Welk sperdiff voor mijn Golf?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
daNpy

Welk sperdiff voor mijn Golf?

Bericht door daNpy » 08 jan 2014, 17:50

Ik ben bang dat de versnellingsbak van m'n Golf aan revisie toe is, met name het diff maakt wat rare geluiden als je een aandrijfas met de hand heen- en weer draait.
Omdat de hele bak dan toch uit elkaar gaat lijkt het me verstandig meteen een sperdiff te monteren, dan zit die er maar vast weer in.

Zelf zat ik te denken aan een Quaife omdat dat naar mijn informatie gewoon een kwalitatief goed diff is voor een leuke prijs.

Echter moest Cav me gisteren per se weer allerlei lastig vragen stellen zoals waarom een Quaife, ken je de voor- en nadelen van de verschillende types etc :kikker:
Ik ben een beetje bekend met de verschillende types maar de voor- en nadelen ken ik niet goed genoeg.

Ik laat me dus graag informeren en adviseren wat te kiezen :thumbup:

De Golf heeft momenteel ca 140pk aan de wielen en in de toekomst wil ik naar de 200pk gaan dus dat is misschien wel iets om rekening mee te houden?

Emiel

Re: Welk sperdiff voor mijn Golf?

Bericht door Emiel » 08 jan 2014, 17:59

Voor de Elise ben ik niet voor Quaiffe gegaan omdat het design super is, ook de levenslange garantie, maar als je een wiel optilt, slipt het alsnog door.

http://www.eliteracingtransmissions.com/" onclick="window.open(this.href);return false; word voor mij de oplossing. Goedkoper als Quaiffe en plaat diff.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 08 jan 2014, 18:02

Sorry! :D

daNpy

Bericht door daNpy » 09 jan 2014, 09:48

Emiel schreef:Voor de Elise ben ik niet voor Quaiffe gegaan omdat het design super is, ook de levenslange garantie, maar als je een wiel optilt, slipt het alsnog door.

http://www.eliteracingtransmissions.com/" onclick="window.open(this.href);return false; word voor mij de oplossing. Goedkoper als Quaiffe en plaat diff.
Wat bedoel je met het slipt alsnog door?
Er is een percentage in de sperwerking, het andere wiel moet juist aangedreven worden als er 1 wiel opgetild wordt, in plaats van dat het (buitenste) wiel stil gaat staan?
Dennis Cavallino schreef:Sorry! :D
Bedankt voor de (prive) uitleg, ik zal me binnenkort eens gaan verdiepen en kijken of ik van het aanbod gebruik ga maken :)

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 09 jan 2014, 12:48

Nee bij een wormwielsper moeten beide wielen aan de grond staan anders gaat alsnog al het vermogen naar het wiel wat in de lucht hangt.

Ik heb zelf verder geen ervaring met sper-differentielen op voorwielaandrijvers (wel een quaiffe in de E30 en dat bevalt an sich goed, al heeft ie soms net even een paar meter nodig om te locken). Van horen zeggen werkt een quaiffe briljant op FWD.

Peter-Paul

Bericht door Peter-Paul » 09 jan 2014, 13:18

Ik heb een Quaiffe-diff gehad in een Peugeot 306, geen ervaringen met andere diffs.

Ervaringen, bijna altijd tractie, geen slippend binnenwiel, geen onderhoud. In een woord super!!

Wel goed opletten bij vol accelereren op een ongelijkmatige ondergrond, de auto gaat of links of rechts af dus het stuur goed vasthouden.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 09 jan 2014, 14:21

Geen idee welk type er onder mn MPS hangt. Wel weet ik dat dat ding behoorlijk grip levert en beide wielen ten alle tijden aandrijft. Nooit geen doorslippend binnenste wiel gehad. Ding genereert 380nm en wat PP ook al zei, stuur goed vasthouden :-)

daNpy

Bericht door daNpy » 09 jan 2014, 14:26

Hoe is het insturen met een dergelijk diff dan?
Want tov een open diff wil hij dan eerder rechtdoor in plaats van de bocht ingezet worden (theoretisch benaderd).
Ik kreeg van Dennis de uitleg dat dat met een platensper bijvoorbeeld minder is, evenals het een kant op willen sturen bij ongelijke ondergrond, maar je wel de voordelen heb bij het uit accelereren van bochten.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 09 jan 2014, 14:34

Het insturen gaat perfekt. Duikt naar binnen tenzij de snelheid te hoog ligt of teveel gas geeft. Dan gaat ie wel naar buiten drijven. Dat voorkom je met geen enkel sperdiff op een fwd auto.

wat me qel opviel met parkeren op werk etc met krap insturen hoor je de banden schuren over het wegdek.

daNpy

Bericht door daNpy » 09 jan 2014, 14:37

Oke, interessant :) Bedankt voor de reacties!

