325i vs 328i voor trackdays?

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Steffan

325i vs 328i voor trackdays?

Bericht door Steffan » 09 feb 2014, 17:17

Beste forumleden,

Hallo allemaal! Mijn eerste post op DF na lang gelurkt te hebben. :D

Om dit jaar een aantal trackdays te rijden en ik opzoek ben naar een wat ruimere auto naast mijn Mx-5, ben ik van plan een BMW 325 of 328 aan te schaffen. Het zal waarschijnlijk een e36 worden omdat mijn aankoopbudget geen e46 toelaat (~3000). Verder wordt na aanschaf de auto niet aangepast.

Gisteren ben ik wezen kijken naar een e36 328 uit 1995 met 185.000km op de klok, die slechts twee eigenaren heeft gehad en origineel Nederlands geleverd is. De auto zag er van buiten prima uit, geen roest etc. Tijdens het rijden viel mij vooral op dat wanneer er op lage snelheid wordt gereden en er bijvoorbeeld een straatje moet worden gekeerd, de stuurbekrachtiging een hard zoemend geluid maakt wanneer het stuur full lock naar links of naar rechts wordt gedraaid. De verkoper gaf aan dat dit zo hoort bij een e36 en dat er veel meer auto's zijn die dit hebben. In mijn Mx-5 heb ik dit nog nooit gehoord, is dit specifiek iets van de e36?

Verder heb ik tijdens het proefrijden niets aparts gehoord. Wel kraakte het achter een klein beetje als ik over drempels reed, maar dit was minimaal. Na 19 jaar is alles ook niet meer splinternieuw natuurlijk.

Het onderhoudsboekje was ingevuld tot 91.000km, maar het dashboard aan de bestuurderskant was een label te vinden waarop stond aangegeven dat de auto een beurt had gehad bij 180.000km. Rekeningen hiervan waren niet aanwezig helaas. De verkoper gaf aan dat de auto normaal zijn onderhoud heeft gehad in de periode dat de tweede eigenaar hem heeft gehad (na 120.000km), maar zonder rekeningen is dit natuurlijk in twijfel te trekken.

Verder gaf de verkoper aan dat de 328 beschikt over een aluminium blok, na wat Googlen ben ik vooral tegengekomen dat dit blok slecht tegen extreme hitte kan als bijvoorbeeld de waterpomp stuk gaat?

Op internet en ook hier op het forum heb ik gelezen dat de e36 325 beschikt over een gietijzeren blok? Is dit wellicht een betrouwbaardere optie met het oog op trackdays of maakt dit weinig verschil?

Alvast bedankt voor de reacties! :D

Knot

Re: 325i vs 328i voor trackdays?

Bericht door Knot » 09 feb 2014, 17:25

Bij een 328i blok moet je wat meer opletten bij extreem snel opwarmen (koud de straat uit planken), maar dat moet je bij alle motorblokken vind ik.

Enige waarvoor ik een 328i genomen heb ik het koppel onderin wat lekker is met driften. Een standaard 325i loopt wat lekkerder door in de toeren boven de 5000.

Let wel, als je een auto voor 2500 euro koopt moet er eigenlijk nog 2500 euro tegenaan voordat deze echt circuitwaarding is (vind ik dan).

Remslangen, remblokken, remvloeistof, onderstelrubbers, dempers/veren, thermostaat, waterpomp, koelvloeistof, kleppendekselpakking, oliebeurtje 10W60, bougies, eventueel doorlassen subframe, plaatsen sperdifferentieel, ga zo maar door.

Je kunt een 328i wel toerengretig(er) maken met een 325i inlaat en m3 uitlaat maar ik zeg dan. Koop een 325i of meteen een M3 voor het dubbele.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 09 feb 2014, 17:28

Welkom! Ik denk dat je wat te optimistisch bent als je denkt dat je er met de aanschaf van een auto bent. Zoals Knot aangeeft komt er meer bij kijken om met een auto over het circuit te boenderen dan alleen de aanschaf.

Steffan

Bericht door Steffan » 09 feb 2014, 17:43

Bedankt voor jullie reacties Knot en Petrolhead Tom! De reden dat ik vooral naar de e36 kijk is omdat ik nog geld achter de hand wil houden voor onderhoud. Verder ben ik nog een beginner en zal de mate van plezier dat ik ga beleven aan het rijden van trackdays bepalen of ik de auto verder nog wil aanpassen.

