E60 M5 onderhoud
- pjvandergaag
Re: E60 M5 onderhoud
[. Vergeet je de drijfstanglagertjes niet? Ook de S85 lust ze graag![/quote]
geintje zeker ?
geintje zeker ?
- FreudeamFahren
Bepaald niet. Typisch hoogtoerig ///M: ingericht als slijtage deel. S54, S50, S85, S65: allemaal exact hetzelfde verhaal. Voorbeeldje bij 127.000 km. Cilinder 4 en 10 zijn een close call.

En eentje bij 128.000:

Beiden volgens het boekje onderhouden, gehouden aan een streng Castrol TWS dieet en nooit koud belast. Preventief wisselen is een must. De kosten staan in geen verhouding tot de kosten van een ruilmotor.
En eentje bij 128.000:

Beiden volgens het boekje onderhouden, gehouden aan een streng Castrol TWS dieet en nooit koud belast. Preventief wisselen is een must. De kosten staan in geen verhouding tot de kosten van een ruilmotor.
- pjvandergaag
[quote="FreudeamFahren"]Bepaald niet. Typisch hoogtoerig ///M: ingericht als slijtage deel. S54, S50, S85, S65: allemaal exact hetzelfde verhaal. Voorbeeldje bij 127.000 km. Cilinder 4 en 10 zijn een close call.
Beiden volgens het boekje onderhouden, gehouden aan een streng Castrol TWS dieet en nooit koud belast. Preventief wisselen is een must. De kosten staan in geen verhouding tot de kosten van een ruilmotor
bedankt voor de tip dit wist ik niet
Beiden volgens het boekje onderhouden, gehouden aan een streng Castrol TWS dieet en nooit koud belast. Preventief wisselen is een must. De kosten staan in geen verhouding tot de kosten van een ruilmotor
bedankt voor de tip dit wist ik niet
- GTRene
nog een reden om er vanaf nieuw geen castrol in te doen 

-
Denk dat de garantie dan snel afgelopen zal zijn als BMW zelf castrol voorschrijft en jij er lekker eigenwijs gaat staan roepen dat er geen castrol in moet, denk je ook niet?GTRene schreef:nog een reden om er vanaf nieuw geen castrol in te doen

Die dingen zijn dr om te slijten gewoon rekening meehouden en incalculeren, is dr niks aan het handje.
- Downforce Hans
"Die dingen zijn dr om te slijten gewoon rekening meehouden en incalculeren, is dr niks aan het handje."
Wat een onzin zeg.................
Wat een onzin zeg.................

-
Niks onzin,
Je weet dat ze dr in zitten en dat ze slijten, dus gewoon rekening mee houden.
Op tijd vervangen en verder niet druk om maken.
-
OnlineLuco
markm schreef:Niks onzin,
En jij vind het normaal dat een auto die zoveel kost al bij 100.000 nieuwe lagerschalen nodig heeft??
Ik ben dan benieuwd hoe de rest van het blok er aan de binnenkant uitziet.
-
ik zie nergens 100.000 km staan hoor
- FreudeamFahren
Ja, te gek, laten we er een "is dat nou premium, dat moet toch niet mogen?!" discussie van maken. Dat is pas constructief! 

- Petrolhead Tom
Tsja je kunt je ogen er voor sluiten en zeggen dat het niet zou mogen maar als je met een relatief goedkope reparatie die lagerschalen kunt laten vervangen dan ben je in mijn ogen niet goedwijs als je er mee doorrijdt en er van uit gaat dat het wel goed komt.
-
OnlineLuco
@Mark 127.000 maar das kantje boord wordt gezegd, dus bij 100.000 eigenlijk vervangen.
@FF, dus jij vind het normaal??
Zwijgen en bukken??
@Tom, dat is natuurlijk weer het andere uiterste, je ogen sluiten en doorrijden.
Maar ik vind het nogal wat. rond de 100.000 al aan vervanging toe.
@FF, dus jij vind het normaal??
Zwijgen en bukken??
@Tom, dat is natuurlijk weer het andere uiterste, je ogen sluiten en doorrijden.
Maar ik vind het nogal wat. rond de 100.000 al aan vervanging toe.
- Fabian
Sja,
het is een hoogtoerige V10. Een Ferarri heeft ook zo zn dingetjes, alleen halen die deze kilometerstanden vaaak pas na 20 jaar.
Bij de Renault dieseltjes 1.5dci van de oude generatie liepen de drijfstanglagers al massaal stuk bij de 60.000km
het is een hoogtoerige V10. Een Ferarri heeft ook zo zn dingetjes, alleen halen die deze kilometerstanden vaaak pas na 20 jaar.
Bij de Renault dieseltjes 1.5dci van de oude generatie liepen de drijfstanglagers al massaal stuk bij de 60.000km

-
OnlineLuco
Dat is net zo min normaal natuurlijk.
Maar blijkbaar valt men erover bij een auto van 15k en vind men het normaal bij een bmw van meer dan 100.000 euro
Maar blijkbaar valt men erover bij een auto van 15k en vind men het normaal bij een bmw van meer dan 100.000 euro

