Fotografie
- dvh
Re: Fotografie
Wat versta je onder goede beeldkwaliteit ?
- Godspeed
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Scherpte, heldere kleuren, weinig ruis.
- dvh
Ok. Maar die dingen liggen toch hoofdzakelijk aan de lens ?
Ik heb niet echt het idee dat een body nu de mooiere kleuren en scherpte geeft?
Ik snap ook niet goed dat je de m4/3 camera's naast je neer legt om de sensor terwijl deze goed ontwikkelde body's en lenzen hebben die gemiddeld ook nog eens een stuk goedkoper zijn dan bij de dSLR camera's.
Ik heb niet echt het idee dat een body nu de mooiere kleuren en scherpte geeft?
Ik snap ook niet goed dat je de m4/3 camera's naast je neer legt om de sensor terwijl deze goed ontwikkelde body's en lenzen hebben die gemiddeld ook nog eens een stuk goedkoper zijn dan bij de dSLR camera's.
- Godspeed
Wat zijn m4/3 camera's?
- dvh
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1575536" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik raad je aan, voordat je honderden euro's uit gaat geven, je eerst ff te verdiepen wat er te halen valt.
Heb ik ook gedaan. Een jaar geleden wist ik ook alleen hoe de iphone werkte en wat daarna kwam ? Geen idee. Ik dacht ook dat ik een dSLR camera wilde met een kitlens. Dat leek me al heel wat. Achteraf bij dat ik mezelf goed geïnformeerd heb voordat ik een aankoop deed.
Hier nog wat meer over systeemcamera's
http://www.digitalefotografietips.nl/ap ... emcameras/" onclick="window.open(this.href);return false;
(beetje ouder artiekel... die van Tweakers is meer up-to-date)
Ik raad je aan, voordat je honderden euro's uit gaat geven, je eerst ff te verdiepen wat er te halen valt.
Heb ik ook gedaan. Een jaar geleden wist ik ook alleen hoe de iphone werkte en wat daarna kwam ? Geen idee. Ik dacht ook dat ik een dSLR camera wilde met een kitlens. Dat leek me al heel wat. Achteraf bij dat ik mezelf goed geïnformeerd heb voordat ik een aankoop deed.
Hier nog wat meer over systeemcamera's
http://www.digitalefotografietips.nl/ap ... emcameras/" onclick="window.open(this.href);return false;
(beetje ouder artiekel... die van Tweakers is meer up-to-date)
- Michele
Is idd een leuke instapcamera, maar wat je maat beweert is onzin. Canon heeft ook de AF-motor in de lenzen en Nikon is niet duurder dan Canon.Godspeed schreef: Mijn voorkeur gaat uit naar een body met een grote sensor. Bij voorkeur een wat compactere body, maar ik heb begrepen dat je dan spiegelreflex al kunt afstrepen. [...] Wat ik zelf erg gaaf vind is macro fotografie en het spelen met scherpte/diepte.
Een aantal opties zijn de revu gepasseerd: Nikon D3100 (375, even vergeten idee wat voor lens hierbij zat, waarschijnlijk 18-55), aangeraden door een fotospeciaalzaak in Nijmegen. Dit zou een leuk beginnerstoestel zijn. Ik kreeg echter van een maatje te horen dat Nikon geen autofocus in de body heeft, maar in de lenzen, wat de lenzen vrij duur maakt.
Lekker met een grote boog omheen lopen. Er is buiten Samsung niemand die lenzen voor Samsung maakt namelijk. NX-vatting wijkt af en met alle respect: Samsung = B-merk. Het is het net niet op alle fronten en er is weinig ondersteuning door derden voor het systeem.Godspeed schreef: Dan van een andere fotospeciaalzaak in Tilburg n.a.v. mijn verhaal een Samsung NX20 (499 euro) aangeraden gekregen. Geen dslr maar wel een toestel met grote sensor waarmee ik alle kanten uit kan. In eerste instantie geleverd met een 18-55 mm lens, maar daarbij zou ik altijd later bijvoorbeeld nog een macrolens kunnen aanschaffen.
Voor we hier weer een debacle krijgen qua sensoren, cameraformaten, hooggespannen verwachtingen en ruisteleurstelling:
Ik ben met dvh.
