VW Passat diesel - do's and don'ts!?
-
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
VW Passat diesel - do's and don'ts!?
M'n schoonvader is aan het kijken naar een VW Passat diesel zo rond bouwjaar 2005 2006. Wat mij opvalt is dat het aanbod beperkt is en de prijzen best hoog. KM-stand van over de 250000 is geen uitzondering. Waar moet ik op letten bij deze wagens en is het een wijze keuze... Iemand die mij daar wat meer over kan vertellen misschien?
deze bijvoorbeeld: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=245722555" onclick="window.open(this.href);return false;
deze bijvoorbeeld: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=245722555" onclick="window.open(this.href);return false;
- Fabian
- Berichten: 7248
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
Neem vooral een 1.9TDI, begin niet aan de 2.0TDI van bouwjaar 2005/2006....de latere zijn OK, maar die eerste zijn slecht.
1.9TDI is nagenoeg onverwoestbaar blok.
1.9TDI is nagenoeg onverwoestbaar blok.
-
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
Thanks voor je snelle reactie Fabian. We zijn inderdaad naar de 1.9 aan het kijken. in de startpost heb ik een advertentie geplaatst. Daar staat dat de distributie bij 218 gedaan is en de auto staat nu op 280. Wanneer is het gebruikelijk bij een passat dat die weer vervangen moet worden? Wat zijn de duurste onderhoudskosten die ik kan verwachten bij zo'n km-stand?
- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
Distributie moet volgens mij om de 80-100k km. Duurste reparaties zijn volgens mij de brandstofpomp, injectoren en turbo.
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
En sloten
Liever een Avensis 136pk. De Passat is tamelijk duur qua onderhoudskosten van wat ik ervan gehoord heb. Rekeningen van meer dan 1000,- zijn geen uitzondering. Al autoweeek reviews gelezen?
Toevallig gisteren nog met een 105pk gereden en dat is qua loopcultuur toch niet echt de meest fijne TDI. Zuinig is het spul ook niet echt met 1 op 14 (en dan gaf ik echt niet veel gas..)

Liever een Avensis 136pk. De Passat is tamelijk duur qua onderhoudskosten van wat ik ervan gehoord heb. Rekeningen van meer dan 1000,- zijn geen uitzondering. Al autoweeek reviews gelezen?
Toevallig gisteren nog met een 105pk gereden en dat is qua loopcultuur toch niet echt de meest fijne TDI. Zuinig is het spul ook niet echt met 1 op 14 (en dan gaf ik echt niet veel gas..)
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
Yup, interval voor een 1.9 TDI is 90.000km.
En inderdaad, blijf van de 2.0 TDI af, die schijnen niet zo denderend te zijn. Mijn 1.9 TDI heeft nu 280.000 gelopen. Na een turbo en koppakking weer helemaal nieuw..
(gelukkig kan ik zelf sleutelen)
Ik heb onlangs vernomen dat de VAG-producten van ná 2004 stappen terug zijn gegaan in kwaliteit.
En inderdaad, blijf van de 2.0 TDI af, die schijnen niet zo denderend te zijn. Mijn 1.9 TDI heeft nu 280.000 gelopen. Na een turbo en koppakking weer helemaal nieuw..

Ik heb onlangs vernomen dat de VAG-producten van ná 2004 stappen terug zijn gegaan in kwaliteit.
- Luco
- Berichten: 29388
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
Ik zou een bmw nemen 

- JP
- Berichten: 34366
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
...maar dan wel een E34....
(met zo'n motorkap, die scharniert aan de voorkant.....) 


- Luco
- Berichten: 29388
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
Passat van die jaren moet je bij weg blijven, en zeker de bkc 105 pk 1,9, kun je niet vergelijken met een asz/arl/bpx/atd 1,9 motoren.
Dan kun je nog beter de 2.0 pakken, probleem is alleen dat daar piezo verstuivers en siemens ECU in zit, daar zijn nogal problemen mee,
Interieur lijkt leuk, maar is bagger, ook handrem mechanisme en stuuurkolom, zorgen nogal eens voor storing.
Neem gewoon een skoda octavia/VW golf/ Seat Leon/audi a3 met een 2.0 tdi bkd, bosch ecu en geen ro(e)tfilter
Dan kun je nog beter de 2.0 pakken, probleem is alleen dat daar piezo verstuivers en siemens ECU in zit, daar zijn nogal problemen mee,
Interieur lijkt leuk, maar is bagger, ook handrem mechanisme en stuuurkolom, zorgen nogal eens voor storing.
Neem gewoon een skoda octavia/VW golf/ Seat Leon/audi a3 met een 2.0 tdi bkd, bosch ecu en geen ro(e)tfilter
- EvdP
- Berichten: 6747
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
Welke bouwjaren zijn dat?PD power schreef:
Neem gewoon een skoda octavia/VW golf/ Seat Leon/audi a3 met een 2.0 tdi bkd, bosch ecu en geen ro(e)tfilter
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
FixedPeric schreef:Ik heb onlangs vernomen dat de VAG-producten van ná 1996 stappen terug zijn gegaan in kwaliteit.

- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
Absoluut! De latere 1.9's zijn zeker niet te vergelijken met de eerdere types.PD power schreef:Passat van die jaren moet je bij weg blijven, en zeker de bkc 105 pk 1,9, kun je niet vergelijken met een asz/arl/bpx/atd 1,9 motoren.
-
- Berichten: 15240
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
ik durf niet meer te kijken naar VW 

- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
Je bent niet de enige (en ja ik was ECHT fan..).
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
Je moet alleen niet meteen de allerslechtste er meteen uit zoeken.Metchu schreef:ik durf niet meer te kijken naar VW
Keus zat om een goeie te kiezen.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
Even heel erg off topic maar hoe zit dat met die drie cilinder diesels in de slowmotion? Zijn die nog een beetje betrouwbaar?
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
Welke bedoel je Tom, in de Lupo of de nieuwere CR's incl roetfilters enzv......
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
De nieuwe motoren inderdaad. Die in de Polo Bluemotion en Fabia Greenline zitten.
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
Motoren opzich gaat wel, maar zijn lang niet zo zuinig als gezegd wordt, een asz/arl 1,9 tdi in goede conditie zit bij dagelijks gebruik op hetzelfde verbruik, alleen veel meer vermogen, verschil is het belasting voordeel.
Daarnaast zijn deze 1,2 CR motoren ook veel verkocht aan mensen die weinig rijden, dus roetfilter problemen zijn eigenlijk gegarandeerd, omdat ze niet via ECU te tunen zijn, zit bij problemen, vast aan een nieuw rotfilter vast, incl kosten plaatje.
Dus als je zo'n ding koopt, koop een redelijk nieuwe.
Misschien een leuk ander alternatief de ouwere polo met een 1,4 tdi, zeer zuinig, rijdt ook redelijk, zeker met tuning en ook betrouwbaar.
Maar jou kennende, gewoon voor een een asz of arl gaan, heb je de lol, de zuinigheid en betrouwbaarheid, voor een lage aanschaf, je betaald iets meer belasting, maar dat maak je door minder afschrijving en minder storing makkelijk goed.
Daarnaast zijn deze 1,2 CR motoren ook veel verkocht aan mensen die weinig rijden, dus roetfilter problemen zijn eigenlijk gegarandeerd, omdat ze niet via ECU te tunen zijn, zit bij problemen, vast aan een nieuw rotfilter vast, incl kosten plaatje.
Dus als je zo'n ding koopt, koop een redelijk nieuwe.
Misschien een leuk ander alternatief de ouwere polo met een 1,4 tdi, zeer zuinig, rijdt ook redelijk, zeker met tuning en ook betrouwbaar.
Maar jou kennende, gewoon voor een een asz of arl gaan, heb je de lol, de zuinigheid en betrouwbaarheid, voor een lage aanschaf, je betaald iets meer belasting, maar dat maak je door minder afschrijving en minder storing makkelijk goed.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
Thanks voor de tips Henno! 

-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 21:04
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
Ooit in de beun een 2.0 2006er Passat 3C tdi gehad. Tandwiel losgelopen van het asje van de oliepomp. Klant reed op de snelweg, oliedruklampje aan, en voor die het wist was het gedaan. Gebeurde bij kmstand van 320000 km.
Schijnt vaker te gebeuren bij de 2 liters. Zooi was zo op een hoop gelopen dat er niks te reviseren viel. Ander blok was enigste optie. Helaas zijn deze erg duur.
Schijnt vaker te gebeuren bij de 2 liters. Zooi was zo op een hoop gelopen dat er niks te reviseren viel. Ander blok was enigste optie. Helaas zijn deze erg duur.
- Joël D.
- Berichten: 3591
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
- Locatie: Gouda
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
VW Passat diesel - do's and don'ts!?
Vooral don'ts wat mij betreft. Zaaddodend hok.
Vooral don'ts wat mij betreft. Zaaddodend hok.
- Luco
- Berichten: 29388
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
Denk niet dat Metchus schoonpa nog op levend zaad zit te wachtenJoël D. schreef:VW Passat diesel - do's and don'ts!?
Vooral don'ts wat mij betreft. Zaaddodend hok.

- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: VW Passat diesel - do's and don'ts!?
Dat zijn balansassen, die zitten onder bepaalde 2.0 en idd met name onder de passat en a3 sportback van die jaren, deze worden tegenwoordig vaak verwijdert, zoals bij Jos, komt het ook niet meer terug, onderhoud bij iemand die er verstand van heeft is dan ook belangrijk, want zonder olie houd een moderne motor onder belasting maar een paar seconden vol......KevinK schreef:Ooit in de beun een 2.0 2006er Passat 3C tdi gehad. Tandwiel losgelopen van het asje van de oliepomp. Klant reed op de snelweg, oliedruklampje aan, en voor die het wist was het gedaan. Gebeurde bij kmstand van 320000 km.
Schijnt vaker te gebeuren bij de 2 liters. Zooi was zo op een hoop gelopen dat er niks te reviseren viel. Ander blok was enigste optie. Helaas zijn deze erg duur.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Kadett en 6 gasten