
E46 M3 LPG draadje
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: E46 M3 LPG draadje
Niet bekend als zwak punt? Dan moet je even Googlen, denk ik.
In ieder geval heb ik het vernomen van PSG die dat zo wat als voornaamste zwakke punt bij de S54 aangeeft.

- Knot
- Berichten: 40146
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E46 M3 LPG draadje
Als je zoveel kilometers gaat draaien heb je die 343pk/7800redline toch helemaal niet nodig... ik vind het een beetje onzinnig.
Gebruik een E46 M3 als sportauto voor de plezierritjes, warmrijden, hoeken, afkoelen, wassen, binnenzetten.
Kilometers maken met een standaard hok, 320d, of 318i op lpi oid....
Gebruik een E46 M3 als sportauto voor de plezierritjes, warmrijden, hoeken, afkoelen, wassen, binnenzetten.
Kilometers maken met een standaard hok, 320d, of 318i op lpi oid....
- Luco
- Berichten: 29344
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: E46 M3 LPG draadje
Waarom niet, als je veel km draait en graag een M3 wilt hebben.
Lekker doen wat jezelf wilt. ouwehoeren doen ze toch wel.
Toch heerlijk om elke dag in de auto te rijden waarin je graag wilt rijden ipv roepen dat je een M3 hebt en er 1000 km mee rijdt en voor de rest weg staat te kwijnen in de garage.
Rijden met dat ding.
Lekker doen wat jezelf wilt. ouwehoeren doen ze toch wel.
Toch heerlijk om elke dag in de auto te rijden waarin je graag wilt rijden ipv roepen dat je een M3 hebt en er 1000 km mee rijdt en voor de rest weg staat te kwijnen in de garage.
Rijden met dat ding.
- Knot
- Berichten: 40146
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: E46 M3 LPG draadje
Idd, RIJDEN met dat ding, en niet 120 op de cruisecontrol nutteloos op de snelweg 

- Hitz
- Berichten: 1985
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: KIA
- Locatie: Flevoland
Re: E46 M3 LPG draadje
En zoiets op gas?
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/ ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/ ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E46 M3 LPG draadje
Misschien dat je zelf ff wat moet doorlinken Jussi want ik kom alleen bij bimmerboard.be uit en daar wordt wel meer gezwetstJussi schreef:Niet bekend als zwak punt? Dan moet je even Googlen, denk ik.In ieder geval heb ik het vernomen van PSG die dat zo wat als voornaamste zwakke punt bij de S54 aangeeft.

Eerlijk, het is voor het eerst dat ik het lees. Lagerschalen, oliepomp, nokkenassen en tuimelaars, ik ken ze en ze zijn bij de mijne aangepakt maar de koppakking? Mij totaal onbekend.
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
Re: E46 M3 LPG draadje
Bimmerboard.be?Niels schreef:Misschien dat je zelf ff wat moet doorlinken Jussi want ik kom alleen bij bimmerboard.be uit en daar wordt wel meer gezwetstJussi schreef:Niet bekend als zwak punt? Dan moet je even Googlen, denk ik.In ieder geval heb ik het vernomen van PSG die dat zo wat als voornaamste zwakke punt bij de S54 aangeeft.
![]()
Eerlijk, het is voor het eerst dat ik het lees. Lagerschalen, oliepomp, nokkenassen en tuimelaars, ik ken ze en ze zijn bij de mijne aangepakt maar de koppakking? Mij totaal onbekend.

https://www.google.be/#q=S54+leaking+head+gasket
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: E46 M3 LPG draadje
Kilometers maken met een standaard hok, 320d, of 318i op lpi oid....
Dat kan ik dus niet, omdat ik al zoveel in de auto wil, wil ik blij worden als ik bij mijn auto instap
en de motor start.
Bedenk dan ook dat ik voor moet kunnen rijden bij een klant, een hok komt minder over.
Dure auto heeft soms ook zijn nadelen, maar aan die NL mentaliteit wil ik mij niet storen

Dat is voor het merendeel te ondervangen door een aankoopkeuring te doen en hoewel niet altijd leuk, verzacht het wel dat je geen btw betaald en ea bruto is. Dan komt onderhoud niet zo hard aan.Punt waar ik mee zou zitten is dat het een hele vroege moet zijn en dan moet je je afvragen of je een auto koopt die in de basis gezond genoeg is om 30k tot 50kkm per jaar te draaien. .... maar eentje met b.v. 2 ton op de klok en reeds e.e.a. vervangen zou ik zo gek nog niet vinden. Ook met kilometers erop rijdt een E46 nog erg goed weet ik uit ervaring.
Tevens moet je kijken naar een totaal plaatje, je betaald relatief weinig bijtelling en schrijft in absolute zin minder af. Daar staan hogere onderhoudskosten tegenover. Dat is simpelweg een persoonlijke keuze.
Mij lijkt dat een M3 motor niet veel hinder ondervind dat ie op de snelweg LPG verbrand ipv benzine.
Daarvoor is de belasting mi te gering. Of dat een zinnig is / financieel verstandig moet ieder voor zichzelf uitmaken.
Wat betreft de voorgestelde M3 uitgevoerde 325i.
Ik kan een M pakket op een drie serie erg waarderen, maar een M3 look op een 325i
Nee niet mijn ding.
Alpina is ook nog het overwegen waard, dus die houd ik ook in de gaten.
Ik moet wel zeggen blijven erg prijzig, ik vind deze ondanks het onderhoud en spuitbeurt, prijzig met 224k op de klok en een prijs van 14k
De voorgesteld is echter van 2003 dus te jong
Ik houd de e39 M5, C43 en RS4 ook nog maar eens tegen het licht.
Ik heb de tijd
-
- Berichten: 3241
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6713
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: E46 M3 LPG draadje
Bij een D10 moet je niets met de turbo krijgen. Het is niet zo dat je daar zomaar een andere turbo op kan schroeven. De zoon van aanbieder van de benzine Alpina met 224k rijdt er eentje. Die had wat met de turbo en daar moest weer een Alpina turbo op.
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E46 M3 LPG draadje
Voer nu eens M52 in ipv S54, ik zou de Z3 maar vlot wegdoenJussi schreef:Bimmerboard.be?Niels schreef:Misschien dat je zelf ff wat moet doorlinken Jussi want ik kom alleen bij bimmerboard.be uit en daar wordt wel meer gezwetstJussi schreef:Niet bekend als zwak punt? Dan moet je even Googlen, denk ik.In ieder geval heb ik het vernomen van PSG die dat zo wat als voornaamste zwakke punt bij de S54 aangeeft.
![]()
Eerlijk, het is voor het eerst dat ik het lees. Lagerschalen, oliepomp, nokkenassen en tuimelaars, ik ken ze en ze zijn bij de mijne aangepakt maar de koppakking? Mij totaal onbekend.![]()
https://www.google.be/#q=S54+leaking+head+gasket

- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: E46 M3 LPG draadje
Absoluut, zakelijk heb ik het niet bekeken (maar is voor mij persoonlijk ook niet relevantMilka schreef:[en hoewel niet altijd leuk, verzacht het wel dat je geen btw betaald en ea bruto is. Dan komt onderhoud niet zo hard aan.
Tevens moet je kijken naar een totaal plaatje, je betaald relatief weinig bijtelling en schrijft in absolute zin minder af. Daar staan hogere onderhoudskosten tegenover. Dat is simpelweg een persoonlijke keuze.

