Bij aankoop zat er een vast gemonteerd aftermarket-navi, een leeslamp en een telefoonhouder in:
Aangezien ik allergisch ben voor vast gemonteerde aftermarket rommel op mijn dashboard heeft e.e.a. het veld moeten ruimen. Paneel rondom de pook losklikken, twee torx onderin het airco/radiopaneel losdraaien en je kunt de boel naar voren klikken mits je de pook in D hebt gezet. Beugeltje weggehaald en kabel voor de time being maar even achtergelaten achterin het dashboard. Verwijderen komt nog wel een keer. Dit staat toch een stuk opgeruimder:
De vorige eigenaar was achteruit tegen een kliko aangereden met een kapot linker achterlicht tot gevolg:
Bij Rima in Druten een vervangende onderste unit gehaald en vervolgens aan het monteren geslagen. Aan de binnenzijde van de kofferbak de nodige plastic delen verwijderd en zodoende kon zowel het onderste als het bovenste deel er eenvoudig uit. In omgekeerde volgorde e.e.a. weer gemonteerd waarna het er toch wel een stuk netter uit ziet:
Even als formaliteit de lampen testen en ja hoor:
Bij de oude unit deed de mistlamp het wel dus lampje gewisseld. Helaas: no result. Na wat nadenken en surfen was ik erachter wat het zou kunnen zijn. Rima heeft me gewoon een UK-achterlicht gegeven en daar zit dus geen mistachterlicht in. Gisteravond even met een spiegeltje en lampje om het hoekje gekeken in de lamp en ja hoor: ook hier is de onderbreking aanwezig zoals die op onderstaande linker foto te zien is (linksonder de stekker). Links is dus een Engelse unit, rechts een LHD. Dat wordt dus even een koperen kabeltje solderen om die verbinding weer in orde te maken. Nog andere suggesties ipv een koperen kabeltje??
Ik ben met mijn vorige auto's wel wat bc-afwijkingen gewend, maar dit spant toch wel de kroon:
Boordcomputer: 5,6l/100 km = 1:17,8
Werkelijkheid: 7,0l/100 km = 1:14,2; niet bijster zuinig maar filerijden is natuurlijk zo best voor het verbruik
Da's dus een verschil van 20%.
Nu baart me dat op zich geen zorgen, maar waar ik wel over verbaasd was: BC gaf aan dat ik nog 180 km kon rijden en lampje van het metertje was niet aan. Ga ik tanken om er vervolgens 67,68 liter in te kunnen gooien (direct stoppen na afslaan pomp). Op zich ook prima, maar volgens de boekjes zit er toch echt een 70 liter tank in zit. Als je dat strikt zou nemen, zou er dus nog 2,3 liter in zitten en da's toch vrij weinig. In ieder geval te weinig om nog 180 km af te kunnen leggen

Vaste prik bij mij is het nalopen van de auto direct na aanschaf en hem voorzien van verse filters en vloeistoffen. Aldus geschiedde afgelopen zaterdag:
- oliefilter en olie
- interieurfilter
- luchtfilter
- brandstoffilter
- distributieriem
- multiriem
- spanrollen
- waterpomp
- koelvloeistof
- remvloeistof
- remblokken achter
- bovenste motorsteun
Vooral het laatste maakt een enorm verschil. Voorheen begon de motor stevig te trillen als je bijna stilstond. Een beetje het gevoel wat je met een handbak hebt als hij bijna afslaat. Met de nieuwe motorsteun is dat helemaal weg. Voorlopig kunnen we dus even vooruit als het goed is.
Vrijdag de eerste lange rit naar Italie - Dolomiti Superski