Eindelijk heb ik vandaag een werkje aangepakt wat al langer op het lijstje stond. En dat is het vervangen van de kleppendekselpakking.
Tijdens de aankoopkeuring heb ik gezien dat deze een beetje zweet, en na het lezen van de horrorverhalen over aangekoekte olieresten in het kleppendeksel en carter/oliezeef (vanwege kleine carterinhoud en hete turbo) heb ik besloten om alles toch maar eens open te maken om te zien hoe mijn blok er nou bij staat.
De pakking die ik heb gebruikt is een Elring. Ik weet niet precies wat OEM is, maar dit is in ieder geval een goed merk.
Het aangezicht van het 190pk 1.8T blok. Ik ben gewend om nog twee extra man aan tafel te hebben, dus dit is weer eens wat anders. Er is in ieder geval wat meer ruimte om te werken dan bij de M3.
Er staan genoeg how-to's op Internet, dus de deksel was er in no time af. Ik was blij te zien dat het blok er mooi bij lag. Totaal geen sludge of aangekoekte resten tussen de nokkenassen en kleppentrein. De voorste cover van de inlaatnokken ligt trouwens los, vandaar dat ie scheef ligt.
Het kleppendeksel was van een andere orde. Een en al aangekoekte, vieze, heet gestookte en verbrande olieresten kleven tegen de binnenkant. Triest maar het is wel iets wat ik verwachtte. Alle 1.8T's hebben er last van. Binnenkort moet ik ook een keer het carter los (laten) halen en de oliezeef vervangen. Dat zal er hetzelfde uit zien namelijk.
Een dosis remmenreiniger en daarna flink wat Dasty (voor het eerst uitgeprobeerd!) in combinatie met een staalborsteltje doen wonderen. Ik vond hem schoon genoeg zo. Bij de ///M had ik waarschijnlijk nog 3 uur doorgepoetst tot je er uit kon eten, maar de BMW kent dit probleem niet.
Toen alles weer netjes teruggebouwd, wat zonder slag of stoot ging. De slangenklemmen waren al niet OEM meer, dus iemand heeft al ooit de complete carterventilatie doorgelopen.
Ook meteen even een K&N vervangingsfilter geplaatst. Het papieren filter wat eruit kwam zag er nog goed uit, dus de kleine beurt van 5000 km geleden volgens het boekje, zal dus wel kloppen.