Het kleine 130i (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8731
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 18 mar 2014, 23:53

€1000+ goedkoper en net een ton gereden.

LINK

130i Cup was een raceserie, maar kan niks vinden over een speciale uitvoering.


Ook leuk hoe mensen sommige opties/toestand beschrijven.

- Open dak

Zit er een gat in het dak? Of bedoel je er zit een schuif/kanteldak op?

- Deze auto is rookvrij

Ja dat mag ik toch hopen dat er geen rook in of om de auto hangt. Oh je bedoelt er is nooit in de auto gerookt...

:lol:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Tristan » 19 mar 2014, 08:51

Cup staat voor een extra volle uitvoering die destijds geleverd werden toen de 130i Cup begon te racen.

Had o.a. vol leder, HE, 18', M-pakket en was alleen in zwart leverbaar.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door EvdP » 19 mar 2014, 09:39

Wat is HE?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Tristan » 19 mar 2014, 09:45

High Executive

Gebruikersavatar
JoostSchouten
Berichten: 1391
Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
Locatie: Waalwijk

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door JoostSchouten » 19 mar 2014, 10:32

Uit de MP advertentie:
Deze Cup (1 van de in totaal 200 die zijn geleverd in Nederland en voorzien van TH kenteken) verkeert in absolute nieuwstaat,
Is het zo dat alle Cup 130i´s een TH kenteken hebben?

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door EvdP » 19 mar 2014, 10:42

Dat had ik zelf ook wel kunnen bedenken :oops: ...

Ik kon niet echt iets vinden van de "Cup" uitvoering. Ik heb wel een lijst van de opties en prijzen maar daar staat volgens mij ook niets in van "Cup".

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door EvdP » 19 mar 2014, 10:45

JoostSchouten schreef:Uit de MP advertentie:
Deze Cup (1 van de in totaal 200 die zijn geleverd in Nederland en voorzien van TH kenteken) verkeert in absolute nieuwstaat,
Is het zo dat alle Cup 130i´s een TH kenteken hebben?
Sec gezien staat dat het 1 van de 200 is en dat de auto voorzien is van een TH in het kenteken, niet dat alle 200 een TH kenteken hebben. Zelf vind ik het een volkomen nutteloze zin in de advertentie. Ik heb ook TH in mijn kenteken, maar dat zegt toch niets?

Gebruikersavatar
JoostSchouten
Berichten: 1391
Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
Locatie: Waalwijk

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door JoostSchouten » 19 mar 2014, 10:58

Bij mij is het TJ-JH en ik weet nog steeds niet zeker of mijne een Cup uitvoering is of niet. Vandaar dat ik benieuwd was.
Het is idd maar net hoe je de zin leest.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Niels » 19 mar 2014, 11:19

Nieuwprijs was slechts 48K dus met al die opties was het gewoon een hele scherpe aanbieding. Arthur zijn ex Cup had TD op kenteken dus wat de verkoper nu ook wil met die TH en 200 stuks??

Zo'n aanbieding destijds gaat een eigen leven leiden alsof het nu nog een voordeel moet zijn blijkbaar. In de motor wereld is dat ook grappig, dan lees je bij een Suzuki GSXR600 dat het de exclusieve "Grand Prix" serie is. Nou dat zijn motoren die destijds op het circuit werden ingezet in de 600 Cup en later met die vermelding op kenteken kwamen :lol: Exclusief? Jazeker en vermoeid.... :tooth:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8731
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 19 mar 2014, 11:20

JoostSchouten schreef:Uit de MP advertentie:
Deze Cup (1 van de in totaal 200 die zijn geleverd in Nederland en voorzien van TH kenteken) verkeert in absolute nieuwstaat,
Is het zo dat alle Cup 130i´s een TH kenteken hebben?
Die andere advertentie die ik poste heeft een kenteken zonder TH. Of het moet geen echte Cup editie zijn...

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Niels » 19 mar 2014, 11:24

Er zullen wel 200 geleverd zijn.

Paul76
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 mar 2014, 09:49
Locatie: BMW 130i - Friesland

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Paul76 » 25 mar 2014, 09:56

Hallo allemaal,

Ik hou al een tijdje het 130i aanbod in de gaten. Ik kom regelmatig exemplaren tegen met kilometerstanden boven de 200.000 km. it houdt me toch een beetje tegen, ondanks dat we zelf met "deze" auto zo'n 5.000km per jaar gaan rijden.
Zijn er slechte ervaringen met deze relatief hoge kilometerstanden? Is aankoop met deze standen af te raden ivm te verwachten kosten?

Ik hoor graag even jullie adviezen!

Dank!

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door ErikS » 25 mar 2014, 09:57

Over het algemeen is 3 ton geen probleem voor een BMW 6 cilinder, indien goed onderhouden....

Maar ik zou er ook geen met 2 ton + kopen. :tooth:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Knot » 25 mar 2014, 10:28

Tsja, ik heb wel het idee dat de modernere motoren minder sterk zijn dan de oude M52/M54.

Met mijn M52 nu 315.000km gereden waarvan de laatste ton veel trackday, drift, burnouts, en heleboel toerenbegrenzer en hoge temperaturen, ding loopt als een zonnetje.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door EvdP » 25 mar 2014, 10:52

Als de prijs maar goed is. De 6 cilinders kunnen best veel hebben. Alleen als je een 130i koopt met net geen 2 ton op de teller en hem na 2 jaar weer kwijt wil met iets meer dan 2 ton op de teller dan denk ik dat je aardig wat gaat afschrijven. Het is nog steeds een psychologische grens.

Paul76
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 mar 2014, 09:49
Locatie: BMW 130i - Friesland

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Paul76 » 25 mar 2014, 10:57

Ik begrijp dus dat er geen rare verassingen kunnen optreden?

Als er aantoonbaar onderhoud is gepleegd op de gezette tijden, dan geeft dat natuurlijk al een stuk vertrouwen, echter geen zekerheid.

Ik denk zelf dat een 130i zo rond de 12,5k waard mag zijn met een km stand van boven de 2ton?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Knot » 25 mar 2014, 10:59

Tsja, ze hebben allemaal last van die tikkende klepstoters vaak, ook met 100.000km al.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door GTRene » 25 mar 2014, 11:13

als je de stand wat beangstigend vind kun je ook kijken wat een eventuele ruilmotor kost for the worst case scenario?

of een ex Duitse of NL kopen met 100k terug gedraaid en jezelf voor de gek houden :mrgreen:

Paul76
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 mar 2014, 09:49
Locatie: BMW 130i - Friesland

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Paul76 » 25 mar 2014, 11:14

En wat valt daar tegen te doen? Lijkt me wel schadelijk... Is te horen bij koude start neem ik aan?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Knot » 25 mar 2014, 11:15

Neuh, google maar eens op N52 ticking noise... veel hebben het, sommigen best erg. Mijn Z4 hoorde je heel lichtjes. Is voor 1000-1500 euro op te lossen maar komt net zo hard weer terug een paar jaar later.


Paul76
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 mar 2014, 09:49
Locatie: BMW 130i - Friesland

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Paul76 » 25 mar 2014, 11:21

Hmmm, maar klinkt dus erger dan het daadwerkelijk is? Oplossen/vervangen is dus geen must?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Knot » 25 mar 2014, 11:22

Die van dit filmpje is wel aardig aan de slechte kant... maar is een mooie basis om te gaan luisteren naar N52B30 motoren.

Paul76
Berichten: 49
Lid geworden op: 25 mar 2014, 09:49
Locatie: BMW 130i - Friesland

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door Paul76 » 25 mar 2014, 11:22

Zeker, dank je! Ben benieuwd wat ik allemaal tegenkom :)

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door EvdP » 25 mar 2014, 11:40

Rare dingen kunnen altijd optreden. Ik zal eens luisteren of die van mij ook erg tikken.

Gebruikersavatar
glnk
Berichten: 304
Lid geworden op: 15 feb 2014, 18:43

Re: Het kleine 130i (occasion) draadje

Bericht door glnk » 25 mar 2014, 12:30

Dat de hydraulische klepstoters iets tikken is normaal bij de N52 en kan verder geen kwaad. De olie lekt weg bij de klepstoters (veertjes), noem het een ontwerpfout. Je kan het oplossen door een hele nieuwe cilinderkop te monteren maar zonder garantie dat het terug komt (vanaf 2009 (volgens mij) hebben ze een aanpassing gemaakt in het ontwerp). Zolang de olie er goed uit komt en de motor naar behoren presteert is er niets aan de hand.

Afgelopen weekend heb ik een Porsche Cayman uit 2011 gereden welke exact hetzelfde geluid maakte overigens. Zal ook wel hydraulische klepstoters hebben :P

Bij sommige is het luider dan anderen. Zie hier een Porsche Boxster (bouwjaar 2012). De auto is hier 1 jaar oud:


Het blijft een motor en die worden nou eenmaal niet van rubber gemaakt. Misschien is het een zoektocht naar de juiste olie. Ik heb tot nu toe Castrol Edge 5w30 en 0w40 gebruikt. Geen succes nog. Volgende keer misschien 10w40 proberen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 3 gasten