De E34 M5

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1057
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

De E34 M5

Bericht door Vliet » 10 apr 2014, 10:41

Nou even een topic openen over deze iconische auto. Ik heb veel berichten en topics gelezen over de E34 M5 op dit forum en andere forums.

Nu liep ik vandeweek tegen een potentieel mooie E34 M5 aan. Het is een 3.6 uit 1990 nu in het bezit nog van de tweede eigenaar (sinds 1996). De auto heeft +/- 130K gelopen en de eigenaar zegt alles te kunnen onderbouwen middels boekjes en facturen. De auto is helemaal OEM en ziet er ook goed uit.

Nu lees ik veel "horrorverhalen" en een quote op dit forum van: alles wat je aanraakt kost een rooitje" :tooth:

Ik rijd nu een E90 325i met vrijwel alle opties, maar sinds mijn tracktool weg is mis ik toch rauw rijplezier.

Als je 1000-1500e per jaar uitgeeft aan onderhoud voor de auto, is dat te doen? Of kost het onderhoud een meervoud voor zo een auto?

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: De E34 M5

Bericht door EvdP » 10 apr 2014, 10:55

Volgens mij is de S38B36 niet de slechste keus qua //M motoren. Ik meende dat dit een betrouwbaarder blok was dan de S50 / S52.

Gebruikersavatar
jgpeggeman
Berichten: 147
Lid geworden op: 29 jun 2011, 10:20
Locatie: Kampen

Re: De E34 M5

Bericht door jgpeggeman » 10 apr 2014, 11:37

de s38b36 is inderdaad aardig 'bulletproof'. Het onderhoud hier aan is een stuk lager als de b38 variant.

Verder moet je rekenen dat remmen, schijven, onderstel en dergelijke ook wat duurder zijn. Ga je voor de latere modellen moet je rekenen dat de edc dempers ook mega duur zijn (€1000+ )

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: De E34 M5

Bericht door Snipe » 10 apr 2014, 11:40

Zolang er niks kapot gaat en je niet al te veel kilometers maakt is het wel te doen met 1000 tot 1500 euro. Maar ja, het zijn natuurlijk wel auto's van 20 jaar oud.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: De E34 M5

Bericht door Knot » 10 apr 2014, 11:55

Alles kan stuk, zeker als het altijd rustig rijdt en je er dan zelf ineens mee gaat trappen.

Kleppen stellen ook arbeidsintensief klusje toch?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: De E34 M5

Bericht door Peric » 10 apr 2014, 12:17

Raymondw kan je hier veel meer over vertellen.. :)
Heeft ook een zeer uitgebreid topic over zijn E34M5.
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... f=3&t=2801" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De E34 M5

Bericht door GTRene » 10 apr 2014, 15:27

in theorie kan je best goed zitten met zo'n auto, je hebt immers bij goed onderhoud e.d. verder geen afschrijving die je bv bij een nwe auto wel hebt.
dus dat geld wat je dan in theorie al bespaart kan je uitgeven als je grotere pech hebt.
daarbij alles wat je vernieuwd kan er ook weer ff tegen, dus laat je niet te bang maken...ja je kan pech hebben maar ook jaren plezier zonder al te veel geneuzel en je hebt wat 'aparts'

en als je een beetje handig bent ist nog leuker te doen lijkt me.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: De E34 M5

Bericht door ///Joost » 10 apr 2014, 15:37

Ik denk dat handig zijn bij zo'n auto een must is. Anders is het niet te betalen en de lol is er snel af dan.

bm-dub
Berichten: 1171
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: De E34 M5

Bericht door bm-dub » 10 apr 2014, 15:47

.
Laatst gewijzigd door bm-dub op 25 feb 2016, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: De E34 M5

Bericht door GTRene » 10 apr 2014, 15:52

bm-dub schreef:de 3,6 is wel de betrouwbaardere keus van wat ik heb gelezen. EDC dempers zijn het zwakke punt en kosten indd. al gauw een rooitje.
is dat zoiets?
Afbeelding

ziet er wel duur uit, lijkt wel een 'complete' veerpoot incl spindle zeg maar.

magoed, 1x nieuw kan je ook weer een hele tijd lijkt me?

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: De E34 M5

Bericht door EvdP » 10 apr 2014, 16:13

Je zit toch niet vast aan die dempers? Er kan toch ook ander spul onder?

HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: De E34 M5

Bericht door HSR » 10 apr 2014, 16:20

Ik heb zelf een 3.6 M5 en zo'n wagen in goede staat houden kost gewoon klauwen met geld, simpel zat. Ik wil je niet bang maken maar wel waarschuwen. Het is ook niet een kwestie van of goed kunnen sleutelen of diepe zakken hebben maar een kwestie van beide.

Onderdelen worden ook steeds schaarser wat de prijs flink opdrijft. Tevens gaat ook alles kapot aan zo'n auto. Dit ligt niet aan een gebrek aan kwaliteit, integendeel zelfs, maar simpelweg omdat 20 jaar oude onderdelen inmiddels aan het eind van hun life-cycle zitten en revisie/revisieonderdelen schreeuwend duur zijn. Voordeel is wel dat de S38B36 een bijzonder hufterproof motortje is maar ook hier geldt; het is 20 jaar oud en heeft slijtage. Zo haalde ik recentelijk mijn reserve S38B36 uit elkaar. Had 13 jaar in een schuur gelegen dus ik had er goede hoop op dat de motor weinig interne slijtage had. Guess again, 0.1mm zuigerspeling dus daar mogen overmaatse jongens in wil je dat goed hebben. Kost je met koprevisie onder aan de streep ook makkelijk 4000+ Eu.



Mijn specifieke M5 probeer ik in zeer betrouwbare operationele staat te houden. Dit houdt voor mij in dat de wagen 100% moet presteren op het circuit, daar heb ik 'em immers voor gebouwd. Dit betekend een grondige inspectie voor een circuitdag en een grondige inspectie daarna en je komt eigenlijk altijd wel iets tegen dat op het to-do lijst komt. Kwa chassis en ophanging is er veel veranderd dus je merkt dat de zwakke schakel opschuift. Interessant is dan ook om te zien dat deze nu de hulpstabi's zijn, je kan het slechter treffen.


Als ik ga uitrekenen wat de wagen mij aan tijd en euro's heeft gekost dan springen de tranen in mn broek. Alles is dan ook wel vernieuwd of gereviseerd (Sperdiff, volledige uitlaat, stuurhuis, alle draagarmen, uniball lagers, S38je, Bilstein schroefset, Bremo remmerij, etc etc.). Keerzijde is dan wel dat ik de snelste en best presterende auto heb die ik voor het geld kon bouwen.

Dit kost veel geld en energie maar de wagen heeft mij nog nooit in de steek gelaten, niet na tig rondjes ring, niet na tig kilometers op Papenburg niet na tig rondjes CPZ en ook niet na de vele snelle nachtelijke ritten op 's Herenswegen. Rust warm rijden en dan keer op keer die 7250rpm aantikken en koude rillingen ervaren :)
De S38 is simpelweg een gecultiveerde racemotor en dat merk je. Na een uur CPZ loopt de motor ook het lekkerst, levert geen vermogen in en loopt kogelhard.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1057
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: De E34 M5

Bericht door Vliet » 11 apr 2014, 10:51

Hmmm genoeg stof tot nadenken :gek: Ik ga er eens een weekendje over slapen. En afwachten waar de verkoper mee komt :coffee:

Iig bedankt voor de input

bm-dub
Berichten: 1171
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: De E34 M5

Bericht door bm-dub » 11 apr 2014, 11:25

ga je er ook mee het circuit op?"dat schilt ook wel in je kosten per jaar lijkt me.

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1057
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: De E34 M5

Bericht door Vliet » 11 apr 2014, 12:01

Nee de auto zou dan als daily gaan dienen. Misschien een keer een rondje ring omdat ik de weg ken, maar verder gewoon woon-werk.

HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: De E34 M5

Bericht door HSR » 11 apr 2014, 14:13

bm-dub schreef:ga je er ook mee het circuit op?"dat schilt ook wel in je kosten per jaar lijkt me.

