Het grote 'DF racefiets' topic
- RVV
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Tim, ik snap wat je bedoelt, toch fietst het simpele Giant fietsje erg fijn. Maar racefiets gaat er zeker komen!
- DDX
Gewoon voorlopig door blijven fietsen op je huidige fiets Rico.
Kan je ondertussen lekker nadenken wat je als volgende fiets wilt.
Kan je ondertussen lekker nadenken wat je als volgende fiets wilt.
- RVV
Als de fiets niet beviel had ik gisteren al een andere racefiets gekocht. Grootste voordeel van een racefiets is eigenlijk alleen dat ik er wat sneller mee zal kunnen fietsen. Over de hele linie zal mijn gemiddelde snelheid circa 2 a 3 km/h omhoog gaan. (Eerder 2 dan 3 denk ik). Eventueel pieksnelheden zullen ook tot 5 km/h hoger liggen dan nu. Dat gezegd hebbende vraag ik me nog steeds af wat ik moet doen. Voor rond de 2000 euro een knappe Carbon fiets kopen met ultegra afmontage. Of voor rond de 1000 euro een aluminium fiets met 105 afmontage. Een tussenweg is een aluminium fiets met ultegra rond de 1500 euro. Ik denk ergens dat een Carbon fiets met ultegra niks sneller fietst of lekkerder dan een aluminium met 105. Maar een Carbon fiets met ultegra lijkt me kwalitatief wel weer een stap hoger (beter?) een Alu fiets van rond de 1000 euro is meer no nonsens (niet zeuren over kleur of uiterlijk) Carbon fiets van rond de 2000 euro is meer smaakgevoelig (goed fietsen maar ook gewoon mooi zijn)
Maar goed waarom 2000 euro uitgeven als 1000 euro ook genoeg is? Als het fietsen er toch niets anders door zal zijn (niet sneller oid).
Wat is jullie mening?
Maar goed waarom 2000 euro uitgeven als 1000 euro ook genoeg is? Als het fietsen er toch niets anders door zal zijn (niet sneller oid).
Wat is jullie mening?
-
- Auto: M2
Een kwalitatief hoogwaardige alu fiets kost meer dan €1000. Bijvoorbeeld de cannondale caad 10 of canyon ultimate al. Dan ben je al snel 1500 kwijt en dan is de stap naar carbon relatief klein. Mijn eerste racefiets was zo'n €1000 cube allu peloton met volledig 105 en fulcrum 7 wielen. Jaartje gekeken of ik het aankon met mijn rug en daarna een carbon fiets gekocht. Die stap kan jij denk ik overslaan omdat je inmiddels weet je dat je het leuk vindt. Ik zeg carbon van rond de €2000 met ultegra of sram force.
- RVV
Duidelijk advies!
-
- Auto: M3P, 130i
Waarom alleen focus naar Shimano? SRAM en Campagnolo kan je erbij betrekken.
Zo vond/vind ik het schakelsysteem van Campa (opschakelen met wijsvinger in remhendel, terugschakelen met duim op stuur) prettiger dan bij Shimano. Dat is uiteraard persoonlijk en alles went. Bij mij was het intuïtief een verschil.
Daarnaast proef ik veel rationaliteit. Waarom niet een stuk emotie erbij en de "mooiste" fiets kopen voor het geld. Het is bija net zoals met auto's. Stuk merkbeving, -historie is ook leuk.
Wereldkampioen zullen wij niet worden, dus dan ga je meer genieten van het design/techniek van de fiets.
Zo vond/vind ik het schakelsysteem van Campa (opschakelen met wijsvinger in remhendel, terugschakelen met duim op stuur) prettiger dan bij Shimano. Dat is uiteraard persoonlijk en alles went. Bij mij was het intuïtief een verschil.
Daarnaast proef ik veel rationaliteit. Waarom niet een stuk emotie erbij en de "mooiste" fiets kopen voor het geld. Het is bija net zoals met auto's. Stuk merkbeving, -historie is ook leuk.
Wereldkampioen zullen wij niet worden, dus dan ga je meer genieten van het design/techniek van de fiets.
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Mijn eerste fiets, een Giant TCR Once Edition had een Campagnolo groep erop zitten. Ik vond dat beter schakelen (kwam denk ik ook omdat het een dubbel was) dan het triple systeem van mijn nieuwe Giant. Nadeel van die groep was dat ik in de Ardennen extreem heb moeten lijden om boven te komen
Anyway, mijn volgende fiets is zeker een Italiaan (precies om de reden waar indobesar het over heeft; merkbeleving, emotie) en op een Italiaan mag alleen maar Campagnolo

Anyway, mijn volgende fiets is zeker een Italiaan (precies om de reden waar indobesar het over heeft; merkbeleving, emotie) en op een Italiaan mag alleen maar Campagnolo

