
Het gebeurde trouwens bij het starten om de auto van de brug te rijden. Hoorde een kleine tik, daarna bleef het olie lampje branden.
We vermoedden dat de moer van het olie pomp tandwiel er af was gelopen, dat schijnt een kwaaltje te zijn bij M52's.
Vandaag met vriend Robin het carter er onderuit gesleuteld en helaas is er meer aan de hand. De oliepompketting is gebroken en de pomp liep zwaar. Op de plek des onheils, lag het e.e.a aan gruis, maar ook een niet geïdentificeerd metalen pinnetje. De pomp liep zwaar door gruis, met in het binnenwerk flinke schaafsporen. Bij de pickup vonden we tevens plastic delen van de kleppendekselpakking.
Daarna ook de kleppendeksel getrokken. Dat zag er allemaal nog prima uit. Vervolgens het oliefilter eruit daar zat ook een beetje gruis in, waarschijnlijk van de ketting die had huisgehouden in de carterpan.
Ik twijffel zelf een beetje of deze motor nog te redden is. Met 3 ton op de klok en dat gruis, is het de vraag of de pomp de oorzaak is of gevolg.. Maar Robin durft het wel aan om de pomp te vervangen, spoelen met nieuw filter en vervolgens weer nieuwe olie en filter.
We hadden even geen beschikking over TIS en vroegen ons af of we een niewe ketting kunnen monteren zonder krukas demontage. De ketting lijkt niet deelbaar, wat betekent dat het blok eruit moet krukas eruit en weer in elkaar. In dat geval is het best een klus, dan kan ik er ook voor kiezen om de M52b28 met een ton erop uit de racer erin te zetten en een S50 of iets anders daarin te lepelen. Hmm help!