Betreft internetwinkels zie je wel een verschuiving. Vooral op elektronica. Bruin- en witgoed.
Maar gevoelsartikelen. Zoals toevallig hier op het forum aanwezig zijn. Een bed , koop je niet online. Een horloge, wil je zien en passen. Een bril, moet je ook passen en zien.
Daarbij komt er in mijn hoek nog wat specialisme om de hoek kijken wat niet simpelweg te vereenvoudigen is voor het internet. Anders was dat namelijk al lang gebeurd gezien er miljarden omgaan in het brillencircuit.
Lenzen worden online aangeboden. Ach.. Dat is leuk voor een paar jaar. Het scheelt een tientje of wat op een half jaar. En als de ogen daarna flink prut zijn geworden komen ze met hangende pootjes terug en kunnen ze gelijk aan het topsegment contactlens ivm ogen die niks meer kunnen hebben. ( dankjewel internet ?!)
Laseren, idemdito. Geen totaaloplossing. Leuk voor 25-35jarige. Maar het grote geld zit toch in de 45/55+ groep.
En zo zal het op bepaalde vakgebieden niet anders zijn.
En even heel egoïstisch gedacht. Als de halve straat failliet zou gaan is de huur ook weer goedkoper over 5 jaar.
( de huren in de steden zijn vaak wél nog pré-crisis.. asociaal hoog )
Mensen komen toch wel. En anders kom je naar de mensen.
Betreft de crisis. Ik snap het niet.
Kijk ik weer even naar mijzelf. Wij doen het goed. Ik doe het goed. Maar je ziet wel een duidelijke bestedingsverschuiving. Zeker nu.
Maar. Wij zijn niet de duurste. Een dure bril kost 800,- en een goedkope 79,-. En ergens daartussen ligt het gemiddelde. Maar bij de concurrent(ten) zijn de gemiddelde gewoon 30/40/50% hoger. Daar staat ook 50% korting op de ramen alleen kost het uiteindelijk alsnog 2x zoveel
Waar ik me dus over verbaas is dat mensen het , elke dag weer, gewoon aftikken. Ik bedoel. Ik ben 1 v/d 26 in de stad waar ik zit. En ongeveer 6 / 7 zijn 'voordelig' de rest is gewoon simpelweg duur.
Beetje hetzelfde idee als dat je elke keer als je horloge wat bekrast/lelijk geworden is, of het glaasje is wat mat geworden je naar Schaap en Citroen gaat om een nieuwe Rolex te kopen. 'Want het moet wel goed zijn hè'.
Prima. Maar als die mensen vervolgens de zaak uitlopen en je vraagt ze waarom nou dat horloge ? En ze weten niet welk merk ze om de pols hebben. En als je ze vraagt wat ze belangrijk vinden en ze zeggen 'hij moet de tijd goed aangeven' ... Deze metafoor hoor ik dagelijks.. En bij een horloge denk je van ' duh , gekkenwerk' . Bij een bril is het normaal om er 1000/1500+ euro aan uit te geven bij een hele boel mensen.
Tel daarbij op dat het een waardeloos product is. Op het moment dat je ermee de winkel uitloopt is het ding vrijwel afgeschreven. Zet het op marktplaats de dag erna en niemand heeft er ook maar 5 euro voor over. Dat is bij een horloge wel anders. Maar daarbij wordt je voor gek uitgemaakt wanneer je een klok van 5k koopt en het verteld op het verjaardagsfeestje. Bij een bril van 1500,- halen de meeste hun schouders op. 'hij moet wel goed zijn hè'..
Moraal van het verhaal. Mensen hebben het nog te goed. De crisis is geen echte geldcrisis. Er is nog geld genoeg op de spaarrekening van de Nederlanders. Meer dan genoeg. Want als het écht zo slecht ging. Dan had ik het 5 keer zo druk als nu. En ik heb al druk.. ( op dit moment...

)
Dus ik word er niet (meer) zo zenuwachtig van. Ben nu 5 jaar bezig. Heb me 5 jaar op een progressieve manier vooruit weten te werken. De volgende 5 ( en meer ? ) jaar zal me ook wel lukken.
Kom maar op met die crisis !