-
OnlineEvdP
- Berichten: 6713
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: E46 M3 LPG draadje
Het is dat ik geen tank in mijn kofferbak wil, anders had mijn 130i ook op LPG gelopen.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: E46 M3 LPG draadje
aan de ene kant zonde natuurlijk, maar aan de andere kant als jij gewoon een lekkere auto wilt voor al die km dan gewoon doen, die nwe LPI oid installaties lijken mij wel goed, en de motor hoef je ej niet zo'n zorgen over te maken, als het op is heb je voor een paar duizend een ander blok of deel erin liggen, wat je als 'afschrijving' kunt zien? wellicht kan je ook nog wat kosten aftrekken? geen verstand van dat soort zaken.
de rpm band van zo'n kar is wel wat hoog, wellicht voor de veiligheid de rpm max verlagen? bv het programma van een S54 Z3M erop, die gaat tot 7.400rpm standaard (niet die van Niels want die is verhoogd )
en anders een leuke V8 er in met LPG die dingen draaien een stuk minder rpm maar toch lekker smeuig en meer koppel all the way tot max rpm
gewoon jou auto kiezen waar jij je lekker in voelt, van A naar B met een smile
onbetaalbaar
de rpm band van zo'n kar is wel wat hoog, wellicht voor de veiligheid de rpm max verlagen? bv het programma van een S54 Z3M erop, die gaat tot 7.400rpm standaard (niet die van Niels want die is verhoogd )
en anders een leuke V8 er in met LPG die dingen draaien een stuk minder rpm maar toch lekker smeuig en meer koppel all the way tot max rpm

gewoon jou auto kiezen waar jij je lekker in voelt, van A naar B met een smile

onbetaalbaar

-
OnlineEvdP
- Berichten: 6713
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: E46 M3 LPG draadje
Ach, G Power knalt LPG op een M5 met supercharger. Dan moet een M3 dat toch ook kunnen hebben?
-
- Berichten: 837
- Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
- Locatie: Amsterdam
Re: E46 M3 LPG draadje
Zag laatst een E46 M3 op LPG, stond bij de garage waar ik mijn BMW (E38 op LPG, bijtellingsvriendelijk.. -> ideale combi, ik snap waarom TS iets 'leuks' en betaalbaars wil) in onderhoud heb. Kan wel even informeren wat voor installatie erin zit, want dat scheen een 'speciale' installatie te zijn..
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: E46 M3 LPG draadje
Precies, ben soms verbaasd over het gespeelde purisme hier, gewoon project opstarten, met de huidige techniek moet dit goed te doen zijn, toen diesels nog matig vermogen leverde heb ik als veelrijder heel wat gas km's afgelegd, toen kon je een benzine motor ook al beter laten lopen op gas dan op benzine, met wat kleine goedkope aanpassingen.Luco schreef:Waarom niet, als je veel km draait en graag een M3 wilt hebben.
Lekker doen wat jezelf wilt. ouwehoeren doen ze toch wel.
Toch heerlijk om elke dag in de auto te rijden waarin je graag wilt rijden ipv roepen dat je een M3 hebt en er 1000 km mee rijdt en voor de rest weg staat te kwijnen in de garage.
Rijden met dat ding.
IN het westen zal het misschien anders liggen, maar in noord en oost nederland, is er nog voldoende ruimte om de paardje te laten trappelen, dus een snelle dagelijks auto vind ik wel belangrijk, dan ligt op dit moment mijn voorkeur ook bij een diesel, maar dit soort projecten bieden ook mogelijkheden.
En zijn gewoon leuk.

- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: E46 M3 LPG draadje
Als het kan gewoon doen!
Alpina's doen het volgens mij ook prima op gas. Femme kan hier wel meer over vertellen.
Alpina's doen het volgens mij ook prima op gas. Femme kan hier wel meer over vertellen.
- 328Ti
- Berichten: 3095
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: E46 M3 LPG draadje
Bekend terrein. Ik vind zelf dat ik de babyblauwe leidingen maar mooi heb gelegdMilka schreef:Alpina is ook nog het overwegen waard, dus die houd ik ook in de gaten.
Ik moet wel zeggen blijven erg prijzig, ik vind deze ondanks het onderhoud en spuitbeurt, prijzig met 224k op de klok en een prijs van 14k
De voorgesteld is echter van 2003 dus te jong
Ik houd de e39 M5, C43 en RS4 ook nog maar eens tegen het licht.
Ik heb de tijd