Koop lekker een Olympus pennetje met een 14-42 als start en investeer dan later in een mooi stukje extra glas. Vergeet een D3200 D/3100 /D3300 / 600D / 550D/ 650D //1100D / whatever en ga lekker fotograferen met een mirrorless Olympus. OF koop een Fuji X-A1 met standaard 16-50mm zoom. Fuji levert zo uit de camera uitstekend beeld en ook al is de 16-50 net even minder dan zijn 18-55m broertje, 't blijft behoorlijk glas. SONY lekker laten voor wat het is. in de instapklasse is het glas matig.Godspeed schreef:Wat ik wil uitgeven is nu een 500 euro maximaal voor een body en een lens. Lens hoeft nu nog niet zozeer op macro gefocust te zijn, aangezien ik toch eerst eens bekend moet gaan worden met het toestel zelf. Wel gaat mijn voorkeur uit naar een grote sensor, beter gezegd, dit vind ik een must.
Wil je toch met alle geweld een dslr, koop dan een D3100 of een okkazie D5000 (toch best wel compact) maar dan met een lichtsterkere zoom zoals een Tamron 17-50mm f/2.8 ZONDER stabiliser. Of koop een 35mm f/1.8 erbij (170 euro). Dan moet je inzoomen met je benen, maar je kunt wel spelen met scherptediepte.
Tip: http://www.kamera-express.nl/product/11 ... i-ii-nikon" onclick="window.open(this.href);return false; in combinatie met: http://www.kamera-express.nl/product/12 ... d3100-body" onclick="window.open(this.href);return false; = 620 euro, of met http://www.kamera-express.nl/product/12 ... d5100-body" onclick="window.open(this.href);return false; = net geen 660 euro.
Absoluut interessant: http://www.kamera-express.nl/product/12 ... body-occ-/" onclick="window.open(this.href);return false;
Koop geen aanbiedingskit met een budgetzoom, dat resulteert alleen maar in teleurstelling.
- Godspeed
Je reactie is net te laat Michele. Hoe zeer ik jullie reacties ook respecteer, door alle verschillende berichten zag ik door de bomen het bos niet meer. Met mijn naïeve kop dacht ik natuurlijk dat er van alle kanten een eenzijdig antwoord zou komen bij mijn verhaal over mijn voorkeuren.

Ik ben toch op mijn gevoel en het advies van twee fotospeciaalzaken afgegaan en een dslr gekocht van één van de twee grote merken: Nikon. Nu een D3200 met 18-55mm lens aangeschaft. Samen met een SD-kaart van 16 gb en een extra accu onder mijn budget van 500 gebleven. Ik denk dat ik daar voor nu een leuk toestel aan heb. Als ik straks weer eens een paar honderd euro te besteden heb dan ga ik eens serieuzer kijken naar een dikke lens hierbij.
Wat me overigens opviel is dat buiten die zaak in Tilburg, geen enkele andere speciaalzaak mij een systeemcamera aanraadde. Schijnbaar hebben ze dslr allemaal nog wel hoog zitten, en hopelijk niet voor niets.
Ik moet zeggen dat ik nu al heel tevreden ben. Dit is toch even een wereld van verschil met de enige camera die ik hiervoor gewend was (even uit m'n hoofd een Lumix DMC-FZ8 van m'n pa). En daarnaast is de D3200 voor een dslr zo lomp nog niet.
Ik ben momenteel natuurlijk volop aan het uitproberen wat er allemaal mogelijk is. Maar wat me meteen opvalt is wat een opties er al op een instap dslr zitten. Moet er niet aan denken echt een uitgebreid toestel in handen te hebben
Nu eerst eens mijn eigen skills verbeteren en aan het toestel wennen.
Een in mijn ogen leuke foto die vanavond uit het toestel is gekomen:

(Stukje geknipt uit een foto van 6000x4000)
Ik ben toch op mijn gevoel en het advies van twee fotospeciaalzaken afgegaan en een dslr gekocht van één van de twee grote merken: Nikon. Nu een D3200 met 18-55mm lens aangeschaft. Samen met een SD-kaart van 16 gb en een extra accu onder mijn budget van 500 gebleven. Ik denk dat ik daar voor nu een leuk toestel aan heb. Als ik straks weer eens een paar honderd euro te besteden heb dan ga ik eens serieuzer kijken naar een dikke lens hierbij.
Wat me overigens opviel is dat buiten die zaak in Tilburg, geen enkele andere speciaalzaak mij een systeemcamera aanraadde. Schijnbaar hebben ze dslr allemaal nog wel hoog zitten, en hopelijk niet voor niets.
Ik moet zeggen dat ik nu al heel tevreden ben. Dit is toch even een wereld van verschil met de enige camera die ik hiervoor gewend was (even uit m'n hoofd een Lumix DMC-FZ8 van m'n pa). En daarnaast is de D3200 voor een dslr zo lomp nog niet.
Ik ben momenteel natuurlijk volop aan het uitproberen wat er allemaal mogelijk is. Maar wat me meteen opvalt is wat een opties er al op een instap dslr zitten. Moet er niet aan denken echt een uitgebreid toestel in handen te hebben
Nu eerst eens mijn eigen skills verbeteren en aan het toestel wennen.
Een in mijn ogen leuke foto die vanavond uit het toestel is gekomen:
(Stukje geknipt uit een foto van 6000x4000)
Laatst gewijzigd door Godspeed op 09 feb 2014, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- dvh
Wat me overigens opviel is dat buiten die zaak in Tilburg, geen enkele andere speciaalzaak mij een systeemcamera aanraadde. Schijnbaar hebben ze dslr allemaal nog veel op voorraad liggen, en hopelijk niet voor niets.
Veel plezier ermee !
-
allen
Een fotospeciaalzaak die je een Samsung aan probeert te smeren? Gelukkig ben je dan nog met een Nikon geëindigd. De woorden als 'dikke lens' zeggen net zoveel als 'grote sensor'.
- Godspeed
dvh schreef:Wat me overigens opviel is dat buiten die zaak in Tilburg, geen enkele andere speciaalzaak mij een systeemcamera aanraadde. Schijnbaar hebben ze dslr allemaal nog veel op voorraad liggen, en hopelijk niet voor niets.![]()
Veel plezier ermee !
Ik moet zeggen dat die Samsung (of de verkoper...) me al niet aan stond toen de verkoper begon over dat 'ie allerhande fantastische wifi-mogelijkheden had en ik direct mijn foto's met mijn vrienden kon gaan delen. Het draaide tenslotte om het delen van de foto's, niet om het proces voorafgaand hieraan...
Ik waande me even in de BCC/Mediamarkt als doelgroep voor een nieuwe Blackberry.
- markk
Gefeliciteerd. Nu lekker gaan fotograferen. Geef jezelf opdrachten, bedenk thema's maar boven alles GENIET.
En als je wilt spelen met scherpte diepte ga dan sparen (2e hands kan ook !) voor een Nikon afs 35 of 50 f1.8. Zijn toplenzen die lekker lichscherp zijn, hun waarde redelijk goed vasthouden en niet superduur zijn. Bovendien zijn het primes (vaste brandpunt, dus geen zoom) en dwingen ze je dus te lopen en na te denken over compositie ed.
Mark.
En als je wilt spelen met scherpte diepte ga dan sparen (2e hands kan ook !) voor een Nikon afs 35 of 50 f1.8. Zijn toplenzen die lekker lichscherp zijn, hun waarde redelijk goed vasthouden en niet superduur zijn. Bovendien zijn het primes (vaste brandpunt, dus geen zoom) en dwingen ze je dus te lopen en na te denken over compositie ed.
Mark.
- Godspeed
Bedankt Mark! Goeie tip ook. Lens met vast brandpunt lijkt me inderdaad heel tof om mee te fotograferen.
Als ik de body een beetje door heb dan ga ik eens oriënteren naar zo'n lens!
Als ik de body een beetje door heb dan ga ik eens oriënteren naar zo'n lens!
- Godspeed
Hmmm, nieuwsgierig als ik ben, ben ik direct even gaan snuffelen naar wat zo'n 35 of 50 mm f1.8 lens nou zou kosten. Nu wordt er een Nikon Nikkor 35mm F/1.8 G DX aangeboden in Nijmegen (waar ik woon) voor 120 euro. Toch wel interessant eigenlijk... 
- dvh
Toen ik mijn camera kocht heb ik de kitlens ingeleverd en ben gelijk voor een 45mm prime gegaan. Daar heb ik het tijden mee gedaan.
- Godspeed
Misschien is dat inderdaad ook wel een optie, maar dan kan ik direct helemaal niet meer zoomen. Niet dat dat überhaupt mijn prioriteit had, maar dan kan ik toch nog wat meer kanten op dan alleen met een vaste lens.
Voor 100 euro extra zo'n lens erbij lijkt me een leuke optie. Vandaag maar even goed over nadenken.
Voor 100 euro extra zo'n lens erbij lijkt me een leuke optie. Vandaag maar even goed over nadenken.
- dvh
Zoom geeft alleen maar kwaliteitsverlies.
Primes ftw!
Primes ftw!
- markk
120 euro voor een afs 35 f1.8 dx is niet gek. Kan je 'em ook weer voor verkopen.
Let wel op dat je afs lensen koopt en geen afd. Afd lensen hebben op jouw body geen autofocus.
Maar eh, ga eerst eens lekker met de kitlens aan de gang en kijk wat je leuker vind. 35 of 50mm. Misschien kom je wel tot de conclusie dat je juist veel meer tele wilt (85mm) of meer groothoek (20 of 24mm).
Mark.
Let wel op dat je afs lensen koopt en geen afd. Afd lensen hebben op jouw body geen autofocus.
Maar eh, ga eerst eens lekker met de kitlens aan de gang en kijk wat je leuker vind. 35 of 50mm. Misschien kom je wel tot de conclusie dat je juist veel meer tele wilt (85mm) of meer groothoek (20 of 24mm).
Mark.
- Godspeed
In de advertentie staat niet beschreven of het een afs of afd is. Wel dat hij geschikt is voor camera's met en zonder autofocusmotor (3000 en 5000 serie).
Dat zou toch betekenen dat dat wel gaat lukken op mijn D3200. Mij lijkt dat groothoek ontzettend gaaf, maar misschien moet ik op dit moment inderdaad niet zo hard van stapel lopen.
Ik laat de hond nu even als fotomodel dienen:

Dat zou toch betekenen dat dat wel gaat lukken op mijn D3200. Mij lijkt dat groothoek ontzettend gaaf, maar misschien moet ik op dit moment inderdaad niet zo hard van stapel lopen.
Ik laat de hond nu even als fotomodel dienen:
- frankv
Ik weet dat je niet zo gericht bent op groothoek, en in het algemeen zijn primes vanzelfsprekend met minder compromissen ontworpen, maar ik denk dat de Panasonic 7-14/4 overall de beste lens is die ik ooit gehad heb. Ok, niet goedkoop voor een M4/3 lens, maar heel erg fijn en vanaf f4 gelijk al perfect beeld itt bijvoorbeeld de 45/1.8 die je echt een paar stops moet knijpen voordat je de abberaties weg hebt. Maar goed, die lens kost ook maar een kwart ofzo van de 7-14/4.dvh schreef:Zoom geeft alleen maar kwaliteitsverlies.
Primes ftw!
M4/3 FTW in elk geval wat mij betreft!
- dvh
Deze zijn overigens gemaakt met de kitlens vanmiddag. Baggerkwaliteit 
Maar na wat serieus lichtroom geedit vind ik ze wel leuk geworden

Wil toch nog eens de 12mm 2.0 van Olympus aangeschaffen. 12mm is gewoon fun. Of misschien toch maar eens die 7-14mm proberen waar Frank het over heeft !
Maar na wat serieus lichtroom geedit vind ik ze wel leuk geworden
Wil toch nog eens de 12mm 2.0 van Olympus aangeschaffen. 12mm is gewoon fun. Of misschien toch maar eens die 7-14mm proberen waar Frank het over heeft !
- markk
Ik vind ze wel leuk, inclusief de zware edit.
Mark.
Mark.
- Michele
Veel plezier van je camera godspeed! Ennuh.. die 35mm f/1.8 is echt een interessant stukje optiek.
- markk
Leuk. Zowel qua compositie, qua onderwerp als qua (doorschijnend) licht.
Mark.
Mark.