Ik heb zelf een 3.6 M5 en zo'n wagen in goede staat houden kost gewoon klauwen met geld, simpel zat. Ik wil je niet bang maken maar wel waarschuwen. Het is ook niet een kwestie van of goed kunnen sleutelen of diepe zakken hebben maar een kwestie van beide.
Onderdelen worden ook steeds schaarser wat de prijs flink opdrijft. Tevens gaat ook alles kapot aan zo'n auto. Dit ligt niet aan een gebrek aan kwaliteit, integendeel zelfs, maar simpelweg omdat 20 jaar oude onderdelen inmiddels aan het eind van hun life-cycle zitten en revisie/revisieonderdelen schreeuwend duur zijn. Voordeel is wel dat de S38B36 een bijzonder hufterproof motortje is maar ook hier geldt; het is 20 jaar oud en heeft slijtage. Zo haalde ik recentelijk mijn reserve S38B36 uit elkaar. Had 13 jaar in een schuur gelegen dus ik had er goede hoop op dat de motor weinig interne slijtage had. Guess again, 0.1mm zuigerspeling dus daar mogen overmaatse jongens in wil je dat goed hebben. Kost je met koprevisie onder aan de streep ook makkelijk 4000+ Eu.
Mijn specifieke M5 probeer ik in zeer betrouwbare operationele staat te houden. Dit houdt voor mij in dat de wagen 100% moet presteren op het circuit, daar heb ik 'em immers voor gebouwd. Dit betekend een grondige inspectie voor een circuitdag en een grondige inspectie daarna en je komt eigenlijk altijd wel iets tegen dat op het to-do lijst komt. Kwa chassis en ophanging is er veel veranderd dus je merkt dat de zwakke schakel opschuift. Interessant is dan ook om te zien dat deze nu de hulpstabi's zijn, je kan het slechter treffen.
Als ik ga uitrekenen wat de wagen mij aan tijd en euro's heeft gekost dan springen de tranen in mn broek. Alles is dan ook wel vernieuwd of gereviseerd (Sperdiff, volledige uitlaat, stuurhuis, alle draagarmen, uniball lagers, S38je, Bilstein schroefset, Bremo remmerij, etc etc.). Keerzijde is dan wel dat ik de snelste en best presterende auto heb die ik voor het geld kon bouwen.
Dit kost veel geld en energie maar de wagen heeft mij nog nooit in de steek gelaten, niet na tig rondjes ring, niet na tig kilometers op Papenburg niet na tig rondjes CPZ en ook niet na de vele snelle nachtelijke ritten op 's Herenswegen. Rust warm rijden en dan keer op keer die 7250rpm aantikken en koude rillingen ervaren
De S38 is simpelweg een gecultiveerde racemotor en dat merk je. Na een uur CPZ loopt de motor ook het lekkerst, levert geen vermogen in en loopt kogelhard.