E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Josef
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 apr 2013, 22:18

E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Josef » 07 mar 2014, 13:43

In het ‘even voorstellen‘ gedeelte had ik al verteld dat ik een E36 M3 en een E30 320i heb (Ja ik weet het, ik moet nog steeds 2 ‘mijn auto’ topics aanmaken! :bag: )

Ik ben zeer tevreden met beide wagens, maar als auto en autosport liefhebber betrap ik mezelf er steeds regelmatiger op dat ik droom van mijn E30 met wat meer spierballen onder de motorkap... :df: Nu zijn er verschillende opties waarvan 2 mij het meeste aanspreken, een S50 project of een 327i project. Allebei hebben ze zowel voor- als nadelen.

De S50 conversie heb ik weleens vaker gezien, hier recent op DF heb ik met veel plezier het topic van Arsonistz gelezen. Ik ben vanwege mijn ervaring met mijn E36 M3 een liefhebber van de S50, lekkere directe gasrespons en veel power. Erg stoer maar ik denk dat deze optie wat duurder en gecompliceerder is dan een 327i, zeker omdat ik ook niet zoveel zelf kan doen. Daar staat de extra vermogenswinst natuurlijk wel weer tegen over :mrgreen: .

De 327i bouw spreekt mij denk ik misschien toch meer aan vanwege het feit dat alles er onder de kap met een M20 motor redelijk origineel uit blijft zien. De pasvorm levert met een M20 natuurlijk ook geen problemen op en qua kosten en werk scheelt het denk ik dan ook erg veel. Misschien klinkt het onzinnig, maar ik vind ook dat mijn E30 niet veel sneller moet worden dan mijn M3, als ik een S50 in mijn E30 bouw dan wordt de M3 ergens misschien toch wel een beetje ‘overbodig’. Toch hou ik dan wel weer de gedachte in mijn achterhoofd, wat als de 327i toch niet snel genoeg wordt qua rij beleving? :stom: De gasrespons en de power van een M20 zijn natuurlijk totaal anders dan die van een S50.

Ik bouw geen circuit wagen, ik ben geen Schumacher en ronde tijden zijn voor mij dan ook niet belangrijk, het rij plezier en de beleving tijdens de rit vind ik het meest interessant. :beer: Dit zijn een paar van de gedachten waar ik mee zit, ik hoor graag de gedachten van anderen hierover. Over rij beleving, dat is natuurlijk iets waar je pas over kunt oordelen als je het een keer in het echt hebt meegemaakt (gereden of meegereden), vandaar dat ik ook nog wou vragen, of er iemand van dit forum is die misschien een 327i heeft of iemand kent die er een heeft?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Tristan » 07 mar 2014, 14:09

327i DCOE:



Zal denk ik ook niet goedkoop zijn.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Niels » 07 mar 2014, 14:11

Zou mijn voorkeur wel hebben al is een S50 ook smakelijk natuurlijk. Qua karakter past de 2.7 beter imho.

Gebruikersavatar
Josef
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 apr 2013, 22:18

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Josef » 07 mar 2014, 14:36

Ja dat gevoel heb ik ook, ik zou er graag eens een in het echt zien en als het mogelijk is een stukje meerijden met iemand om het wat beter te kunnen beoordelen.

Die in dat filmpje is ook wel geweldig :headbang:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door GTRene » 07 mar 2014, 18:05

S50 is prachtig natuurlijk, een M60 V8 nog leuker...
wel eens in een e30 3.5 gereden,ook heerlijk.

maar wellicht kun je ook kiezen voor een S52B32 oid, die US M3 motor zeg maar, lekker smeuïg denk ik en 265 pk oid? denk ook wat goedkoper qua bepaalde zaken als een S50?

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door RonV » 07 mar 2014, 19:25

Grappig - we hebben een E30 met S50 die we regelmatig met trackdays rijden - hiervoor lag er een M50B25 motor in - heb ook wel ervaring met M20 E30s. We hebben ook een E36 M3 3.2 staan.

Binnen de grenzen die je stelt (niet sneller dan de E36 M3) moet je niet een S50 conversie gaan doen - de E30 is zeker lichter, wat vlotter. De E30 die we gebouwd hebben maakt gehakt van onze E36M3 op een circuit, trekt harder etc.. De M3 is natuurlijk de veel betere auto om lange afstanden mee af te leggen - maar we hebben je probleem niet, want de E30 is een pure circuitauto.

Voor gebruik op de gewone weg, kun je een M30 2.7 overwegen, een M50B25 of een M52 zouden ook heel goed gaan. Er zijn voldoende van die motoren te vinden, als je er zo een breekt, heb je niet gelijk de kosten van de M3 motor, en de inbouw is wel iets eenvoudiger.

Echter, daar je zegt "zeker omdat ik ook niet zoveel zelf kan doen", is een M20 misschien te prefereren? M20 motor eruit, aanpassen, motor er in en computer aanpassen is dan relatief eenvoudiger dan de aanpassingen aan motorophanging, bak (evt M50B28 bak er in ), koppeling, vliegwiel, koelvoorziening, etc.etc. die je hebt met de M50/S50 conversie. Het is uiteindelijk niet *moeilijk* maar als je alles moet uitbesteden wel tijdrovend en daardoor duur.

Overigens vind ik zelf nog steeds de 3 l conversie van de E21/ M20 die hier beschreven wordt (http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=117701" onclick="window.open(this.href);return false;) briljant - voor een incar video, zie http://www.youtube.com/watch?v=kKfkU0ppCmc" onclick="window.open(this.href);return false; - klinkt bezeten...

Als je een keer mee wil rijden met de E30, geef me dan een seintje, is echt lachen.

mvg

Ron

Gebruikersavatar
Josef
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 apr 2013, 22:18

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Josef » 07 mar 2014, 21:04

@Rene Ik ben vorig jaar iemand tegen gekomen die een E30 met de V8 conversie reed die jij noemt, hij was er helemaal weg van alleen heb ik persoonlijk nooit wat met V8 motoren gehad. De S52 zou wellicht leuk kunnen zijn alleen vind ik dat die weer wat te modern oogt onder de kap van een E30, de M50 en M52 motoren ook wat dat betreft, net iets te veel plastic afdek kapjes e.d. Ja ik ben een zeurpiet :mrgreen:

Die 3,5l vind ik dan weer wel interessant, daar heb ik dan inderdaad ook wel over gedacht, je bedoelt de M30 motor toch? Alleen denk ik dat een M20 2,7l misschien interessanter is omdat ze elkaar qua vermogen niet veel ontlopen en een M20 dan wat makkelijker is qua pasvorm en koeling.

Gebruikersavatar
Josef
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 apr 2013, 22:18

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Josef » 07 mar 2014, 21:16

RonV schreef:Binnen de grenzen die je stelt (niet sneller dan de E36 M3) moet je niet een S50 conversie gaan doen - de E30 is zeker lichter, wat vlotter. De E30 die we gebouwd hebben maakt gehakt van onze E36M3 op een circuit, trekt harder etc.. De M3 is natuurlijk de veel betere auto om lange afstanden mee af te leggen - maar we hebben je probleem niet, want de E30 is een pure circuitauto.
Ja precies, die gedachte had ik zelf ook, ik denk dat een S50 voor mijn gebruik waarschijnlijk wat te veel van het goede is, het zullen dan onnodig hoge kosten worden waar ik uiteindelijk niet echt gebruik van zal maken.
RonV schreef:Echter, daar je zegt "zeker omdat ik ook niet zoveel zelf kan doen", is een M20 misschien te prefereren? M20 motor eruit, aanpassen, motor er in en computer aanpassen is dan relatief eenvoudiger dan de aanpassingen aan motorophanging, bak (evt M50B28 bak er in ), koppeling, vliegwiel, koelvoorziening, etc.etc. die je hebt met de M50/S50 conversie. Het is uiteindelijk niet *moeilijk* maar als je alles moet uitbesteden wel tijdrovend en daardoor duur.
Ik zit te overwegen om de M20 2,7l bouw als een eerste serieus hobby/doe het zelf projectje te beginnen, mede door wat je zegt lijkt het mij een geschikte motor voor wat ik er mee wil bereiken, qua rijden en qua sleutelen.
RonV schreef: Als je een keer mee wil rijden met de E30, geef me dan een seintje, is echt lachen.
Ik zou graag een keer gebruik maken van je aanbod, dan weet ik gelijk wat een E30 met S50 kan. Maar, moet ik behalve mijn helm dan ook een schone broek meenemen? Ik ben niet de moedigste passagier en ik denk dat het waarschijnlijk heel snel gaat :rolling: Seriously though, bedankt voor het aanbod, ik zal hier zeker een keer contact over opnemen met je :D

Ik zal dit weekend even die ombouw doorlezen die je hier hebt gepost!

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6219
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door matthyssie » 07 mar 2014, 21:22

Wat klinkt een M20 toch heerlijk. :love:

Gebruikersavatar
Josef
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 apr 2013, 22:18

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Josef » 07 mar 2014, 22:06

Ja dat ben ik met je eens :D De 320i die ik heb is niet zo snel maar hij klinkt dan weer wel erg mooi, maar een S50 ook hoor, je kunt ze niet echt goed vergelijken maar ze hebben allebei wat :beer:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6219
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door matthyssie » 07 mar 2014, 22:23

Jaar of 5 geleden had een familielid van me een E30 325i touring. Bootje van redelijk formaat erachter dus het torretje moest flink werken. Dat was het moment dat ik verliefd werd op de M20 sound. Wat een porno zeg... Diezelfde auto liep stationair wel eens op 5 poten. Zo onregelmatig als wat, maar zo heerlijk zwaar en metalig.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door GTRene » 07 mar 2014, 23:34

is dat zoiets wat je bedoelt? zoal de M20B27?

http://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_M20" onclick="window.open(this.href);return false;

niet veel power zo, al weet k nog van de broertjes Laarman vroegah dat ze van die 325 ETA blokken hadden en op een vrij simpele manier tuneden dacht ik.

je kan er ook zo'n soort Alpina blok van maken ala 2.7 of 2.8 of dus die 3.5 :tooth:

het mooie van zo'n vrij lompe 3.5 is dat het echt een soort monster wordt met een donkere brul :mrgreen:
das best leuk, tenminste in 2 gereden vroegah en zelf een copy Alpina B6S heb gehad M3 geheel Alpina opgebouwd NL dus niet op kenteken,zo ging dat soms.
Anyways, die had dan een snellere 3.5 iets van 265 pk oid? dat zou in de lichtere e30 lekker zijn, wat ook lekker is welke ik ook heb gehad, een M5 3.6 getuned naar 340pk in de E30, dat was echt fun in die tijd :df:

verder zag ik hier op DF vandaag dacht ik? een 730i M60 V8 te koop voor 750,-euro :D maar wel zonder aanbouw delen ;-)

zoveel leuk spul te koop :ongeveer als:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door GTRene » 07 mar 2014, 23:46


Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6219
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door matthyssie » 08 mar 2014, 00:13

Die M20B27 ligt toch in de 325e? Volgens mij was dat blok erg geknepen dus andere spruitstukjes en je hebt opeens veel meer power.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door GTRene » 08 mar 2014, 00:17

ik hoorde destijds (25 jaar ofzo terug) iets van 190pk wat ze er uit haalden door wat ingrepen?
lijkt me ook best leuk.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door GTRene » 08 mar 2014, 00:20

klinkt lekker>


Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door RonV » 08 mar 2014, 18:15

Laat maar ff weten wanneer je mee wil rijden, helm is prima.

Ik was nog vergeten een link te posten naar de ombouw die we hebben gedaan:

http://www.rtb-motorsport.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Josef
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 apr 2013, 22:18

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Josef » 08 mar 2014, 19:40

@ Rene en Matthyssie: Ja de M20B27 inderdaad, die zat dus oorspronkelijk in de 325e en de 525e, deze 2,7l eta blokken hadden niet zoveel PK's maar een hoog koppel, ze maken ook niet zo veel toeren. Je kunt deze motoren meer vermogen geven door ze om te bouwen (met name de kop) met behulp van delen van de andere M20 motoren (zoals de 2,5l). Deze ombouw is denk ik waar ik momenteel het meest aan denk (denk ik) :D

@ Ron: Dank je, ik zal je ombouw door lezen en binnenkort contact opnemen met je :df:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6219
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door matthyssie » 08 mar 2014, 20:00

Na zo'n ombouw, hoeveel pk levert zoiets dan?

Verwacht dat het nooit veel meer dan 200 pk zal zijn, gezien z'n 2 kleppen per cilinder?

RonH
Berichten: 216
Lid geworden op: 02 jan 2011, 20:47

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door RonH » 08 mar 2014, 20:09

Mathyssie, vanwege het feit dat je maar 2 kleppen per cilinder hebt, moet je al behoorlijk wat investeren om ongeblazen boven die 200 grens te komen.

Toevallig bouwt een vriend van me ook zo'n blok op. 325i onderblok, eta krukas, gesmede drijfstangen, lichtere zuigers, bewerkte kop, 330 graden nokkenas (dacht ik), hayabusa 50mm gaskleppen, KDFI en noem het maar op. Hij verwacht dat hij wel boven de 250 moet kunnen komen :)
Laatst gewijzigd door RonH op 08 mar 2014, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Josef
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 apr 2013, 22:18

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Josef » 08 mar 2014, 20:11

Je hebt voor deze ombouw een aantal verschillende varianten, afhankelijk van welke variant je bouwt loopt het wat uiteen van zo'n 180 tot 200 PK, ik moet me er nog wat meer in verdiepen :wink:

En zoals Ron ook zegt zijn er nog wat interessante manier om er nog meer vermogen uit te krijgen :kikker:

RonH
Berichten: 216
Lid geworden op: 02 jan 2011, 20:47

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door RonH » 08 mar 2014, 20:16

Ik zou lekker gaan kijken voor zo'n M20. Techniek is uiteraard simpeler en bovendien lijkt het me iets meer voldoening te geven als je zoiets zelf hebt opgebouwd. Daarnaast is 180-200 pk in een e30 meer dan voldoende om lekker te kunnen spelen, lijkt mij. :blink:

Gebruikersavatar
Josef
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 apr 2013, 22:18

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Josef » 08 mar 2014, 20:23

RonH schreef:Ik zou lekker gaan kijken voor zo'n M20. Techniek is uiteraard simpeler en bovendien lijkt het me iets meer voldoening te geven als je zoiets zelf hebt opgebouwd. Daarnaast is 180-200 pk in een e30 meer dan voldoende om lekker te kunnen spelen, lijkt mij. :blink:
De argumenten die je noemt zijn ook de argumenten die mijns inziens een M20 ombouw interesant maken. Alleen zou ik ter vergelijking met andere ombouw projecten graag eens een keer meerijden met iemand die een '327i' heeft om te ervaren hoe dat rijdt. Ik zou het namelijk erg jammer vinden om na de tijd, moeite en uiteraard de kosten te snel uitgekeken te raken op een dergelijk ombouw project. Ik ga er niet van uit dat een 327i voor mijn hobby gebruik saai zal rijden, maar toch, ik weet het liever van te voren eerst zeker voordat ik ergens aan Begin :D

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door RonV » 09 mar 2014, 09:47

BTW We zijn woensdag de 12e in België, circuit Zolder.

Misschien nog wat gedachten:

Over de M20 2.7 variant - zeker vijf mogelijkheden (mogelijk meer), meestal door de 325i kop op het eta blok te monteren (in 122 of 129 pk uitvoering) - probleem is dat de compressie-verhouding makkelijk zakt beneden de eta waarde van 8,9, en dat is niet echt heel veel - moet daar aan wat gebeuren -met vlakken/frezen van de kop kun je wel naar 9, is niet groots. Meer compressie krijg je alleen met speciale zuigers.

Een leukere is om het eta onderblok, met een eta krukas of dieselkrukas met 81mm slag, te combineren met de 325i zuigers en kop. De drijfstangen neem je dan van de eta of van de 320i/323i (die zijn 5 mm korter anders komen je zuigers te hoog), het cilinderblok zul je wat moeten inkorten (2,4 of 1.5 mm mm - dit is afhankelijk van of je zuigers van de kat of niet-kat motor gebruikt.). Dit levert een CR op van boven de 10, en dan met een leuke nokkenas, etc (je budget is de limiet) kom je dan op leuke vermogens (200+).

De vraag die ik me zou stellen is altijd - waarom eigenlijk? Vooropgesteld: zelf sleutelen is prima, en dat is reden genoeg (waarom hebben we anders nog die E30...). Qua prestaties zou je ook prima uit zijn met een gekietelde M20 2.5 (misschien wat minder koppel), en dan ben je sneller en goedkoper aan het vermogen met een M50B25/M52 (de laatste ook wat gekieteld). Dan wordt het een vlotte auto waarmee niks mis is. Maar ja, je weet het, alle vermogen went....

Gebruikersavatar
Josef
Berichten: 123
Lid geworden op: 25 apr 2013, 22:18

Re: E30 327i & S50 Advies, Opinie & Info

Bericht door Josef » 10 mar 2014, 10:27

Thanks allemaal voor de suggesties en ideetjes :D
RonV schreef: Een leukere is om het eta onderblok, met een eta krukas of dieselkrukas met 81mm slag, te combineren met de 325i zuigers en kop. De drijfstangen neem je dan van de eta of van de 320i/323i (die zijn 5 mm korter anders komen je zuigers te hoog), het cilinderblok zul je wat moeten inkorten (2,4 of 1.5 mm mm - dit is afhankelijk van of je zuigers van de kat of niet-kat motor gebruikt.). Dit levert een CR op van boven de 10, en dan met een leuke nokkenas, etc (je budget is de limiet) kom je dan op leuke vermogens (200+).
Ron, wat bedoel je precies met het inkorten van het cilinderblok?

Over je suggestie wat betreft een M50 of M52, je hebt natuurlijk wel gelijk als je het hebt over kosten en de opbrengst in vermogen, ik vind die blokken alleen wat te modern ogen in een E30, persoonlijk vind ik dan dat de M20 veel beter in de auto past qua uiterlijk.

Ik zal er helaas niet bij kunnen zijn op Zolder omdat ik doordeweeks moet werken. Ik zal zeker binnenkort een keer tijd vrijmaken om te komen kijken, lijkt me erg leuk :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Joost H. en 6 gasten