Als je op LPG gaat rijden zal de Alpina qua motorblok wellicht beter passen (in de basis een M52 enkelvanos) dan een S50 / S52. De Alpina duwt harder in de rug (torque) en een M3 is meer een RPM monster. Tevens is de Alpina in steptronic automaat uitgevoerd (stuurbediening).
Ondanks mijn ervaringen met LPG heb ik nog geen LPG ingebouwd op een S50 / S52. Ik voorzie met name problemen op ITB vlak en het brede toerengebied. Eens dat er een LPG/Benzine knop op zit als je hard wil knallen alleen moet LPG het tot 6500 RPM wel goed draaien. Op het gebied van de LPG nozzles, plaatsing ervan en het afstellen van gas/luchtmengsel lijken mij grote uitdagingen.
Zelf had ik de grootste uitdaging om de 328Ti goed op LPG te draaien omdat het blokje zéér snel in de toeren opspoelde t.a.v. de lagere opspoeling in toeren met dezelfde installatie in een 728i.
Ter beeldvorming:
728i 2150RPM @ 120km/h
328Ti (5bak) 3100RPM @ 120km/h
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: E46 M3 LPG draadje
Voor mij dus niet meer een ideale combiS-J schreef:Zag laatst een E46 M3 op LPG, stond bij de garage waar ik mijn BMW (E38 op LPG, bijtellingsvriendelijk.. -> ideale combi, ik snap waarom TS iets 'leuks' en betaalbaars wil) in onderhoud heb. Kan wel even informeren wat voor installatie erin zit, want dat scheen een 'speciale' installatie te zijn..


Als je zou willen navragen naar die lpg installatie graag

Hier wordt je me iets te technisch, wat is ITBOndanks mijn ervaringen met LPG heb ik nog geen LPG ingebouwd op een S50 / S52. Ik voorzie met name problemen op ITB vlak en het brede toerengebied. Eens dat er een LPG/Benzine knop op zit als je hard wil knallen alleen moet LPG het tot 6500 RPM wel goed draaien. Op het gebied van de LPG nozzles, plaatsing ervan en het afstellen van gas/luchtmengsel lijken mij grote uitdagingen.
Zelf had ik de grootste uitdaging om de 328Ti goed op LPG te draaien omdat het blokje zéér snel in de toeren opspoelde t.a.v. de lagere opspoeling in toeren met dezelfde installatie in een 728i.
Ter beeldvorming:
728i 2150RPM @ 120km/h
328Ti (5bak) 3100RPM @ 120km/h
Eens dat het tot 6500 toeren gewoon moet functioneren
Ik snap dat een 328 sneller in de toeren klimt dan een 740.
Waar ligt dan het probleem dat de pomp niet voldoende lpg kan aanvoeren
of de nozzles het niet kunnen bijbenen?
Je voorbeeld met toeren begrijp ik ook niet helemaal.
De toeren ansich kunnen het probleem niet zijn, 3100rpm draait de 740 met gemak op lpg
Ook het doortrekken tot 6000rpm houd de installatie gewoon bij en dan moeten er 8 cilinders gevuld worden. Ok het oplopen van de toeren gaat niet zo snel, maar de toeren ansich kunnen het probleem niet zijn.
Wat betreft het spuitwerk van die Alpina, ik geloof je best dat die auto er strak bij staat.
Maar onder de lak heeft alles ook al 224k gelopen en gezien die prijs dan zie ik betere mogelijkheden in DUI
zoals de hierboven aangehaalde coupe of een mooie rode limo.
- 328Ti
- Berichten: 3095
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: E46 M3 LPG draadje
ITB:

