Stefan: Mazda MX-5 Miata '90

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Stefanstolk

Stefan: Mazda MX-5 Miata '90

Bericht door Stefanstolk » 05 mar 2014, 20:20

Even voorstellen! Mijn naam is Stefan. Ik ben 20 jaar en woon onder de rook van Rotterdam in Hendrik-Ido-Ambacht. Al een langere tijd lid op DF, maar vond het het leukst om naast mezelf ook een auto voor te kunnen stellen. Een eigen topic heeft dus een tijdje moeten wachten.

In het dagelijks leven studeer ik in Tilburg, en heb sinds kort van een grote hobby mijn (bij)baan kunnen maken. Na ruim twee jaar als freelance journalist te hebben gewerkt voor een lokale krant, ben ik sinds november namelijk ‘hoofdredacteur’ van een maandelijkse autobijlage in diezelfde krant. Dit houdt in dat ik contact onderhoud met de adverteerders, artikelen schrijf en alle fotografie op mij neem. In de (schaarse) vrije tijd die nog over is schiet ik materiaal voor mijn website http://www.MijnAutofoto.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en ben ik ook werkzaam bij http://www.MijnClubfoto.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Voordat ik de autokrant ben gaan schrijven, was een auto voor mij min of meer overbodig. Als student beschik ik immers over een gratis ov-kaart en ik kon altijd wel de auto van mijn ouders of vriendin lenen. Nu mijn autohobby echter een dagtaak is geworden, besloot ik begin januari op zoek te gaan naar een eigen auto.

Deze zoektocht bleek vanwege het tal van mogelijkheden een lastigere opgave dan dat ik van tevoren had voorzien. Talloze afwegingen werden er gemaakt om zo telkens een aantal merken van mijn lange lijst met potentiële kanshebbers te kunnen schrappen: zuinig of sportief, hatchback of cabriolet, twee- of vijfzitter, hard- of softtop? Na avonden te hebben doorgebracht in de zoekpagina’s van AutoScout24 en Marktplaats, kwam ik per toeval op het Nederlandse MX-5 forum een nette Miata uit 1990 tegen. De verkoper woonde nota bene een paar straten verderop.

Na in de loop der jaren al een aantal keer in een MX-5 te hebben gereden, stond een eerste proefrit gepland met mijn ‘huidige’ MX-5. Daarbij benadruk ik het woord ‘huidige’, want na een aantal kilometers te hebben gereden was ik namelijk al verkocht. Een praatje met de eigenaar zorgde ervoor dat vijf minuten later ook de auto verkocht was. Zodoende ben ik dus in het bezit van een MX-5 NA Miata uit 1990. Er staan ruim 250.000 kilometers op de klok, maar ik ben nog niets geks tegengekomen in de keren dat ik hem van voor tot achter bekeken heb.

De meneer van het weerbericht vertelde vandaag dat de temperaturen van komend weekend richting de 20 graden gaan. Ik kan niet wachten :df:

Afbeelding

Stefanstolk

Re: Stefan: Mazda MX-5 Miata '90

Bericht door Stefanstolk » 05 mar 2014, 20:31

Vrij snel na aankoop heb ik al wat kleine updates toegepast. Zo zat er achterin een set Lexus-look heldere achterlichten. Niet bepaald mijn smaak, dus ben wat aan het experimenteren geweest of het ook anders kon. Na een aantal folies te hebben geprobeerd, kwam ik afgelopen week Blacklight Paint Spray tegen. Vanmorgen in het zonnetje een uurtje aan het knutselen geweest en ben eigenlijk zeer tevreden met het resultaat. Aanrader dus als alternatief voor tintfolie. Het grote voordeel is dat je het laagje voor laagje moet opspuiten, dus je kunt zelf bekijken wanneer je de lampen donker genoeg vindt. Ik heb een laag of 5-6 gebruikt, om zo toch nog meer dan genoeg lichtopbrengst te hebben achter. Heb de afgelopen maand helaas al meerdere keren gemerkt dat een hoop mensen geneigd zijn om een lagere auto van vooraf sneller over het hoofd te zien, dus dan neem ik vanachter geen risico :mrgreen:

Ik maak ook tussen de werkzaamheden door graag foto's, dus als het er teveel zijn dan hoor ik dat wel!
Voor:
Afbeelding

Tijdens:
Afbeelding

Alles eraf:
Afbeelding

Voor en na:
Afbeelding

Dit zijn wat foto’s die ik vanmiddag gemaakt heb tijdens een rondje (dakloos) rondrijden. Helaas kreeg ik even daarvoor te maken met een stukje onverharde modderweg, omdat het gewone asfalt gerepareerd werd:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 05 mar 2014, 20:50

Achterlichten zijn wel een stuk beter zo!

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 05 mar 2014, 21:11

Welkom en geweldig wagentje zo'n MX-5. Ik beleef er ook al twee jaar heel veel probleemloos plezier van.

Jeroen

Bericht door Jeroen » 06 mar 2014, 12:19

Je schreef dat je voor de Mazda geen auto had, maar volgens mij herken ik je eerste foto van de Autoweek, en heb je eerder in dat blad gestaan met een Renault 19.....Of wil je die zo snel mogelijk vergeten? :wink:

Hielke

Bericht door Hielke » 06 mar 2014, 12:22

Een Renault 19, da's toch geen auto!

Stefanstolk

Bericht door Stefanstolk » 06 mar 2014, 14:07

Jeroen schreef:Je schreef dat je voor de Mazda geen auto had, maar volgens mij herken ik je eerste foto van de Autoweek, en heb je eerder in dat blad gestaan met een Renault 19.....Of wil je die zo snel mogelijk vergeten? :wink:
Je hebt gelijk! In de week van 19 februari stond er een artikel in de AutoWeek over mijn Renault 19. Toen ik bezig was met rijlessen kreeg ik bericht van kennissen dat hun ouders een oude 19 Chamade hadden staan waar ze vanaf wilden. Heb hem toen voor honderd euro opgehaald en toen ik mijn rijbewijs haalde ongeveer een jaar mee gereden. Door een barst in de voorruit kwam hij helaas niet meer door de keuring en toen heb ik hem verkocht. Daarna ben ik gaan studeren, kreeg een studenten ov-chipkaart, moeders kocht een Fiat Panda. Heb het afgelopen jaar dus nauwelijks een (eigen) auto nodig gehad. Heb zodoende dus wat geld kunnen sparen en heb vorige maand deze MX-5 gekocht :)

Ik snap de verwarring, als je het zo bekijkt is de Mazda inderdaad mijn tweede auto!

Stefanstolk

Bericht door Stefanstolk » 06 mar 2014, 14:08

Artikel in de AutoWeek:
Afbeelding
Afbeelding

Stefanstolk

Bericht door Stefanstolk » 07 mar 2014, 18:34

Paskal schreef:Welkom en geweldig wagentje zo'n MX-5. Ik beleef er ook al twee jaar heel veel probleemloos plezier van.
Heb je topic bekeken, jouw MX ziet er ook goed uit! Die van mij is er optisch wat minder aan toe. Rondom toch wel een hoop kleine beschadigingen. Helaas ontdekte ik gisteren de afdruk van een trekhaak in mijn voorbumper die er nog niet in zat :?. Op zulke momenten ben ik toch wel blij dat het geen nieuwe is, anders zou het toch flink zuur zijn.. Terwijl ik er nu al ontzettend van baal

Plaats reactie