Puur voor de lol en als 2e auto zocht ik iets te doen voor in de zomer. Lekker sleutelen, touren en eventueel hier en daar een trackday mee pakken. Ik was op zoek naar een FTO omdat ik hem vroeger al zo mooi vond in Gran Turismo 1-2 en 3. En omdat ik wist ( van dat spel ) dat hij lekker hoog in de toeren ging en strakke wegligging had. Ik wilde een zo goedkoop mogelijke 'fun' auto om aan te sleutelen en zo veel mogelijk PK's voor zo min mogelijk geld. Dus kwam ik uit op de FTO. Ook nagedacht over Civic'jes en dergelijke maar die komen naar mijn mening qua looks echt totaal niet in de buurt. De FTO blijkt nu een echte head-turner, mensen hebben geen idee wat ze horen en zien en zijn over het algemeen erg nieuwsgierig, pluspuntje dus!
Dus vorig jaar een FTO gekocht zonder APK, een grote gok genomen. Lekte wat olie, lekke band, lak liet op wat plekken los, geen APK, electrische problemen ( verlichten werkte maar voor de helft) maar liep verder als een zonnetje. Kon het onderstel ook niet fatsoenlijk bekijken omdat ie zo laag op de wielen stond. Toch kon ik hem niet laten staan en heb ik de gok genomen en hem gekocht.
Toen thuis op de brug gezet ( ja ik heb die luxe, mijn vader is ex-garagehouder ) Wat moest er gebeuren: (in het Engels want kopie van FTO Forum UK)
Dikgedrukt = inmiddels gedaan en afgesloten!
- APK
Replace timing belt + rolls
Replace water pump
Replace alternator - voltages went sky-high
Replace the other 2 belts
Remove aircon (wasn't working anyway)
Install shorter belt ( after revmoing aircon )
Replace oil filter
Replace engine oil
Replace transmission oil
Replace fuel filter
Replace air coolant temp sensor
Replace battery ( is een keer overgekookt door kapotte spanningsregelaar in dynamo )
Replace oil pressure sensor
Upgrade spark plugs with iridium variant
Find leak in cooling system and refill cooling liquid
Make it go straight again (when I let go of the steering wheel it dived to the left)
Check and service brakes
Weld and fix the rusty hole near the right rear tire
Fix electrical lamp/lights system. Nothing but the emergency lights were working
Replace ALL light bulbs on the car
Replace the two front tires
Anti rust treatment in trunk
Re-spray trunk
Anti rust treatment front arms
Anti rust treatment rear arms
Fix small damages with paint stick (car)
Fix small damages with paint stick (rims)
Clean interior ( smelled like wet dogs )
Polish head lamps
Clean under the bonnet
Polish the car itself
De-cat with stainless straight pipe (Roaaaaaarrr!!!)
Replace rocker cover gaskets. (it's a little sweaty when driven hard)
Replace induction air filter.
Replace steering rack boots.
Dus nu gaat het project weer verder anno 2014 en heb alweer wat upgrades in de planning staan.
Reeds aangeschaft;
- Nieuwe upgraded schijfremmen voor ( geventileerd, gegroefd en geboord )
Mintex m1144 semi-racing remblokken voor + achter
HEL gevlochten stainless steel remslangen complete set.
Race-remolie met 50% hogere kookgraad
Veerpootbruggen voor + achter
Piggyback ECU
kpm / mph converter ( om eindelijk die kl*te snelheids begrenzer te kunnen omzeilen, dit lijkt de enige manier om het voor elkaar te krijgen met een FTO )
- Zware stalen airco steun verwijderd ( aircopomp was er al uit )
Overige airco onderdelen verwijderd
Achterbank verwijderd
Bekleding achterin verwijderd
Radio speakers achterin verwijderd
Bekleding kofferbak verwijderd
Alle overige onnodige zooi uit kofferbank verwijderd ( bakjes, klepjes, rommel )
Nog meer gewichtsbesparing, maar wil cockpit + passagierszijde zo veel mogelijk intact houden. Ga nog op zoek naar nutteloze onderdelen zoals elektrische spiegels etc.
Schroefset aanschaffen ( Die van Volvo S40 1996-2000 blijken out-of-the-box te passen onder de FTO ) en zijn 3x zo goedkoop.
Trackday banden ( staat nu op Nankangs Ultra Sport NS-II's ) Goedkope chinese rommel met toch redelijk wat grip, zeker voor het geld.
Dak schuren en spuiten ( blanke lak laat overal los, bekend FTO probleem )
Ooit omzetten naar 5speed handgeschakeld maar die zijn schaars aan het worden helaas..
En er komt vast nog veel meer in de toekomst! En wie weet tot ziens op een trackday deze zomer