Nieuwe generatie auto's te goed...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Thomas H

Re: Nieuwe generatie auto's te goed...

Bericht door Thomas H » 19 feb 2014, 12:35

Robin schreef:
Thomas H schreef:Enige wat ik in de Peug dan wel mis is ABS. Rij als een "watje" in de regen achter andere auto's aan. Want wanneer er een noodstop gemaakt moet worden is de kans heel groot dat je te laat bent.
Je weet dat ABS je remweg niet verkort hè? integendeel, het maakt de auto (beter) bestuurbaar als je vol op 't rempedaal gaat staan.

Heb weken in 'n toen nieuwe 205 GTI 1.9 katloos gereden. GE-WEL-DIG .24 jaar terug lol. :bag:
Had dat ding dan geen ABS, hahaha. Toen was ik nog zo knetter om met 120 een droge/natte bocht vol onderstuur in te gaan , gaslos en dat ie dan moedwillig omkwam, beetje gas erbij en weer recht. Kon ook met de Golfjes.:)
Hahaha ik doe het je niet na! Veels te bang dat ik hem afschrijf!

Ik dacht dat doordat ABS ervoor zorgt dat je banden niet blokkeren tijdens het remmen, je remweg korter is. Maar dat is blijkbaar niet het hoofddoel van ABS als ik het lees. Het lijkt mij (maar heb daar 0 verstand van) dat wanneer je banden nog grip hebben, je sneller afremt dan met geblokkeerde banden?!

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 19 feb 2014, 12:39

Thomas H schreef:
Robin schreef:
Thomas H schreef:Enige wat ik in de Peug dan wel mis is ABS. Rij als een "watje" in de regen achter andere auto's aan. Want wanneer er een noodstop gemaakt moet worden is de kans heel groot dat je te laat bent.
Je weet dat ABS je remweg niet verkort hè? integendeel, het maakt de auto (beter) bestuurbaar als je vol op 't rempedaal gaat staan.

Heb weken in 'n toen nieuwe 205 GTI 1.9 katloos gereden. GE-WEL-DIG .24 jaar terug lol. :bag:
Had dat ding dan geen ABS, hahaha. Toen was ik nog zo knetter om met 120 een droge/natte bocht vol onderstuur in te gaan , gaslos en dat ie dan moedwillig omkwam, beetje gas erbij en weer recht. Kon ook met de Golfjes.:)

Ik dacht dat doordat ABS ervoor zorgt dat je banden niet blokkeren tijdens het remmen, je remweg korter is. Maar dat is blijkbaar niet het hoofddoel van ABS als ik het lees. Het lijkt mij (maar heb daar 0 verstand van) dat wanneer je banden nog grip hebben, je sneller afremt dan met geblokkeerde banden?!
Dat laatste klopt 100% in theorie, het is die dunne grens. Tegen 't blokkeren aan.Maar: Een blokkerend wiel tov een abs-end wiel kan in vele situaties een kortere remweg hebben.

Idem geldt voor traction control systemen. Je kunt 't ten goede benutten, maar vaak is een auto goed gereden zonder TC sneller dan met(muv van die halve racessystemen op Porkers en Ferraris etc)

Thomas H

Bericht door Thomas H » 19 feb 2014, 12:41

Robin schreef:
Thomas H schreef:
Robin schreef:

Dat laatste klopt 100% in theorie, het is die dunne grens. Tegen 't blokkeren aan.Maar: Een blokkerend wiel tov een abs-end wiel kan in vele situatie een kortere remweg hebben.
Duidelijk, weer wat geleerd!

Luco

Bericht door Luco » 19 feb 2014, 12:45

Een blokkerend wiel geeft een kortere remweg :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Peric

Bericht door Peric » 19 feb 2014, 12:50

Ja, ik zat ook met grote ogen Robin z'n betoog te lezen..
:hmmm:

Robin

Bericht door Robin » 19 feb 2014, 12:51

Luco schreef:Een blokkerend wiel geeft een kortere remweg :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:
Kan in vele situaties een kortere remweg hebben dan 'n abs-end wiel, Luco....
:tong uitsteken:

Robin

Bericht door Robin » 19 feb 2014, 12:52

Een blokkerend wiel tov een abs-end wiel kan in vele situaties een kortere remweg hebben.

Dit zei ik dus.

En ja ik heb ergens heel lang geleden 'n antislipcursus gedaan bij Slotemaker, met ABS loze auto's(Kadetts en Golf) Van de >20 man had ik de kortste remweg. Tweede was 'n bekende hier....André.

