///M3 Vlokmans

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8789
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: ///M3 Vlokmans

Bericht door MParallel » 30 sep 2013, 10:21

///Joost schreef:MParallel, I stand corrected! Je hebt absoluut gelijk. De B32 heeft inderdaad niet die aansluitingen en ook geen afstelbaarheid voor de CO...hier had ik eigenlijk totaal niet bij stilgestaan. Dat maakt de verwarring in ieder geval al een stuk minder.

Sterker nog, de drukstangetjes voor je ITB's zijn ook niet afstelbaar (op een 3.0L zit daar schroefdraad om ze in te korten of langer te maken). Het enige wat je lijkt te kunnen verstellen is de max. draaihoek van alle gaskleppen samen op vollast. Maar dat stel je 1 keer en dan is het verder ook klaar.

De 3.0L is wat dat betreft nog echt gebaseerd op de S38 en de S14. Deze hebben ook al die afstel en regeltoestanden erop zitten.
Uh nou wordt het weer verwarrend. De 3.2 heeft wel gewoon die CO stelschroeven (naalden). Die zitten onder die BMW dopjes waarvan Vlokmans er 2 mist.

Dat van die drukstangetjes viel me ook op ja. Bij de 3.2 zijn dat doodgewone plastic gevallen, op de 3.0 zien die er een stuk beter uit (en verstelbaar idd).

Iemand op dat engelse forum die vaak aan beide heeft gezeten noemt de ITB's van de 3.2 "cheap and nasty" t.o.v. de 3.0.

Verder geeft die aan dat de 3.2's wel op vacuüm zijn te synchroniseren, maar niet via die aansluitingen:

"The b30 its can be balanced with vacuum gauges as these have take off ports. the b32 would need to be balanced using a bit of bmw equipment that puts a probe into the removable nuts on the manifold and balanced using those readings.
The difference is that you can pick up a good multiport vacuum gauge for under £100 where as a multi port gas tune would be mega money."

Wat ie ook aangeeft, op de 3.2's zou je dat ene afgeblokte gat kunnen uitboren en daar dan ook die buisjes in kunnen persen/draaien, dan heb je ook die aansluitingen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: ///M3 Vlokmans

Bericht door ///Joost » 30 sep 2013, 11:01

Ah, OK, ikke nu begrijpen.

Zie ook het onderdelendiagram van de 3.2 ITB's:

http://de.bmwfans.info/parts/catalog/E3 ... _assembly/

En de gasklepstang inclusief drukstangetjes:

http://de.bmwfans.info/parts/catalog/E3 ... tor_pedal/

Ik denk dat het nog het makkelijkste is om gewoon de ITB's los te halen en op een flowbank te zetten. Dan hoef je verder ook niets uit te boren en kun je de CO schroeven stuk voor stuk verstellen. Het is verder ook niet zo dat je dit elk jaar moet bijstellen. Om de 100.000 km lijkt me voldoende.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8789
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: ///M3 Vlokmans

Bericht door MParallel » 30 sep 2013, 11:15

Oh ja nog vergeten te zeggen en ook te zien in je dat diagram, #7 is ook uitgegrijsd.

Die 3.2 drukstangen staan voor €2,45 geprijsd.
Die van de 3.0 €31(!)

Die prijzen kloppen vaak niet, maar om even de verhouding weer te geven.

Als je die op de 3.2 zou willen zetten, moet je ook de hevel (#10) gebruiken. De ene is gewoon op een kogel gedrukt, die andere geschroefd.

Maar ja ach, waarom zou je dat doen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: ///M3 Vlokmans

Bericht door ///Joost » 30 sep 2013, 11:34

Heyyy....wacht es effe...... :hmmm:

Vlokmans, ik bedenk me nu...Staan jouw gasklepaanslagen wel goed afgesteld??? Ik kan me voorstellen dat de motor naar adem hapt als die dingen compleet dicht staan bij gas los. Dat kan de ICV mogelijk niet bijbenen.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8789
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: ///M3 Vlokmans

Bericht door MParallel » 30 sep 2013, 13:25

^^

De ICV bypassed juist de gaskleppen. De gaskleppen moeten gewoon helemaal dicht bij gas los.

Dat gaat via een aparte slang aan de onderzijde van luchtkamer/collector naar de ICV en komt uiteindelijk uit op de vacuüm rail.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: ///M3 Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 30 sep 2013, 13:39

Dank voor het meedenken mannen! :thumbup:

Wat bedoel je Joost? Maak het even visueel voor me, over welk onderdeelnummer hebben we het? Ik heb geen idee of ze helemaal dicht gaan. Schijnt volgens MParallel wel zo te zijn, maar hoe zou ik het kunnen zien/controleren?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8789
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: ///M3 Vlokmans

Bericht door MParallel » 30 sep 2013, 14:47

Vlokmans schreef:Dank voor het meedenken mannen! :thumbup:

Wat bedoel je Joost? Maak het even visueel voor me, over welk onderdeelnummer hebben we het? Ik heb geen idee of ze helemaal dicht gaan. Schijnt volgens MParallel wel zo te zijn, maar hoe zou ik het kunnen zien/controleren?
Joost heeft het over de gaskleppen. Dat de motor mogelijk naar adem hapt als die helemaal dicht gaan.

