Hallo allemaal! Mijn eerste post op DF na lang gelurkt te hebben.

Om dit jaar een aantal trackdays te rijden en ik opzoek ben naar een wat ruimere auto naast mijn Mx-5, ben ik van plan een BMW 325 of 328 aan te schaffen. Het zal waarschijnlijk een e36 worden omdat mijn aankoopbudget geen e46 toelaat (~3000). Verder wordt na aanschaf de auto niet aangepast.
Gisteren ben ik wezen kijken naar een e36 328 uit 1995 met 185.000km op de klok, die slechts twee eigenaren heeft gehad en origineel Nederlands geleverd is. De auto zag er van buiten prima uit, geen roest etc. Tijdens het rijden viel mij vooral op dat wanneer er op lage snelheid wordt gereden en er bijvoorbeeld een straatje moet worden gekeerd, de stuurbekrachtiging een hard zoemend geluid maakt wanneer het stuur full lock naar links of naar rechts wordt gedraaid. De verkoper gaf aan dat dit zo hoort bij een e36 en dat er veel meer auto's zijn die dit hebben. In mijn Mx-5 heb ik dit nog nooit gehoord, is dit specifiek iets van de e36?
Verder heb ik tijdens het proefrijden niets aparts gehoord. Wel kraakte het achter een klein beetje als ik over drempels reed, maar dit was minimaal. Na 19 jaar is alles ook niet meer splinternieuw natuurlijk.
Het onderhoudsboekje was ingevuld tot 91.000km, maar het dashboard aan de bestuurderskant was een label te vinden waarop stond aangegeven dat de auto een beurt had gehad bij 180.000km. Rekeningen hiervan waren niet aanwezig helaas. De verkoper gaf aan dat de auto normaal zijn onderhoud heeft gehad in de periode dat de tweede eigenaar hem heeft gehad (na 120.000km), maar zonder rekeningen is dit natuurlijk in twijfel te trekken.
Verder gaf de verkoper aan dat de 328 beschikt over een aluminium blok, na wat Googlen ben ik vooral tegengekomen dat dit blok slecht tegen extreme hitte kan als bijvoorbeeld de waterpomp stuk gaat?
Op internet en ook hier op het forum heb ik gelezen dat de e36 325 beschikt over een gietijzeren blok? Is dit wellicht een betrouwbaardere optie met het oog op trackdays of maakt dit weinig verschil?
Alvast bedankt voor de reacties!