V70N D5 erbij: diverse klusjes

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3809
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: V70N D5 erbij; diverse klusjes

Bericht door Paskal » 18 mar 2014, 21:49

Inmiddels hebben we de D5 twee weken in bezit en is er zo'n 2.000 km mee afgelegd. Hij bevalt Marloes prima. Met name het comfort en de zijdezacht schakelende automaat zijn zeer aangenaam op de dagelijkse filegevoelige rit van zo'n 250 km.

Bij aankoop zat er een vast gemonteerd aftermarket-navi, een leeslamp en een telefoonhouder in:
Afbeelding

Aangezien ik allergisch ben voor vast gemonteerde aftermarket rommel op mijn dashboard heeft e.e.a. het veld moeten ruimen. Paneel rondom de pook losklikken, twee torx onderin het airco/radiopaneel losdraaien en je kunt de boel naar voren klikken mits je de pook in D hebt gezet. Beugeltje weggehaald en kabel voor de time being maar even achtergelaten achterin het dashboard. Verwijderen komt nog wel een keer. Dit staat toch een stuk opgeruimder:

Afbeelding

De vorige eigenaar was achteruit tegen een kliko aangereden met een kapot linker achterlicht tot gevolg:
Afbeelding

Bij Rima in Druten een vervangende onderste unit gehaald en vervolgens aan het monteren geslagen. Aan de binnenzijde van de kofferbak de nodige plastic delen verwijderd en zodoende kon zowel het onderste als het bovenste deel er eenvoudig uit. In omgekeerde volgorde e.e.a. weer gemonteerd waarna het er toch wel een stuk netter uit ziet:

Afbeelding

Even als formaliteit de lampen testen en ja hoor:

Afbeelding

Bij de oude unit deed de mistlamp het wel dus lampje gewisseld. Helaas: no result. Na wat nadenken en surfen was ik erachter wat het zou kunnen zijn. Rima heeft me gewoon een UK-achterlicht gegeven en daar zit dus geen mistachterlicht in. Gisteravond even met een spiegeltje en lampje om het hoekje gekeken in de lamp en ja hoor: ook hier is de onderbreking aanwezig zoals die op onderstaande linker foto te zien is (linksonder de stekker). Links is dus een Engelse unit, rechts een LHD. Dat wordt dus even een koperen kabeltje solderen om die verbinding weer in orde te maken. Nog andere suggesties ipv een koperen kabeltje??

Afbeelding

Ik ben met mijn vorige auto's wel wat bc-afwijkingen gewend, maar dit spant toch wel de kroon:
Boordcomputer: 5,6l/100 km = 1:17,8
Werkelijkheid: 7,0l/100 km = 1:14,2; niet bijster zuinig maar filerijden is natuurlijk zo best voor het verbruik
Da's dus een verschil van 20%.

Nu baart me dat op zich geen zorgen, maar waar ik wel over verbaasd was: BC gaf aan dat ik nog 180 km kon rijden en lampje van het metertje was niet aan. Ga ik tanken om er vervolgens 67,68 liter in te kunnen gooien (direct stoppen na afslaan pomp). Op zich ook prima, maar volgens de boekjes zit er toch echt een 70 liter tank in zit. Als je dat strikt zou nemen, zou er dus nog 2,3 liter in zitten en da's toch vrij weinig. In ieder geval te weinig om nog 180 km af te kunnen leggen :). Inmiddels via het 850-forum al vernomen dat er genoeg mensen zijn die er gewoon 75 liter in kiepen.

Vaste prik bij mij is het nalopen van de auto direct na aanschaf en hem voorzien van verse filters en vloeistoffen. Aldus geschiedde afgelopen zaterdag:
- oliefilter en olie
- interieurfilter
- luchtfilter
- brandstoffilter
- distributieriem
- multiriem
- spanrollen
- waterpomp
- koelvloeistof
- remvloeistof
- remblokken achter
- bovenste motorsteun

Vooral het laatste maakt een enorm verschil. Voorheen begon de motor stevig te trillen als je bijna stilstond. Een beetje het gevoel wat je met een handbak hebt als hij bijna afslaat. Met de nieuwe motorsteun is dat helemaal weg. Voorlopig kunnen we dus even vooruit als het goed is.