-
^^dit dus.Fabian schreef:Sja,
- ///Joost
Onderhoud/Vervanging van drijfstanglagers heeft imho niets te maken met hoe duur een auto is. Het heeft te maken met hoe de motor geconstrueerd is.
Als de lagers bij 100k vervangen dienen te worden, moet dit worden opgenomen in het onderhoudsplan, of het nou een BMW, een Renault of een Dacia is. Dat is immers geen 'normaal' interval.
Is het niet vernoemd, dan kan men er vanuit gaan dat het minstens 200k mee zou moeten gaan.
Dat is mijn mening.
Als de lagers bij 100k vervangen dienen te worden, moet dit worden opgenomen in het onderhoudsplan, of het nou een BMW, een Renault of een Dacia is. Dat is immers geen 'normaal' interval.
Is het niet vernoemd, dan kan men er vanuit gaan dat het minstens 200k mee zou moeten gaan.
Dat is mijn mening.
- Fabian
Eens Joost!
- Downforce Hans
Tuurlijk is dat onzin.markm schreef:Niks onzin,
Er zijn zat hoogtoerige motoren die langer met hun lagerschalen doen.
We hebben het ook niet over een motorblokje van 1500 euro, 30.000 komt volgens mij eerst.
Denk ook niet dat het een reparatie is van 500 euro dus dat rekening mee houden gaat nergens over en ben ik het ook helemaal eens met het commentaar van Luco en Joost.
-
@Freudeamfahren
De S62 motor ( als ik het goed noem, iig de motor van een E39 M5 ) staat niet in je rijtje vermeld. Op het M5board vervangen ze al deze dingen ook preventief, zal eens in de historie gaan kijken of dit al gedaan is of nog niet...
Indien niet het geval is zijn dit jouw eigen foto's???
Mijn M5 staat nu op 186.000 km en dit valt niet onder regulier onderhoud. Ben bang dat ik de portemonnee dus even mag gaan trekken, maar nogmaals even in de historie duiken of dit al gedaan is of niet......
Groeten,
Eric
De S62 motor ( als ik het goed noem, iig de motor van een E39 M5 ) staat niet in je rijtje vermeld. Op het M5board vervangen ze al deze dingen ook preventief, zal eens in de historie gaan kijken of dit al gedaan is of nog niet...
Indien niet het geval is zijn dit jouw eigen foto's???
Mijn M5 staat nu op 186.000 km en dit valt niet onder regulier onderhoud. Ben bang dat ik de portemonnee dus even mag gaan trekken, maar nogmaals even in de historie duiken of dit al gedaan is of niet......
Groeten,
Eric
- Knot
S62 draait netaan 7000 toeren, dat is toch wat minder dan 7800 of 8300 natuurlijk.
- FreudeamFahren
FDD: je hebt gelijk, de S62 hoort er ook tussen te staan. Het is wel de minst gevoelige van het stel. Om 't lijstje echt compleet te maken: het geldt ook voor de M88 / S38 blokken... Zelfs op S14 torretjes kan het preventief geen kwaad. En de S50B30 is er weer minder gevoelig voor dan de S50B32. Maar daar koop je weinig voor als een drijfstang een nieuwe uitgang heeft gevonden dwars door de cilinderwand heen.
Aan de overige "dat mot nie mogen" fractie: iedere auto heeft z'n onvolkomenheden. Dat heeft niets met recht praten te maken, maar is een fact of life. De één ziet een NSX als een verlengstuk van Senna's vakmanschap, de ander vraagt zich vooral af waarom - bij wijze van spreken - elke 2e tankbeurt de synchro's in de bak nieuw moeten. De één ziet een Alpine A610 als een Franse stuurmansuitdaging met interessante layout, de ander als een mobiele BBQ waiting to happen. De één ziet een F355 als de best klinkende Ferrari ooit, de ander vraagt zich af wie er zit te wachten op verbrande kleppen op cilinder 7 of 8, of toch in ieder geval uitgedroogde klepzetels. Zoals de Britten zo mooi zeggen: one man's meat is another man's poison.
Fact of life: wil je de kans kleiner maken dat je een motor in een ongeblazen ///M BMW aan stukken trapt, dan horen preventie drijfstanglager wissels er net zo goed bij als goed warm rijden. Past je dat niet, dan shop je toch fijn ergens anders?
Aan de overige "dat mot nie mogen" fractie: iedere auto heeft z'n onvolkomenheden. Dat heeft niets met recht praten te maken, maar is een fact of life. De één ziet een NSX als een verlengstuk van Senna's vakmanschap, de ander vraagt zich vooral af waarom - bij wijze van spreken - elke 2e tankbeurt de synchro's in de bak nieuw moeten. De één ziet een Alpine A610 als een Franse stuurmansuitdaging met interessante layout, de ander als een mobiele BBQ waiting to happen. De één ziet een F355 als de best klinkende Ferrari ooit, de ander vraagt zich af wie er zit te wachten op verbrande kleppen op cilinder 7 of 8, of toch in ieder geval uitgedroogde klepzetels. Zoals de Britten zo mooi zeggen: one man's meat is another man's poison.
Fact of life: wil je de kans kleiner maken dat je een motor in een ongeblazen ///M BMW aan stukken trapt, dan horen preventie drijfstanglager wissels er net zo goed bij als goed warm rijden. Past je dat niet, dan shop je toch fijn ergens anders?
- ///Joost
-
OnlineLuco
Bij sommige bmw rijders is hun anus zo ver opgerekt van het bukken dat het naar het verstand is geslagen en ze het normaal vinden dat je bij 100.000 km de lagerschalen preventief moet vervangen.