Mitsubishi FTO GPX - 2.0 V6 MIVEC Tiptronic met +- 235 PK

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
xchristox
Auto: Mitsubishi FTO GP version R

Mitsubishi FTO GPX - 2.0 V6 MIVEC Tiptronic met +- 235 PK

Bericht door xchristox » 04 mar 2014, 10:20

Even voorstellen! Ben Chris, 29 jaar, omgeving Nijmegen en autoverslaafd :P

Puur voor de lol en als 2e auto zocht ik iets te doen voor in de zomer. Lekker sleutelen, touren en eventueel hier en daar een trackday mee pakken. Ik was op zoek naar een FTO omdat ik hem vroeger al zo mooi vond in Gran Turismo 1-2 en 3. En omdat ik wist ( van dat spel ) dat hij lekker hoog in de toeren ging en strakke wegligging had. Ik wilde een zo goedkoop mogelijke 'fun' auto om aan te sleutelen en zo veel mogelijk PK's voor zo min mogelijk geld. Dus kwam ik uit op de FTO. Ook nagedacht over Civic'jes en dergelijke maar die komen naar mijn mening qua looks echt totaal niet in de buurt. De FTO blijkt nu een echte head-turner, mensen hebben geen idee wat ze horen en zien en zijn over het algemeen erg nieuwsgierig, pluspuntje dus!

Dus vorig jaar een FTO gekocht zonder APK, een grote gok genomen. Lekte wat olie, lekke band, lak liet op wat plekken los, geen APK, electrische problemen ( verlichten werkte maar voor de helft) maar liep verder als een zonnetje. Kon het onderstel ook niet fatsoenlijk bekijken omdat ie zo laag op de wielen stond. Toch kon ik hem niet laten staan en heb ik de gok genomen en hem gekocht.

Toen thuis op de brug gezet ( ja ik heb die luxe, mijn vader is ex-garagehouder ) Wat moest er gebeuren: (in het Engels want kopie van FTO Forum UK)
Dikgedrukt = inmiddels gedaan en afgesloten!
  • APK
    Replace timing belt + rolls
    Replace water pump
    Replace alternator - voltages went sky-high
    Replace the other 2 belts
    Remove aircon (wasn't working anyway)
    Install shorter belt ( after revmoing aircon )
    Replace oil filter
    Replace engine oil
    Replace transmission oil
    Replace fuel filter
    Replace air coolant temp sensor
    Replace battery ( is een keer overgekookt door kapotte spanningsregelaar in dynamo )
    Replace oil pressure sensor
    Upgrade spark plugs with iridium variant
    Find leak in cooling system and refill cooling liquid
    Make it go straight again (when I let go of the steering wheel it dived to the left)
    Check and service brakes
    Weld and fix the rusty hole near the right rear tire
    Fix electrical lamp/lights system. Nothing but the emergency lights were working
    Replace ALL light bulbs on the car
    Replace the two front tires
    Anti rust treatment in trunk
    Re-spray trunk
    Anti rust treatment front arms
    Anti rust treatment rear arms
    Fix small damages with paint stick (car)
    Fix small damages with paint stick (rims)
    Clean interior ( smelled like wet dogs )
    Polish head lamps
    Clean under the bonnet
    Polish the car itself
    De-cat with stainless straight pipe (Roaaaaaarrr!!!)
    Replace rocker cover gaskets. (it's a little sweaty when driven hard)
    Replace induction air filter.
    Replace steering rack boots.
Dit alles gedaan in de eerste 3-4 maanden dat ik hem had ( zomer 2013 ). Er staan nog wat punten over voor komdn jaar. In November de auto geschorst i.v.m. zout in de winter, maar vorige week maar weer uit de schuur getrokken. Het is immers lekker weer!!

Dus nu gaat het project weer verder anno 2014 en heb alweer wat upgrades in de planning staan.