Maar daarop zij ik dat ze ook helemaal dicht horen te gaan. Het stationair circuit houdt de motor dan "nog in leven". Dat gaat via de ICV.

Het zou dan wel kunnen dat je ICV zelf stuk is of niet goed/voldoende opengaat. Dan stikt de motor alsnog. Maar je gaf al aan de de stappenmotor, zoals die ook genoemd wordt, al vervangen is.

Blijft toch over dat je dan eens zou moeten testen met een andere ECU, al is het maar om het uit te sluiten dat die het niet is.

Overigens ligt het eraan waarmee je DIS gebruikt. Ik heb zelf een GT1 gele kop met DIS/Progman en daarmee kun je in principe tot op het diepste niveau uitlezen. Dit gebruikt BMW zelf in de werkplaats.

Zou me zelf verbazen als ik iets niet in DIS zou kunnen wat wel met INPA zou kunnen. Ik heb zelf geen ervaring met INPA. Wordt dat ook door BMW zelf gebruikt?

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: ///M3 Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 30 sep 2013, 17:31

Ik heb het uitlezen niet zelf gedaan, maar laten doen. Bij twee verschillende specialisten ook. Daar waar de ene dacht een heel eind te komen met DIS, dacht de ander dat DIS niet voldoende parameters had. Zo mistte DIS bijvoorbeeld (of diegene die het bediende) wat live data, zoals luchtverbruik bij stationairloop, uitgedrukt in liter per uur, naar ik aanneem. Ik ken het onderscheid verder ook niet en ik weet niet of GT1 is gebruikt.

Beide programma's gaven geen foutmeldingen op sensoren of andere zaken, maar ondertussen heb ik ook wel geleerd dat de ene specialist de andere niet is, net zo als de uitleesapparatuur. Normaliter zou ik verre van een dealer blijven, zeker met mijn wat vage en niet te duiden probleem, maar misschien dat ik hem daar toch nog eens naar binnen rij.

Mocht daar ook niets uitkomen, dan denk ik toch weer aan een andere wijsheid, namelijk alle nieuwe onderdelen en sensoren met een zwaar pedaal "inleren". Alle (foutief) aangeleerde waardes moeten opnieuw ingeleerd worden, met nieuwe Vanos seals, LMM etc. Gaat volgas het beste, zei iemand mij ooit eens. :df:

Om de een of andere reden geloof ik er niet zo in dat de DME naar z'n grootje is. Maar ik vind het zeker geen slecht idee om het uit te sluiten in ieder geval. Ik ga eens op zoek naar een Motronic M3.3 hier of daar.

Na de eerstvolgende tank SuperPlus :mrgreen:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8789
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: ///M3 Vlokmans

Bericht door MParallel » 30 sep 2013, 19:15

Je woont niet echt om de hoek, maar je mag wat mij betreft langskomen, dan hang ik hem aan me GT1.

Ik zal hem morgen anders even aan me eigen auto hangen, om te kijken of die parameter die je noemt uit te lezen is.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: ///M3 Vlokmans

Bericht door ///Joost » 30 sep 2013, 21:02

Nog even inhaken dan maar...Ja, volgens mij klopt het inderdaad dat de gaskleppen compleet moeten sluiten. De enige manier om dit te controleren is met een meetklok. Volgens mij zijn echter de 3 aanslagen van de gaskleppen gemarkeerd met verf af-fabriek. Als daar niets aan veranderd is (wat waarschijnlijk is) dan zou dat allemaal in orde moeten zijn.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8789
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: ///M3 Vlokmans

Bericht door MParallel » 30 sep 2013, 23:05

Yes. Dat stukje heb ik ook gequote van het technisch document.

Verf is zodat ze niet lostrillen en vd kapjes over die schroeven staat niet loshalen.

Maar als je die inlaat buizen loshaalt zie je zo of je gasklep sluit

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: ///M3 Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 01 okt 2013, 00:08

MParallel schreef:Je woont niet echt om de hoek, maar je mag wat mij betreft langskomen, dan hang ik hem aan me GT1.

Ik zal hem morgen anders even aan me eigen auto hangen, om te kijken of die parameter die je noemt uit te lezen is.
Dank voor je aanbod! Ben overigens wel benieuwd wat je er uit krijgt. En als je echt handig bent met DIS, is het me ook wel een aantal km waard, op z'n minst. Dus wat is niet echt om de hoek? :mrgreen:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8789
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: ///M3 Vlokmans

Bericht door MParallel » 01 okt 2013, 00:54

Vlokmans schreef:
MParallel schreef:Je woont niet echt om de hoek, maar je mag wat mij betreft langskomen, dan hang ik hem aan me GT1.

Ik zal hem morgen anders even aan me eigen auto hangen, om te kijken of die parameter die je noemt uit te lezen is.
Dank voor je aanbod! Ben overigens wel benieuwd wat je er uit krijgt. En als je echt handig bent met DIS, is het me ook wel een aantal km waard, op z'n minst. Dus wat is niet echt om de hoek? :mrgreen:
Doe wel ff via pm

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: ///M3 Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 04 okt 2013, 10:24

InjectTheVenom schreef:Dan kan het goed zijn dat er nog 1 of meer keren het brandstoffilter vervangen moet worden, heb ik bij mijn auto ook winst mee kunnen boeken om hem weer normaal te laten lopen.
Is het trouwens niet zo dat bij een defect/verminderd brandstoffilter ik het juist zou moeten merken bij (deel-)last? En gaat voor de brandstofpomp niet hetzelfde op?

Overigens, de goden verzoekend, alweer een paar km gereden de afgelopen week.....en geen slag verkeerd. In tegendeel, zo fel en fris heb ik Emmy nog niet meegemaakt.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: ///M3 Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 23 dec 2013, 19:13

Goed, hier ook maar eens even updaten.....

Ondertussen staat de M3 in de stalling. Voordat ik het Beierse juweeltje heb weggezet, heb ik er nog behoorlijk wat aan laten verspijkeren, zoals de Vanos en een nieuwe LMM. Toch de knoop doorgehakt om de auto niet weg te doen, ondanks een behoorlijke lijst van nog te bezitten auto's. En daar zit ook direct het paradoxale in het hele verhaal. Ik kan me er niet toe zetten de M weg te doen, maar er is nog zoveel meer leuks.... :bag:

Dus onderweg naar de stalling reed ik langs de verkoper van één van de "to-haves" op mijn lijst. Wat er uiteindelijk toe leidde dat ik twee weken later weer naar de stalling ging, deze keer om de M3 wel weg te zetten en om direct de nieuwe aanwinst op te halen: Een Ford Focus RS mk1.

Het is een feestje om er in te rijden! Het rijdt erg soepel, snel, explosief maar ook zeer beheersbaar en solide. Ben er echt van onder de indruk, het zit allemaal erg goed in elkaar. Het idee is om er eens een tijdje in rond te rijden, en te bezien of het zo goed blijft bevallen. :df:

De volledige historie is gedocumenteerd, vanaf de eerste eigenaar. Technisch is het ding in topstaat, met een hoop groot recent onderhoud. Ook cosmetisch is er weinig tot niets op aan te merken, het is een hele nette auto die door de vorige eigenaren ook met liefde is behandeld. En dat merk je aan alles. Anyways, hier wat plaatjes!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: ///M3 Vlokmans + Focus RS Mk1

Bericht door Tim N » 23 dec 2013, 19:22

Gaaf ding, hoe vindt je hem vergeleken met de M3?

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: ///M3 Vlokmans + Focus RS Mk1

Bericht door Robin Hartog » 23 dec 2013, 19:22

Heel gaaf! Gefeliciteerd! :thumbup:

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: ///M3 Vlokmans + Focus RS Mk1

Bericht door Mark » 23 dec 2013, 19:23

Gaaf, de leukste voorwielaandrijver die ik gereden heb! (leuker dan de nieuwe)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43227
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: ///M3 Vlokmans + Focus RS Mk1

Bericht door Arthur » 23 dec 2013, 19:30

Mooi!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: ///M3 Vlokmans + Focus RS Mk1

Bericht door GTRene » 23 dec 2013, 19:36

de testers destijds waren er ook erg enthousiast over, al kan ik me nog wel iets van torquesteer oid herinneren, dus opletten over riggels oid? :df:

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3668
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: ///M3 Vlokmans + Focus RS Mk1

Bericht door Martijn M » 23 dec 2013, 19:57

Gaaaaaf! Zoiets wil ik ook nog wel een keer bezitten :)

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: ///M3 Vlokmans + Focus RS Mk1

Bericht door Petrolhead Tom » 23 dec 2013, 20:40

Super gaaf! En ook aardig bullit proof techniek wat ik zo lees op Pistonheads.

Gebruikersavatar
Stefan van Elst
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 mar 2008, 14:15
Locatie: Heesch

Re: ///M3 Vlokmans + Focus RS Mk1

Bericht door Stefan van Elst » 23 dec 2013, 20:56

Gefeliciteerd met je aankoop.
Wat een prachtbak!!

Ik zag er vorige week nog één rijden in (de omgeving van?) Nijmegen!
Was jij dat niet toevallig?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: ///M3 Vlokmans + Focus RS Mk1

Bericht door Niels » 23 dec 2013, 21:14

Ge-wel-dig!! :hot: Top 3 hothatch imho :df: :crazy:

ErikS
Berichten: 18934
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: ///M3 Vlokmans + Focus RS Mk1

Bericht door ErikS » 23 dec 2013, 22:28

Super gaaf! Gefeliciteerd!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten