VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door Metchu » 22 mar 2014, 12:25

M'n schoonvader is aan het kijken naar een VW Passat diesel zo rond bouwjaar 2005 2006. Wat mij opvalt is dat het aanbod beperkt is en de prijzen best hoog. KM-stand van over de 250000 is geen uitzondering. Waar moet ik op letten bij deze wagens en is het een wijze keuze... Iemand die mij daar wat meer over kan vertellen misschien?

deze bijvoorbeeld: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=245722555" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7249
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door Fabian » 22 mar 2014, 12:28

Neem vooral een 1.9TDI, begin niet aan de 2.0TDI van bouwjaar 2005/2006....de latere zijn OK, maar die eerste zijn slecht.

1.9TDI is nagenoeg onverwoestbaar blok.

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door Metchu » 22 mar 2014, 12:32

Thanks voor je snelle reactie Fabian. We zijn inderdaad naar de 1.9 aan het kijken. in de startpost heb ik een advertentie geplaatst. Daar staat dat de distributie bij 218 gedaan is en de auto staat nu op 280. Wanneer is het gebruikelijk bij een passat dat die weer vervangen moet worden? Wat zijn de duurste onderhoudskosten die ik kan verwachten bij zo'n km-stand?

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door Riceaux » 22 mar 2014, 12:39

Distributie moet volgens mij om de 80-100k km. Duurste reparaties zijn volgens mij de brandstofpomp, injectoren en turbo.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door Niels » 22 mar 2014, 13:00

En sloten :lol:

Liever een Avensis 136pk. De Passat is tamelijk duur qua onderhoudskosten van wat ik ervan gehoord heb. Rekeningen van meer dan 1000,- zijn geen uitzondering. Al autoweeek reviews gelezen?

Toevallig gisteren nog met een 105pk gereden en dat is qua loopcultuur toch niet echt de meest fijne TDI. Zuinig is het spul ook niet echt met 1 op 14 (en dan gaf ik echt niet veel gas..)

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door Peric » 22 mar 2014, 21:45

Yup, interval voor een 1.9 TDI is 90.000km.
En inderdaad, blijf van de 2.0 TDI af, die schijnen niet zo denderend te zijn. Mijn 1.9 TDI heeft nu 280.000 gelopen. Na een turbo en koppakking weer helemaal nieuw.. :P (gelukkig kan ik zelf sleutelen)

Ik heb onlangs vernomen dat de VAG-producten van ná 2004 stappen terug zijn gegaan in kwaliteit.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29390
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door Luco » 22 mar 2014, 21:49

Ik zou een bmw nemen :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34367
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door JP » 22 mar 2014, 21:53

...maar dan wel een E34.... :df: (met zo'n motorkap, die scharniert aan de voorkant.....) :whistle:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29390
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door Luco » 22 mar 2014, 21:55

:lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door PD power » 22 mar 2014, 22:16

Passat van die jaren moet je bij weg blijven, en zeker de bkc 105 pk 1,9, kun je niet vergelijken met een asz/arl/bpx/atd 1,9 motoren.

Dan kun je nog beter de 2.0 pakken, probleem is alleen dat daar piezo verstuivers en siemens ECU in zit, daar zijn nogal problemen mee,
Interieur lijkt leuk, maar is bagger, ook handrem mechanisme en stuuurkolom, zorgen nogal eens voor storing.

Neem gewoon een skoda octavia/VW golf/ Seat Leon/audi a3 met een 2.0 tdi bkd, bosch ecu en geen ro(e)tfilter

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6747
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door EvdP » 23 mar 2014, 08:32

PD power schreef:
Neem gewoon een skoda octavia/VW golf/ Seat Leon/audi a3 met een 2.0 tdi bkd, bosch ecu en geen ro(e)tfilter
Welke bouwjaren zijn dat?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door Niels » 23 mar 2014, 10:05

Peric schreef:Ik heb onlangs vernomen dat de VAG-producten van ná 1996 stappen terug zijn gegaan in kwaliteit.
Fixed :lol:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door Niels » 23 mar 2014, 10:06

PD power schreef:Passat van die jaren moet je bij weg blijven, en zeker de bkc 105 pk 1,9, kun je niet vergelijken met een asz/arl/bpx/atd 1,9 motoren.
Absoluut! De latere 1.9's zijn zeker niet te vergelijken met de eerdere types.

