2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Erik
Auto: BMW ///M

2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Erik » 19 feb 2014, 20:29

Zo. Even alles weer op een rijtje zetten. Man man man man wat een feest.
Zit hier met de DF huiscoureur in Finland aan de tafel, we zijn kapot man op een goede manier.
Wat een fenomeen wat een ervaring, onvergetelijk en voor het leven verpest natuurlijk.
Meer info / beeld volgt zsm :mrgreen:

Riceaux

Re: 2014 Finland "de Vries en de Man & Co"

Bericht door Riceaux » 19 feb 2014, 20:34

Zag al wat voorbij komen op facebook. Ziet er awesome uit! Filmpjes Please!

markk

Bericht door markk » 19 feb 2014, 20:59

Gaaf. Kom maar op met de verslagen, foto's en filmpjes.
Mark.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 19 feb 2014, 21:32

Zag ook al iets op fb voorbij komen met een Impreza :-)

Andre

Bericht door Andre » 19 feb 2014, 21:41

Compleet uit me comfort zone op de max gereden! Je moet wel anders kom je niet verder. Compleet verslag volgt!

Hier alvast een kort filmpje.
Wat je hier ziet:

net vooraf aan deze sectie kom je volgas 5 aanzetten ik durf niet op een teller te kijken gewoon pedaal naar beneden houden 1 kleine jump gevolgd door een grote jump reken op meter of 20/30 door de lucht even voor de jump heel kort remmen eenmaal geland terug naar 4 en volgas bijna in toerenbrenzer door de knik (start filmpje) dan net voor het heuveltje aanremmen voor een rechter 3e versnelling knik.

http://youtu.be/QDH1qzmy3ak" onclick="window.open(this.href);return false;

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 19 feb 2014, 23:13

Volgens mij is dit niet het filmpje met de jump..............

Erik

Bericht door Erik » 19 feb 2014, 23:36

Nee dat schrijft Andre ook, hij komt hier van een jump, die op zijn zachtst gezegd, nogal indrukwekkend was. Met mijn group N haalde de instructeur ca 160kmh (ikzelf minimaal 15kmh minder in dezelfde wagen), de wagen van Andre liep echt VEEL harder, en ik denk dat Andre daar dichter tegen de 30 meter aanzat dan tegen de 20 :mrgreen:

Ik zal morgen ook mijn verhaal komen posten vanuit mijn perspectief (geen motorsport ervaring/beperkte drift ervaring). Man man man. Ik kan nog steeds niet slapen :df: Verwachtingen zijn overtroffen hier gaan we meer mee doen, ongekend wat is dit gaaf !

Andre

Bericht door Andre » 20 feb 2014, 00:11

Dit was een 3e versnelling jump.

Afbeelding

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 20 feb 2014, 07:53

Mooi. :df:

Ik denk eerst in dat filmpje wat 'n remvertraging, maar 't was de slow motion lol:)

Aan de film en foto te zien heeft er in voorgaande jaren weleens meer sneeuw gelegen of wat?

ErikS

Bericht door ErikS » 20 feb 2014, 08:44

Gaaaaaf.
Je moet wel ballen hebben om zo uit je 'comfortzone' te stappen......

Mij niet gezien! :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 20 feb 2014, 11:59

lijkt me idd gaaf als je brains tenminste snel genoeg werken/reageren :df:
mooi avontuur.

Erik

Bericht door Erik » 20 feb 2014, 12:04

Sneak Preview van de "slechts" Group N wagen, nou ik kan je vertellen dat wanneer je uit je comfortzone stapt dat ding vreselijk van de kiet gaat en een onderstel ongekend. Wat een machine. Wat een genot, wat heb ik die wagen leren waarderen!

Hier een 3e versnellingsdrift, als de wielen voorwielen rechtuit staan zoals hier staat het vermogen er gewoon vol op........ :tooth: ....dit was het tweede rondje voor mij, de instructeur zegt nog "you like the car and the car likes you" tja dan kan het alleen nog maar beter worden natuurlijk :df:

Afbeelding

Wordt vervolgd, nu eerst even bijslapen, van de adrenaline 3 nachten nauwelijks geslapen en dat is bij de Vries trekt normaal al geen volle zalen , maar nu was zijn gezicht net zo grijs als zijn haar, helemaal naar de kloten hahaha :mrgreen:

Vanavond rapport van waarom ik hiervoor gekozen heb, wat mijn verwachtingen waren en wat ik daar van heb kunnen waar maken, en het vreselijk grote probleem wat we nu hebben :headbang:

Joop

Bericht door Joop » 20 feb 2014, 21:12

Had op FB ook al wat voorbij zien komen, maar dit is wel heel gaaf hoor...

