Hypotheek > starter, wat is wijsheid?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Hypotheek > starter, wat is wijsheid?

Bericht door Luco » 12 feb 2014, 10:54

Ik ben ook benieuwd wat een bank gaat doen als je alle rekeningen opheft terwijl je er een hypo hebt lopen, volgens mij kan dat niet :tooth:
Maar als alles weer definitief op de rit is ga ik er wel alle betaalrekeningen opheffen.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 12 feb 2014, 10:58

dvh schreef:Die hebben we wel op het oog ja :)
Maar onze voorkeur gaat uit naar een ander huis een dorpje verder.
De buurman is nogal een minder positieve bekende. Dat is een minpunt. En je zit weer direct aan de straat.
Al is zo'n zwembad wel epic natuurlijk.
Aan de straat had ik inderdaad ook al gezien en da's minder ideaal. En dat zwembad..... op het plaatje doet zoiets het natuurlijk altijd goed en mits het een goed geïsoleerd (bij voorkeur constructief en ingebouwd in de grond + voorzien van solar lammelen dek) en/of te verwarmen bad is, kun je er in Nederland bij een redelijke zomer best vaak gebruik van maken. Als één van beiden niet het geval is dan wordt het gebruik al een stuk minder omdat de temperatuur dan slechts sporadisch op aangename waardes komt.

Maar eerlijk gezegd kan ik nu niet zeggen dat ik mijn bad (ca 4 bij 10m) uit het vorige huis nu mis. Het vergt immers ook wel wat onderhoud, maar er zijn ergere dingen om te doen dan je eigen zwembad schoonmaken :)

Plaatje van het bad bij mijn vorige huis met het elektronisch lamellendek half open voor de foto:

Afbeelding

dvh

Bericht door dvh » 12 feb 2014, 11:02

Als je kinderen hebt is zoiets sowieso super.
Maar wat je zegt, onderhoud enzo.. Ik ben zo lui.. Doe het liefst niks als ik thuis ben. Je kan alles wel laten doen natuurlijk maar dan moet je alleen maar harder werken ;)

hanske

Bericht door hanske » 12 feb 2014, 12:16

Ook wij hebben de bouw van een constructief bad overwogen, voorlopig zien we daar nog maar eerst even vanaf. Ben nu al een klein half jaartje aan het bouwen aan een werkplaats (pour moi) en een wellness gebeuren met sauna, stoombad en een in de vloer verzonken jacuzzi. Ben intussen al het geld van een gemiddelde doorzon woning verder en het eind is voorlopig nog niet inzicht.

Met dit soort projecten kost de afwerking een veelvoud van de ruwbouw. :gek:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 12 feb 2014, 12:40

Ook net hui volledig verbouwd en sauna/spa room moet nog komen in kelder. Loopt inderdaad gierend uit de klauwen maar ja. Als we dan nog verder willen is zoiets voor onze niet al te grote tuin geweldig.

JP

Bericht door JP » 24 mar 2014, 13:38

nvm

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 25 mar 2014, 02:39

Ja.

Fernando

Bericht door Fernando » 25 mar 2014, 21:40

huren....

tomgtr

Bericht door tomgtr » 26 mar 2014, 14:51

geeft hogere maandlasten dan kopen....

Fernando

Bericht door Fernando » 26 mar 2014, 15:17

Ja klopt maar het geeft vaak ook wat minder kopzorgen. Ik had vanaf m'n 23e een beleggingshypotheek en nog wat woekerpolissen en een (oud pokke)huis wat onderwater stond waardoor ik niet snel kon verhuizen. :peace:

HJ2

Bericht door HJ2 » 26 mar 2014, 15:45

Fernando schreef:Ja klopt maar het geeft vaak ook wat minder kopzorgen. Ik had vanaf m'n 23e een beleggingshypotheek en nog wat woekerpolissen en een (oud pokke)huis wat onderwater stond waardoor ik niet snel kon verhuizen. :peace:

Hee, JIJ bent dus die andere! :tooth:

Fernando

Bericht door Fernando » 17 jun 2014, 16:20

Hypothetisch vraagje: de intentie om het huis te verkopen wetende dat er restschuld ontstaat die meegefinancierd moet worden met de nieuwe hypotheek. Zodra het huis is verkocht moet de "oude" hypotheek worden ingelost bij de notaris maar dus ook al een nieuw huis zijn gevonden inclusief nieuwe hypotheek om die "oude" mee af te lossen.
In de praktijk is dat dus óf niet haalbaar óf je zit met een nieuw huis waar je eigenlijk met wat meer tijd nooit voor gekozen had. Weten jullie of het mogelijk is om na verkoop van je huis wat meer de tijd te krijgen om een geschikt nieuw huis te vinden?