- RVV
Wat betreft rationaliteit dat klopt wel een beetje. Maar dat is een bewuste keuze. Stukje zelfbescherming ook. Ik ken mezelf wel een beetje en als ik me op een merk/beleving historie ga richten dan moet ik eerst dat gevoel vinden in dat merk. Omdat ik eigenlijk helemaal niets heb met fietsmerken wil ik me ook niet op een merk of bepaalde merken vastpinnen. Een Cannondale doet me net zoveel (of weinig) als een Trek, Bianchi, Cube, Giant, Scott, Koga of vul een willekeurig merk in. Het moet natuurlijk wel een mooie fiets zijn maar dat is vooral een kwestie van smaak. Maar elk merk heeft wel mooie fietsen. Kleur vind ik trouwens ook wel belangrijk. Een witte fiets vind ik bijvoorbeeld ronduit lelijk. Net als knalrood of andere felle signaalkleur. Wat me opvalt is dat er nauwelijks kleurkeuze is binnen hetzelfde model. Begrijp me niet verkeerd een keuze hangt natuurlijk niet van de kleur af. Maar speelt uiteindelijk wel rol. Stel drie fietsen op het oog. Alle drie fietsen ze goed en zitten ze in dezelfde prijsklasse dan zal de kleur mede bepalend zijn.Daarnaast proef ik veel rationaliteit. Waarom niet een stuk emotie erbij en de "mooiste" fiets kopen voor het geld. Het is bija net zoals met auto's. Stuk merkbeving, -historie is ook leuk.
- DDX
Gewoon zelf kleurtje kiezen 
Een van de redenen dat ik voor een Jan Janssen heb gekozen.

Een van de redenen dat ik voor een Jan Janssen heb gekozen.
- Tim N
Dan lekker doorfietsen tot die fiets langskomt die je grijpt.
Had ik ook met mijn Niner, kwam hem met wat snuffelen tegen, was niet opzoek naar wat anders maar hij ging niet uit mijn hoofd.
Veel te duur (niet te verantwoorden naar mijzelf, oude fiets was nog dik in orde)
Maar toch eens een doel gesteld, stel dat hij er over twee maand nog staat......
Zo geschiede, oude te koop gezet voor bedrag wat hij moest opbrengen en zo niet dan niet.
Stond er 15min op, telefoon, verkocht dus "soort van" droom van laatste maanden kwam uit, ik haalde de Niner op.
Tot nu toe geen dag spijt gehad, is als aan Ferrari in de schuur, als ik er moet zijn kijk ik altijd even naar de fiets, noem mij gek/raar whatever, DAT is wat ik zocht en gevonden heb.
Kan ik het ook met 1000 euro fiets af? Jazeker, had ik dan ook dit gevoel gehad? Absoluut nooit, dat is toch ook wat waard.
Had ik ook met mijn Niner, kwam hem met wat snuffelen tegen, was niet opzoek naar wat anders maar hij ging niet uit mijn hoofd.
Veel te duur (niet te verantwoorden naar mijzelf, oude fiets was nog dik in orde)
Maar toch eens een doel gesteld, stel dat hij er over twee maand nog staat......
Zo geschiede, oude te koop gezet voor bedrag wat hij moest opbrengen en zo niet dan niet.
Stond er 15min op, telefoon, verkocht dus "soort van" droom van laatste maanden kwam uit, ik haalde de Niner op.
Tot nu toe geen dag spijt gehad, is als aan Ferrari in de schuur, als ik er moet zijn kijk ik altijd even naar de fiets, noem mij gek/raar whatever, DAT is wat ik zocht en gevonden heb.
Kan ik het ook met 1000 euro fiets af? Jazeker, had ik dan ook dit gevoel gehad? Absoluut nooit, dat is toch ook wat waard.
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
Grappig, datzelfde heb ik met m'n €1000 fiets.
En met de auto die nog minder dan dat gekost heeft.

En met de auto die nog minder dan dat gekost heeft.

- RVV
Dat is natuurlijk een goed argument! Nu heb ik niet zoveel met merken etc. Maar inderdaad je verdiept je steeds meer in de materie in de loop van de tijd. Een fiets kopen en achteraf balen dat je niet jouw "Ferrari" onder de fietsen heb gekocht (of die nou 1000 of 5000 heeft gekost) is ook jammer. Ik begrijp Indobesar zijn argumentatie ook wel. Het is net een beetje als met horloges, elke type geeft uiteindelijk de tijd aan, maar voor een speciale klok wilgje ook een emotionele keuze maken. JJ verhaal met eigen kleurkeuze is wel super!Tim N schreef:Dan lekker doorfietsen tot die fiets langskomt die je grijpt.
- Tim N
Laatste zin als ik hem teruglees is wel kortzichtig, had theoretisch ook een 1000,00 fiets kunnen zijn natuurlijk.
(ik schreef teveel naar deze ervaring)
*zie net dat je gepost hebt tussendoor*
Die tik komt vanzelf wel om de hoek als je het fietsen geweldig blijft vinden
(ik schreef teveel naar deze ervaring)
*zie net dat je gepost hebt tussendoor*
Die tik komt vanzelf wel om de hoek als je het fietsen geweldig blijft vinden
- RVV
Ik begreep de strekking van je opmerking wel
Het moet je raken, is met auto's natuurlijk niet anders. Heb je je droomauto op het oog dan is je vastgestelde budget ineens veel minder vast 