Edit:
ABS is a safety system which prevents the wheels on a vehicle from locking up (or ceasing to rotate) while braking. If used correctly they can reduce stopping distance on some dry or wet pavement but the advantage is negligible. But on gravel, snow, ice, or any other loose surface they will actually increase stopping distance. The main purpose of anti-lock brakes is to help you maintain control of the vehicle during emergency stopping situations and not to shorten the stopping distance. It allows you to steer around the obstacle while at the same time hard braking. The correct way to use anti-lock brakes in an emergency is to step on the brakes as hard as you can and let the system work as it was designed. Do not pump the brakes.
Dikgedrukt. W124 300d 4 schijfremmen rondom nieuwe banden ABS in de sneeuw met 30/40 vol op de rem. Bijna een muur in gvd.
Golf diesel zonder abs vol blokkerend voorbanden minder idem: Stond zeker een autolengte eerder stil.
Dat vond ik toen ze vreemd en raar. Totdat ik erover na ging denken...

Dus.
Laatst gewijzigd door Robin op 19 feb 2014, 13:04, 4 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 feb 2014, 12:55

Emotie heb je meestal met auto's van een jaar of wat geleden. Wat destijds een jongensdroom was b.v. (E30 M3 of 930 om wat te noemen) maar ik kan moderne auto absoluut waarderen. Een 130i of 335i b.v. of een Boxster S zoals die van Arthur is gewoon een geniaal ding.

Hielke

Bericht door Hielke » 19 feb 2014, 13:07

Peric schreef:Ja, ik zat ook met grote ogen Robin z'n betoog te lezen..
Mik die grote ogen dan ook eens op "KAN" aub :wink:

Wat Robin bedoelt te vertellen is dat het helemaal niet erg is dat het onbelaste voorwiel blokkeert zolang de ABS maar niet gelijktijdig ook de remdruk van het belaste (belangrijke) voorwiel afhaalt. En in die aanname heeft ie 100% gelijk.

///Joost

Bericht door ///Joost » 19 feb 2014, 13:09

Robin heeft helemaal gelijk in deze, dus waarom ie nou uitgelachen moet worden? Beetje kinderachtig.

Robin

Bericht door Robin » 19 feb 2014, 13:15

Hielke schreef:
Peric schreef:Ja, ik zat ook met grote ogen Robin z'n betoog te lezen..
Mik die grote ogen dan ook eens op "KAN" aub :wink:

Wat Robin bedoelt te vertellen is dat het helemaal niet erg is dat het onbelaste voorwiel blokkeert zolang de ABS maar niet gelijktijdig ook de remdruk van het belaste (belangrijke) voorwiel afhaalt. En in die aanname heeft ie 100% gelijk.
Ja. ook. En dat gebeurt dus in de praktijd dus vaak wél. Alle kruislingse remdruksystemen ten spijt.

Heb hier 'n boek van 'n Duits rallyrijder en 'n voorwoord van tester/coureur Gert Hack. Daar wordt de werking van abs/blokkeren etc uit de doeken gedaan en staat 't er zoals ik hierboven formuleer.

Als je (onverhoopt ) in 'n 180 slip komt en je gaat vol absen tov een auto zonder abs, dan kom je er wel achter dat je op dat moment liever in 'n non abs auto zit. Been there done that.

Dan wil je als liefste de hele rotzooi blokkeren.
Laatst gewijzigd door Robin op 19 feb 2014, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Peric

Bericht door Peric » 19 feb 2014, 13:19

Robin, jij hebt het nu over ondergrond waar het gros van de Nederlanders niet echt op rijdt, dus vandaar mijn opmerking. Het meest wordt op asfalt of beton gereden, dáár gaat 't over.

///Joost

Bericht door ///Joost » 19 feb 2014, 13:21

Peric schreef:Robin, jij hebt het nu over ondergrond waar het gros van de Nederlanders niet echt op rijdt, dus vandaar mijn opmerking. Het meest wordt op asfalt of beton gereden, dáár gaat 't over.
:blabla: Sorry, maar deze brei je niet meer recht. :lol: ;)

Robin

Bericht door Robin » 19 feb 2014, 13:22

Peric schreef:Robin, jij hebt het nu over ondergrond waar het gros van de Nederlanders niet echt op rijdt, dus vandaar mijn opmerking. Het meest wordt op asfalt of beton gereden, dáár gaat 't over.
Ging het dáár over dan?:)

Regen/sneeuw... komt (heel soms dat laatste) nog wel eens voor.

Dus mijn stelling en 't woord 'kan' klopt 100 %.

Niks mis mee hoor.

Robin

Bericht door Robin » 19 feb 2014, 13:24

Ander verhaal is WEL dat 't gros van de automoblisten en DFers wél gebaat is bij ABS in 't algemeen he!

Luco

Bericht door Luco » 19 feb 2014, 13:24

Je laatste zin klopt, maar de rest niet echt.

een auto zonder abs kan inderdaad sneller stilstaan dan een auto met abs, vooral bij de eerste abs systemen.
maar de huidige systemen zijn zo goed dat er bijna niet tegenaan te remmen is.
Je moet wel heel veel remgevoel hebben (wat met de huidige gevoelloze autos steeds moeilijker is) om zonder abs eerder stil te staan dan met abs, dat is misschien weggelegd voor 2% van de autorijder.

Hielke

Bericht door Hielke » 19 feb 2014, 13:26

Er komen vast nog wel topics voorbij waar je het een en ander nog recht kunt breien Peric. Maar hier niet :lol:

Luco, die remmerij was altijd al je achilleshiel. :tooth:

Peric

Bericht door Peric » 19 feb 2014, 13:27

///Joost schreef:
:blabla: Sorry, maar deze brei je niet meer recht. :lol: ;)
Ik hoef helemaal niks recht te breien Joost, als ik fout zit kán ik dat ook gewoon toegeven. Maar feit blijft gewoon dat je in 9,5 van de 10 gevallen gewoon een kortere remweg hebt met ABS. Dat dat voor sommige rallyrijders en racers anders is doet niks af aan het feit.
Want een blokkerend wiel remt zéker niet beter af dan een wiel met ABS.

Edit: Ook voor Hielke.. :)

Luco

Bericht door Luco » 19 feb 2014, 13:28

Ach Hielke, jij rijdt zelfs met abs je wielen nog aan stront.

Tristan

Bericht door Tristan » 19 feb 2014, 13:28

Rij met een raceauto ook liever met ABS. :whistle:

Luco

Bericht door Luco » 19 feb 2014, 13:29

Tristan schreef:Rij met een raceauto ook liever met ABS. :whistle:
Heumeu :lol:

JP

Bericht door JP » 19 feb 2014, 13:31

ABS is voor de suffende rijder. De "racende" chauffeur is meer met het auto rijden bezig en zich er beter van bewust dat ten alle tijden er iet s kan gebeuren en ze een noodstop oid moeten maken.

///Joost

Bericht door ///Joost » 19 feb 2014, 13:37

Peric schreef: Ik hoef helemaal niks recht te breien Joost, als ik fout zit kán ik dat ook gewoon toegeven. Maar feit blijft gewoon dat je in 9,5 van de 10 gevallen gewoon een kortere remweg hebt met ABS. Dat dat voor sommige rallyrijders en racers anders is doet niks af aan het feit.
Robin zei toch ook "KAN"? Sterker nog, dat zeg je hierboven zelf ook nog eens een keer. Ik begrijp ook wel dat je een bovengemiddelde coureur moet zijn om met een non-ABS auto sneller stil te staan, zeker met de systemen van tegenwoordig. Maar dat begrijpt Robin ook wel.
Want een blokkerend wiel remt zéker niet beter af dan een wiel met ABS.
Edit: Ook voor Hielke.. :)
Op sneeuw en ijs dus wel. Op droog wegdek niet nee.

Leuke discussie trouwens. :popcorn:
Laatst gewijzigd door ///Joost op 19 feb 2014, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin

Bericht door Robin » 19 feb 2014, 13:38

Luco schreef:
Je laatste zin klopt, maar de rest niet echt.

een auto zonder abs kan inderdaad sneller stilstaan dan een auto met abs, vooral bij de eerste abs systemen.
maar de huidige systemen zijn zo goed dat er bijna niet tegenaan te remmen is.
Je moet wel heel veel remgevoel hebben (wat met de huidige gevoelloze autos steeds moeilijker is) om zonder abs eerder stil te staan dan met abs, dat is misschien weggelegd voor 2% van de autorijder.

Zie je in 't dikgedrukt het woordje kan? We hebben 't nu opeens over racewagens?
Alles wat ik zei klopt, want ik heb me ingedekt met 'kan' en 'vele situaties'.:)

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 19 feb 2014, 13:38

Robin schreef:Petrol Tom, mee eens. Wat verwacht je van 'n auto en maakt ie dat waar....

Maar in autoliefhebbersland is bijv de nieuwe Clio RS een voorbeeld hoe 't blijkbaar níet moet tov zijn voorganger.(?)

Verder kunnen we hier praten over 1 auto als compromis, of een kilometervreter en 'n pareltje ernaast. Dat doet niets af aan 't feit dat als 'men' (niet persé ik dus!) in de markt is voor iets anders leuks(nieuws als in nieuw) 'men' zich kan afvragen in dit tijdsgewricht wat er dan voor echt (DF) leuks nu te koop is, en dan doel ik niet op 'n 991 GT3, 458 of zelfs 'n Cayman R/S, maar 'gewoon' een leuk rijdend normaal ding. Ik begreep dat de Focus Turnier(station) en dan de snelste(type vergeten) een zeer goed rijdend DF achtig ding is met ruimte. Dus daar hebje al weer 'n pareltje:)
Klopt. Als schijnt de nieuwe RS voor dagelijks gebruik wel weer een genialere auto te zijn dan zijn voorganger. Meaden rijdt er nou een uit de Fast Fleet van EVO en hij geeft aan dat het een hele fijna auto is om elke dag mee op pad te zijn maar dat hij nooit zo scherp is als zijn voorganger.

Toch schrijf ik de huidige Clio RS nog niet af. Het is één grote deja-vu met de eerste Megane RS. De eersten waren ronduit belabberd de R26.R het meest geniale wat Renaul Sport ooit gemaakt heeft. Ik verwacht dat er nog wel wat meer in het vat zit.

Plaats reactie