Vrijdag de eerste lange rit naar Italie - Dolomiti Superski :df:

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1483
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: V70N D5 erbij; diverse klusjes

Bericht door EmielS60 » 18 mar 2014, 22:01

Paskal schreef:Vrijdag de eerste lange rit naar Italie - Dolomiti Superski :df:
Leuk ritje, veel plezier. :thumbup:

Wat ook een enorm verschil maakt qua trillingen is de onderste steun bij de distributie, als ie met die kilometerstand nog niet vervangen is zou ik dat toch gaan overwegen, de steun zakt door en rust dan met motorblok en al op je subframe.

Het is nog een oer D5 toch, met het zwarte motordeksel? Welke olie heb je erin gedaan?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: V70N D5 erbij: diverse klusjes

Bericht door Peric » 19 mar 2014, 09:08

Nog andere suggesties ipv een koperen kabeltje??
Rima een andere op laten sturen?? :)
't Is tenslotte niet wat je besteld hebt.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3809
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: V70N D5 erbij: diverse klusjes

Bericht door Paskal » 19 mar 2014, 10:18

@Emiel: geen idee wat jij verstaat onder een oer-D5, maar het is in ieder geval een 163 pk-versie met inderdaad een grote zwarte afdekplaat. Goede vraag mbt de olie...... Ik sleutel graag aan mijn eigen wagens, maar distributieriem en waterpomp vervangen gaat mij technisch gezien te ver dus dat laat ik altijd doen. Zo ook afgelopen zaterdag bij de D5 waarbij een monteur die al jaren bij een Volvo-specialist werkt voor mij alle werkzaamheden heeft verricht. Aangezien hij daar toch stond heb ik hem ook al het andere werk laten verrichten, maar vraag me nu even niet welke olie erin zit. Zal eens op het kaartje kijken zodra MdV weer terug is uit Bodegraven.

@Peric: da's een oplossing, maar daar heb ik geen zin in. Het is me die moeite niet waard als ik in 2 minuten een verbinding kan leggen middels het solderen van een kabeltje.

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1483
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: V70N D5 erbij: diverse klusjes

Bericht door EmielS60 » 19 mar 2014, 12:57

Dat dus. Oer D5 is de af fabriek roetfilterloze D5.
Waarom ik dat vraag van de olie...er zijn bedrijven die krampachtig aan de olieadviezen van lang geleden blijven vasthouden, wij doen in de D5's 5w40 ipv 0w30, zodra ze over de 2 ton zijn. Daar lopen ze veel mooier (stiller) op rond. Klepstoters vinden het ook fijn.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: V70N D5 erbij: diverse klusjes

Bericht door Joopieboy » 19 mar 2014, 17:38

Die klepstoters waren sowieso een probleem met de interval van 30dkm of niet dan?
Maar gave wagens, heerlijk km's maken zo!

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3809
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: V70N D5 erbij: diverse klusjes

Bericht door Paskal » 19 mar 2014, 19:07

Vriendinlief maakt er inderdaad heerlijk kilometers mee :) Zo'n 5.000 per maand maarliefst.
De Volvo-man heeft er inderdaad 5W40 ingekiept dus ik denk dat hij het wel begrepen heeft. Onderhoudsinterval is volgens mij 20k en geen 30k.

Streamline
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 apr 2013, 17:36

Re: V70N D5 erbij: diverse klusjes

Bericht door Streamline » 20 mar 2014, 14:01

Dan krijg je dus een innige relatie met die garagist met 5k per maand :tooth:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: V70N D5 erbij: diverse klusjes

Bericht door Ferdi » 28 mar 2014, 19:41

Over het tanken, ik heb een maand of wat terug 75 liter in mijn S60 2.4D staan tanken.
Was volgens het metertje wel zo goed als leeg, dus er gaat duidelijk meer in dan je zou denken.

Ik tank gemiddeld met nog 100 km volgens de boardcomputer te gaan en dan gaat er ook vaak een ruime 65-67 liter in.

Service interval is inderdaad gewoon 20.000 km.

Latere motoren hebben wel een interval van 30.000 km, maar die staan door de te lange interval weer bekend om de klepstoters.
Houd voor mijn 2007 ook gewoon 20.000 aan :)

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3809
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: V70N D5 erbij: diverse klusjes

Bericht door Paskal » 28 mar 2014, 22:20

Inmiddels weer terug uit de Dolomieten dus eerste lange rit met de D5 zit erop. Zeer prettige reisauto met fantastische stoelen en een overvloed aan bagageruimte. Instellen cruise-control werkt ook een stuk prettiger dan bij mijn andere V70, maar de reset-functie is daarentegen wel heel enthousiast. Even terugzakken naar 90 vanwege een inhalende vrachtwagen, druk op reset om terug te gaan naar 150/u en vervolgens spuit hij echt volgas als een dolle naar die 150.

Het zou van mij wel iets rustiger mogen want zeker met een auto voor je kun je die functie niet gebruiken want hij boort zich zo in de voorganger als je niet uitkijkt :). Nu heb je daar op de Duitse Autobahn weinig last van omdat daar redelijk vermogende auto's rondrijden, maar zodra je weer in NL rijdt kom je allerlei eco-meuk zoals Upjes, Aygo's, Polo Slow Motion e.d. tegen die allemaal ongetwijfeld fantastisch zijn, maar even van 90 naar 130 acceleren duurt een eeuwigheid bij al dat spul.

Verbruik ligt gemiddeld op 1:15,5 wat ik niet slecht vond met een volbepakte auto op winterreifen en een cruise-snelheid van rond de 150/u. Sneeuw heeft hij ook al gezien want afgelopen zondag viel er een cm of 40 naar beneden. De 3 ton op de terugweg ook gepasseerd dus hij is nu lekker ingereden. Morgen de zomerbandjes er maar weer onder.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Paskal op 28 mar 2014, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: V70N D5 erbij: diverse klusjes

Bericht door Petrolhead Tom » 28 mar 2014, 22:40

Nice! Nog een koudstart filmpje gemaakt?! :tooth:

Ik ben een beetje een koudstart fetisjist. :tooth: :tooth:

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3809
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: V70N D5 erbij: diverse klusjes

Bericht door Paskal » 28 mar 2014, 22:45

Een koudstart van een diesel is nou niet iets waar ik blij van word dus ik moet je helaas teleurstellen :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40262
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: V70N D5 erbij: diverse klusjes

Bericht door Knot » 28 mar 2014, 23:44

Een koude start van diesels met meer dan 4 cilinders vind ik niks mis mee hoor.

Pas een maat van me op bezoek met een 325tds... klinken heerlijk!

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3092
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: V70N D5 erbij: diverse klusjes

Bericht door Ferdi » 29 mar 2014, 09:05

Vind de D5 koud ook niet verkeerd klinken :)

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: V70N D5 erbij: diverse klusjes

Bericht door Petrolhead Tom » 29 mar 2014, 09:20

Eens! Zo lekker nagelen. Schitterend!

RudyVineyard
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 mar 2014, 11:39

Re: V70N D5 erbij: diverse klusjes

Bericht door RudyVineyard » 30 mar 2014, 10:39

Petrolhead Tom schreef:Nice! Nog een koudstart filmpje gemaakt?! :tooth:

Ik ben een beetje een koudstart fetisjist. :tooth: :tooth:
Mijn vader had in 2004 net een V70 D5, we gingen kort na aflevering op wintersport.
Toen we in de ochtend wilden vertrekken bij het overnachtingsadres stond de thermometer van de Volvo op -23. Flinke tijd voorgloeien, starten en hij liep prachtig. Echt een super fijne motor!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, Erminio, jessedehaan en 16 gasten