- RobS
..en weer terug van een rondje in de Ardennen, wat is het toch een heerlijke omgeving om te fietsen. Lekker rustig overal, het asfalt was overall ook prima, een aantal lange klimmen en een fijne temperatuur. Omdat we weer op tijd terug moesten zijn, zijn we vroeg (7:00) vertrokken en hebben we een klein rondje van 100km gedaan, om 13:15 zat ik alweer thuis aan de soep
http://app.strava.com/activities/129764887" onclick="window.open(this.href);return false;

http://app.strava.com/activities/129764887" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bram
- Tim N
Vandaag maar eens voorgenomen de MTB route hier helemaal te fietsen (snij vaak een paar saaie stukken over) om toch eens te kijken hoe lang de route volgens strava is.
Kom ik thuis... heeft strava de eerste 20-25 km helemaal niks opgenomen.... aarrrgg
Begin doodleuk ergens op de route. Meer mensen wel eens dit soort rare dingen meegemaakt met strava?
Kom ik thuis... heeft strava de eerste 20-25 km helemaal niks opgenomen.... aarrrgg
Begin doodleuk ergens op de route. Meer mensen wel eens dit soort rare dingen meegemaakt met strava?
- matthyssie
Nee, totaal niet. Altijd van begin tot eind perfect.
- ///Joost
4 uur verder en nog geen woord gerept hier over de FANTASTISCHE win van de heer Terpstra in Paris-Roubaix?!
Wat een wedstrijd weer! Wie heeft er ook gekeken?

Wat een wedstrijd weer! Wie heeft er ook gekeken?
- Tim N
Idd geweldig, maar natuurlijk niet binnen gezeten op zo'n mooie dag. Juist zelf op de fiets 

- ///Joost
Ik ook...lang leve DVR.Tim N schreef:Idd geweldig, maar natuurlijk niet binnen gezeten op zo'n mooie dag. Juist zelf op de fiets
- Bram
Dat niet, wel dat het in de bergen in Italië altijd schromelijk overdrijft met het aantal geklommen hoogtemeters.Tim N schreef:Vandaag maar eens voorgenomen de MTB route hier helemaal te fietsen (snij vaak een paar saaie stukken over) om toch eens te kijken hoe lang de route volgens strava is.
- RVV
Ik was bij Dik bikecentrum even rondkijken. Kreeg wel duidelijk en net advies. Daar stond ondermeer onderstaande fiets.
http://www.bikecentredik.nl/928250768/C ... EE-GTC-DI2" onclick="window.open(this.href);return false;
Van 2800 voor 2000 euro overjarig model maar wel nieuw. Maat komt overeen met wat ik moet. Ik lees wel veel positieve dingen over electronisch schakelen. Is het ook waard? (In het algemeen) wat is jullie mening over deze fiets? Ik denk dat ie ook wel voor 1750 of 1800 euro weg gaat. Even er van uit gaan dat die na een proefrit goed bevalt. (Komt nog).
http://www.bikecentredik.nl/928250768/C ... EE-GTC-DI2" onclick="window.open(this.href);return false;
Van 2800 voor 2000 euro overjarig model maar wel nieuw. Maat komt overeen met wat ik moet. Ik lees wel veel positieve dingen over electronisch schakelen. Is het ook waard? (In het algemeen) wat is jullie mening over deze fiets? Ik denk dat ie ook wel voor 1750 of 1800 euro weg gaat. Even er van uit gaan dat die na een proefrit goed bevalt. (Komt nog).
-
- Auto: M2
Lijkt me geen verkeerde fiets voor het geld. 2012 was volgens mij het eerste jaar van Ultegra electrisch schakelen. Inmiddels is er een nieuwe Ultegra groep met 11 speed die wel weer iets beter schijnt te zijn.
DDX heeft geloof ik Ultegra di2 op zijn fiets. Die kan er vast meer over vertellen.
DDX heeft geloof ik Ultegra di2 op zijn fiets. Die kan er vast meer over vertellen.
- matthyssie
600 gram lichter dan mijn fiets welke ook nog eens de helft minder kostte? Ik heb dan wel geen elektrisch schakelen. Wel Ultegra.