Hoe zit het overigens met het geluid dat de stuurbekrachtiging maakt bij full lock, is dit normaal bij een e36?

Riceaux

Bericht door Riceaux » 09 feb 2014, 19:04

Lijkt mij niet normaal. Die van mij heeft het in ieder geval niet.
Maar waarom e36 voor op circuit en mx5 voor op straat? Andersom lijkt me leuker.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 09 feb 2014, 19:28

Om eerlijk te zijn denk ik ook dat die MX5 in standaard vorm beter geschikt is om het circuit mee op te gaan dan een E36 met bijna twee ton ervaring.

Steffan

Bericht door Steffan » 09 feb 2014, 20:10

In eerste instantie was het ook het idee om met de mx-5 een aantal circuitdagen te bezoeken. Echter is het huidige model dat ik bezit der mate hoog getaxeerd dat ik zonde zou vinden als er wat mee gebeurt. Afgezien daarvan ben ik er ook helemaal verliefd op geworden. :love:

Eventueel zou ik natuurlijk ook een tweede mx-5 erbij kunnen nemen, maar de veiligheid vind ik ook in het geding, uitgezonderd met een rolkooi natuurlijk.

Wanneer ik me zou beperken tot een rollbar (geen style bar) achter de hoofdsteunen blijft het met een cabrio vrij gevaarlijk vind ik om op het circuit te rijden. De kans bestaat natuurlijk als is deze ontzettend klein, dat de auto ondersteboven komt te liggen. Met een rollbar + standaard auto gordels vind ik de kans daarbij te groot op eventueel letsel. De kans is groot dat mijn hoofd het hoogste punt zal zijn (ben 1.86).

Wanneer ik wel een rolkooi zou laten lassen in de Mx-5 kan deze niet meer voor de deur staan aangezien de softtop en hardtop er niet meer oppassen. Ik zou eventueel opslag kunnen huren, maar dat is vrij prijzig.

Zelf lijkt een Mx-5 mij ook leuk als tweede auto voor op het circuit, maar om de bovenstaande redenen ben ik naar de e36 gaan kijken. :D

daNpy

Bericht door daNpy » 09 feb 2014, 20:32

Steffan schreef:Beste forumleden,

Hallo allemaal! Mijn eerste post op DF na lang gelurkt te hebben. :D

Om dit jaar een aantal trackdays te rijden en ik opzoek ben naar een wat ruimere auto naast mijn Mx-5, ben ik van plan een BMW 325 of 328 aan te schaffen. Het zal waarschijnlijk een e36 worden omdat mijn aankoopbudget geen e46 toelaat (~3000). Verder wordt na aanschaf de auto niet aangepast.
Hier ben ik gestopt met lezen.

Als je een beetje over het circuit wil en hier zelfs een auto voor aan gaat schaffen, zet dat dan maar meteen uit je hoofd. Pas na aanschaf gaan de duizenden euro's rollen :kikker:

De eerste 1 á 2 trackdays zal nog wel leuk zijn. Niet te veel rijden, auto en baan leren kennen. Maar het geschuif in de stoel gaat snel vervelen. Dus kuipstoelen. En bij kuipstoelen horen gordels. En bij gordels hoort een kooi, als je toch met je veiligheid bezig bent.
Daarna moet de auto zijn vermogen ook een beetje kwijt kunnen op de weg. Dus een beetje degelijke schroefset, want investeren in rommel is natuurlijk ook zonde.

Daarna komen nog dingen als reserve banden en velgen, stabi's, sperdiff, brandblus install, lichtere accu, etc etc en dan wordt het pas echt een prijskaart :mrgreen:

Iig veel succes :thumbup:

Knot

Bericht door Knot » 09 feb 2014, 20:47

E36 aanschaffen kan voor 2000 a 2500 euro (koop m maar op een brak onderstel, versleten banden, versleten remmen etc, moet toch allemaal aangepakt worden.

Dan alles fris erop, kooi, kuipjes, gordels, sper, stabi's, onderstel, remmen, koeling etc... 10.000 euro totaal is niks!

Maargoed, ik had ook lol in minder complete vorm en heb nu nogsteeds geen kooi, kuipjes en gordels... zou ik wel moeten doen maar loont niet meer bij 3 ton+.

daNpy

Bericht door daNpy » 09 feb 2014, 21:06

Veel dingen kun je weer overnemen naar een andere auto Rody :)

Remmen was ik idd vergeten, ook wel redelijk belangrijk om leuk rond te kunnen gaan.

Plaats reactie