olie pomp e36 323

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
yorick

olie pomp e36 323

Bericht door yorick » 30 mar 2014, 20:22

Mijn e36 323 touring wilde twee weken geleden niet mee op vakantie. Na een check op de brug op de avond voordat we zouden vertrekken naar Zwitserland had de olie pomp er geen zin meer in. Dus heb de touring maar thuis gelaten :)

Het gebeurde trouwens bij het starten om de auto van de brug te rijden. Hoorde een kleine tik, daarna bleef het olie lampje branden.

We vermoedden dat de moer van het olie pomp tandwiel er af was gelopen, dat schijnt een kwaaltje te zijn bij M52's.

Vandaag met vriend Robin het carter er onderuit gesleuteld en helaas is er meer aan de hand. De oliepompketting is gebroken en de pomp liep zwaar. Op de plek des onheils, lag het e.e.a aan gruis, maar ook een niet geïdentificeerd metalen pinnetje. De pomp liep zwaar door gruis, met in het binnenwerk flinke schaafsporen. Bij de pickup vonden we tevens plastic delen van de kleppendekselpakking.

Daarna ook de kleppendeksel getrokken. Dat zag er allemaal nog prima uit. Vervolgens het oliefilter eruit daar zat ook een beetje gruis in, waarschijnlijk van de ketting die had huisgehouden in de carterpan.

Ik twijffel zelf een beetje of deze motor nog te redden is. Met 3 ton op de klok en dat gruis, is het de vraag of de pomp de oorzaak is of gevolg.. Maar Robin durft het wel aan om de pomp te vervangen, spoelen met nieuw filter en vervolgens weer nieuwe olie en filter.

We hadden even geen beschikking over TIS en vroegen ons af of we een niewe ketting kunnen monteren zonder krukas demontage. De ketting lijkt niet deelbaar, wat betekent dat het blok eruit moet krukas eruit en weer in elkaar. In dat geval is het best een klus, dan kan ik er ook voor kiezen om de M52b28 met een ton erop uit de racer erin te zetten en een S50 of iets anders daarin te lepelen. Hmm help!

Tim N

Re: olie pomp e36 323

Bericht door Tim N » 31 mar 2014, 15:15

Uit de racer, en daar een S50 in :tooth:

yorick

Bericht door yorick » 31 mar 2014, 16:25

Een S50 in de racer voel ik ook het meest voor, maar misschien moet ik toch overwegen eerst het nest te verlaten en een huisje met grote schuur te kopen :)

Inmiddels is de bestelling eruit en heb ik ervoor gekozen de motor nog een kans te geven. De motor hoeft er niet uit, wel moet de distributiedeksel los om de ketting die de oliepomp aandrijft weer te monteren. Morgen avond maar een beginnetje maken.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 31 mar 2014, 17:10

Uit de racer, en daar een S50 in :tooth:

yorick

Bericht door yorick » 13 mei 2014, 00:23

Sinds de laatste post in dit topic is er e.e.a gebeurd. De eerder gestelde diagnose bleek het gevolg te zijn van 2 uitgelopen bevestigingen van de kettinggeleider. Daarmee valt wel alles op zijn plaats, het pinnetje maakte deel uit van de kettinggeleider.

Omdat de nieuwe pomp toch al besteld was heb ik geprobeerd de gaten op te lassen, dat was geen succes. Daarna de motor uitgebouwd en onder de hand gelast, dat ging beter. Voor de zekerheid het koelkanaal afgeperst met lucht en dat was maar goed ook. Het onderste gat was lek.

Nu ga ik nog een keer lassen, als het dan niet goed is gaat het blok de staalbak in en komt de B28 uit de racer erin. Die gaat voorlopig toch niet meer rijden na een eenzijdig ongeval op de NS.

Plaats reactie