E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door 328Ti » 09 jan 2014, 17:25

Dag allemaal,

Jullie mening:

Waarom in godsnaam....
Een E38 is gewoon veuls te zwaar en er zijn nogal wat dingen die je bij een E38 kan doen om te verlichten zonder comfortverlies te hebben en eigenlijk bezopen overgedimensioneerd zijn uitgevoerd. Verder verhoogt het waarschijnlijkde driveability. Het is echt ankeren bij een stoplicht en alsnog sta ik over de witte lijnen. :TV kijken:

Je bent gek...
:hammer:
Tja, je zou kunnen zeggen waarom koop je dan geen 5 serie, nou die ligt zo op de sloop. Waarom een 7? Tegenaan gelopen en vol in de opties/betrouwbaar. Het is een 728i / 1705kg en bevalt weer eigenlijk té goed.... Verder jeuken mijn vingers om met dit apparaat flink naar de grond te gaan :hungry:

Wat komt in aanmerking
- uitlaat ( compleet bezopen bij een 728i) - 60kg?
- verwijderen reservewiel - 20kg?
- Plastic 5 serie tank ipv loodzware 85ltr metalen - en vaak rottende tank - 50kg?
- lichtere veerpoten (heb nog een schroefset liggen - 12kg?
Joy: stoelen - 40 kg?
- andere tips zijn welkom

Vragen die ik heb:
* Kosten RDW keuring
* Kosten weegbrug
* Hoe zit het met gewichten. Ik lees vaak dat het voertuig zwaarder is dan op kenteken. Als dit zo is, is het WB technisch niet interessant.



Oja, wat foute plaatjes als ik los ga (na de study....godver...heb echt geen zin meer) :crazy:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 328Ti op 09 jan 2014, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door Joy » 09 jan 2014, 18:20

E38 is de nieuwe Up! van het forum. Ga zo door. :mrgreen:

Veel gewicht zit 'm in het interieur (demping, elektrisch verstelbare stoelen, dik glas) etc. Dat zijn punten waar je direct comfort op verliest. Kostentechnisch is het niet de moeite waard, wel als je het als project ziet.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6747
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door EvdP » 09 jan 2014, 18:31

Voor als je de mogelijkheid hebt, zet hem eerst op een weegbrug. Dan weet je wat je uitgangspositie is.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door 328Ti » 09 jan 2014, 18:38

EvdP schreef:Voor als je de mogelijkheid hebt, zet hem eerst op een weegbrug. Dan weet je wat je uitgangspositie is.
Helemaal eens! Ik moet even 1 zoeken in omgeving Apeldoorn / Arnhem

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door 328Ti » 09 jan 2014, 18:39

Joy schreef:E38 is de nieuwe Up! van het forum. Ga zo door. :mrgreen:

Veel gewicht zit 'm in het interieur (demping, elektrisch verstelbare stoelen, dik glas) etc. Dat zijn punten waar je direct comfort op verliest. Kostentechnisch is het niet de moeite waard, wel als je het als project ziet.
Whahaha

Ik heb nu Contour stoelen erin. Loeizwaar en heb nog sportstoelen van FK hmmmmm ( dit alleen bij keuring erin uiteraard.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6747
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door EvdP » 09 jan 2014, 18:55

328Ti schreef: Helemaal eens! Ik moet even 1 zoeken in omgeving Apeldoorn / Arnhem
Zit er niet iets bij Len in de buurt?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door GTRene » 09 jan 2014, 19:06

gewoon met bv halve tank of in elk geval schrijf je de inhoud op en een pak van 5-kilo oud papier oid, ga je naar de stort en weeg je de auto met jou en die 5kg e.d. en op de terugweg weer wegen (zo gaat dat daar) en ga je thuis jezelf wegen en zo heb je de gegevens hoeveel die kar weegt met die aantal liters...- jouzelf en die 5kg.

zo heb je een goede richting.

dan ga je slopen en leeghalen e.d. en nadien breng je weer 5kilo papier oid naar de stort :wink:

kost je niks met een kaart tot een bepaald gewicht (stort)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door Knot » 09 jan 2014, 20:30

Ben wel errug benieuwd welke je opgehaald hebt!!!!!

Tank, is dat simpel te doen, wisselen voor een 80 liter E39 tank?

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door 328Ti » 09 jan 2014, 21:42

Knot schreef:Ben wel errug benieuwd welke je opgehaald hebt!!!!!

Tank, is dat simpel te doen, wisselen voor een 80 liter E39 tank?

Zie antwoord richting Tim in het andere draadje. Het is/was tijdelijk vervoer maar hij bevalt me erg goed. met 115km/h op de cc 1:14.2 toen ik thuiskwam. Das wel leuk rijden. De 328Ti lust meer benzine. Echt vaag

Die tank is een hersenspinsel van me. Nog nooit eerder gedaan. Ik heb nu een e39 op de kar staan en die heeft een plastic tank. Verder delen de e39 en e38 veel van elkaar qua basis ontwerp. Ik denk dat de e39 tank zeker kleiner is. Maar goed, als ik zover ga komt er ook LPG in.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door 328Ti » 09 jan 2014, 21:44

GTRene schreef:gewoon met bv halve tank of in elk geval schrijf je de inhoud op en een pak van 5-kilo oud papier oid, ga je naar de stort en weeg je de auto met jou en die 5kg e.d. en op de terugweg weer wegen (zo gaat dat daar) en ga je thuis jezelf wegen en zo heb je de gegevens hoeveel die kar weegt met die aantal liters...- jouzelf en die 5kg.

zo heb je een goede richting.

dan ga je slopen en leeghalen e.d. en nadien breng je weer 5kilo papier oid naar de stort :wink:

kost je niks met een kaart tot een bepaald gewicht (stort)
Super tip!!

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29389
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door Luco » 09 jan 2014, 22:07

Je wilt gewicht besparen en geen comfortverlies en je wilt vervolgens hem laag op de grond leggen, volgens mij rijmt dat niet met geen comfortverlies willen hebben.

Volgens mij ben je ook erg optimistisch over de te besparen gewichten, stel dat je er 150 kilo uit krijgt, wat voor voordeel denk je daar uit te halen?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door GTRene » 09 jan 2014, 22:47

ook best leuk

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door 328Ti » 09 jan 2014, 22:55

Luco schreef:Je wilt gewicht besparen en geen comfortverlies en je wilt vervolgens hem laag op de grond leggen, volgens mij rijmt dat niet met geen comfortverlies willen hebben.

Volgens mij ben je ook erg optimistisch over de te besparen gewichten, stel dat je er 150 kilo uit krijgt, wat voor voordeel denk je daar uit te halen?
Luco,

1. Comfort meer in de zin dat ik niet alles strip, geen banken erin, navi eruit dat soort dingen. Schroefset is vooral (wan)smaak maar dat bedoel ik niet met comfort. Meer de functionaliteiten die comfort bieden.

2. Wel eens onder een 7 serie gestaan? Hier een voorbeeld van een 2.8 M52 blok die ook in de 3 serie zit en een contour stoel. Lood en loodzwaar

Afbeelding

Contour stoel
Afbeelding

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door Knot » 09 jan 2014, 23:16

Ben toch wel benieuwd hoor, post eens wat mooie fototjes van je auto, binnen en buiten ;)

Die uitlaatlijn, aan de ene kant wel een must om die 2 einddempers te behouden, een 7 met een enkele demper is ook niet te pruimen als je eronder kijkt.

Zie wel mogelijkheden voor een supersprint X-pipe, uitlaat lijkt erg veel op die van de E39 M5.... al past een x-pipe natuurlijk meer bij een V8 dan bij een 728i.

Nog een E38 erbij geeft wel een voordeeltje t.o.v. de 350Z moet ik zeggen.... nog 2 nachtjes slapen.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door 328Ti » 10 jan 2014, 02:59

Knot schreef:Ben toch wel benieuwd hoor, post eens wat mooie fototjes van je auto, binnen en buiten ;)

Die uitlaatlijn, aan de ene kant wel een must om die 2 einddempers te behouden, een 7 met een enkele demper is ook niet te pruimen als je eronder kijkt.

Zie wel mogelijkheden voor een supersprint X-pipe, uitlaat lijkt erg veel op die van de E39 M5.... al past een x-pipe natuurlijk meer bij een V8 dan bij een 728i.

Nog een E38 erbij geeft wel een voordeeltje t.o.v. de 350Z moet ik zeggen.... nog 2 nachtjes slapen.

Ik ben ook erg benieuwd waar je keuze op gaat vallen. Zelf zit ik in de afstudeerfase en zit in afreageermodus tussen het leren door hier te spammen. Als ik tijd heb om te poetsen dan maak ik een paar plaatjes.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door Petrolhead Tom » 10 jan 2014, 09:02

Geniale waanzin!