Reeds aangeschaft;
  • Nieuwe upgraded schijfremmen voor ( geventileerd, gegroefd en geboord )
    Mintex m1144 semi-racing remblokken voor + achter
    HEL gevlochten stainless steel remslangen complete set.
    Race-remolie met 50% hogere kookgraad
    Veerpootbruggen voor + achter
    Piggyback ECU
    kpm / mph converter ( om eindelijk die kl*te snelheids begrenzer te kunnen omzeilen, dit lijkt de enige manier om het voor elkaar te krijgen met een FTO )
En wat aan gewichts gesparing gedaan;
  • Zware stalen airco steun verwijderd ( aircopomp was er al uit )
    Overige airco onderdelen verwijderd
    Achterbank verwijderd
    Bekleding achterin verwijderd
    Radio speakers achterin verwijderd
    Bekleding kofferbak verwijderd
    Alle overige onnodige zooi uit kofferbank verwijderd ( bakjes, klepjes, rommel )
Wat staat er op de planning voor komende weken / maanden;
Nog meer gewichtsbesparing, maar wil cockpit + passagierszijde zo veel mogelijk intact houden. Ga nog op zoek naar nutteloze onderdelen zoals elektrische spiegels etc.
Schroefset aanschaffen ( Die van Volvo S40 1996-2000 blijken out-of-the-box te passen onder de FTO ) en zijn 3x zo goedkoop.
Trackday banden ( staat nu op Nankangs Ultra Sport NS-II's ) Goedkope chinese rommel met toch redelijk wat grip, zeker voor het geld.
Dak schuren en spuiten ( blanke lak laat overal los, bekend FTO probleem )
Ooit omzetten naar 5speed handgeschakeld maar die zijn schaars aan het worden helaas..

En er komt vast nog veel meer in de toekomst! En wie weet tot ziens op een trackday deze zomer :)
Bijlagen
IMG_20140304_084800.JPG
IMG_20140304_084800.JPG (356.07 KiB) 3028 keer bekeken
IMG_20140304_084739.JPG
IMG_20140304_084739.JPG (285.03 KiB) 3028 keer bekeken
Laatst gewijzigd door xchristox op 04 mar 2014, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Xave30

Re: Mitsubishi FTO GPX - 2.0 V6 MIVEC Tiptronic met +- 235 P

Bericht door Xave30 » 04 mar 2014, 10:45

Welkom op DF Chris.

xchristox

Bericht door xchristox » 04 mar 2014, 11:16

Thanks! Heb de foto's maar wat verkleind want ze waren gigantisch.

Peric

Bericht door Peric » 04 mar 2014, 12:38

LOL @ auto kopen aan de hand van een spel..
Welkom!

jgpeggeman

Bericht door jgpeggeman » 05 mar 2014, 14:29

Wat een leuke wagen!

Ik moet bekennen dat ik nog nooit van een Mitsubishu FTO had gehoord! Het lijkt wel een coupe variant van een Carisma (ivm met de passende Volvo v40 onderdelen)

xchristox

Bericht door xchristox » 06 mar 2014, 09:42

Peric schreef:LOL @ auto kopen aan de hand van een spel..
Welkom!
Vind het zelf wel leuk eigenlijk :D Kijk als ik meer geld had gehad was het een Skyline R34/R35 geweest of een Ferrari 458 Italia, óók door dat spel ;)

Maar Gran Turismo geeft toch een aardige weergave van een auto en nu ik hem zelf bezit moet ik zeggen dat het in het echt toch schrikbarend goed overeen komt met het spel! De handling en momenten van onderstuur / overstuur zijn echt hetzelfde als in het spel, geweldig gewoon :P

xchristox

Bericht door xchristox » 06 mar 2014, 09:44

jgpeggeman schreef:Wat een leuke wagen!

Ik moet bekennen dat ik nog nooit van een Mitsubishu FTO had gehoord! Het lijkt wel een coupe variant van een Carisma (ivm met de passende Volvo v40 onderdelen)
Thanks! En dat is precies waar ik voor ben gegaan :) Bijna niemand kent deze auto, er zijn er momenteel ook maar 29 van geregistreerd in Nederland.