Dat schuren doet een DAF 55 ook :kikker:

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 09 jan 2014, 14:46

G Kolkman schreef:Nee bij een wormwielsper moeten beide wielen aan de grond staan anders gaat alsnog al het vermogen naar het wiel wat in de lucht hangt.
Hoe kan dit dan? Dit is toch juist hetgeen wat een sper hoort te voorkomen?

daNpy

Bericht door daNpy » 09 jan 2014, 14:50

Wat ik me kan herinneren is dat er bij een dergelijk sper aan beide kanten "tegendruk" of frictie moet zijn om de sperwerking te bewerkstelligen...

Correct me if I'm wrong :)

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 09 jan 2014, 14:58

Zat nog ff te zoeken wat voor sper ik eigenlijk heb. Van het merk GKN en is mechanisch. Never heard off maar het type bevalt me goed.

Denk dat het ook wel een persoonlijke kwestie is van wat je beter vindt rijden...

matthyssie

Bericht door matthyssie » 09 jan 2014, 15:01

Zo'n platensper werkt als ware als een koppeling als er 1 wiel doorspint? Maw: dan 'lockt' hij links en rechts aan elkaar?

Dat slijt dus, na hoeveel km moet dat gebeuren?

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 09 jan 2014, 15:45

http://www.gkn.com/driveline/our-soluti ... r-lsd.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 09 jan 2014, 18:47

Je kan evt. contact opnemen met Auto techniek Hans Sloot.
heeft veel ervaring met golfjes op het circuit en mischien heeft hij nog wel een goede bak incl. sper diff liggen.

Luco

Bericht door Luco » 09 jan 2014, 19:13

of met andre vd burg.

Emiel

Bericht door Emiel » 12 jan 2014, 09:18

daNpy schreef:
Emiel schreef:Voor de Elise ben ik niet voor Quaiffe gegaan omdat het design super is, ook de levenslange garantie, maar als je een wiel optilt, slipt het alsnog door.

Er is een percentage in de sperwerking, het andere wiel moet juist aangedreven worden als er 1 wiel opgetild wordt, in plaats van dat het (buitenste) wiel stil gaat staan?
Bedankt voor de (prive) uitleg, ik zal me binnenkort eens gaan verdiepen en kijken of ik van het aanbod gebruik ga maken :)
Sorry, beetje druk :)

Je hebt het antwoord al gehad, als er 1 wiel op gras komt, een curb met verminderde grip of het wiel gaat de lucht in dan slipt het alsnog door. Word niet gelocked zeg maar zoals een platen diff.

Op een voorwiel is dat nog wel te overzien, op een achterwiel kan dat heel snel heel vervelend worden.

matthyssie schreef:Zo'n platensper werkt als ware als een koppeling als er 1 wiel doorspint? Maw: dan 'lockt' hij links en rechts aan elkaar?

Is afhankelijk van rijstijl, vermogen, etc .

Een wedstrijd Elise, <750kg +/-200pk krukas, rijd nu 2 jaar zonder problemen. Heeft ze eruit gehad en slijtage was minimaal.

Het nadeel is schijnbaar wel dat, net als schokdempers ,de werking dermate langzaam minder word dat je het pas merkt als je er nieuwe in zet.

328Ti

Bericht door 328Ti » 12 jan 2014, 14:07

Nanpy,

Wellicht een vraag van een FWD rookie: why the hell een sper op een FWD auto? Of heb je een 4-motion?

matthyssie

Bericht door matthyssie » 12 jan 2014, 17:37

Kan flink wat schelen lijkt me. Met mijn FWD Mazda en 136 pk gaat het binnenste voorwiel (in het nat dan) vrij gemakkelijk spinnen...

Luco

Bericht door Luco » 12 jan 2014, 17:40

Emiel schreef:
daNpy schreef:

Sorry, beetje druk :)

Je hebt het antwoord al gehad, als er 1 wiel op gras komt, een curb met verminderde grip of het wiel gaat de lucht in dan slipt het alsnog door. Word niet gelocked zeg maar zoals een platen diff.

Op een voorwiel is dat nog wel te overzien, op een achterwiel kan dat heel snel heel vervelend worden.

matthyssie schreef:Zo'n platensper werkt als ware als een koppeling als er 1 wiel doorspint? Maw: dan 'lockt' hij links en rechts aan elkaar?

Is afhankelijk van rijstijl, vermogen, etc .

Een wedstrijd Elise, <750kg +/-200pk krukas, rijd nu 2 jaar zonder problemen. Heeft ze eruit gehad en slijtage was minimaal.

Het nadeel is schijnbaar wel dat, net als schokdempers ,de werking dermate langzaam minder word dat je het pas merkt als je er nieuwe in zet.
Dat is wel een rwd, uit ervaring kan ik zeggen dat het bij een fwd op het circuit hard gaat, seat elk jaar, de vijf elke twee jaar.

daNpy

Bericht door daNpy » 12 jan 2014, 18:30

328Ti schreef:Nanpy,

Wellicht een vraag van een FWD rookie: why the hell een sper op een FWD auto? Of heb je een 4-motion?
Om meer tractie in de bochten te houden :)

Plaats reactie