Strippen dat ding! Naar de keuring met een paar racekuipen en vervolgens de hele klerezooi weer terugbouwen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door Knot » 10 jan 2014, 09:57

Is dat eigenlijk strafbaar, of hoor je daar nooit meer wat van?

Lijkt mij ideaal, een E38 in de 1450-1550 gewichtsklasse!

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door Martin van der Zwaard » 10 jan 2014, 10:29

328Ti schreef: met 115km/h op de cc 1:14.2 toen ik thuiskwam. Das wel leuk rijden.
Dat is wel erg optimistisch hoor. Een 320i loopt niet eens zo zuinig. Nu weet ik dat de 6-cilinders elkaar niet veel ontlopen qua verbruik maar ik kom echt niet onder de 1:11 uit. Zoveel zal het toch ook niet schelen lijkt me.

Gebruikersavatar
maarten22
Berichten: 1265
Lid geworden op: 30 nov 2007, 15:27
Auto: Porsche 911 964 C2
Locatie: Oegstgeest

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door maarten22 » 10 jan 2014, 15:19

Mijn oude 330i coupe(E46) liep op de boordcomputer ook 1:14+ bij 100 km/h op de cruise control. Helaas reed ik nooit 100km/h dus ik heb geen idee wat het werkelijke verbruik was aangezien de boordcomputer vaak iets te positief is.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door Knot » 10 jan 2014, 15:25

Meen me te herinneren dat mijn E46 er 1 kilometertje naast zit. Geeft omgerekend met veel snelweg 1 op 11 aan terwijl dan 1 op 10 is aan de pomp.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door Jan-Willem » 10 jan 2014, 19:01

Gaaf project!

Een paar fijne eibach veren icm met bilstein dempers zal goed rijden, lager en nog enigszins comfortabel.

Alleen vraag ik me af of de RDW wel een lager wagen gewicht accepteert, ooit ergens iets gelezen van iemand met een racer die wou dit kunstje ook doen.
Maar helaas, er is een type goedkeuring voor de auto en dus ook een vastgesteld wagen gewicht ( natuurlijk wel verschillend per motor uitvoering )

Gebruikersavatar
AudiS2
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 jan 2010, 00:34
Locatie: Haarlem

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door AudiS2 » 10 jan 2014, 19:13

Toen ik naar de RDW ging om een vermogens toenamen op het kenteken te zetten is mijn auto ook gewogen en is het huidige gewicht ook op het kenteken gezet.

De reden van het opnieuw wegen was dacht ik omdat er een andere brandstof tank gemonteerd was.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10872
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door Joy » 10 jan 2014, 19:24

Er moeten inderdaad daadwerkelijke wijzigingen zijn zoals LPG-inbouw of motorombouw voordat er een nieuwe weging is toegestaan.

Dit zegt de RDW erover:
In reactie op uw vraag over het wegen van een auto, bericht ik u het volgende.

In onderstaande gevallen kunt u een voertuig laten wegen bij een RDW-keuringsstation voor een aanpassing van het kentekenbewijs:
• De massa rijklaar of de massa van het ledig voertuig blijkt niet uit de typegoedkeuring
• De massa rijklaar blijkt niet uit de kentekendocumenten van het land van herkomst.
Daarbuiten valt de RDW altijd terug op het gewicht van de typegoedkeuring. Ik denk ook dat het nog lastig is om echt veel gewicht te verwijderen omdat de massa ledig voertuig vaak 50-100 kg lager is dan het rijklaar gewicht

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door 328Ti » 10 jan 2014, 19:30

Een E38 doet - buiten het onderhoud om - altijd een beetje pijn elke maand. Ik heb 3 jaar met een 728i gereden met LPG. Uiteraard minder kosten aan brandstof maar wel elke maand +/- € 200,00 wegbrengen naar de verzekering en WB

Daarom een beetje dit draadje. En ja, ik denk ook dat ik van een koude kermis thuis kom om in KG,s af te slanken op het kenteken (card). Als het wel lukt heb ik maandelijks een gratis boodschappenkarretje vol. Niet dat ik het niét kan betalen, maar ik geef het geld liever aan iets anders uit en heb weer wat te modden

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40240
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: E38 lichter maken: driveability & WB: a Do or Don't!

Bericht door Knot » 11 jan 2014, 00:51

Gewoon op benzine valt wel mee toch? Ik zou 120 euro kwijt zijn voor mrb en wa verzekering. Vind ik nog acceptabel.

Ben benieuwd hoor naar die kentekencard... hopelijk gaat het vanmiddag (in tegenstelling tot mn valse verwachtingen afgelopen maandag) dan wel gebeuren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten