Ondersteuning XP stopt: Welke impact heeft dit?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
328Ti

Re: Ondersteuning XP stopt: Welke impact heeft dit?

Bericht door 328Ti » 07 mar 2014, 23:10

Robin schreef:Jongens, ik vond glnk's verhaal hierboven eigenlijk wel spijker op z'n kop(voor sommigen) en 't ligt toch ook vaak aan de gebruiker?:)

Ik ben nu sinds 2 mnd van XP naar 8.1 en ja ik heb 'n paar keer gevloekt, maar na 'n dag of wat no worries:)
Het generaliserende in het verhaal slaat alleen kant noch wal. In mijn geval heb ik met alle Windows systemen ervaring. Het is een beetje zoals RON98. Dat is bijna niet meer te krijgen, maar je M3 rijdt er gewoon beter op, of je hebt een voertuig die minimaal RON98 nodig heeft. Microsoft is in dit geval BP, en BP verkondigt: RON98 wordt niet meer verkocht. Dan zit je daar met je M3 of voertuig die niet goed loopt op RON98...

328Ti

Bericht door 328Ti » 07 mar 2014, 23:12

Tom schreef:
328Ti schreef:Verder nooit last van virussen etc. door gebruik van Chrome.
Een goede browser zoals Chrome, virusscanner en firewall helpen zeker mee aan een betere beveiliging van je pc maar staat los van patches op OS niveau. Als er nu een lek of probleem in Windows aan het licht komt, dan krijg je een update van Microsoft. Daar gaat Microsoft mee stoppen, het is een OS van 13 jaar oud en ze kunnen het niet eeuwig blijven ondersteunen. Staat los van een virusscanner of firewall, want je virusscanner gaat (en kan!) geen fouten in Windows verhelpen. Schade kan ook op andere manieren worden toegericht, niet alleen via een virus. Kortom: je loopt het risico dat er iemand misbruik van gaat maken.
Er zijn tig beveiligsexperts die ervoor waarschuwen. Microsoft heeft ook al jaren campagnes. Snap niet dat mensen die zichzelf leek noemen die adviezen voor de wind slaan. Dan ben je gewoon dom en eigenwijs.
Dát is het antwoord waar ik naar op zoek ben. Dat wordt dus minimaal Vista of 7 erop.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 08 mar 2014, 08:24

328Ti schreef:
Robin schreef:Jongens, ik vond glnk's verhaal hierboven eigenlijk wel spijker op z'n kop(voor sommigen) en 't ligt toch ook vaak aan de gebruiker?:)

Ik ben nu sinds 2 mnd van XP naar 8.1 en ja ik heb 'n paar keer gevloekt, maar na 'n dag of wat no worries:)
Het generaliserende in het verhaal slaat alleen kant noch wal. In mijn geval heb ik met alle Windows systemen ervaring. Het is een beetje zoals RON98. Dat is bijna niet meer te krijgen, maar je M3 rijdt er gewoon beter op, of je hebt een voertuig die minimaal RON98 nodig heeft. Microsoft is in dit geval BP, en BP verkondigt: RON98 wordt niet meer verkocht. Dan zit je daar met je M3 of voertuig die niet goed loopt op RON98...

Is XP dan vergelijkbaar met het duurdere maar zuinigere en meer pit opleverende Ultimate 98? En is 8.1 dan 'n RON92/95 achtig iets?

Ik snap je analogie/voorbeeld, maar niet dat 8.1 dan minder zou zijn dan XP.

Of bedoel je dat je beter de hele PC/laptop/tablet mikmak moet vervangen en geen 8.1 op 'n oud lel gaan installeren?

Ik heb dus 'n compleet nieuwe PC. Dat oude ding was van 2007 en 't beeldscherm van 2004 of 5.

328Ti

Bericht door 328Ti » 08 mar 2014, 08:51

Robin schreef: Of bedoel je dat je beter de hele PC/laptop/tablet mikmak moet vervangen en geen 8.1 op 'n oud lel gaan installeren?.
Dát inderdaad.

Maar goed ik ga nu rustig op zoek naar een Windows 7 variant, gezien Vista steeds met die teringmeldingen komt. Mocht iemand een Windows 7 (Light versie, bestaat ie?) over hebben: Hier een geïnteresseerde :duck:

Ik heb hier nog een hele E36 Cosmoszwarte achterbumper liggen die heel is en die ik wel wil ruilen tegen een legitieme! Windows 7 :tooth:

Peric

Bericht door Peric » 08 mar 2014, 10:09

Vooral níet aan Vista beginnen.. Da's helemáál niks!

GTRene

Bericht door GTRene » 08 mar 2014, 10:24

ik zat me laatst al af te vragen waarom windows 8 e.d.
en met de desctop, vaste PC met gewoon LCD scherm (geen touchscreen) kwam ik af en toe wat meldingen tegen over touchscreen en dat ik dat niet heb.
Tevens alles met elkaar verbonden als cloud en telefoon e.d. als je dat per ongeluk of gewoon invuld , het programma is eigenlijk bereid voor of mede voor touchscreen.
Verder moet je steeds meer een ervaren gebruiker zijn om al die instellingen te begrijpen, kan me heel goed voorstellen dat heel veel mensen daar best veel moeite mee hebben, maar ze toch min of meer 'gedwongen' :ongeveer als: worden die kant op te gaan.

Daar boven op hebben de PC verkopers (heb er nu bv 1 van Acer) bv ook nog eens allemaal hun eigen programma's en code's en of iets waar je lid van kunt worden oid en dus daar weer heen getrokken wordt als je wat aanklikt en of als je niet oppast wat op je pc gedownload wordt wat je niet eens wil en dus weer via via verwijderen moet enz.

wat soms ook weer komt omdat bv microsoft niet te groot mag worden en ze dus ook programma's van andere bouwers als keus moeten bieden wat het dus weer ingewikkelder maakt en of minder betrouwbaar enz enz voor vele mensen.

sh00ks

Bericht door sh00ks » 11 mar 2014, 09:30

Kort een reactie vanuit een IT-stanpunt:

XP is zó groot en zó omarmd door de mensen van 'toen' (nu bestempeld als oudjes door sommige...) omdat dit het eerste echte robuuste besturingssysteem was van Microsoft, zowel voor particulier als voor zakelijk.

XP had grote innovaties die het gebruikersgemak enorm tegemoet kwam.
Daarnaast heeft het ook enorm lang geduurd voor dat de opvolger van XP, Vista, kwam. Door deze lange periode zijn grote groepen mensen (met name 'kheb een pc nodig omdat de wereld dat van me vraagt') simpelweg gewend geraakt, vastgeroest soms, aan XP.

Als je naar XP in de basis kijkt, is dit een goed en robuust systeem. Zelf werk ik in de IT en ken nog een noemenswaardig aantal grote en gerenomeerde bedrijven die bepaalde 'clients' op XP laten draaien. Puur vanuit het mom 'Never change a winning formula'!

Maar nu de ondersteuning van XP vervalt, wat dan?

Vista is een grote 'no no', zowel zakelijk als prive: Is gebruikt als 'pilot' voor Windows 7 en is uitgerold met enorme manco's in zijn basis zoals geheugengebruik en wijze van intellegentie. Sommige beweren dat dit bewust door MS is gedaan. omdat ze snel iets nieuws moesten neerzetten, maar hun superusergroep deze marketingkalender niet kon bijbenen.

Alle zooi die uit Vista kwam, zijn direct opgepakt in Windows 7 (W7 was al geruime tijd in de maak bij de release van Vista).
W7 is m.i. dan ook op dit moment je beste optie: alsnog al het beste van XP (met ander sausje overgoten), zonder de kruks van VIsta.

Windows 8 is leuk, maar is niets meer dan W7, waarop een ander design is toegepast (de 'blocks') en zich moest gaan bemoeien met de touchscreen hype die Apple en Samsung zijn begonnen. Helaas, tot op de dag van vandaag faalt MS daarin en dat zie je terug in W8: het gros van de mensen wil een nieuwe Windows, maar ziet niet te wachten op smartscreen-toevoegingen.

Mijn persoonlijke insteek, op zakelijk en partiuclier gebied, is altijd een volledige versie achterlopen. Klinkt raar, maar is een bewezen werking:
Alle nieuwe apps, ongeacht van MS of wie dan ook, kent kinderziektes en ongeteste functionaliteiten. Een whizkid vindt dit leuk om te hebben en op te lossen, maar Jan Modaal haat het en kan het gestolen worden.
De voorgaande versie is op dat moment verder ontwikkeld door alle customer en developers feedback en zijn in de basis daardoor robuuster.

Zo ook voor Window Updates: schakel de automatische werking hiervan uit en wacht op Service Packs. Dit scheelt een hele hoop frustraties van het updaten 'elke nacht'. Alle losse updatejes die MS uitgeeft worden opgenomen in een service pack en zijn tzt weer doorontwikkeld.
Vergis je niet: het niet direct meedraaien op MS updates resulteert NIET in een verslechterde veiligheid van Windows of je overige MS-producten!! Dit is een fabel welke al jarenlang als feit wordt opgezogen door het gros van de wereld. En als er toch een noodzakelijke update is die een zeer risicovol lek dicht, komt dit in het nieuws, vaak door MS zelf aangedragen bij Reuters ;-)
Zorg dat je virusscanner altijd up2date is zodat deze nieuwe virussen zsm kan herkennen en zorg voor een correct geinstalleerde firewall. Deze 2 entiteiten zorgen voor een minimaal risico voor virussen en hackers.

Vergis je ook niet in het feit dat je NOOIT helemaal lekdicht bent op het gebied van veiligheid! Elke dag worden tientallen nieuwe 'exploits' gevonden door de whizkids/hackers, zei het in dienst van de grote OS-makers (zoals windows/apple) of werkend voor andere 'krachten'. Niet alle exploits worden direct ingezet voor kwaadwillende doeleinden, maar worden vaak verkocht.
Het is de werking van 'aanval en verdediging': Je moet eerst een aanval hebben om je verdediging daarop toe te kunnen passen.

Nog een laatste cent in het zakje van 2: iOS/Apple doet een hele hoop dingen goed, zoals gebruikersgemak en trage degradatie van het OS (= langzamer worden door de jaren/bytes heen).
Echter, hét grote manco van iOS, met name op zakelijk gebied, is de compatibiliteit van soft- en hardware: nog lange niet alle softwaredevelopers zijn over op iOS en kunnen zodoende niet gedraaid worden hierop.
Ook dit wordt met de jaren minder, maar ik kan de telefoonjes aan mijn adres (zakelijk en prive) niet meer tellen met de opmerking dat gewenste software niet draait op hun 3500 über Apple. Portemonee 'stukje' leger, frustratie hoger als ooit en een lul-uit-de-broek-lachende Mac-verkoper rijker :-)

**sorry voor de lap tekst, was niet de bedoeling**

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 11 mar 2014, 09:41

Duidelijke tekst (voor mij dan). Volgens mij kwam de stabiliteit van XP voort uit Windows 2000, wat ik destijds het meest stabiele systeem vond.

Mijn werkgever is onlangs overgegaan van XP naar W7 vanwege de ondersteunings issues. Het gaat hier om zo'n 400 werkstations en dat gaat allemaal prima. Ik krijg ook geen negatieve berichten mee. (Ook ik werk op een IT afdeling)

sh00ks

Bericht door sh00ks » 11 mar 2014, 10:01

Helemaal gelijk EvdP: W2000 was stabieler van XP toen XP uitkwam. Ook hier weer de bevestiging/bewijs dat een versie achterlopen loonde en loont ;-)

Bewust had ik dit uit de tekst gelaten, om de verwarring/terminologie niet groter te maken :-)

328Ti

Bericht door 328Ti » 11 mar 2014, 10:03

Bedankt ShOOks voor de informatieve tekst, leuk om te lezen vanuit de IT bril.

Op dit moment heb ik W7 Lite op mijn 10jr oude Thinkpad gezet. Ik moet zeggen: het systeem draait super i.c.m. Office 2013.

Windows prestatie-index: ( schaal 1 - 5 ) (Specs: 2g ingeprikt werkgeheugen / Intel pentium 1.7 Ghz)
Processor: 3.3
Geheugen: 4.1
Grafisch: 1.0
Grafisch voor spellen: 1.0
Primaire harde schijf: 3.6

Straks uitrollen naar mijn overige "oudjes" qua hardware :TV kijken:

Peric

Bericht door Peric » 11 mar 2014, 12:14

Grappig om dan te zien hoeveel mensen er beweren dat W8 beter is dan W7. Terwijl het niet meer is dan een andere interface.. :)

glnk

Bericht door glnk » 11 mar 2014, 13:06

Peric schreef:Grappig om dan te zien hoeveel mensen er beweren dat W8 beter is dan W7. Terwijl het niet meer is dan een andere interface.. :)
Waarom denk je dat? Dat is niet waar.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 11 mar 2014, 13:14

Nou, uit de tekst van sh00ks?

glnk

Bericht door glnk » 11 mar 2014, 13:26

Arthur schreef:Nou, uit de tekst van sh00ks?
Iemand die dit als tip meegeeft:
Zo ook voor Window Updates: schakel de automatische werking hiervan uit en wacht op Service Packs. Dit scheelt een hele hoop frustraties van het updaten 'elke nacht'.
Zou ik niet te serieus nemen. :lol:

EvdP

Bericht door EvdP » 11 mar 2014, 13:26

Hé henkie, wat is je leeftijd en je beroep? En nu er even niet omheen draaien.

En dan even een edit waarom ik dit redelijk kort door de bocht heb getypt. De topicstarter geeft aan dat hij een oergebruiker is die XP kent. En dan krijgt hij als "tip" dit van jou:
Ik zou beginnen met een goede router met open-source linux based firmware als DD-WRT of OpenWRT en deze goed secure (laten) configureren

glnk

Bericht door glnk » 11 mar 2014, 13:31

EvdP schreef:Hé henkie, wat is je leeftijd en je beroep? En nu er even niet omheen draaien.

En dan even een edit waarom ik dit redelijk kort door de bocht heb getypt. De topicstarter geeft aan dat hij een oergebruiker is die XP kent. En dan krijgt hij als "tip" dit van jou:
Ik zou beginnen met een goede router met open-source linux based firmware als DD-WRT of OpenWRT en deze goed secure (laten) configureren
27 jaar en Windows systeembeheerder bij een groot datacenter.

EvdP

Bericht door EvdP » 11 mar 2014, 13:41

Gezien je "taalgebruik" had ik je iets jonger geschat maar qua werk kan ik je reacties nu beter plaatsen.

Dan een tip van mijn kant, probeer je "klant" op niveau in te schatten. Als mijn moeder (60+) gezeik heeft met haar PC dan probeer ik het in Jip en Janneke taal uit te leggen. Moeilijke woorden en termen hebben helemaal geen zin. Dat snapt ze niet. Heel veel gebruikers maken zelf de fout, je kunt wel proberen om alles dicht te spijkeren maar dat lukt je nooit volledig. Zoals ik al eerder zei, de meeste fouten treden op doordat de gebruiker ze maakt. Ik maak al vele jaren gebruik van het wereld wijde web, heb de schurft aan firewalls en heb nog maar één keer een probleem gehad. En dat was omdat ik zelf een "tooltje" had gedownload wat niet heel handig was. Eigen schuld dikke bult. Ik ga niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb maar heb ik de 10 jaar dat ik in de ICT werk al het één en ander aan dingen gezien. Roepen dat iets kut is gaat heel makkelijk, maar leg dan ook even uit waarom. Iedere XP gebruiker vergelijken met een bejaarde vergelijken is ook heel makkelijk, maar sommige mensen kiezen er bewust voor. Jij bent nu 27, wacht 30 jaar en kijk dan eens hoe je zelf met nieuwe technologiën omgaat.

Zoals ik al zei, ik heb niet de wijsheid in pacht en veroordeel ook wel inplaats van dat ik oordeel.

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 11 mar 2014, 13:46

glnk schreef:
Peric schreef:Grappig om dan te zien hoeveel mensen er beweren dat W8 beter is dan W7. Terwijl het niet meer is dan een andere interface.. :)
Waarom denk je dat? Dat is niet waar.
Dat is inderdaad niet waar.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 11 mar 2014, 14:52

Afbeelding

328Ti

Bericht door 328Ti » 11 mar 2014, 15:03

WJ schreef:LOL @ "door gebruik van Chrome" :mrgreen:
Feitelijk was dit bij mij het geval na overstap van Windows I.E. naar Google Chrome. Daarvoor was het om het halfjaar backup draaien en opnieuw besturingssysteem installeren. Ik was ook sceptisch maar daarna nooit meer opnieuw de boel installeren, even buiten de fijne opties wat Chrome biedt ( streetview, maps, afbeeldingen etc. )

Dus ja, "door gebruik van Chrome" :tong:

GTRene

Bericht door GTRene » 11 mar 2014, 15:04

:mrgreen:

Peric

Bericht door Peric » 11 mar 2014, 16:42

Arthur schreef:Nou, uit de tekst van sh00ks?
:lol: yup!
:thumbup:

sh00ks

Bericht door sh00ks » 11 mar 2014, 17:13

Voor diegene die ik een stukje op weg heb kunnen helpen: graag gedaan ;-)

Voor de criticasters: deze discussie zag ik al aankomen, maar zeker niet van een 'windows systeembeheerder van een groot datacenter'...

Ik heb de vergelijking van W7 tov W8 genuanceerd, enkel om het verhaal logisch te houden voor de topicstarter. Gezien zijn wensen en ervaringen, is W8 niets meer dan wat ik beschreef.
Maar ook glnk kom ik graag een stukje tegemoet: Windows 8 is in de basis opnieuw geschreven en kent verbeteringen op bepaalde vlakken waar jij en ik in ons beroep baat bij kunnen hebben. Maar voor Jan Modaal die niet achter een touch-/smartscreen aanzit, stellen deze verbeteringen tov W7 niets voor.

Het punt aangehaald door EvdP mbt 'geef gepast advies, op maat op de vraagsteller' is hier dan ook helemaal terecht en spot on: Je maakt het bepaalde mensen alleen maar lastiger door hoog van de toren met je kennis te pronken, terwijl zij absoluut niet begrijpen wat je bedoelt. Maar no biggie, 'windows systeembeheerders van grote datacenters' staan erom bekend contactgestoord te zijn ;-)

Mbt de windows update:
Wij hebben 10 servers staan bij het datacenter van KPN en 10 in backup bij Google: biede partijen plannen, samen met mij, 1x in de 3 a 6 maanden een servicewindow in om de update te regelen. Zo ver mijn ervaring gaat, is dit nooit anders geweest, ook niet bij andere datawarehouse-partijen, zelfs terminal server-suppliers niet.
Neemt niet weg dat ze in 'grote datacenters waar jij windows systeembeheerder bent' dit niet anders geregeld hebben ;-)

Laten jij en ik hierin nou niet verzeilen en in het oog houden waar het om ging: wat moet je, nu Windows XP niet meer ondersteunt wordt ;-)

glnk

Bericht door glnk » 11 mar 2014, 17:29

Jij hebt het over bedrijfskritische servers waarbij downtime geplant moet worden, niet over een prive computer van gebruiker X. Dit hele topic gaat niet over dergelijke servers. Vanwaar deze vergelijking? En het is helemaal niet de bedoeling om te pronken met kennis. Er werd om mijn achtergrond gevraagd en dan geef ik gewoon antwoord. Ik zou in geval van de XP gebruiker altijd voor de nieuwste Windows gaan, dus 8.1. Touchscreen of niet, dat maakt geen hol uit voor de werking van dit besturingssysteem.

328Ti

Bericht door 328Ti » 11 mar 2014, 17:35

smiley schreef:Afbeelding

:TV kijken:

Plaats reactie