
Het grote 'DF racefiets' topic
-
- Berichten: 748
- Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
- Auto: M2
- Locatie: Delft
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Komt inderdaad doordat de fiets scheef staat. Ben overigens niet heel enthousiast over het stuur. Vond het 3T Ergonova stuur dat op mijn vorige fiets zat prettiger. Ga ik binnenkort maar eens aanschaffen. Verder helemaal enthousiast 

- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
http://link.marktplaats.nl/m785640126" onclick="window.open(this.href);return false;
Tis wel geen racefiets, maar er is hier zoveel kennis, vandaar. Fiets ziet er bijzonder goed uit. Is ie die 450 euro waard? En is dat systeem met die verende achtervork (instelbaar middels een hendel op het frame) goed? Ik zie die constructie op nieuwe Koga's namelijk niet meer terug. Is daar een reden voor?
Tis wel geen racefiets, maar er is hier zoveel kennis, vandaar. Fiets ziet er bijzonder goed uit. Is ie die 450 euro waard? En is dat systeem met die verende achtervork (instelbaar middels een hendel op het frame) goed? Ik zie die constructie op nieuwe Koga's namelijk niet meer terug. Is daar een reden voor?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Vraag #1: Waar ga je hem voor gebruiken?Hielke schreef:http://link.marktplaats.nl/m785640126
Tis wel geen racefiets, maar er is hier zoveel kennis, vandaar. Fiets ziet er bijzonder goed uit. Is ie die 450 euro waard? En is dat systeem met die verende achtervork (instelbaar middels een hendel op het frame) goed? Ik zie die constructie op nieuwe Koga's namelijk niet meer terug. Is daar een reden voor?
Prijs voor de fiets lijkt me redelijk tot hoog. Wij hebben vorig jaar voor een stadsfiets voor mijn vrouw gekeken en toen merkte ik dat ik het eea bij moest lezen, want ook in dat segment heeft de technologie niet stilgestaan.

Wat dingen die mij opvallen:
- Frame is nieuw en vervangen in 2010. Heeft de fiets een klapper gemaakt? Zo ja, wat is de toestand van de vering voor/achter, derailleur, etc?
- Je betaalt een premium voor de complexe vering. Voorvorkvering is prettig en vaak standaard, maar achtervering? M.i. niet nodig, maar je betaalt er wel extra voor. vering speel je de eerste week mee, maar stel je daarna nooit meer bij. Leuk op een MTB, maar overbodig op een stadsfiets.
- Derailleurschakeling, dus meer onderhoud/afstelling nodig. Tevens kwetsbaarder dan naafschakeling.
- Naafdynamo is in mijn optiek een must, en dat heeft deze.
Al met al zou ik gaan voor een andere fiets die minstens 100 euro goedkoper is. Je zou er makkelijk een moeten kunnen vinden op MP. Gewoon een mooie Sparta, Gazelle of Koga.
Must is naafdynamo en voorvorkvering. Gewenst is naafschakeling.
- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Bedankt voor de info Joost.
Volgens de zoon van de (inmiddels overleden) eigenaar heeft de fiets geen klapper gemaakt. Het frame is spontaan gebarsten. Achterderailleur schakelt beroerd. Ik kon tijdens het proefritje slechts 3 tandwielen benaderen. Ging er vanuit dat dit een slechts een afstellingsprobleem is, maar het kan dus meer zijn. Ik wil de fiets voor wat kleine trainingsritjes gebruiken. M'n huidige stadsfiets heeft slechts 3 versnellingen en het gat tussen de 1 en 2 is erg groot.
Die achtervering moet met mijn gewicht (99 kg) op bijna de hardste stand worden ingesteld. Bij een middeninstelling bottomt ie vaak uit. Of hij zit in de bumpstop (harde bumpstop), hoe je dat bij zo'n fiets ook maar noemt. Weinig functioneel dus. Fiets spoort en remt wel heel mooi.
Volgens de zoon van de (inmiddels overleden) eigenaar heeft de fiets geen klapper gemaakt. Het frame is spontaan gebarsten. Achterderailleur schakelt beroerd. Ik kon tijdens het proefritje slechts 3 tandwielen benaderen. Ging er vanuit dat dit een slechts een afstellingsprobleem is, maar het kan dus meer zijn. Ik wil de fiets voor wat kleine trainingsritjes gebruiken. M'n huidige stadsfiets heeft slechts 3 versnellingen en het gat tussen de 1 en 2 is erg groot.
Die achtervering moet met mijn gewicht (99 kg) op bijna de hardste stand worden ingesteld. Bij een middeninstelling bottomt ie vaak uit. Of hij zit in de bumpstop (harde bumpstop), hoe je dat bij zo'n fiets ook maar noemt. Weinig functioneel dus. Fiets spoort en remt wel heel mooi.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Als je er mee wilt trainen koop dan een sportievere fiets.. Minder meuk er op als spatborden kettingkast verlichting etc. Ik zou een fitness fiets aanraden. Dan zet je jet energie/kracht ook om in snelheid. Voor rond de 500 euro heb je zulke fietsen al nieuw.
- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Van die sportieve dingen krijg ik zo'n zere reet. Vond het zadel op die Koga al te extreem. Daar zou dan eventueel ook een comfortzadel op moeten.
-
- Berichten: 2889
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Eens met Rico, een fitness fiets is dan een zeer goede oplossing.
Gewoon een goede fietsbroek kopen en wennen. Uiteindelijk hou je het op een hard zadel veel langer vol dan op een enorm comfortabel zadel. Het is alleen wennen en het geschikte zadel vinden (wat zeer persoonlijk is).
Gewoon een goede fietsbroek kopen en wennen. Uiteindelijk hou je het op een hard zadel veel langer vol dan op een enorm comfortabel zadel. Het is alleen wennen en het geschikte zadel vinden (wat zeer persoonlijk is).
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Hielke schreef:Van die sportieve dingen krijg ik zo'n zere reet. Vond het zadel op die Koga al te extreem. Daar zou dan eventueel ook een comfortzadel op moeten.
Ik denk dat je je vergist. Een zacht comfort zadel geeft juist minder steun waardoor je de energie uit je benen veel minder efficiënt wordt overgebracht. Met een zacht comfort zadel trap je als het ware de energie in het zachte zadel. Helemaal met een rechte zithouding. (Geld trouwens ook voor allerlei veersystemen, compleet zinloos als je niet op onverhard rijd). Een zere reet is in de eerste plaats vooral wennen, zitvlees kweken noemen ze dat. Met een beetje spek op je kont gaat het zelfs sneller. Verder moet je gewoon een goede fietsbroek aantrekken met zeem (soort vocht opnemend kussentje in de broek) geen onderbroek want dan gaat het schuren.
Je kunt het ook omdraaien waarom zit er op al die race/fitness/MTB fietsen een sportief zadel als een zacht comfortzadel veel prettiger zou zijn?
- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Sport/Fitness/MTB wordt helemaal niks. Dat is 3 keer gebruiken en daarna nooit meer. Been there, done that.
M'n eigen ouwe Batavus Flying Dutchman van 25 jaar fiets eigenlijk prima. Simpel lepper zadeltje erop gezet ooit, klaar. Tis alleen die beroerde overbrenging. Tussen 1 en 2 zit een bezopen groot gat. 3 is voor bergaf en wind in de rug bedacht.
450 vind ik ook nog vrij veel voor een experiment. Maar als je ziet wat de fietshandelaren voor afgetrapte meuk vragen dan is het weer zeer schappelijk.
M'n eigen ouwe Batavus Flying Dutchman van 25 jaar fiets eigenlijk prima. Simpel lepper zadeltje erop gezet ooit, klaar. Tis alleen die beroerde overbrenging. Tussen 1 en 2 zit een bezopen groot gat. 3 is voor bergaf en wind in de rug bedacht.
450 vind ik ook nog vrij veel voor een experiment. Maar als je ziet wat de fietshandelaren voor afgetrapte meuk vragen dan is het weer zeer schappelijk.
-
- Berichten: 2889
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
- Locatie: Leidschendam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Hebben ze geen goede fiets sim Hielke? Dan kan je op je bureaustoel blijven zitten 

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Het komt natuurlijk niet aanwaaien. Vraag je eerst af waarom je überhaupt wilt fietsen?
Welk doel wil je stellen? En kies dan het juiste gereedschap (fiets).
Als je gaat timmeren sla je ook geen spijkers met een stuk hout, wil je circuitrijden dan neem je ook geen bestelbus. In dat licht bezien (je zegt zelf training) vind ik zo''n 2e hands Koga een grotere experiment. Wellicht eens gaan proefrijden op een fitnessfiets (of variant daarop) bij de fietsenwinkel.
Je kunt een fitness fiets trouwens vrij makkelijk ombouwen naar een meer praktische fiets mocht het uiteindelijk niet bevallen.
Welk doel wil je stellen? En kies dan het juiste gereedschap (fiets).
Als je gaat timmeren sla je ook geen spijkers met een stuk hout, wil je circuitrijden dan neem je ook geen bestelbus. In dat licht bezien (je zegt zelf training) vind ik zo''n 2e hands Koga een grotere experiment. Wellicht eens gaan proefrijden op een fitnessfiets (of variant daarop) bij de fietsenwinkel.
Je kunt een fitness fiets trouwens vrij makkelijk ombouwen naar een meer praktische fiets mocht het uiteindelijk niet bevallen.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ben het wel met Rico eens.
Ik heb zelf een Trek 7.5FX voor woon werk. Alu frame met carbon vork. Al is die van mij redelijk kaal (no pun intended) met alleen een bagagedrager en een fietstasje, dus geen spatborden. Je kunt er nog redelijk mee doortrappen en ik kan nog redelijk wat meenemen. Het sportieve zadel is puur gewenning. Als je de eerste keer op een racefiets stapt denk je ook bij jezelf, hoe hou ik deze houding in godsnaam 4 uur vol.
En als je in die prijsklasse shopt zeker geen fiets bij een handelaar kopen, want die pakken zo 100-150 euro winst. En dat kun je mooi in je zak houden als je geduldig MP afstruint.
Ik heb zelf een Trek 7.5FX voor woon werk. Alu frame met carbon vork. Al is die van mij redelijk kaal (no pun intended) met alleen een bagagedrager en een fietstasje, dus geen spatborden. Je kunt er nog redelijk mee doortrappen en ik kan nog redelijk wat meenemen. Het sportieve zadel is puur gewenning. Als je de eerste keer op een racefiets stapt denk je ook bij jezelf, hoe hou ik deze houding in godsnaam 4 uur vol.
En als je in die prijsklasse shopt zeker geen fiets bij een handelaar kopen, want die pakken zo 100-150 euro winst. En dat kun je mooi in je zak houden als je geduldig MP afstruint.
- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Al gedaan Kees. Ik bleek er de beste in te zijn. Mont Ventoux, Gross Glockner, Gallibert. Alles buiten categorie was voor mij. Ik hoef er niet eens in het eggie mee te beginnen want de uitdaging is er al uit.k33z schreef:Hebben ze geen goede fiets sim Hielke? Dan kan je op je bureaustoel blijven zitten

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Voor mij was het fietsen trouwens ook een experiment. Als hardloper een tijdje geblesseerd geweest (nu niet meer) je merkt vrij snel dat niets doen grote invloed heeft op je opgebouwde basisconditie. Dus besloot ik om te gaan fietsen. Nu had ik daar mijn gazelle fiets voor kunnen pakken (ongeveer als die koga) maar ik had al snel in de gaten dat het niet ging werken. Hardlopen doe ik op hardloopschoenen en niet op werkschoenen sportief fietsen zou ook op een sportieve fiets moeten. Gelijk een racefiets vond ik voor mij dan weer een stap te ver want ik fietste echt nooit, in heel 2013 hooguit 150 km gefietst met de gazelle. Nu na een maand heeft het fietsvirus me aardig te pakken. En ik ben blij dat ik daarvoor een geschikte fiets heb. Als ik het met de gazelle had willen doen dan was ik na een week al afgehaakt. Misschien zou gelijk een racefiets verstandiger zijn geweest maar dat is achteraf een koe in de kont kijken. Die komt er tot ook wel. Reserve fiets er naast is altijd handig.
-
OnlineLuco
- Berichten: 29365
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Jij weet niet eens hoe werkschoenen eruit zien Rico 

- Hielke
- Berichten: 11638
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Zo'n fitness fiets als die Trek 7.5 fx, daar heb je zeker ook nog speciale schoenen voor nodig? Ik zit wat op marktplaats te koekeloeren maar een normale trapper heb ik daar nog niet gezien.
Edit: my mistake. Op de Trek website staan ze gewoon met trappers.
Edit: my mistake. Op de Trek website staan ze gewoon met trappers.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik heb een soortgelijke fiets, de eerste 1000 km gereden met gewone trappers. Nu wel van die speciale schoenen en clips, maar dat is zeker niet nodig. De krachtoverbrenging is efficiënter met speciale schoenen. Maar gewone trappers is prettiger om te fietsen. Want dan kun je af en toe je voeten verplaatsen op de trappers en ook je zithouding anders aanpassen.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Er zitten inderdaad normale trappers op als je hem koopt. Omdat ik deze puur voor non-racefiets ritten gebruik heb ik de standaard trappers expres laten zitten, zodat ik met alle schoenen kan fietsen.
- Jesper
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Maar andere pedaaltjes kosten niet de wereld. Dus als je er andere op wil, schroef je die er toch op voor een paar eurie
- Maus
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
- Locatie: Onder de rook van R'dam
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Precies. Zelf heb ik klikpedalen welke nog een behoorlijke trappervorm hebben, zodat ook fietsen met gewone schoenen geen enkel probleem is.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Hielke zoekt pedalen waar hij zijn Friese doorlopers in kan drukken 

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Welke fiets zouden jullie kiezen?
http://www.telegraaf.nl/reiskrant/artic ... staand.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telegraaf.nl/reiskrant/artic ... staand.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- Stefan R
- Berichten: 2247
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Geen van allen denk ik
Ik zou een BIANCHI Intenso met Ultegra compact 11 SP kiezen in die prijsklasse.

Ik zou een BIANCHI Intenso met Ultegra compact 11 SP kiezen in die prijsklasse.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Even de foto's omdat niet iedereen de link kan aanklikken. De Giant heb ik zelf op het oog maar verder nog geen keuze gemaakt of fietsen uitgesloten. Ik wil wel een merk waarvan een fietsen maker of in Groningen zit of in een dorp bij mij in de buurt. Dit ivm het onderhoud en garantie.
- Bijlagen
-
- image.jpg (677.19 KiB) 1116 keer bekeken
-
- image.jpg (605.38 KiB) 1116 keer bekeken
-
- image.jpg (566.42 KiB) 1116 keer bekeken
- Stefan R
- Berichten: 2247
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Re: Het grote 'DF racefiets' topic
Ik weet niet of het echt in de buurt is.
http://www.bianchi.com/nl/dealerlocator ... -SAPPEMEER" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bianchi.com/nl/dealerlocator ... -SAPPEMEER" onclick="window.open(this.href);return false;