in het onderlichaam en bovenlichaam. Kan geluk zijn natuurlijk. En een fitness fiets is geen racefiets qua houding. Ik weet dat jij veel "toestanden" mee heb gehad qua zitten (gelezen op het gummen forum) en je kritische houding kan ik zeer begrijpen.
Maar ik moet natuurlijk wel ergens beginnen. ik bedoel je moet je wel ergens op richten. Merken, Materiaal, afmontage, fietsenwinkel/maker selectie etc. Waar ik in het begin geen enkel zicht had op de schimmige racefiets wereld, kan ik nu wel redelijke het een en ander schiften. (verschillen/overeenkomsten/type fietsen ed). En ik heb voor de goede orde nog geen enkele keuze gemaakt. Voorkeuren? Ook niet echt. Ik loop nu wat fietsenwinkels langs om gewoon een indruk te krijgen van hun. Ik hou dit bewust oppervlakkig. Een winkel waar bij ik geen goed gevoel heb, die ga ik ook niet belasten met fietsmetingen ed.(kost veel tijd en schept verplichtingen vind ik). Het is voorlopig allemaal nog voorselectie van mijn kant.

Kees goede post! Uiteindelijk gaat het er vooral om dat je goed zit op de fiets. En dat je zonder pijn met plezier kan fietsen. Nu ben ik wel "redelijk" makkelijk qua zitten. Als ik nu mijn bijna 2000 km reken op het Giant fietsje, zo uit het rek, niks nada opmetingen. Rondje fietsen en gekocht.

Maar ik moet natuurlijk wel ergens beginnen. ik bedoel je moet je wel ergens op richten. Merken, Materiaal, afmontage, fietsenwinkel/maker selectie etc. Waar ik in het begin geen enkel zicht had op de schimmige racefiets wereld, kan ik nu wel redelijke het een en ander schiften. (verschillen/overeenkomsten/type fietsen ed). En ik heb voor de goede orde nog geen enkele keuze gemaakt. Voorkeuren? Ook niet echt. Ik loop nu wat fietsenwinkels langs om gewoon een indruk te krijgen van hun. Ik hou dit bewust oppervlakkig. Een winkel waar bij ik geen goed gevoel heb, die ga ik ook niet belasten met fietsmetingen ed.(kost veel tijd en schept verplichtingen vind ik). Het is voorlopig allemaal nog voorselectie van mijn kant.
- matthyssie
http://www.wielerkoopjes.nl/CubeAGREEGTCSL" onclick="window.open(this.href);return false;
Wielerkoopjes wordt gerund door een ex-(semi-)profwielrenner. Zit in Burgum, dus niet al te ver bij jou vandaan. De maat is wel even afhankelijk van hoe lang je bent. Hij heeft van de meeste fietsen maar 1 of enkele maten staan.
Wielerkoopjes wordt gerund door een ex-(semi-)profwielrenner. Zit in Burgum, dus niet al te ver bij jou vandaan. De maat is wel even afhankelijk van hoe lang je bent. Hij heeft van de meeste fietsen maar 1 of enkele maten staan.
- RVV
Had ik al gezien 

- matthyssie
- Mathieu
Kwestie van tijd en dan wordt een fiets ook gewoon emotie.RVV schreef:Mathieu prachtige fiets, maar ver boven het budget. Ik ga het budget iig niet oprekken voor emotie
Kees goede post! Uiteindelijk gaat het er vooral om dat je goed zit op de fiets. En dat je zonder pijn met plezier kan fietsen. Nu ben ik wel "redelijk" makkelijk qua zitten. Als ik nu mijn bijna 2000 km reken op het Giant fietsje, zo uit het rek, niks nada opmetingen. Rondje fietsen en gekocht.Maar geen zitklachten, of pijntjes in het onderlichaam en bovenlichaam. Kan geluk zijn natuurlijk. En een fitness fiets is geen racefiets qua houding. Ik weet dat jij veel "toestanden" mee heb gehad qua zitten (gelezen op het gummen forum) en je kritische houding kan ik zeer begrijpen.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de Campagnolo Record groep. Zo mooi, daar kan je spontaan van huilen. En ja van de prijs ook

Remgrepen
En elektronisch schakelen! Noem me maar een ouwe lul maar wat is er mis met mechanisch schakelen, helemaal niets. Hetzelfde geldt voor schijfremmen.
Als ik je vertel dat ik 17 jaar wedstrijden gereden heb en zowat nooit mijn achterrem heb aangeraakt.
- Mathieu
Een titanium De Rosa met Campagnolo Record.
Klaar, basta, finito.
- RVV
Haha zo mooi gewoon in de vitrinekast leggen ipv op de fiets monteren
Schijfremmen lijkt me trouwens ook onzin. Helemaal als je nooit in de bergen of heuvels rijd.
Electronisch schakelen heeft bij mij ook geen voorkeur. Je loopt soms ergens tegen aan en dan neem je het mee in je overweging.
Eigenlijk allemaal ingewikkelde toestanden dat fietsen. Hardlopen is zo veel simpeler. Set hardlopen schoenen en gewoon gaan. uurtje rennen en klaar. Moet je 2,5 uur voor op de fiets kloten.

Schijfremmen lijkt me trouwens ook onzin. Helemaal als je nooit in de bergen of heuvels rijd.
Electronisch schakelen heeft bij mij ook geen voorkeur. Je loopt soms ergens tegen aan en dan neem je het mee in je overweging.
Eigenlijk allemaal ingewikkelde toestanden dat fietsen. Hardlopen is zo veel simpeler. Set hardlopen schoenen en gewoon gaan. uurtje rennen en klaar. Moet je 2,5 uur voor op de fiets kloten.

-
Het is inderdaad lastig te kiezen wat prettig is voor jou kwa geometrie bij een eerste racefiets.
Maar ik zou gewoon het zekere voor het onzekere kiezen en gaan voor een meer op comfort gerichte racefiets. Zoals eerder genoemd, Specialized Roubaix, Cannondale Synapse, Focus Izalco Ergoride (mooie fiets trouwens voor goede prijs), Bianchi Infinito / Intenso, etc.
Voor 90% van de wielertoeristen is zo een fiets mijns inziens de beste oplossing. Je kan fietsen zonder een enorme spacer toren onder je stuurpen, fiets dempt wat oneffenheden en dus hou je het langer vol, etc.
Ik zou dus beginnen met het selecteren van het soort frame dat je wilt (comfort vs puur race), geometrietabellen bekijken (italiaanse fietsen zijn bijvoorbeeld vaak korter dan Amerikaanse), etc. Je hoeft hier geen enorme studie van te maken als je niet weet wat je zoekt, maar dit is denk ik wel de basis.
Daarna zou ik gaan kijken welke merken een passend frame hebben binnen budget, welke merken spreken je aan, om daarna te kijken met welke afmontage ze binnen budget beschikbaar zijn.
Nog een tip, ik zou liever een fiets kopen met 105 in plaats van Ultegra en dan direct de standaard wielen op marktplaats zetten en er voor 310 euro een setje Fulcrum Racing 3 wielen in zetten. Een setje betere wielen heb je veel meer aan dan een upgrade van 105 naar Ultegra.
Maar ik zou gewoon het zekere voor het onzekere kiezen en gaan voor een meer op comfort gerichte racefiets. Zoals eerder genoemd, Specialized Roubaix, Cannondale Synapse, Focus Izalco Ergoride (mooie fiets trouwens voor goede prijs), Bianchi Infinito / Intenso, etc.
Voor 90% van de wielertoeristen is zo een fiets mijns inziens de beste oplossing. Je kan fietsen zonder een enorme spacer toren onder je stuurpen, fiets dempt wat oneffenheden en dus hou je het langer vol, etc.
Ik zou dus beginnen met het selecteren van het soort frame dat je wilt (comfort vs puur race), geometrietabellen bekijken (italiaanse fietsen zijn bijvoorbeeld vaak korter dan Amerikaanse), etc. Je hoeft hier geen enorme studie van te maken als je niet weet wat je zoekt, maar dit is denk ik wel de basis.
Daarna zou ik gaan kijken welke merken een passend frame hebben binnen budget, welke merken spreken je aan, om daarna te kijken met welke afmontage ze binnen budget beschikbaar zijn.
Nog een tip, ik zou liever een fiets kopen met 105 in plaats van Ultegra en dan direct de standaard wielen op marktplaats zetten en er voor 310 euro een setje Fulcrum Racing 3 wielen in zetten. Een setje betere wielen heb je veel meer aan dan een upgrade van 105 naar Ultegra.
- RVV
Wederom goeie tips! 

- Tim N
Welke maat val je ongeveer in Rico?
- RVV