E60 M5 onderhoud

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pjvandergaag
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jul 2009, 00:05

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door pjvandergaag » 04 mar 2014, 19:21

[. Vergeet je de drijfstanglagertjes niet? Ook de S85 lust ze graag![/quote]

geintje zeker ?

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door FreudeamFahren » 04 mar 2014, 19:37

Bepaald niet. Typisch hoogtoerig ///M: ingericht als slijtage deel. S54, S50, S85, S65: allemaal exact hetzelfde verhaal. Voorbeeldje bij 127.000 km. Cilinder 4 en 10 zijn een close call.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En eentje bij 128.000:

Afbeelding

Beiden volgens het boekje onderhouden, gehouden aan een streng Castrol TWS dieet en nooit koud belast. Preventief wisselen is een must. De kosten staan in geen verhouding tot de kosten van een ruilmotor.

Gebruikersavatar
pjvandergaag
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 jul 2009, 00:05

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door pjvandergaag » 04 mar 2014, 19:43

[quote="FreudeamFahren"]Bepaald niet. Typisch hoogtoerig ///M: ingericht als slijtage deel. S54, S50, S85, S65: allemaal exact hetzelfde verhaal. Voorbeeldje bij 127.000 km. Cilinder 4 en 10 zijn een close call.


Beiden volgens het boekje onderhouden, gehouden aan een streng Castrol TWS dieet en nooit koud belast. Preventief wisselen is een must. De kosten staan in geen verhouding tot de kosten van een ruilmotor

bedankt voor de tip dit wist ik niet

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door GTRene » 04 mar 2014, 21:53

nog een reden om er vanaf nieuw geen castrol in te doen ;-)

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door markm » 05 mar 2014, 07:35

GTRene schreef:nog een reden om er vanaf nieuw geen castrol in te doen ;-)
Denk dat de garantie dan snel afgelopen zal zijn als BMW zelf castrol voorschrijft en jij er lekker eigenwijs gaat staan roepen dat er geen castrol in moet, denk je ook niet? :duh:

Die dingen zijn dr om te slijten gewoon rekening meehouden en incalculeren, is dr niks aan het handje.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Downforce Hans » 05 mar 2014, 07:52

"Die dingen zijn dr om te slijten gewoon rekening meehouden en incalculeren, is dr niks aan het handje."

Wat een onzin zeg................. :hmmm:

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door markm » 05 mar 2014, 08:11

Niks onzin,
Je weet dat ze dr in zitten en dat ze slijten, dus gewoon rekening mee houden.
Op tijd vervangen en verder niet druk om maken.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Luco » 05 mar 2014, 09:00

markm schreef:Niks onzin,
Je weet dat ze dr in zitten en dat ze slijten, dus gewoon rekening mee houden.
Op tijd vervangen en verder niet druk om maken.

En jij vind het normaal dat een auto die zoveel kost al bij 100.000 nieuwe lagerschalen nodig heeft??
Ik ben dan benieuwd hoe de rest van het blok er aan de binnenkant uitziet.

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door markm » 05 mar 2014, 10:22

ik zie nergens 100.000 km staan hoor

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door FreudeamFahren » 05 mar 2014, 10:31

Ja, te gek, laten we er een "is dat nou premium, dat moet toch niet mogen?!" discussie van maken. Dat is pas constructief! :roll:

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Petrolhead Tom » 05 mar 2014, 10:34

Tsja je kunt je ogen er voor sluiten en zeggen dat het niet zou mogen maar als je met een relatief goedkope reparatie die lagerschalen kunt laten vervangen dan ben je in mijn ogen niet goedwijs als je er mee doorrijdt en er van uit gaat dat het wel goed komt.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Luco » 05 mar 2014, 11:40

@Mark 127.000 maar das kantje boord wordt gezegd, dus bij 100.000 eigenlijk vervangen.

@FF, dus jij vind het normaal??
Zwijgen en bukken??

@Tom, dat is natuurlijk weer het andere uiterste, je ogen sluiten en doorrijden.

Maar ik vind het nogal wat. rond de 100.000 al aan vervanging toe.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Fabian » 05 mar 2014, 11:46

Sja,

het is een hoogtoerige V10. Een Ferarri heeft ook zo zn dingetjes, alleen halen die deze kilometerstanden vaaak pas na 20 jaar.

Bij de Renault dieseltjes 1.5dci van de oude generatie liepen de drijfstanglagers al massaal stuk bij de 60.000km :lol:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Luco » 05 mar 2014, 11:56

Dat is net zo min normaal natuurlijk.

Maar blijkbaar valt men erover bij een auto van 15k en vind men het normaal bij een bmw van meer dan 100.000 euro :thumbup:

bm-dub
Berichten: 1171
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door bm-dub » 05 mar 2014, 12:18

Fabian schreef:Sja,

het is een hoogtoerige V10. Een Ferarri heeft ook zo zn dingetjes, alleen halen die deze kilometerstanden vaaak pas na 20 jaar.
^^dit dus.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door ///Joost » 05 mar 2014, 12:34

Onderhoud/Vervanging van drijfstanglagers heeft imho niets te maken met hoe duur een auto is. Het heeft te maken met hoe de motor geconstrueerd is.
Als de lagers bij 100k vervangen dienen te worden, moet dit worden opgenomen in het onderhoudsplan, of het nou een BMW, een Renault of een Dacia is. Dat is immers geen 'normaal' interval.
Is het niet vernoemd, dan kan men er vanuit gaan dat het minstens 200k mee zou moeten gaan.

Dat is mijn mening.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Fabian » 05 mar 2014, 13:04

Eens Joost!

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Downforce Hans » 05 mar 2014, 13:40

markm schreef:Niks onzin,
Je weet dat ze dr in zitten en dat ze slijten, dus gewoon rekening mee houden.
Op tijd vervangen en verder niet druk om maken.
Tuurlijk is dat onzin.
Er zijn zat hoogtoerige motoren die langer met hun lagerschalen doen.
We hebben het ook niet over een motorblokje van 1500 euro, 30.000 komt volgens mij eerst.
Denk ook niet dat het een reparatie is van 500 euro dus dat rekening mee houden gaat nergens over en ben ik het ook helemaal eens met het commentaar van Luco en Joost.

FDD
Berichten: 786
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door FDD » 05 mar 2014, 13:53

@Freudeamfahren

De S62 motor ( als ik het goed noem, iig de motor van een E39 M5 ) staat niet in je rijtje vermeld. Op het M5board vervangen ze al deze dingen ook preventief, zal eens in de historie gaan kijken of dit al gedaan is of nog niet...

Indien niet het geval is zijn dit jouw eigen foto's???

Mijn M5 staat nu op 186.000 km en dit valt niet onder regulier onderhoud. Ben bang dat ik de portemonnee dus even mag gaan trekken, maar nogmaals even in de historie duiken of dit al gedaan is of niet......

Groeten,
Eric

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40140
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Knot » 05 mar 2014, 14:40

S62 draait netaan 7000 toeren, dat is toch wat minder dan 7800 of 8300 natuurlijk.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door FreudeamFahren » 05 mar 2014, 15:52

FDD: je hebt gelijk, de S62 hoort er ook tussen te staan. Het is wel de minst gevoelige van het stel. Om 't lijstje echt compleet te maken: het geldt ook voor de M88 / S38 blokken... Zelfs op S14 torretjes kan het preventief geen kwaad. En de S50B30 is er weer minder gevoelig voor dan de S50B32. Maar daar koop je weinig voor als een drijfstang een nieuwe uitgang heeft gevonden dwars door de cilinderwand heen.

Aan de overige "dat mot nie mogen" fractie: iedere auto heeft z'n onvolkomenheden. Dat heeft niets met recht praten te maken, maar is een fact of life. De één ziet een NSX als een verlengstuk van Senna's vakmanschap, de ander vraagt zich vooral af waarom - bij wijze van spreken - elke 2e tankbeurt de synchro's in de bak nieuw moeten. De één ziet een Alpine A610 als een Franse stuurmansuitdaging met interessante layout, de ander als een mobiele BBQ waiting to happen. De één ziet een F355 als de best klinkende Ferrari ooit, de ander vraagt zich af wie er zit te wachten op verbrande kleppen op cilinder 7 of 8, of toch in ieder geval uitgedroogde klepzetels. Zoals de Britten zo mooi zeggen: one man's meat is another man's poison.

Fact of life: wil je de kans kleiner maken dat je een motor in een ongeblazen ///M BMW aan stukken trapt, dan horen preventie drijfstanglager wissels er net zo goed bij als goed warm rijden. Past je dat niet, dan shop je toch fijn ergens anders?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13425
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Tristan » 05 mar 2014, 15:58

AMEN! :clap:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Tim N » 05 mar 2014, 20:03

:clap:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door ///Joost » 05 mar 2014, 20:18

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: E60 M5 onderhoud

Bericht door Luco » 05 mar 2014, 20:26

Bij sommige bmw rijders is hun anus zo ver opgerekt van het bukken dat het naar het verstand is geslagen en ze het normaal vinden dat je bij 100.000 km de lagerschalen preventief moet vervangen. :tong:
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMeinders, Google [Bot], Wout309t en 7 gasten