En ja hij deelt hier en daar wat onderdelen met de carisma, ook is er meen ik ooit een carisma geweest met dezelfde V6 motor.

jgpeggeman

Bericht door jgpeggeman » 06 mar 2014, 15:36

xchristox schreef:
En ja hij deelt hier en daar wat onderdelen met de carisma, ook is er meen ik ooit een carisma geweest met dezelfde V6 motor.
Zo ver ik weet zijn de v40 en de carisma in NL geproduceert... Is de FTO ook in NL geproduceert dan?

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 06 mar 2014, 15:40

Nee. De FTO is er (helaas) ook alleen rechts gestuurd. Ik ken hem ook van GT 3. Ik heb er ook al eens naar gekeken maar ze zijn alleen vanuit Japan of GB te koop. En ik hou niet van het stuur rechts.

xchristox

Bericht door xchristox » 06 mar 2014, 20:30

Nee eerst alleen in Japan verkocht ( 94-96 ) en vanaf (als ik me niet vergis) 1997-2000 zijn ze ook in de UK en Austalie verkocht.

Alleen rechtsgestuurd inderdaad maar nu ik er een aantal KM op heb zitten merk ik het verschil niet eens meer, went erg snel.

Enige wat nog wel eens mis gaat is knipperlicht / ruitenwissers, die zitten namelijk ook andersom! :D Gebeurt vaak als ik net in mijn andere auto heb gereden.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 06 mar 2014, 23:39

xchristox schreef:Nee eerst alleen in Japan verkocht ( 94-96 ) en vanaf (als ik me niet vergis) 1997-2000 zijn ze ook in de UK en Austalie verkocht.

Alleen rechtsgestuurd inderdaad maar nu ik er een aantal KM op heb zitten merk ik het verschil niet eens meer, went erg snel.

Enige wat nog wel eens mis gaat is knipperlicht / ruitenwissers, die zitten namelijk ook andersom! :D Gebeurt vaak als ik net in mijn andere auto heb gereden.
Knipperlicht en ruitenwissers zitten toch gewoon op dezelfde plek? In ieder geval in Engelse auto's wel. Knipperlicht aan de linkerkant van het stuur en ruitenwissers aan de rechterkant.
Gaaf ding trouwens! Ben wel fan van speciale Mitsubishi's! M'n vader had een Galant VR-4 toen ik klein was. :df:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 07 mar 2014, 08:41

Zon ding staat ook in Nw-Amsterdam. Zal eens kijken aan welke kant het stuur zit.

xchristox

Bericht door xchristox » 07 mar 2014, 10:25

Riceaux schreef:
xchristox schreef:Nee eerst alleen in Japan verkocht ( 94-96 ) en vanaf (als ik me niet vergis) 1997-2000 zijn ze ook in de UK en Austalie verkocht.

Knipperlicht en ruitenwissers zitten toch gewoon op dezelfde plek? In ieder geval in Engelse auto's wel. Knipperlicht aan de linkerkant van het stuur en ruitenwissers aan de rechterkant.
Gaaf ding trouwens! Ben wel fan van speciale Mitsubishi's! M'n vader had een Galant VR-4 toen ik klein was. :df:
Nee knipperlicht en ruitenwisser schakelaars zitten andersom :) En de schakelpook zit natuurlijk links van je en niet rechts van je. Maar dat zijn eigenlijk met het stuur de enige verschillen, gelukkig kloppen de gas en rempedalen wel gewoon hahah.

En ja een VR-4, woeiiiiii die zijn echt leuk ja!!! Is nagenoeg zelfde blok als in de FTO maar dan met een Twin-Turbo.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 07 mar 2014, 10:37

xchristox schreef:
Riceaux schreef:

Nee knipperlicht en ruitenwisser schakelaars zitten andersom :) En de schakelpook zit natuurlijk links van je en niet rechts van je. Maar dat zijn eigenlijk met het stuur de enige verschillen, gelukkig kloppen de gas en rempedalen wel gewoon hahah.

En ja een VR-4, woeiiiiii die zijn echt leuk ja!!! Is nagenoeg zelfde blok als in de FTO maar dan met een Twin-Turbo.
Hmm vreemd. Vorige week nog in een Engelse Ford Fiesta gereden en daarbij zat de richtingaanwijzer links van het stuur. Schakelen met links vind ik wel prettiger. Stuur aan de linker of rechter kant maakt verder niet uit. Dagje wennen en dan voelt het alsof je niet anders gewend bent.

Wij hadden het oude model Galant VR-4 met de EVO motor. 4wd, 4ws en getuned naar 400+ pk. Was ergens begin jaren 90. Toen kon je daarmee nog 95% van het overige verkeer aan.

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 07 mar 2014, 18:05

Japanse rechts gestuurde auto's hebben allemaal de knipperlicht en ruitenwisser handels omgedraaid zitten.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 07 mar 2014, 18:30

Stefan R schreef:Japanse rechts gestuurde auto's hebben allemaal de knipperlicht en ruitenwisser handels omgedraaid zitten.
Duidelijk. :thumbup: moet zeggen dat ik het in die Ford Fiesta waarin ik vorige week heb gereden ook wel irritant vond. Richting aangeven en schakelen met dezelfde hand...

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 08 mar 2014, 13:52

Leuke wagen!! Een tijd geleden was ik met de Mazda naar school, kwam 's middags terug bij de auto (had 'm achteruit ingeparkeerd) en toen stond er ook een FTO naast me (ook achteruit ingeparkeerd). Heb daar nog wel een foto van geloof ik, was een leuke combi. :thumbup:

Stefan van Elst

Bericht door Stefan van Elst » 08 mar 2014, 18:13

Bij mijn MR2, waar ik een JDM 1.6 20V motor in had gehangen, heb ik gebruik gemaakt van een HKS SLD om de snelheidsbegrenzer op te heffen. Het SPD-draadje naar de ECU toe doorknippen hielp ook, maar er stond dan wel een foutcode in de ECU, maar de CEL bleef uit.

xchristox

Bericht door xchristox » 10 mar 2014, 10:56

Er kwamen wat spullen binnen vorige week en die meteen geïnstalleerd zaterdag! Want ik MOEST zondag naar de Nordschleife om even et scheuren

Veerpootbruggen voor + achter = Done!
MTEC drilled + grooved Black Edition front remschijven = Done!
De-limiter chip = Done! Eindelijk geen begrenzer meer.

Dus zondag naar Duitsland, 2 uurtjes rijden naar Nordschleife. Even de top speed getest zonder al te hoge verwachtingen ( 235 uit fabriek ) maar toch leuk verrast toen ik de 250 aantikte op de autobahn ( 155 mp/h op m'n dashboard ), volgens GPS 244 km/h.

Dit bewijst toch dat mijn slecht-in-de-lak zittende FTO technisch zeker wel zijn mannetje staat en in tip-top in orde is! Zelfs sneller als origineel uit fabriek, doet me goed.

Dus toen de nordschleife op, angstaanjagend circuit, ongelovelijk stijl en kronkelig. G krachten zijn niet normaal op sommige stukken!

Maar al met al toch heel wat BMW M3's achter me kunnen laten en zelfs voorbij kunnen gaan. De FTO bewees echt een bochten-killer te zijn en kon ze in de kronkelige stukken 'makkelijk' achter me laten. Qua acceleratie legde ik het iets af maar scheelde toch niet veel tot mijn verbazing :o Wel stond ik praktisch stil vergeleken met de Porsche GT's en zelfs McLaren's die ik voorbij heb zien vliegen, ongelovelijke apparaten.

Dus trots op mijn FTO, hij heeft de helse test doorstaan zonder problemen! Op naar de volgende trackday, 22 maart in Assen!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie