///Joost schreef:En gevonden...Arthur schreef:Geen caravanstalling oid in de buurt?
'93 BMW M3 (exit)/'04 Audi A4 1.8T (exit)/'04 BMW 330i
- Arthur
- Berichten: 43943
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 1993 BMW M3 (Te Koop) + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
- Paskal
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
Vanavond in real life de Audi mogen aanschouwen. Mooie bak waar je ongetwijfeld veel plezier aan gaat beleven 
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
Thanks Paskal! Was gezellig! Echt een mooie ruimte heb je en ook nog eens met Nespresso!Paskal schreef:Vanavond in real life de Audi mogen aanschouwen. Mooie bak waar je ongetwijfeld veel plezier aan gaat beleven
Vanavond heb ik eindelijk een keer een fotootje kunnen maken van het Dynamic Duo. Ziet er toch best aardig uit zo naast elkaar. Nu nog een keer in daglicht. Dit was meer een impulsieve actie 's avonds laat.
- frank de jonge
- Berichten: 9954
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
Die audi is mooi maar die ///M is über Joost!!
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
De combinatie smoelt lekker, ze passen wel bij elkaar.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
Thanks Frank!frank de jonge schreef:Die audi is mooi maar die ///M is über Joost!!
Ach ja, ze hebben beide zo hun functie.InjectTheVenom schreef:De combinatie smoelt lekker, ze passen wel bij elkaar.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
Vanavond heb ik de rooie dakduivel naar bed gedaan. Eigenlijk is het een soort van bejaardentehuis voor auto's als je al die oude Peugeots, Opels en Kevertjes bij elkaar ziet. Waarschijnlijk mist ze me na een week niet eens meer.
Bandjes op 3 bar, raampjes op een kiertje, accu eruit en een hoes erover.
Slaap lekker...en tot over een paar maandjes.


Bandjes op 3 bar, raampjes op een kiertje, accu eruit en een hoes erover.
Slaap lekker...en tot over een paar maandjes.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
Eindelijk heb ik vandaag een werkje aangepakt wat al langer op het lijstje stond. En dat is het vervangen van de kleppendekselpakking.
Tijdens de aankoopkeuring heb ik gezien dat deze een beetje zweet, en na het lezen van de horrorverhalen over aangekoekte olieresten in het kleppendeksel en carter/oliezeef (vanwege kleine carterinhoud en hete turbo) heb ik besloten om alles toch maar eens open te maken om te zien hoe mijn blok er nou bij staat.
De pakking die ik heb gebruikt is een Elring. Ik weet niet precies wat OEM is, maar dit is in ieder geval een goed merk.

Het aangezicht van het 190pk 1.8T blok. Ik ben gewend om nog twee extra man aan tafel te hebben, dus dit is weer eens wat anders. Er is in ieder geval wat meer ruimte om te werken dan bij de M3.

Er staan genoeg how-to's op Internet, dus de deksel was er in no time af. Ik was blij te zien dat het blok er mooi bij lag. Totaal geen sludge of aangekoekte resten tussen de nokkenassen en kleppentrein. De voorste cover van de inlaatnokken ligt trouwens los, vandaar dat ie scheef ligt.

Het kleppendeksel was van een andere orde. Een en al aangekoekte, vieze, heet gestookte en verbrande olieresten kleven tegen de binnenkant. Triest maar het is wel iets wat ik verwachtte. Alle 1.8T's hebben er last van. Binnenkort moet ik ook een keer het carter los (laten) halen en de oliezeef vervangen. Dat zal er hetzelfde uit zien namelijk.

Een dosis remmenreiniger en daarna flink wat Dasty (voor het eerst uitgeprobeerd!) in combinatie met een staalborsteltje doen wonderen. Ik vond hem schoon genoeg zo. Bij de ///M had ik waarschijnlijk nog 3 uur doorgepoetst tot je er uit kon eten, maar de BMW kent dit probleem niet.

Toen alles weer netjes teruggebouwd, wat zonder slag of stoot ging. De slangenklemmen waren al niet OEM meer, dus iemand heeft al ooit de complete carterventilatie doorgelopen.
Ook meteen even een K&N vervangingsfilter geplaatst. Het papieren filter wat eruit kwam zag er nog goed uit, dus de kleine beurt van 5000 km geleden volgens het boekje, zal dus wel kloppen.
Tijdens de aankoopkeuring heb ik gezien dat deze een beetje zweet, en na het lezen van de horrorverhalen over aangekoekte olieresten in het kleppendeksel en carter/oliezeef (vanwege kleine carterinhoud en hete turbo) heb ik besloten om alles toch maar eens open te maken om te zien hoe mijn blok er nou bij staat.
De pakking die ik heb gebruikt is een Elring. Ik weet niet precies wat OEM is, maar dit is in ieder geval een goed merk.
Het aangezicht van het 190pk 1.8T blok. Ik ben gewend om nog twee extra man aan tafel te hebben, dus dit is weer eens wat anders. Er is in ieder geval wat meer ruimte om te werken dan bij de M3.
Er staan genoeg how-to's op Internet, dus de deksel was er in no time af. Ik was blij te zien dat het blok er mooi bij lag. Totaal geen sludge of aangekoekte resten tussen de nokkenassen en kleppentrein. De voorste cover van de inlaatnokken ligt trouwens los, vandaar dat ie scheef ligt.
Het kleppendeksel was van een andere orde. Een en al aangekoekte, vieze, heet gestookte en verbrande olieresten kleven tegen de binnenkant. Triest maar het is wel iets wat ik verwachtte. Alle 1.8T's hebben er last van. Binnenkort moet ik ook een keer het carter los (laten) halen en de oliezeef vervangen. Dat zal er hetzelfde uit zien namelijk.
Een dosis remmenreiniger en daarna flink wat Dasty (voor het eerst uitgeprobeerd!) in combinatie met een staalborsteltje doen wonderen. Ik vond hem schoon genoeg zo. Bij de ///M had ik waarschijnlijk nog 3 uur doorgepoetst tot je er uit kon eten, maar de BMW kent dit probleem niet.
Toen alles weer netjes teruggebouwd, wat zonder slag of stoot ging. De slangenklemmen waren al niet OEM meer, dus iemand heeft al ooit de complete carterventilatie doorgelopen.
Ook meteen even een K&N vervangingsfilter geplaatst. Het papieren filter wat eruit kwam zag er nog goed uit, dus de kleine beurt van 5000 km geleden volgens het boekje, zal dus wel kloppen.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
Mooi om dat soort zaken bij te houden. Klinkt als een redelijk eenvoudig klusje.
- Paskal
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
Lekker bezig Joost, nu de buitenkant nog een keer
. Hij is in ieder geval niet zo stoffig als de auto die ik nu heb staan

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
Paskal, naar mate ik meer met de auto bezig ben zie ik steeds meer krassen en rarae swirls. Dus ik denk dat dit in het voorjaar wel goed komt. 
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
Eens in de zoveel reinigen dus reinigen bij deze motoren?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
Eens in de 100.000 lijkt me inderdaad geen overbodige luxe. Het punt zit het hem erin dat de motor bij de A4 in de lengte geplaatst is (t.o.v. de 1.8t in de A3 en Golf). Hierdoor moest het carter noodzakelijkerwijs verkleind worden, waardoor er minder olieinhoud is...dus minder koeling.Ar schreef:Eens in de zoveel reinigen dus reinigen bij deze motoren?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
ik denk dat het er ook aan zal liggen of je bv vol synthetische olie hebt gebruikt vanaf nieuw of gewone...
en hoe er mee getrapt is (hitte/hoge temps) e.d.
ik dacht toch dat bv een goede synthetische olie minder snel aan koekt?
magoed als je 2de hands koopt weet je niet echt welke olie er al die tijd is gebruikt en hoe er mee gereden is e.d.
en hoe er mee getrapt is (hitte/hoge temps) e.d.
ik dacht toch dat bv een goede synthetische olie minder snel aan koekt?
magoed als je 2de hands koopt weet je niet echt welke olie er al die tijd is gebruikt en hoe er mee gereden is e.d.
- Niels
- Berichten: 22550
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
Volgens mij wordt die kleinere inhoud ook niet meegenomen in een kortere service interval wat wel zou moeten. Dezelfde olie wordt immers "veel" vaker rond gepompt.... Niet onverstandig om dit soort extra acties uit te voeren!///Joost schreef:Eens in de 100.000 lijkt me inderdaad geen overbodige luxe. Het punt zit het hem erin dat de motor bij de A4 in de lengte geplaatst is (t.o.v. de 1.8t in de A3 en Golf). Hierdoor moest het carter noodzakelijkerwijs verkleind worden, waardoor er minder olieinhoud is...dus minder koeling.Ar schreef:Eens in de zoveel reinigen dus reinigen bij deze motoren?
- Ar
- Berichten: 2625
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
- Auto: Prius
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
In dat geval zal een (grotere) oliekoeler wel helpen, gaat er meteen meer olie in. Al zou ik gewoon kortere intervallen aanhouden. In mijn ex 300ZX was de inhoud 3,3L. Daar zag je dit niet.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
Klopt allemaal.
Het probleem is inderdaad de long life interval van 30.000 km die Audi aanhoudt. Tsja, als de auto nieuw is merk je er weinig van, maar nu komt eigenlijk pas naar boven dat deze interval veeeeel te lang is. Je carter, zeef en kleppendeksel zie je immers nooit onder normale omstandigheden. De meeste eigenaren houden daarom nu 10 a 15.000 km aan icm een goede synthetische olie. Ik houd zelf 1 jaar of 10.000 km aan.
Gelukkig heb ik nog geen oliedrukproblemen gehad. Want dat is eigenlijk pas het moment dat je erachter komt hoe erg het gesteld is (daar sta je dan in Zuid-Frankrijk op de autoroute...). Daarom ga ik binnenkort ook preventief het carter en de oliezeef schoonmaken.
Het probleem is inderdaad de long life interval van 30.000 km die Audi aanhoudt. Tsja, als de auto nieuw is merk je er weinig van, maar nu komt eigenlijk pas naar boven dat deze interval veeeeel te lang is. Je carter, zeef en kleppendeksel zie je immers nooit onder normale omstandigheden. De meeste eigenaren houden daarom nu 10 a 15.000 km aan icm een goede synthetische olie. Ik houd zelf 1 jaar of 10.000 km aan.
Gelukkig heb ik nog geen oliedrukproblemen gehad. Want dat is eigenlijk pas het moment dat je erachter komt hoe erg het gesteld is (daar sta je dan in Zuid-Frankrijk op de autoroute...). Daarom ga ik binnenkort ook preventief het carter en de oliezeef schoonmaken.
-
erwin20vt
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
Op het moment dat je problemen hebt ben je te laat, dan is je turbo al overleden.
Mooiste is carter en onderuit, meeste rotzooi eruit halen, boel dicht bouwen en goede motor flush gebruiken en dan de olie/filter en zeef te vervangen.
olie toevoer leiding naar de turbo zou ik ook meteen vervangen, deze slipt ook langzaam dicht waardoor de smering van de turbo minder word.
Mooiste is carter en onderuit, meeste rotzooi eruit halen, boel dicht bouwen en goede motor flush gebruiken en dan de olie/filter en zeef te vervangen.
olie toevoer leiding naar de turbo zou ik ook meteen vervangen, deze slipt ook langzaam dicht waardoor de smering van de turbo minder word.
- Niels
- Berichten: 22550
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
Volgens mij heb ik nog zo'n toevoer leiding liggen. Lijkt me op zich ook wel goed reinigbaar mits gedemonteerd.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
Eerste euvel met de Audi heb ik al te pakken. Hij wordt niet warm. Althans...als ik de temp meter op het dashboard moet geloven. De meter loopt op richting de 80 graden en verder komt ie eigenlijk niet. Het viel me tijdens de rit naar Parijs afgelopen week al op dat de temp meter net onder 90 bleef hangen...en dat op de snelweg met 130.
Het lijkt erop dat het OF de thermostaat is OF de koelwatertempsensor achterop het blok. Deze sensor heeft 4 pinnen, waarvan er 2 naar de dash display gaan en 2 naar de ECU. Ze willen nog wel eens vaker de geest geven. De temp meter op het dash gaat dan raar doen.
Afijn, vandaag heb ik met VAGCOM het hele zootje van koude start eens laten opwarmen en de boel warmt gewoon op tot 95-96 graden met live data (deze koelwatertemp is dus vanaf de ECU gemeten). De meter op het dash geeft op dat moment 80 graden aan en blijft daar steevast. Airco aan en uit laat de fans aan en uit springen, dus dat zit wel goed. Ik heb ook gewoon warme lucht van de kachel.
Het lijkt er dus op de de thermostaat gewoon goed is en dat de tempsensor naar z'n grootje is. Dat had ik stiekem gehoopt want dat is net effe wat minder werk dan een thermostaat vervangen op een 1.8T (alhoewel ook wel te doen...). Ik lees ook veel over thermostaten die vervangen worden, dus dit had ook zomaar gekund.
Meteen een complete auto-scan gedaan en geen enkele foutcode te zien, dus dat is mooi.
Misschien geen code omdat de ECU kant van de sensor nog gewoon werkt??
Binnenkort zal ik even zo'n tempsensor bestellen en dan hoop ik dat het over is. Ik rijd in ieder geval met een goed gevoel rond dat het blok gewoon op temperatuur komt, ook al zegt de meter anders.
Het lijkt erop dat het OF de thermostaat is OF de koelwatertempsensor achterop het blok. Deze sensor heeft 4 pinnen, waarvan er 2 naar de dash display gaan en 2 naar de ECU. Ze willen nog wel eens vaker de geest geven. De temp meter op het dash gaat dan raar doen.
Afijn, vandaag heb ik met VAGCOM het hele zootje van koude start eens laten opwarmen en de boel warmt gewoon op tot 95-96 graden met live data (deze koelwatertemp is dus vanaf de ECU gemeten). De meter op het dash geeft op dat moment 80 graden aan en blijft daar steevast. Airco aan en uit laat de fans aan en uit springen, dus dat zit wel goed. Ik heb ook gewoon warme lucht van de kachel.
Het lijkt er dus op de de thermostaat gewoon goed is en dat de tempsensor naar z'n grootje is. Dat had ik stiekem gehoopt want dat is net effe wat minder werk dan een thermostaat vervangen op een 1.8T (alhoewel ook wel te doen...). Ik lees ook veel over thermostaten die vervangen worden, dus dit had ook zomaar gekund.
Meteen een complete auto-scan gedaan en geen enkele foutcode te zien, dus dat is mooi.
Binnenkort zal ik even zo'n tempsensor bestellen en dan hoop ik dat het over is. Ik rijd in ieder geval met een goed gevoel rond dat het blok gewoon op temperatuur komt, ook al zegt de meter anders.
-
erwin20vt
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
Temp. sensoren gaan idd veel kapot, maar meestal doet hij het dan wel of helemaal niet op het dashboard.
denk toch dat het je thermostaat is, temp. vanuit meetwaardenblok komt nooit helemaal overeen met wat je dashboard meter aangeeft.
denk toch dat het je thermostaat is, temp. vanuit meetwaardenblok komt nooit helemaal overeen met wat je dashboard meter aangeeft.
-
ErikS
- Berichten: 18989
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
De mijne staat volgens mij altijd perfect op 90 graden....
ook met een ietwat snellere rit....... ik zal er eens op letten.
ook met een ietwat snellere rit....... ik zal er eens op letten.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
Is de temp in VAG-com wel de temp van het koelwater of van de motor zelf?
Ik had van de week zoiets bij een Ford Focus. Uitleescomputer eraan en die gaf 120 graden aan. Blijkt dat het bij Ford dan de temperatuur van de cilinderkop is en niet van het water zelf.
Als die 90 a 95 de temp van het blok is dan kan 80 graden water wel kloppen.
Ik had van de week zoiets bij een Ford Focus. Uitleescomputer eraan en die gaf 120 graden aan. Blijkt dat het bij Ford dan de temperatuur van de cilinderkop is en niet van het water zelf.
Als die 90 a 95 de temp van het blok is dan kan 80 graden water wel kloppen.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
Vagcom geeft aan 'Coolant temp', dus dan ga ik er gemakshalve vanuit dat het ook echt de koelwatertemperatuur is. Volgens mij zit er ook geen temp sensor in de kop.Martin van der Zwaard schreef:Is de temp in VAG-com wel de temp van het koelwater of van de motor zelf?
Ik had van de week zoiets bij een Ford Focus. Uitleescomputer eraan en die gaf 120 graden aan. Blijkt dat het bij Ford dan de temperatuur van de cilinderkop is en niet van het water zelf.
Als die 90 a 95 de temp van het blok is dan kan 80 graden water wel kloppen.
-
erwin20vt
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro
Vcds geeft idd gewoon koelvloeistof temp. aan. in motor lees je uiteraard signaal voor motorsignaal uit.
in het meetwaardenblok in je instrumentenpaneel lees je de temp. uit voor de meter.
in het meetwaardenblok in je instrumentenpaneel lees je de temp. uit voor de meter.
