[29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door Peter Tunissen » 01 nov 2013, 23:17

Afbeelding

Op zondag 29 december organiseert Driving Fun voor de 32e keer een circuitdag op het lange Grand Prix circuit van CPZ, oftewel Circuit Park Zandvoort.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
07:45 - 08:30 - Inschrijven in Mickey's
08:30 - 12:30 - Open pitlane rijden ochtendsessie
12:30 - 16:30 - Open pitlane rijden middagsessie

Prijs
Deelname aan de hele dag kost €390 per auto.
Twee rijders of bijrijders betalen €10 per persoon.
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 12:30) kost €225 per auto, deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 12:30) kost €250 per auto.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklinkt door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuitpark Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Luca Badoer die in 2001 in zijn Ferrari F2001 een rondetijd van 1.19.880 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je speigels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers
1. Peter Tunissen - BMW E36 325i - hele dag
2. Tijmen Heino - Suzuki Swift - middag
3. Daan Meijer - Porsche 997 Cup - hele dag
4. Evert Jan van Garderen - BMW 320i - middag
5. ThomasGTT - BMW E30 - middag
6. Evelien Verweij - BMW E30 - middag
7. Jos Burggraaf - BMW M3 - ochtend
8. Bas Ooms - Hansen GTR - ?
9. Ton Strous - Westfield - ?
10. Steef van der Plank - Seat Ibiza - middag
11. Steef van der Plank - Seat Ibiza - middag
12. Jim Raaijmakers - Renault Clio Cup - hele dag
13. Christophe Lisandre - Audi S4 - ochtend
14. Jean Pierre Genoud-Pachet - Alfa Romeo - hele dag
15. Dave Rietdijk - BMW E36 - middag
16. Daniel Pirot - Nissan GTR - middag
17. Cor Euser - Marcos Mantis - middag
18. Cor Eurser - BMW - middag
19. Wim Blom - Mazda MaX5 - hele dag
20. Tim Roelofs - Peugeot 106 - middag
21. Koen Aberkrom - BMW 318iS - middag
22. Tom Pilgenröder - Porsche 911 - middag
23. Rob Severs - BMW 335d coupé - ?
24. Geoffrey van den Bemde - BMW 135i - middag
25. Rik Akerbrom - BMW 318iS - middag
26. Sebastiaan D'Anjou - Porsche 944 - ochtend
27. JWD - ? - ?
28. JWD - ? - ?
29. Chris - Porsche 964 - middag
30. Niels v D - Mazda MX-5 - ochtend
31. Eric Holthausen - BMW E30 - middag
32. Marcel Sneek - Subaru Impreza GTT - middag
33. Maurice de Jonge - BMW 325i - middag
34. Mark Seekles - BMW E36 325i - middag
35. Karel Keuker - Dodge Avenger - middag
36. John Hoogland - Westfield - middag
37. Huib Havik - Porsche 944 - ochtend
38.
39.
40.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29380
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door Luco » 01 nov 2013, 23:35

32 al :duh:

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door @iko » 02 nov 2013, 22:20

Luco schreef:32 al :duh:
Heb je er toch wel een paar gemist :tong:

Gebruikersavatar
ThomasGTT
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door ThomasGTT » 09 dec 2013, 10:44

Ik kom in de middag rijden!

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door Peter Tunissen » 09 dec 2013, 11:00

ThomasGTT schreef:Ik kom in de middag rijden!
Ok cool; je staat erbij op de lijst!
Met welke auto ook al weer? :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door Knot » 09 dec 2013, 11:12

Zal weer een lekker driftdagje worden :)

Gebruikersavatar
ThomasGTT
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door ThomasGTT » 09 dec 2013, 11:46

Kom met een e30

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door Peter Tunissen » 17 dec 2013, 22:43

Let op: i.v.m. de verwachte vroeg invallende duisternis hebben we de gehele dag 30 minuten naar voren geschoven.
De ochtendsessie is nu dus van 08:30 - 12:30 en de middagsessie is van 12:30 - 16:30! :df:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door Knot » 18 dec 2013, 08:26

Is toch juist mooi, trappen in het donker ;)

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door Peter Tunissen » 18 dec 2013, 09:08

Supermooi, maar als er geen camerabeelden meer zijn of de marshalls kunnen elkaar niet meer zien, dan mag er op Zandvoort niet meer gereden worden, dus vandaar dat we het een half uurtje naar voren hebben moeten halen...

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door Hans R » 19 dec 2013, 20:11

Is het al licht dan om 8.30uur ?? :wink:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door Peter Tunissen » 21 dec 2013, 17:16

Ja hoor, net... :mrgreen:
:df:

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door Hans R » 25 dec 2013, 12:13

Ron4S en Ik komen maar weer even kijken.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door Peter Tunissen » 27 dec 2013, 00:05

Heel erg goed idee, Hans... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door Niels v D » 28 dec 2013, 12:11

Ik kom ook een kijkje nemen.. Zojuist ingeschreven en betaald voor de ochtend

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door Thomas H » 28 dec 2013, 20:32

Ik rij even langs om auto's te kieken! Zal kijken of ik nog wat kan filmen van drive-bys!

Gebruikersavatar
Danish
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 nov 2012, 22:39

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door Danish » 28 dec 2013, 21:26

Kom ook even een kijkje nemen in de middag.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door Peter Tunissen » 28 dec 2013, 22:29

Ik heb het al eens eerder geroepen: van kijken komt rijden... :df:
We hebben nog wel een paar plaatsen vrij, dus wie morgen zin heeft is meer dan welkom om wat circuitrondjes te maken.
12 graden en zonnig volgens de voorspellingen; wat wil een mens nog meer in december... :thumbup:

Gebruikersavatar
JWD
Berichten: 800
Lid geworden op: 30 nov 2008, 00:53
Locatie: Rotterdam

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door JWD » 29 dec 2013, 00:22

Peter Tunissen schreef:Ik heb het al eens eerder geroepen: van kijken komt rijden... :df:
We hebben nog wel een paar plaatsen vrij, dus wie morgen zin heeft is meer dan welkom om wat circuitrondjes te maken.
12 graden en zonnig volgens de voorspellingen; wat wil een mens nog meer in december... :thumbup:
Eigenlijk sneeuw en ijs maar dit is ook wel lekker om de semi-slicks even uit te proberen. :df:
Ik ben er bij met de Clio RS en een "Verassing".
Even kijken of we die verassing op de baan kunnen krijgen ;).

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door Walter » 29 dec 2013, 13:31

.
Laatst gewijzigd door Walter op 25 jan 2017, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door Petrolhead Tom » 29 dec 2013, 13:37

Dat lijkt me niet de bedoeling! :(

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door Knot » 29 dec 2013, 13:44

Huh... oliespoor?

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door Petrolhead Tom » 29 dec 2013, 13:45

Clio in de vangrail hoor ik net. :(

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29380
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door Luco » 29 dec 2013, 13:47

Dat is de tweede dan, vandaag.

Gebruikersavatar
gijzbed-opc
Berichten: 515
Lid geworden op: 08 aug 2007, 22:36
Locatie: krommenie

Re: [29-12-2013] DF @ Zandvoort deel XXXII

Bericht door gijzbed-opc » 29 dec 2013, 14:41

:( Ja die Clio ging er behoorlijk hard af bij het aan remmen van de Tarzan bocht.
Driver gelukkig oke, zo wat ik kon zien stapte gelukkig zelf uit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten