bmw koeling verwarming vraagje

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
racebmw

bmw koeling verwarming vraagje

Bericht door racebmw » 26 feb 2014, 00:13

ben een trackday auto aan t bouwen met een 320 blok nu wil ik de kachel weg laten wat moet of kan ik af blocken of moet ik omleiden

mvg hans

328Ti

Re: bmw koeling verwarming vraagje

Bericht door 328Ti » 26 feb 2014, 07:26

racebmw schreef:ben een trackday auto aan t bouwen met een 320 blok nu wil ik de kachel weg laten wat moet of kan ik af blocken of moet ik omleiden

mvg hans
De aanvoer/retour (rubberen) leidingen richting het schutbord met elkaar koppelen d.m.v. een plastic/koperen "knietje" : te koop bij Brezan e.d. De gasklep dient verwarmd te worden door het koelwater: afkoppelen is geen optie. Verder zit er een 3e leiding richting schutbord (i.i.g. met mijn E36 kennis). In principe kan je die afdoppen:

A: Amateuristische wijze: juiste maat bout zoeken, in de rubberen leiding draaien en met een slangenklem permanent afklemmen.
B: Profi benadering is een blindplaat monteren op het motorblok waar een tuitje zit met 2x M6 boutjes (M50/M52 blokken). Herstel: het lijkt erop dat een M20 een tuitje heeft met schroefdraad aan het tuitje. Meet even de spoed op van het tuitje en draai een juiste bout erin inclusief het juiste soort Loctite aan de spoed ter afdichting. Zie tuitje afbeelding (nr.2).

Vraag uit interesse: waarom kachel delete? Is mijn inziens minimale gewichtsbesparing en je enige warmte/kouderegelaar haal je weg. Hoeveel denk je te besparen? Ik schat maximaal 1,5kg...

Afbeelding

Twan81

Bericht door Twan81 » 28 feb 2014, 20:39

Toevallig heb ik mijn kachel unit afgelopen weekend eruit gehaald. Je hebt ook afdichtplaatjes. Even zoeken in google en dan vind je ze wel.

euhm heb je wel eens zo'n kachel unit opgetild?

Nooit gewogen maar denk eerder aan 10 kg of meer, Als ik er morgen aan denk dan zal ik em eens op de weegschaal leggen.

328Ti

Bericht door 328Ti » 28 feb 2014, 23:10

Twan81 schreef:Toevallig heb ik mijn kachel unit afgelopen weekend eruit gehaald. Je hebt ook afdichtplaatjes. Even zoeken in google en dan vind je ze wel.

euhm heb je wel eens zo'n kachel unit opgetild?

Nooit gewogen maar denk eerder aan 10 kg of meer, Als ik er morgen aan denk dan zal ik em eens op de weegschaal leggen.
Niet die van een E30, wel van diverse E36ers. Deze blowers halen never nooit 10kg. Maar dan nog: Een blower lijkt mij redelijk essentieel? Ik ben dan wel een noob in het raceklaar maken van een koets, al zou ik eerder een aantal pk,s erbij toveren dan een blower eruit trekken en uiteindelijk ongemakkelijk in mijn tracktool weg te zweten. Als je een airco variant hebt en je verwijdert alles, dan kom je inderdaad wel op een 15 á 20kg (condensor, droger, LD HD buizen etc). Volgens mij is een airco een superoptie met 40 Celsius in je koets! Onlangs heb ik airco in de compact gefrutselt......heeeerlijk......je houdt letterlijk je hoofd cool als je op het randje racet :tooth:

Maar goed, leuk mijn mening hierover, ik hoop dat de TS ermee geholpen is.

racebmw

Bericht door racebmw » 11 mar 2014, 23:46

dit was een unit met airco lood zwaar en aangezien alle isolatie uit de auto is gehaal zal het warm genoeg worden wel plaats ik een kleine lichte ven voor ontwaseming

mvg hans

328Ti

Bericht door 328Ti » 12 mar 2014, 09:30

racebmw schreef:dit was een unit met airco lood zwaar en aangezien alle isolatie uit de auto is gehaal zal het warm genoeg worden wel plaats ik een kleine lichte ven voor ontwaseming

mvg hans
Ahh, dat kan natuurlijk ook. Foto,s? Ben wel benieuwd naar je project.

yorick

Bericht door yorick » 12 mar 2014, 14:43

Even inhaken op dit topic. Bij mijn 328 wordt de gasklep verwarmt met koelwater. Deze heb ik afgedopt. Zijn daar nog risico's aan verbonden? Misschien bevriezing?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 12 mar 2014, 14:47

yorick schreef:Even inhaken op dit topic. Bij mijn 328 wordt de gasklep verwarmt met koelwater. Deze heb ik afgedopt. Zijn daar nog risico's aan verbonden? Misschien bevriezing?
Wanneer hij bij strenge vorst buiten staat zou dat kunnen. Over het algemeen is het alleen bij een hele koude start enigszins gevaarlijk omdat het de gehele motorruimte na het starten vrij snel opwarmt.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 12 mar 2014, 14:54

Wat is het gevaar dan? Bij koude motor is ook de KVS nog koud.

@ andere post: die 3e leiding naar schutbord is de retourleiding. Wat ik zou doen is niet de 2 toevoeren aan elkaar verbinden (vanaf de motor gezien heb je maar 1 toevoer en 1 punt waar de retourleiding op uitkomt. Ik zou dus de toe- en afvoer aan elkaar knopen.

De waterkleppen en alles wat daarachter zit kan je dan dus zo weghalen.

Twan81

Bericht door Twan81 » 16 mar 2014, 11:23

Ik vraag me af of dat doorlussen wel zo'n goed idee is. Als je gaat zoeken op internet dan vind je voor en tegenstanders.

Kan je op een of andere manier onderbouwen waarom het doorlussen beter zou zijn als het afdoppen?

racebmw

Bericht door racebmw » 23 mar 2014, 13:43

Vrijdag alles een beetje uitgezocht mij lijkt het toch het beste de aanvoer en retour door te verbinden omdat dit de normale circulatie is als de kachel uit staat dus zal dit ook geen problemen geven lijkt me hooguit met ontluchten

mvg hans

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 mar 2014, 13:47

Bij mijn 3.0 motor had ik de aanvoer en afvoer inderdaad gewoon doorgelust, werkt prima en geen probleem.

racebmw

Bericht door racebmw » 15 jun 2014, 16:12

Gisteren getest heb de aanvoer en retour door gekoppeld zo ik de kachel kraan prut verwijderen kon
alles werkt perfect motor blijft mooi op temperatuur en geen problemen met ontluchten

mvg hans

Plaats reactie