Koel/Ontluchting probleem E36

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
MaWo93

Koel/Ontluchting probleem E36

Bericht door MaWo93 » 13 feb 2014, 18:19

Hallo iedereen,

Ben nu al een tijdje bezig een E36 sedan klaar te maken voor het driften. Het projectje loopt voor de dingen die ik klaar wou hebben een beetje op zijn einde. Alleen zit nog steeds met een koel probleem waar ik niet uit kom.

Toen ik hem kocht heb ik ongeveer 2 weken normaal gereden. Toen ging de radiateur lek. Andere gekocht en toen is ook het project gestart. Dus heb sinds die tijd wel een tijd met een leen radiateur gereden. ( is inmiddels verkocht ) . Nu zat hij deze week zo ver in elkaar dat ik hem even wou testen. Dus moest de koelvloeistof nog ontlucht. Dit ging alleen niet zoals het hoort. Hij circuleert de koelvloeistof namelijk niet. Na internet een beetje te hebben afgezocht heb ik de volgende dingen allemaal geprobeerd:

Auto opkrikken en dan ontluchten
Temperatuur sensor gewisseld met 1 die 100% werkt.
Radiateur doorgeblazen
Kachel open gezet tijdens het ontluchten

Krijg het alleen niet voor elkaar. Terwijl ik bij een andere radiateur hem wel direct ontlucht kreeg.

De symtomen zijn dat hij via de ontluchtings nippel heel erg stoomt en dat de kleine slang links onder niet warm word. Ook loopt de temperatuuur meter naar het rode en word de kachel niet warm.

Voor die tijd weet ik heel zeker dat voor de rest alles naar behoren werkte. :'(

Groeten,
Maarten

Joy

Re: Koel/Ontluchting probleem E36

Bericht door Joy » 13 feb 2014, 18:26

Onderste slang niet warm dan zou ik zeggen dat de thermostaat niet opent wegens mankement of dat er een luchtbel tegenaan zit. Of de waterpomp is stuk maar ik zou beginnen met de thermostaat te demonteren en die te testen in een bak heet water.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 13 feb 2014, 23:16

probeer de radiateur ook is af te vullen via de ontluchtingsnippel naast de vulopening op de radiateur.

beste is met stilstaande koude motor, soms is het water er zover uit dat er geen circulatie is.

Jussi

Bericht door Jussi » 13 feb 2014, 23:49

Even een copy-paste van een ander forum:
Bij een M50 zet je de auto met de neus een 30 cm tot een 50 cm hoger dan de rest van de auto.
Dan vul je het koelsysteem van de auto met stilstaande motor en alle ontluchtingen open.
Je vult tot er overal koelvloeistof uitloopt.
Dan alle nippels dicht.
Dan druk op het koelsysteem zetten,ongveer een 1,5 kg en de ontluchtingsnippels weer opendraaien en wachten tot er koelvloeistof uitkomt.Weer dichtzetten,druk eraf halen en bijvullen.
Als je er geen druk kunt opzetten dan doe je hetvolgende.
Als het koelsysteem gevuld is de motor starten en ook zeker de chaufage opzetten.
Radiatordop NIET monteren!.
De motor op een 2000 tpm laten draaien en heel langzaam koelvloeistof bijvullen net zolang de thermostaat open is en de auto bijna op temperatuur is.Als er geen koelvloeistof meer bij kan de dop monteren
Dan de auto stilleggen en laten afkoelen en als de auto afgekoeld is de koelvloeistof weer op peil zetten.De auto mag dan ondertussen terug op de grond gezet worden
Dop erop en een tiental kilometers rijden met de verwarming vol op,auto laten afkoelen en eventueel nog wat koelvloeistof bijdoen.
Normaal moet een M50 dan perfekt ontlucht zijn.
Het kan zijn dat bij sommige het nog eens nodig is om na een 100 tal Km rijden nog wat koelvloeistof te moeten bijvullen als de motor terug afgekoeld is.
Succes en kader deze werkmethode maar in :D
Deze man werkt al 30 jaar bij BMW als technieker dus als het zo niet lukt, zal er wat anders mis zijn.

Peric

Bericht door Peric » 14 feb 2014, 09:29

Dan rest alleen nog de vraag.. Wat is de chaufage?? :)

HJ2

Bericht door HJ2 » 14 feb 2014, 11:31

verwarming ...

328Ti

Bericht door 328Ti » 14 feb 2014, 12:47

Maarten,

Welkom hier.

Ik heb ontluchtingsgereedschap en is dit een fluitje van een cent. Het gereedschap heb ik niet zomaar aangeschaft. BMW motoren zijn een draak om te ontluchten.

Groet Jans

///Joost

Bericht door ///Joost » 14 feb 2014, 14:04

Ik heb nooit problemen gehad met het ontluchten van mijn E36's. Omhoog zetten is handig, maar imho niet noodzakelijk. Kost echter weinig moeite dus ik zou het wel doen.