De rest kan ik je helaas niet duidelijker maken wat ik heb opgetekend. wellicht inderdaad iets te technisch en ben je meer een oriënterende koper dan een techie.
Succes met de zoektocht.
De rest kan ik je helaas niet duidelijker maken wat ik heb opgetekend. wellicht inderdaad iets te technisch en ben je meer een oriënterende koper dan een techie.
Succes met de zoektocht.
- Milka
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 26 jul 2011, 12:24
Re: E46 M3 LPG draadje
och ik probeer ea te begrijpen van automechnica, ik ben inderdaad meer een bouw mechanicus.
maar google is mijn vriend.
http://en.wikipedia.org/wiki/Throttle_b ... ottle_body
en ik snap dat deel.
maar maak je dan zorgen of de nozzles het bij kunnen houden of de pomp?
maar google is mijn vriend.
http://en.wikipedia.org/wiki/Throttle_b ... ottle_body
en ik snap dat deel.
maar maak je dan zorgen of de nozzles het bij kunnen houden of de pomp?
- Flamman
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 02 nov 2011, 19:27
- Locatie: Carrera T, e36 M3 sedan, e90 330d, e36 323ti
Re: E46 M3 LPG draadje
Daar is in mijn geval niets aan gespeeld purisme bij ! Ik snap alleen niet dat je voor LPG gaat in een M3, dit gaat je namelijk nooit dezelfde driveability geven als op benzine, daarnaast gaat er gewoon meer kaduuk dan rijden op benzine, en dat vergeet men vaak.PD power schreef:Precies, ben soms verbaasd over het gespeelde purisme hier, gewoon project opstarten, met de huidige techniek moet dit goed te doen zijn, toen diesels nog matig vermogen leverde heb ik als veelrijder heel wat gas km's afgelegd, toen kon je een benzine motor ook al beter laten lopen op gas dan op benzine, met wat kleine goedkope aanpassingen.Luco schreef:Waarom niet, als je veel km draait en graag een M3 wilt hebben.
Lekker doen wat jezelf wilt. ouwehoeren doen ze toch wel.
Toch heerlijk om elke dag in de auto te rijden waarin je graag wilt rijden ipv roepen dat je een M3 hebt en er 1000 km mee rijdt en voor de rest weg staat te kwijnen in de garage.
Rijden met dat ding.
IN het westen zal het misschien anders liggen, maar in noord en oost nederland, is er nog voldoende ruimte om de paardje te laten trappelen, dus een snelle dagelijks auto vind ik wel belangrijk, dan ligt op dit moment mijn voorkeur ook bij een diesel, maar dit soort projecten bieden ook mogelijkheden.
En zijn gewoon leuk.
Als het toch niet gaat om het topend vermogen waarom dan geen dikke diesel ?
Maar goed smaken verschillen gelukkig, maar als ik een LPG tank in een M3 zie maak ik direct rechtsomkeer.
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6713
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: E46 M3 LPG draadje
Waar basseer je dat op?Flamman schreef:dit gaat je namelijk nooit dezelfde driveability geven als op benzine
Je cilinderkop kan eerder stuk gaan en, afhankelijk van je LPG installatie, je LPG pomp. Andere dingen zijn mij niet bekend.Flamman schreef:daarnaast gaat er gewoon meer kaduuk dan rijden op benzine, en dat vergeet men vaak.
- 328Ti
- Berichten: 3095
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: E46 M3 LPG draadje
De pomp en het G3 principe an sich. Het "bijhouden" van de sterk veranderende vullingsgraad speelde bij mij in ieder geval parten om het (2.8) blok een goede response te geven op elk toeren gebied.Milka schreef:och ik probeer ea te begrijpen van automechnica, ik ben inderdaad meer een bouw mechanicus.
maar google is mijn vriend.
http://en.wikipedia.org/wiki/Throttle_b ... ottle_body
en ik snap dat deel.
maar maak je dan zorgen of de nozzles het bij kunnen houden of de pomp?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 12 gasten