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door Metchu » 23 mar 2014, 10:07

ik durf niet meer te kijken naar VW :mrgreen:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door Niels » 23 mar 2014, 10:09

Je bent niet de enige (en ja ik was ECHT fan..).

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door PD power » 23 mar 2014, 10:21

Metchu schreef:ik durf niet meer te kijken naar VW :mrgreen:
Je moet alleen niet meteen de allerslechtste er meteen uit zoeken.

Keus zat om een goeie te kiezen.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door Petrolhead Tom » 23 mar 2014, 10:31

Even heel erg off topic maar hoe zit dat met die drie cilinder diesels in de slowmotion? Zijn die nog een beetje betrouwbaar?

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door PD power » 23 mar 2014, 10:43

Welke bedoel je Tom, in de Lupo of de nieuwere CR's incl roetfilters enzv......

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door Petrolhead Tom » 23 mar 2014, 10:49

De nieuwe motoren inderdaad. Die in de Polo Bluemotion en Fabia Greenline zitten.

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door PD power » 23 mar 2014, 11:06

Motoren opzich gaat wel, maar zijn lang niet zo zuinig als gezegd wordt, een asz/arl 1,9 tdi in goede conditie zit bij dagelijks gebruik op hetzelfde verbruik, alleen veel meer vermogen, verschil is het belasting voordeel.

Daarnaast zijn deze 1,2 CR motoren ook veel verkocht aan mensen die weinig rijden, dus roetfilter problemen zijn eigenlijk gegarandeerd, omdat ze niet via ECU te tunen zijn, zit bij problemen, vast aan een nieuw rotfilter vast, incl kosten plaatje.

Dus als je zo'n ding koopt, koop een redelijk nieuwe.

Misschien een leuk ander alternatief de ouwere polo met een 1,4 tdi, zeer zuinig, rijdt ook redelijk, zeker met tuning en ook betrouwbaar.

Maar jou kennende, gewoon voor een een asz of arl gaan, heb je de lol, de zuinigheid en betrouwbaarheid, voor een lage aanschaf, je betaald iets meer belasting, maar dat maak je door minder afschrijving en minder storing makkelijk goed.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door Petrolhead Tom » 23 mar 2014, 11:09

Thanks voor de tips Henno! :D

KevinK
Berichten: 159
Lid geworden op: 14 jul 2011, 21:04

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door KevinK » 23 mar 2014, 18:33

Ooit in de beun een 2.0 2006er Passat 3C tdi gehad. Tandwiel losgelopen van het asje van de oliepomp. Klant reed op de snelweg, oliedruklampje aan, en voor die het wist was het gedaan. Gebeurde bij kmstand van 320000 km.

Schijnt vaker te gebeuren bij de 2 liters. Zooi was zo op een hoop gelopen dat er niks te reviseren viel. Ander blok was enigste optie. Helaas zijn deze erg duur.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3591
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
Locatie: Gouda

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door Joël D. » 23 mar 2014, 20:14

VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Vooral don'ts wat mij betreft. Zaaddodend hok.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29390
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door Luco » 23 mar 2014, 20:19

Joël D. schreef:VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Vooral don'ts wat mij betreft. Zaaddodend hok.
Denk niet dat Metchus schoonpa nog op levend zaad zit te wachten :lol:

Gebruikersavatar
PD power
Berichten: 1967
Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
Locatie: Coevorden

Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?

Bericht door PD power » 23 mar 2014, 20:55

KevinK schreef:Ooit in de beun een 2.0 2006er Passat 3C tdi gehad. Tandwiel losgelopen van het asje van de oliepomp. Klant reed op de snelweg, oliedruklampje aan, en voor die het wist was het gedaan. Gebeurde bij kmstand van 320000 km.

Schijnt vaker te gebeuren bij de 2 liters. Zooi was zo op een hoop gelopen dat er niks te reviseren viel. Ander blok was enigste optie. Helaas zijn deze erg duur.
Dat zijn balansassen, die zitten onder bepaalde 2.0 en idd met name onder de passat en a3 sportback van die jaren, deze worden tegenwoordig vaak verwijdert, zoals bij Jos, komt het ook niet meer terug, onderhoud bij iemand die er verstand van heeft is dan ook belangrijk, want zonder olie houd een moderne motor onder belasting maar een paar seconden vol......

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Gus en 3 gasten