Eigenlijk moet het zoals in die post van Jussi exact zo lukken:

- Radiateurdop eraf, verwarming vol open zetten (blazer hoeft niet aan) en koelvloeistof bijvullen tot reservoir 3/4 vol is.
- Motor starten en wachten tot vloeistof wegzakt uit het reservoir. Dit is het teken dat de thermostaat open gaat en vloeistof de radiateur instroomt. Goed in de radiateurslangen knijpen wil ook nog wel eens helpen om de luchtbellen weg te krijgen.
- Wachten tot het blok op temperatuur is en dan de dop erop draaien. De dagen erna even bijhouden of je wat na moet vullen, maar het niveau zou weinig moeten zakken.

Wat tips:
- De E36 heeft 2 aflaatpluggen voor de koelvloeistof: 1 bij de radiateur en 1 op de zijkant van het blok. Die laatste is bij sommige non-M modellen wellicht lastig bereikbaar vanwege de pre-kat lambdasensoren die in de weg zitten. Aflaten via de radiateur alleen is mogelijk, maar niet wenselijk.
- Koelvloeistof stroomt altijd door de verwarming, ongeacht of de thermostaat werkt. Indien de verwarming niet werkt is OF de waterpomp kapot (asje kan zomaar los liggen van de schoepen, of schoepen kunnen zijn afgebroken. Als je een waterpomp met plastic schoepen hebt, kan dit zomaar het geval zijn.) OF er zit nog lucht in je systeem OF de verwarmingsklep werkt niet (de klep die de hoeveelheid koelvloeistof regelt door je verwarming en dus de temp in het interieur, deze blijven nog wel eens hangen).
- Kijk je thermostaat eens na of vervang preventief, zodat je weet dat die goed is. Kost je nagenoeg niets.
- Je zou het blok eens door kunnen spoelen. Dus thermostaat eruit en met gedestilleerd water via het reservoir het blok doorspoelen.
- Anders even de radiateur los doorspoelen zodat je zeker weet dat deze niet dicht zit.

Flamman

Bericht door Flamman » 15 feb 2014, 18:48

Goed ontluchten is 1, maar zijn de waterpomp en de thermostaat ook vernieuwd ? Dit zijn onderdelen die je bij een M50 preventief wil vervangen voordat je gaat boenderen, zoals Joost ook al aangeeft.

///Joost

Bericht door ///Joost » 16 feb 2014, 13:29

1 bericht met een probleemvraag en verder geen respons meer...altijd leuk. :stom:

328Ti

Bericht door 328Ti » 16 feb 2014, 15:52

///Joost schreef:1 bericht met een probleemvraag en verder geen respons meer...altijd leuk. :stom:

Moet je je eens op bmwfan abonneren. :TV kijken:

Hier op DF valt het me 100% mee. Geregeld de vraag: "help! er komt rook uit mijn uitlaat!" Allemaal kneuzen die geen geld (ervoor over) hebben om het probleem tegen betaling op te lossen. Op zich is peer 2 peer info niets mis mee, alleen is het alleen vaak alleen "halen" en niet "brengen" met dit soort gasten. Typische Z generatie...

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 16 feb 2014, 19:33

Sterker nog, hij heeft na deze post niet meer ingelogd... :coffee: Zo lang is het nu ook weer niet geleden, drie dagen, maar bij een probleemvraag zou je idd wat meer actie verwachten :)

MaWo93

Bericht door MaWo93 » 17 feb 2014, 07:42

als eerst bedankt voor de reactie's. Ik ben niet meer online geweest omdat ik sinds vorige week maandag ziek ben geweest. dus alles heeft helaas stil gelegen.

waterpomp had ik al preventief vervangen voor een metalen versie. Ik ga vandaag nog 1 keer proberen te onluchten op boven genoemde manier en daarna ga ik eerst eens de thermostaat testen/vernieuwen.

mvg maarten

///Joost

Bericht door ///Joost » 20 feb 2014, 23:14

Hier nog nieuws? Ik ben benieuwd.

MaWo93

Bericht door MaWo93 » 21 feb 2014, 10:13

ja zeker :crazy: heb maandag eerst de thermostaat gedemonteerd. deze getest en ging.open met +/- 5 graden verschil met wat erop stond. normaal had ik gelezen moet dat kunnen. maar moest toch naar de winkel voor pakkingen dus ook maar thermostaat meegenomen.

heb ook het hele koelsysteem gereinigd aangezien ik er nu makkelijk bij kon.alles weer gemonteerd. onluchten gedaan met de auto omhoog en dit keer ging het wel. dus verwacht wel dat het de thermostaat is geweest.

iedereen bedankt voor de reactie en deze topic mag dicht.

///Joost

Bericht door ///Joost » 21 feb 2014, 21:35

Kijk, da's mooi! Of het nou de thermostaat was of niet, een nieuwe is preventief gezien nooit een slecht idee.

:thumbup:

Plaats reactie