Walter

Bericht door Walter » 20 feb 2014, 21:24

.
Laatst gewijzigd door Walter op 10 dec 2015, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik

Bericht door Erik » 20 feb 2014, 22:51

Ben nog bezig een complete film te maken maar dat is helaas niet in 5min gedaan.
Hier vast een inboard van een mooie ronde, alleen de laatste bocht ging niet helemaal ok.
Tweede jump voor de beeldvorming, eind 4e versnelling ca 140-145kmh, durfde hem niet in 5 te zetten want dan werd het aanremmen van die flauwe bocht naar links complexer ;)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2KOC3FLv ... e=youtu.be[/youtube]

Joy

Bericht door Joy » 20 feb 2014, 22:55

Gaaf, mooi dat jullie dit gewoon even doen.

///Joost

Bericht door ///Joost » 20 feb 2014, 23:27

Heel tof dit! Jealous to the bone!

Andre

Bericht door Andre » 21 feb 2014, 09:32

Verslag ben ik nog mee bezig maar hier is alvast een filmpje ter vermaak. Als het vertrouwen er is dan zijn jumps echt een mega gevoel! 4 wielen in de lucht met 150 km per uur is eigenlijk gekkenwerk.

http://youtu.be/zXZAAMpejQ8" onclick="window.open(this.href);return false;

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 21 feb 2014, 10:09

Geweldig! :df:

Walter

Bericht door Walter » 21 feb 2014, 10:10

.
Laatst gewijzigd door Walter op 25 jan 2017, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Andre

Bericht door Andre » 21 feb 2014, 10:16

Ja het was er rond het vriespunt, eigenlijk te warm voor de tijd van het jaar. Het was er daarom ook behoorlijk verraderlijk op sommige plekken.

Tristan

Bericht door Tristan » 21 feb 2014, 10:35

Gaaf, mannen. Staat ook op mijn bucketlist.

Vlieg morgen ook naar Finland, helaas niet om rally te rijden. Maar misschien komen we wat leuke wegen tegen met de huurslet. :)

Erik

Bericht door Erik » 21 feb 2014, 11:38

Andre is veel te bescheiden, zijn snelheid lag VEEL hoger dan de mijne en ik tikte de 145kmh al aan volgens de sportstracker. Wel opmerkelijke verschillen waar we veel over gesproken hebben. Andre denkt veel na over de bomen en hoe erg je daar niet in wilt vliegen, maar heeft bakken motorsport ervaring om dat absoluut te voorkomen en rijd ook compleet schadeloos.

Ik heb veel bomen ervaring vanuit het downhillen op de mountainbike, en zie die dingen gewoon niet, heb totaal geen motorsportervaring en rijd dus twee bumpers eraf. LOL.

Maar de gemene deler is wel dat we allebei knettergek zijn, dit gewoon doen, en ons zeer gelukkig prijzen dat we dit soort ervaringen mee kunnen en mogen maken. Daar hebben we veel over "geboomd"

:mrgreen:

Erik

Bericht door Erik » 21 feb 2014, 11:42

In ieder geval mijn motivatie:

Zo het is 17 feb en er komt een zwarte 1M voor rollen. Andre de Vries komt met een smile van oor tot oor uitstappen, we gaan rally rijden in Finland op IJs, Sneeuw, Bagger en al het andere dat voor je banden komt. Machtig mooi. De bagage wordt in de witte schicht gedropt en we rollen in stijl naar Schiphol.

Een droom komt in vervulling en droom die duurt sinds dat ik 6 ben die is verwoord in een bucketlist punt (staat er maar 1 op haha) nav een medisch akkefietje in 2009. Overtuigd van mijn eigen reflexen en directe link billen-handen-voeten die mij in het dowhhill tijdperk al hebben laten driften op de downhill fiets, moest dit ook wel lukken in een GroupN subaru voorzien van 7mm spikes. Toch ? Nou ik kan je vertellen dat elk mogelijk scenario de “kopfkino” wel gepasseerd is. Daarintegen was Kees Burger van Rally Promotion Finland (RPF) en zijn instructeur Jarkko Mietinnen zeker enthousiast. Ik vond wel dat ik doelen moest stellen, en heb dat Kees Burger nog maar even gemaild. Just tob e sure. Ik was op zoek naar een learning curve. Voor iemand die nog geen enkele motorsport ervaring heeft, was dit een gok, een weloverwogen, maar toch. Ik had als doel om te laten vast stellen of ik een learning curve had en het was uiteraard aan Kees en Jarkko dit te bepalen. Zelf had ik voorgenomen zeer maar dan ook zeer behouden te starten.

Dus Andre en ik stappen in de vliegende sigaar, een airbush geloof ik, Finse stewardessen met billen die het aankijken niet waard waren, en hebben de tijd gedood met de laatste BBC Topgear aflevering. De tijd vloog voorbij, en zelf het aangeboden oordopje vol oorsmeer van een grijze Fries deerde me niet. We gingen immers rally rijden. Op ijs. Beter wordt het niet. Op de luchthaven gaan we door de douane maar de koffers niet, hilariteit ten top, en in ons beste Fins (ook wel Engels genoemd) hebben we een Finse schone zover gekregen ons even voor te lopen, en via een ganbangshortcut stonden we opeens bij de band. Met nog 2 koffers erop. Deze twee dagen konden niet meer stuk. Kees stond ons al op te wachten, het vervoer was wederom in style in een nette quattro met >400pk oh oh oh wat gaaf.

Dus Andre en ik komen dat hotel binnen en slapen homaar, volgens mij hebben we allebei uren wakker gelegen, prachtig zo’n gedeelde fysieke afwijking. De volgende mogen begon redelijk episch, er komt een rally truck voor gereden waar je u tegen zegt, dit werd maximaal genieten, dat moest wel. Om met de truck op locatie te komen leek ons onmogelijk maar vergis je niet in Kees, een onderdrukte smile gaf al aan, Kees is in zijn element. Prachtig. Aangekomen op de locatie Saukkola raakte ik wel bevangen door het idee “het gaat beginnen”. Een hele fraaie BMW motorsport ice racer word uitgeladen met nota bene de naam H. Rovanperä nog op het raam. Ik verwachtte elk moment Ralph Inbar tevoorschijn te zien komen. Voor Andre werd er een Subaru R4 uitgeladen. Man man man. Na een kennismaking met pacenote theorie, remmen gas geven sturen en dan in de juiste volgorde mocht ik de BMW aantrekken. Ja aantrekken, door wat zakelijke omstandigheden (veel buitenland werk) beweegt de weegschaal zich in regionen waar hij niet zou moeten staan. Dus die BMW is aangetrokken en we gaan van kiet. Eerst een rondje door Jarkko. OK dan. Goeiendag zeg…….de lat ligt hoog, extreem hoog. Maar langzaam zo een aantal sessies rijden komt er verbetering, de handen komen niet meer in de knoop, de voeten doen het, de reflexen waarvan ik wist dat ik ze had werden weer wakker. Andre loopt ondertussen werkelijk waar buitenaard hard te knallen. Niet normaal gewoon. Met een hoofd dat overloopt van de opgedane indrukken, tips en goede adviezen trekken we terug naar het hotel. Ongekend wat is dit gaaf. Dit gaan we proberen naar het voor mij op dit moment maximaal haalbare niveau te trekken. Morgen staat de GroupN subaru op het menu. Ik ben benieuwd. Ondertussen zitten Andre en ik een lekkere hamburger weg te werken en eerste beeldmateriaal te bekijken. Ik zag toen voor het eerst beelden van mezelf, en dat was net ff de boost die ik nodig had, naast de complimenten die ik al kreeg. Het zag er heel niet slecht uit. Andre en ik waren al plannen aan het smeden mbt funato’s in NL, dus het was al 2:30 (kon toch niet slapen) n ik stuur hem even een link via de whatsapp. Patsboem klabberdebats ok de Vries lazert ook uit zijn bed 2 kamers verderop, bleek dat die ook nog wakker was. Uiteindelijk door de ervaring van de gedane dag, en de wetenschap wat nog komen gaat maar 3 uur geslapen. Volgende morgen volledig brak aan het ontbijt tegenover die grijze de Vries die ook maar makkies aan deed, staat Kees 30 minuten te vroeg voor de deur. Dus de Vries en ik die door 3 koppen koffie losgeweekte ochtenddrol nog even deponeren en op pad. Inmiddels was Koos, een rallyliefhebber pur sang, ook aangesloten.

Dus we rijden weer naar de voor ons op dat moment “hemel op aarde” en daar worden de auto’s door de monteurs geprepareerd. Een schitterende groupN stond klaar en ik ging even de gopro monteren. Dit was thuis komen. Zo vertrouwd, ik kon niet meer wachten. De eerste lap werd even voor gedaan. Oeps. De referentie is weer gezet, toen mocht ik. Niet normaal. Wat een grip, wat een koppel onderin. Tweede ronde ging al heel behoorlijk, uiteindelijk een aantal ronden op de warm up ronde gereden toen was het beurt voor de grote ronde. Ondertussen rijd Andre op een parcours dat zeer heftig was, totaal bezweet en wit rond de neus komt ie uit de auto. OK dan ! Jarkko gaat even voor en laat mij zien hoe het gedaan moet worden. Het lange rechte stuk kende ik nog van gisteren, maar nu full power met de GroupN, ik was niet bang, maar overweldigend was die snelheid en de grip van de auto zeker wel. Man man man ik had de sportstracker aanstaan en er werd toch even netjes 156kmh over een jump gereden wieltjes een meter van de grond schat ik 20-30m ver. Zo dan. Simpel gezegd, dat wil ik dus ook kunnen. Stap voor stap zijn we gaan opbouwen. Het was al duidelijk dat die GroupN me veel meer lag dan de BMW. Ik denk dat dat voor een groot deel aan de zit positie, en mijn ervaring met AWD lag. Een hoop dingen die voor mij in de BMW als onnatuurlijk werden ervaren gingen nu vol automatisch. Als je de neus naar binnen wil hebben stuur je naar binnen terwijl je evt remt om de neus te drukken, en dan geef je ook nog even volgas. Omdat ik de kunst van het links remmen gewoon niet beheers kwam ik daar een voet te kort. Maar desondanks groeide het vertrouwen in mijn kunnen en in de auto’s gripnivau gestaag, en de rondetijden gingen met elke ronde omlaag. Op het straight werd er ook gesprongen en bochten werden keurig gerond. Het zijn geen finse rallyrijder snelheden, maar wel finse style, attackmodus en een mooie basis om op verder te bouwen. Ik heb Jarkko gevraagd de laatste twee ronden te gaan pushen, en dat was een mooie afsluiter mijn god dat was voor mij op dat moment wel de limiet. Enerzijds omdat er in die laatste ronden echt heel behoorlijk hard werd gereden en anderzijds omdat ik tegen een probleem aan liep. Voet van gas om te gaan remmen betekent in de periode tussen gas los en voet op rem geen tractie en dan ben je hem kwijt. Daar heb je geen ruimt voor als je echt hard rijd. De bumper van de GroupN was al gesneuveld, dus het was goed zo. Ik weet waaraan gewerkt moet worden en dat gaan we ook doen. Ik heb teveel geleerd om dit zo te laten liggen, en ik heb het gevoel dat er nog veel meer in zit. Dit gaan we masteren zoals de Vries dat zegt. Stap voor stap dat wel. Links remmen is een grote essentiële stap. Vanaf vandaag geoefend. Komt goed. Van de zomer hetzelfde maar eens doen op gravel als ik in dezelfde gelukkige omstandigheid blijf als nu (dat is dus qua pecunia bedoeld). Het kost wat maar heb je ook wat. Als je de fun per km bekijkt is er niets wat hier aan kan tippen. Beter dan dit wordt het gewoon niet. Het idee alleen al dat je naar een Fins kampioen hebt gezeten en volle pijp door het bos bent geblaft, gesprongen hebt met de auto, driften, zijdelings over crests heen vliegen, onvergetelijk. Complete insomnia de afgelopen dagen. Mijn rallymaat Andre, idem dito. Het is het allemaal dik en dik waard ☺

ErikS

Bericht door ErikS » 21 feb 2014, 11:50

gelezen met een gezond jaloerse smile op m'n kop!

GAAF!

Plaats reactie