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 17 jun 2014, 16:26

Fernando schreef:Hypothetisch vraagje: de intentie om het huis te verkopen wetende dat er restschuld ontstaat die meegefinancierd moet worden met de nieuwe hypotheek. Zodra het huis is verkocht moet de "oude" hypotheek worden ingelost bij de notaris maar dus ook al een nieuw huis zijn gevonden inclusief nieuwe hypotheek om die "oude" mee af te lossen.
In de praktijk is dat dus óf niet haalbaar óf je zit met een nieuw huis waar je eigenlijk met wat meer tijd nooit voor gekozen had. Weten jullie of het mogelijk is om na verkoop van je huis wat meer de tijd te krijgen om een geschikt nieuw huis te vinden?
https://www.eigenhuis.nl/verkopen/orien ... e-verkoop/

Contact opnemen met je bank dus.

Fernando

Bericht door Fernando » 17 jun 2014, 16:34

Ja alleen ze zijn niet meer actief op de Nederlandse markt wat het niet makkelijker maakt...

///Joost

Bericht door ///Joost » 19 aug 2014, 16:00

Past niet helemaal bij de titel, maar wel een beetje...geen zin om een nieuw topic aan te maken.

Afijn, wij zijn ook aan het kijken naar een nieuwe koopwoning. We komen van een huurhuis, dus kunnen mooi rondshoppen zonder lasten. Nu gaan we donderdag een bezichtiging doen van een huis dat volledig gemoderniseerd is in 3 maanden tijd (overal nieuw stucwerk, nieuw schilderwerk, nieuwe vloeren, nieuwe keuken, nieuw toilet, alles nieuw, nieuw, nieuw. Ik kan zien dat het pand in mei 75k lager verkocht is dan de huidige vraagprijs. Ziet er uit als een nieuwbouwwoning nu.

Blijkbaar is er dus iemand met centen ingestapt om een snelle slag te slaan. In hoeverre kan ik mijn biedingstactiek daarop aanpassen? Heeft iemand daar ervaring mee? Vraagprijs is 249.000.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 19 aug 2014, 16:12

Op kadaster.nl kun je voor een paar euri de prijshistory van de hele straat uitdraaien.
Dat om een indruk te krijgen wat de huizen gemiddeld doen qua verkoop.

Van daaruit ga je rekenen hoeveel van die 75k verschil je de verkoper gunt voor het werk wat ie gedaan heeft.
Als alle andere huizen rond de 200.000 schommelen (en gedateerd zijn), zou ik bij 225/230 toch echt ophouden.
Maar de verkoper gaat dat natuurlijk helemaal anders zien. :mrgreen:

Je aankoopmakelaar kan je ook vertellen of de verbouwing die meerwaarde ook heeft gebracht, of dat je grotendeels winst zit af te tikken bij 250.
Laatst gewijzigd door smiley op 19 aug 2014, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.

JP

Bericht door JP » 19 aug 2014, 16:20

Wij hebben vorig jaar voor enigszins soortgelijke situatie gestaan. Van een huurhuis, zoekend naar een koopwoning. Mooi van A-Z opgeknapt huis gevonden, stond te koop voor €189k.

Bij bezichtiging bleek door onze aankoopmakelaar dat het huis voor €110k was verkocht op een veiling en dat de koper een aannemer was die het huis ook binnen 6maanden had opgeknapt. Nieuwe keuken, bad, alles gestuct etc...etc.

Bij diezelfde bezichtiging leek het meer alsof de verkoper ook snel geld wou verdienen. Verfwerk was erg dik, alsof er overal overheen was geverfd, zonder te schuren. Keuken zag er leuk uit met een mooie Siemens oven, echter de andere apparatuur was merkloos. Terwijl het beeld werd gewekt alsof alles van Siemens was.
Oprit waren gewoon 2 bigbags nieuwe kiezels over de oude gegooid, dat was veel te dik om doorheen te rijden.
Terrasoverkapping misste 1 paneel, welk los in de garage lag. Kleine moeite om die te monteren als je huis te koop staat, denk ik dan.

Verkoper had geld nodig. we wouden €160k als opening bieden (hij had al meerdere kandidaten, uh ja.....) echter kwam er bij ons privé wat tussendoor en hebben we het huis laten schieten ook mede omdat we dus niet vertrouwden op de kundige renovatie.

Huis is uiteindelijk voor €139k verkocht.

///Joost

Bericht door ///Joost » 19 aug 2014, 16:32

Bedankt voor de reacties.

JP, dat is inderdaad mijn zorg. We gaan donderdag eerst kijken zonder aankoopmakelaar en evt. een 2e bezichtiging met AM. Vanaf de foto's is het moeilijk oordelen, al lijkt het allemaal netjes gedaan. Wellicht is het ook van belang om te weten welk bedrijf de opknapbeurt heeft uitgevoerd.

JP

Bericht door JP » 19 aug 2014, 16:40

Onze aankoopmakelaar was/is een goede vriend, dus dat kostte geen hoofdprijs.