Ik denk dat je je daar nog in kan vergissen. SLS, Airconditioning... Kost allemaal een rooitje minimaal :D Let ook goed op roest, de M5jes beginnen daar ook wat last van te krijgen en het zit altijd op nare plekken. Zo roesten de voorste krikpunten van binnenuit, typisch iets wat je moet weten en het is een rot klus om netjes te krijgen. Idem voor onderkant portieren.

Overigens zeg ik ook niet dat je het niet moet doen, je moet alleen van te voren accepteren dat het een dure wagen is om in goede conditie te houden. Voordeel van de BMW OEM onderdelen is gelukkig wel dat ondanks ze versleten zijn ze vaak nog functioneren (Dit zei van Lennep over z'n Porsche racewagen). Dit is ook een nadeel want zo heb je heel wat M5's rondrijden die een slechtere wegligging hebben dan een 20 jaar oude Caddy.

Maar maak je geen illusies, kijk eens wat een geld er uitgegeven wordt aan E36 M3's om ze in goede staat te houden, dat is ook niet voor niks. Idem voor E30 M3's, Porsche 946, 968, Ford Cosworth, MB 190 16v, etc. Gewoon duur maar supergaaf speelgoed :D

Alles komt neer op onderhoud en heeft de huidige eigenaar een uitstekend onderhouden M5 te koop dan kan je in het begin van de ownership al vast sparen voor de toekomst.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: De E34 M5

Bericht door Fabian » 11 apr 2014, 14:20

Ow, je hebt hem toch al gekocht zie ik? :mrgreen:

http://www.premiumclassics.nl/index.php ... Uniek.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Was maar 125K Euro....

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: De E34 M5

Bericht door Robin Hartog » 11 apr 2014, 14:50

Fabian schreef:Ow, je hebt hem toch al gekocht zie ik? :mrgreen:

http://www.premiumclassics.nl/index.php ... Uniek.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Was maar 125K Euro....
Heilige crisis. :duh: :love:

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1057
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: De E34 M5

Bericht door Vliet » 11 apr 2014, 16:42

:roflol: ik had m zien staan, maar kon net die envelop niet vinden waar ik die 1,5 ton in verstopt had :mrgreen:

Ik heb mijn 530d wel bij hem vandaan. Hij heeft mooi spul altijd staan :headbang:

Gebruikersavatar
Remy
Berichten: 724
Lid geworden op: 22 mar 2006, 11:20

Re: De E34 M5

Bericht door Remy » 12 apr 2014, 16:51

Die 20 Jahre stond een tijdje geleden voor 40k te koop.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: De E34 M5

Bericht door Tomj » 14 apr 2014, 11:58

Concurrentie, Ik heb die zwarte ook op het oog :mrgreen:

Het lijkt mijns inziens echt wel een goede koop, maar M5 rijden is niet cheapo :)
De verkoper lijkt wel niet terug te mailen :(

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: De E34 M5

Bericht door ///Joost » 14 apr 2014, 12:41

Remy schreef:Die 20 Jahre stond een tijdje geleden voor 40k te koop.
En verkocht is ie!

raymondw
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
Locatie: NL

Re: De E34 M5

Bericht door raymondw » 14 apr 2014, 21:27

Remy schreef:Die 20 Jahre stond een tijdje geleden voor 40k te koop.
Uit zeer betrouwbare bron heb ik vernomen dat 18/20 voor heel wat meer geld richting Nederland is gegaan, wat de vraagprijs van 125k in een ander perspectief plaatst; maar het feit dat deze auto zo snel is verkocht mag je er vanuit gaan dat er meerdere gegadigden zijn geweest die de prijs in Dld al heeft opgedreven en dat 18/20 uiteindelijk naar een van deze partijen is gegaan.

Premium Classics heeft slim gehandeld.

cvr
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jan 2010, 14:03

Re: De E34 M5

Bericht door cvr » 15 apr 2014, 20:41

You only live once :df:

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: De E34 M5

Bericht door Tomj » 23 apr 2014, 11:39

Ik heb er nooit reactie op mailverkeer gehad bij deze, ik heb inmiddels dibbs op een roestvrije spaanse 91'er E34 M5 van 2de eigenaar met 145000 km op de klokken. :headbang:


Edit: waarom maken we hier niet gelijk het E34 M5 occasiondraadje van? :)

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], CRZ en 13 gasten