Tesla Model S 85kWh

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Daniel

Tesla Model S 85kWh

Bericht door Daniel » 06 mar 2014, 20:47

Ik weet niet zeker of bijna 5 meter en dik twee ton aan auto nog meetelt als 'driving fun' (hoewel de manier waarop het ding van z'n plek gaat garant staat voor een enorme grijns) maar goed, hij gaat er komen: de Tesla Model S. Levering als het goed is ergens eind juni, begin juli dus voor nu moet ik het doen met de plaatjes uit de configurator.

Afbeelding

Afbeelding

Specs:

85 kWh-accupakket (goed voor een actieradius van rond de 400 km en ongeveer 370 pk)
Tech pakket (navi etc.)
High Fidelity Audiopakket
Nappaleren bekleding
Parkeersensoren
Donkerblauw metallic lak

Voor de rest is hij standaard, dus zonder panoramadak, hip hout op het dashboard, 21" wielen en dergelijke. Hij is zo al duur genoeg in de lease :) De dik 400 pk sterke Performance-versie - die in 4,4 secs naar de 100 knalt en waarmee je bij het verkeerslicht leuk non-turbo Porsches het leven zuur kunt maken - was ook wat te prijzig, maar met deze 85 kWh-versie (0-100 tijd 5,6 secs) hoef ik ook niet te schamen. Voor zo'n monsterlijk grote en zware auto wil hij bovendien nog best wel aardig een bocht door.
Laatst gewijzigd door Daniel op 07 apr 2014, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Re: In aantocht: Tesla Model S 85kWh

Bericht door Niels » 06 mar 2014, 20:57

Erg, erg mooie kar!

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 06 mar 2014, 21:41

Fantastische auto en mooie configuratie, daar ga je veel plezier van hebben!

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 06 mar 2014, 21:53

Mooie auto!!

Martijn M

Bericht door Martijn M » 06 mar 2014, 21:56

Gaaf!

En met zo'n ding kan je gewoon op vakantie.. Zit op 't moment in Gerlos en er staat hier een NLse Model S in 't dorp. :) Toch wel grappig.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 06 mar 2014, 22:14

Heel gave auto :clap:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 mar 2014, 22:17

Mooi ding :thumbup:

Knot

Bericht door Knot » 06 mar 2014, 22:18

Erg stoer ding..... zou niet kunnen wachten.

Daniel

Bericht door Daniel » 06 mar 2014, 22:20

Het supercharger-netwerk is inmiddels zodanig dat je ook langere reizen kunt maken (vanuit NL is een groot deel van Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk gecovered, plus België en de oostkant van Frankrijk en delen van Noord Italië) maar dan moet je zeker weten dat je op de plek van bestemming ook kunt laden. Daar zit op dit moment nog het issue. Tesla claimed dat eind 2014 vrijwel geheel West-Europa gecovered zal zijn door superchargers, maar vooralsnog is het netwerk beperkt en is er niets bekend over waar en wanneer dat uitgebreid zal worden. Je zult het vooral moeten hebben van bestaande publieke laadpunten en die zijn wel geschikt om 's nachts je auto weer vol te krijgen, maar voor een reis heb je er niets aan als je 8 tot 10 uur moet wachten op een volle lading.

Je bent niet zo flexibel als met een brandstofauto maar voor 99% van mijn autoritten kan ik met de actieradius van de Tesla prima uit de voeten: ik kan zowel thuis als op m'n werk (Amsterdam en Brussel) lang genoeg laden om de accu weer vol te krijgen en in geval van nood is er altijd nog de supercharger-locatie in Oosterhout.
Bovendien heeft m'n vrouw altijd nog een auto die op diesel rijdt dus verstoken van vervoer zullen we nooit zijn :)

Luco

Bericht door Luco » 06 mar 2014, 22:25

Volgens mij is tesla de enige fabrikant die het elektrisch rijden goed voor elkaar heeft.

Ook nog eens een mooie auto om te zien :thumbup:

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 06 mar 2014, 23:56

Gefeliciteerd! Ik heb in deze versie gereden en dat gaat je inderdaad absoluut niet tegenvallen, instant koppel en vermogen aanwezig, da's best leuk ;) en toch wel :df: hoor ...

Tesla heeft het inderdaad erg goed voor elkaar, ik wacht even Model X af en schaf die wellicht zakelijk aan tzt ...

Ben

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 07 mar 2014, 07:57

Martijn M schreef:Gaaf!

En met zo'n ding kan je gewoon op vakantie.. Zit op 't moment in Gerlos en er staat hier een NLse Model S in 't dorp. :) Toch wel grappig.
Vrienden van me zijn ook met een Model S op en neer geweest naar Geneve. Dat ging ook relatief probleemloos.

Daniel

Bericht door Daniel » 07 mar 2014, 08:02

De Model S is inderdaad op dit moment de enige volledig elektrische auto die voor de gemiddelde automobilist goed bruikbaar is. De crux voor Tesla na de Model X zal zijn om een kleiner model op de markt te brengen dat meer in de klasse van de 3-serie en A4 verkocht kan worden. Daarvoor zal eerst de efficiency van de accu's nog verder omhoog moeten (nu kan de actieradius alleen bereikt worden in een grote auto, simpelweg omdat het accupakket nog zo groot moet zijn) en moeten ze goedkoper geproduceerd kunnen worden.

Qua rijdynamiek is het echt goed voor elkaar en dat enorme touchscreen is een beleving op zich. Tesla is de enige fabrikant die in-car connectivity echt begrijpt en dat opent een wereld aan mogelijkheden.

Aan de auto zelf zitten nog wel wat ruwe randjes, de afwerking is (nog) niet van het niveau BMW/Mercedes/Audi. Dit natuurlijk mede omdat het gewoon een kleine fabrikant is: knoppen en dergelijke komen voor een deel uit de onderdelenbak van Mercedes (niet dat dat een probleem is) en veel zaken die in deze klasse eigenlijk normaal aan het worden zijn (adaptieve cruise control, lane change warning, LED-koplampen en dat soort zaken) zijn niet eens leverbaar omdat Tesla (nog) niet in staat is tienduizenden verschillende configuraties te bouwen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 07 mar 2014, 08:12

Fantastische auto Daniël! Vanwaar toch geen V60 PIH?

Daniel

Bericht door Daniel » 07 mar 2014, 09:07

Wouter81 schreef:Fantastische auto Daniël! Vanwaar toch geen V60 PIH?
Gebrek aan wow-factor :) De PIH is een prima auto zonder echte nadelen (anders dan de beperkte ruimte achterin). Zit goed, rijdt goed, is vlot en ziet er prima uit, maar ik had nooit het gevoel met iets bijzonders onderweg te zijn. De Tesla geeft mij wel dat speciale gevoel, als je eenmaal verslaafd bent geraakt aan de instant power dan wil je niet meer terug ;) Qua maandlasten was het verschil nog wel te overzien, nog steeds is het (iets) goedkoper dan de 530d prive rijden.
Maar het belangrijkste: de Tesla is de auto die ik echt wil hebben, de Volvo is de auto waar ik prima mee zou kunnen leven maar die me niet elke dag een glimlach zou bezorgen.

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 07 mar 2014, 09:52

Mooie keuze hoor! Ben heel benieuwd naar de rijbeleving straks.. En het opladen wordt ook een avontuur, tenminste, ik zie vaak dat het een strijd is om de oplaadpunten, omdat er vaak maar twee zijn oid.

Daniel

Bericht door Daniel » 07 mar 2014, 11:08

Om die reden laat ik ook een eigen laadpunt thuis monteren, zodat ik in principe altijd op stap kan met een volle accu. Zowel op m'n werk in Amsterdam als in Brussel hebben we ook eigen laadpunten. Ik moet die wel delen met een collega die ook een Tesla S heeft, maar dat komt wel goed. Een halve dag laden levert genoeg actieradius op om thuis te komen.

Als je naar openbare laadpunten kijkt dan verschilt het zeer sterk van gemeente tot gemeente. In Hilversum, waar ik woon, is het aantal laadpalen op de openbare weg op de vingers van twee handen te tellen. In Amsterdam zijn er honderden. Over het algemeen zal er in de buurt van waar je moet zijn wel een vrije plek te vinden zijn. Op http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkee ... h/opladen/" onclick="window.open(this.href);return false; is een groot deel van de laadpunten op dit moment vrij.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 07 mar 2014, 11:15

Schitterende configuratie! Alvast gefeliciteerd ermee. :D

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 07 mar 2014, 11:17

Goede motivatie inzake de keuze voor de Tesla. Als V60 PIH rijder ben ik het denk ik zelfs met je eens. De Volvo is een erg fijne auto maar tegelijkertijd niet heel speciaal (wel heel duur). Helaas haalt de Volvo ook niet veel kilometers op een volle accu maar die elektrische kilometers rijden eigenlijk wel het fijnst! De trekkracht en rust aan boord zijn heerlijk dan. Dat zal bij de Tesla uiteraard helemaal super zijn. Stiekem heb ik ook een groot zwak voor de Model S. Vind de techniek mooi, de auto zelf is natuurlijk ook zeer fraai en wat me vooral aanspreekt is dat een (geniaal iemand als) Elon Musk vanuit het niets iets beters weet neer te zetten dan de conservatieve gevestigde orde. Neem nou dat touchscreen alleen al, zoals je zelf ook al aangaf. Het is inderdaad echt iets aparts, dit merk en deze auto.

Ben blij met mijn Volvo, zal er nog zeker 4 jaar met veel plezier in rijden, maar als opvolger sluit ik een Tesla zeker niet uit. Alleen moet de dekking qua oplaadpunten hier in Friesland dan wel beter voor elkaar zijn.

Succes met wachten! :)

Tristan

Bericht door Tristan » 07 mar 2014, 11:38

Ik doe momenteel 60 km woon-werk per dag met af en toe uitstapjes naar BE of DE. Dus elektrisch rijden ga ik toch ook overwegen bij de keuze van de volgende auto. Een Tesla zou ik zeker niet uitsluiten. Maar begrijp dat BMW ook met een F30 plug-in hybrid gaat komen. Dus ben benieuwd wat de opties zijn over ca. 1,5 jaar.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 07 mar 2014, 11:43

leuk ding, ik heb er ook een paar keer mee gereden, maatje werkt daar, hoewel ik nogal anti elektro ben...dit ging toch wel van kiet, maar het is wel een vreemde gewaarwording...piiiiiiiieeeeeeep en je rijdt 120. Met een zware voet gaat de actieradius wel met rappe stappen omlaag :D

Prive niks voor mij, maar wel leuk als je zakelijk zoiets moet rijden

Jussi

Bericht door Jussi » 07 mar 2014, 12:27

Daniel schreef:Om die reden laat ik ook een eigen laadpunt thuis monteren, zodat ik in principe altijd op stap kan met een volle accu. Zowel op m'n werk in Amsterdam als in Brussel hebben we ook eigen laadpunten. Ik moet die wel delen met een collega die ook een Tesla S heeft, maar dat komt wel goed. Een halve dag laden levert genoeg actieradius op om thuis te komen.

Als je naar openbare laadpunten kijkt dan verschilt het zeer sterk van gemeente tot gemeente. In Hilversum, waar ik woon, is het aantal laadpalen op de openbare weg op de vingers van twee handen te tellen. In Amsterdam zijn er honderden. Over het algemeen zal er in de buurt van waar je moet zijn wel een vrije plek te vinden zijn. Op http://www.amsterdam.nl/parkeren-verkee ... h/opladen/" onclick="window.open(this.href);return false; is een groot deel van de laadpunten op dit moment vrij.
Hoe zit het eigenlijk met het verbruik in de file? Zuipt die dan ook batterij of gaat ie er bewust mee om? Het lijkt me toch beangstigend om in een dikke file te zitten op de Brusselse ring wanneer je nog helemaal naar A'dam moet bollen.

Daniel

Bericht door Daniel » 07 mar 2014, 13:16

In tegenstelling tot een brandstofmotor heeft elektrische aandrijving weinig last van lage efficiency bij fileverkeer. Lagere snelheden leveren in principe juist een grotere actieradius op, omdat het effect van lucht- en rolweerstand kwadratisch toeneemt naarmate de snelheid oploopt. Bovendien levert afremmen weer energie terug aan de accu's. Om een kerel van een Teslaforum te citeren:
You have two competing effects. Stop & go (continuously accelerating the mass of the vehicle) is not as efficient as constantly going the same average speed. But, generally stop&go means much lower average speeds, and lower speeds mean better range, so the overall result is not clear. Regeneration helps reduce the losses from accelerating. So it depends on how often and how aggressively you stop & go, and what constant speed you compare it to. But for most people driving an EV (especially if they are driving carefully for good range), they find that stop&go means a bit more range--the lower speeds are generally the larger factor.
Als je stilstaat is het verbruik sowieso erg laag, tenzij je de airco op volle toeren aan hebt staan.
Het is wel verstandig om de nodige marge aan range in te bouwen, als je flink doortrapt neemt de range snel af en langdurige snelwegritten zijn relatief slecht voor de actieradius omdat er geen energie teruggewonnen kan worden bij het afremmen. Als ik met een kilometer of 200 aan range op pad kan gaan haal ik vanaf mijn werkplek in België altijd de supercharger in Oosterhout nog wel, ook al rij ik als een hooligan :)

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 07 mar 2014, 13:23

Mooi ding!
Zie er hier in de buurt ook een aantal rondrijden en net als al genoemd de enige echt praktische elektrische auto.
Ben wel heel benieuwd hoe dat rijd, cijfers liegen er niet om in ieder geval!

Luca

Bericht door Luca » 07 mar 2014, 16:41

Gefeliciteerd!

Eens kijken wat zoiets eigenlijk moet kosten.

Plaats reactie