Advertentie werd ook veel aangehaald wat veranderd en opgeknapt was, maar uiteraard niet de dingen die nog wat achterstallig waren. Bijna nergens dubbel glas, hoogglans keuken, met kookeiland maar bijv. geen (mogelijkheid tot) vaatwasser.

Verder waren de foto's door een pro gemaakt, dus dan lijkt het nog wat gelikter, maar ook die weet hoe je bijv. de highlights eruit te laten blinken.

Succes !

Robertdj

Bericht door Robertdj » 19 aug 2014, 17:12

Zoals gezegd, kijk niet alleen wat er gedaan is, maar vooral HOE. Als het blijkbaar om de centen ging zal de boel waarschijnlijk met een korte termijn visie opgelapt zijn. Iemand met technische kennis laten kijken is dan ook een pré.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 20 aug 2014, 17:44

Ik moet wel een beetje denken aan die Amerikaanse huizen programma's idd :)

///Joost

Bericht door ///Joost » 21 aug 2014, 14:09

Nou, vandaag wezen kijken en dit wordt hem niet. Op zich aardig opgeknapt en ook netjes betegeld. Maar duidelijke minpunten waren:

- Tuin is een nieuw geplant gazonnetje van 15 x 5. Niet erg (zelfs prettig ivm zelf plannen), ware het niet dat het bergop loopt en dus compleet afgegraven en geegaliseerd moet worden.
- Badkamer is netjes opnieuw betegeld, maar veel te klein. Douchen in een bad vind ik ook geen porum eigenlijk (maar zou ik niet een huis op laten schieten).
- Keuken is een witmerk (wel 5 jaar garantie). Maar zag er niet degelijk uit en hele kleine magnetron/oven.
- Geen vloerverwarming en grote radiatoren in elke slaapkamer. Niet echt modern dus.
-Misschien nog wel het belangrijkste...de klik was er gewoon niet, ook niet bij mijn vrouw. Dus we kijken verder.

Volgende week weer 2 bezichtigingen. 1 Daarvan wordt het zeker niet (te weinig ruimte), maar de ander heeft wel potentie. Liggen beide in hetzelfde complex, dus goed voor het vergelijk.

///Joost

Bericht door ///Joost » 25 aug 2014, 10:25

Vandaag hebben we dus een bezichtiging staan. Krijg ik gisteren een voicemail van de makelaar...of ik even terug wil bellen want ze heeft een rare vraag.

Gesprek liep als volgt:

Joost: Ja, hallo met Joost, ik bel even terug vanwege de voicemail.
M: ja, klopt, het zit eigenlijk zo. We hebben morgen een afspraak staan voor de bezichtiging. Maar ik wil alleen even laten weten dat deze mensen de prijs op X willen stellen en niet lager willen gaan. Dus als jullie in gedachte hadden van, die woning kunnen we wel krijgen voor X-10.000, dan gaat dat niet lukken en dan zouden we de afspraak voor morgen ook niet door te hoeven laten gaan. :? :gek:
Ja, we moeten dit ook nog op funda aangeven, maar ik wilde het vast even mededelen.
Joost: Hmm, okeeeee...nou, we willen toch wel even komen kijken hoor.
M: OK, dat is prima, dan zorg ik dat de mesen het huis even netjes erbij hebben staan en dan zien we jullie morgen.

*klik.

Let wel, deze woning staat nu precies een jaar te koop. Toen ik belde voor de afspraak kreeg ik al te horen dat er nog 'toevallig' 2 mensen wilden komen kijken die week. Echt een beetje vreemde gang van zaken om vooraf al een potentiele koper te bellen en over de prijs te praten. Of is dit een normale gang van zaken? Dat ze een minimum prijs hebben OK, maar dat ga je toch niet al communiceren vooraf?
Of zouden ze gek worden van alle kijkers en niet-kopers?

Knot

Bericht door Knot » 25 aug 2014, 10:38

Tsja, hun probleem toch.

Gewoon gaan kijken en alsnog bieden wat je zelf uit wilt geven.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 25 aug 2014, 13:10

Dit gebeurt wel vaker Joost. Hoe raar je dat ook vindt:) Kan deel zijn van het onderhandelen of ze zijn er gewoon 'klaar mee'. Ieder het zijne. Jullie zijn de kopende partij, vanuit dat licht bekeken begrijprlijk. De verkopende partij denkt 180 graden anders. Ik ben vaak kopende maar ook verkopende partij geweest.:)

Wat Knot zegt dus ook. Laat je niet afleiden. Is 't wat dan is 't wat. Je wilt er met je gezinnetje een mooi stek van maken, denk vooral niet aan wederverkoop binnen 'n aantal jaar en 'winst'. Dat heeft vele pseudokooplieden( de gemiddelde huizenkoper met alle respect) de laatste >5 jaar de das omgedaan.
Langetermijnwerk dus imo.

Plaats reactie