Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door InjectTheVenom » 14 dec 2013, 19:46

dvh schreef:(Te) grote cultuur verschillen.
Dat gaat (ook) in Nederland niet werken.

Nu niet, nooit niet. Nergens in de wereld werkt het. Dus waarom hier wel?
Omdat we hier zo'n geweldige multi-culturele samenleving moeten hebben :verveeld:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door dvh » 16 dec 2013, 09:45

http://www.nu.nl/ondernemen/3654965/omz ... -2014.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast een fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar.
:D

Maar goed.. Whats new.. Het wordt en is minder.
Toch zie ik in onze stad weinig leegstand. ( al is dat in andere steden wel anders ) en hobbelen de meeste zaken gewoon door. Het lijkt en voelt alsof de grootste klap ( voor nu ) weer even achter de rug is.
Nu is er een eindejaarsdrukte. Maar ben erg benieuwd wat februari en maart 2014 gaan doen..

Het blijft spannend..

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door Hielke » 16 dec 2013, 11:25

Het wordt nooit weer zoals in de 10 vette jaren voor 2008 dvh. Europeanen (en door de hypotheekrenteaftrek vooral de Nederlanders) leefden toen vooral op de pof en op de wolken van de overwaarde van hun immer en altijd duurder wordende huis. Die luchtbel is nu doorgeprikt, daar willen we niet opnieuw intrappen. Dat herstel komt er binnenkort wel weer, die idioterie die erbij hoorde, en die ons uiteindelijk de crisis gebracht heeft, hopelijk niet weer.

Wat mij, en ik hoop vele middenstanders, veel meer zorgen baart is de wurggreep die online retailers op maatschappij en economie beginnen uit te oefenen. Hieronder staat een artikel over de praktijken van amazon. Beste leesvoer dat ik in maanden heb gezien. De eigen werknemers helemaal uitknijpen maar intussen van het restant van de burgerij dat nog wel een redelijk inkomen heeft verwachten dat ze al hun spullen (echt alles) ten koste van de normale middenstand wel online via amazon kopen. Oftewel, waar de vrije markt ook toe kan leiden. Of denk ik nu te links?

http://www.theguardian.com/technology/2 ... oyees-work" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Petrolhead Tom
Berichten: 13003
Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
Locatie: vwupforum.com

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door Petrolhead Tom » 16 dec 2013, 11:30

Hielke schreef:Of denk ik nu te links?

http://www.theguardian.com/technology/2 ... oyees-work" onclick="window.open(this.href);return false;
Denk het wel. Vrije markt is vrije markt. Er zijn ook genoeg ondernemers die wel gewoon het hoofd boven water kunnen houden. Je moet alleen inventief zijn, harder werken, meer service verlenen en bovenal: met je tijd mee gaan.

Sommige branches houden gewoon op te bestaan (slagers, groenteboeren) dat soort winkels. Er is echt nog wel plek voor een paar speciaalzaken per stad maar niet meer zoals vroeger dat je op elke hoek van de straat een slager en een groenteboer had zitten bij wijze van spreke.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29428
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door Luco » 16 dec 2013, 11:45

Hielke schreef:Het wordt nooit weer zoals in de 10 vette jaren voor 2008 dvh. Europeanen (en door de hypotheekrenteaftrek vooral de Nederlanders) leefden toen vooral op de pof en op de wolken van de overwaarde van hun immer en altijd duurder wordende huis. Die luchtbel is nu doorgeprikt, daar willen we niet opnieuw intrappen. Dat herstel komt er binnenkort wel weer, die idioterie die erbij hoorde, en die ons uiteindelijk de crisis gebracht heeft, hopelijk niet weer.

Wat mij, en ik hoop vele middenstanders, veel meer zorgen baart is de wurggreep die online retailers op maatschappij en economie beginnen uit te oefenen. Hieronder staat een artikel over de praktijken van amazon. Beste leesvoer dat ik in maanden heb gezien. De eigen werknemers helemaal uitknijpen maar intussen van het restant van de burgerij dat nog wel een redelijk inkomen heeft verwachten dat ze al hun spullen (echt alles) ten koste van de normale middenstand wel online via amazon kopen. Oftewel, waar de vrije markt ook toe kan leiden. Of denk ik nu te links?

http://www.theguardian.com/technology/2 ... oyees-work" onclick="window.open(this.href);return false;
Zit wel een kern in, ze maken de markt voor een groot gedeelte kapot omdat ze bijna geen onkosten heben die een normale winkel wel heeft.

Ik begreep dat Frankrijk er regelingen voor gaat maken (of al heeft) zodat een pure webshop niet meer zoveel voordelen heeft, bv mogen ze niet meer gratis verzenden.
Zodat er weer enige vorm van concurrentie komt.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55693
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door Robin » 16 dec 2013, 12:59

Tja ik zie het als clicks & bricks. Beide(de winkels qua percentage in verminderde vorm) blijven naast elkaar bestaan. Maar de kaalslag is nog niet voorbij onder winkeliers/winkelpanden (op niet al te toplocaties) etc.

Wel dient 'men' in te zien dat wanneer het men meer gaat kopen bij stenen winkels, maar men nog meer online gaat kopen, het (nog meer) ten koste gaat van de winkelpandenprijzen. Die zullen (nog meer) dalen: en als dát onroerend goed daalt, dalen de huizenprijzen ook gewoonweg(nog steeds) mee. Dus snijdt de online consument met eigen huis zichzelf indirect een beetje in de vingers.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door Hielke » 16 dec 2013, 13:11

Robin schreef:Tja ik zie het als clicks & bricks. Beide(de winkels qua percentage in verminderde vorm) blijven naast elkaar bestaan. Maar de kaalslag is nog niet voorbij onder winkeliers/winkelpanden (op niet al te toplocaties) etc.

Wel dient 'men' in te zien dat wanneer het men meer gaat kopen bij stenen winkels, maar men nog meer online gaat kopen, het (nog meer) ten koste gaat van de winkelpandenprijzen. Die zullen (nog meer) dalen: en als dát onroerend goed daalt, dalen de huizenprijzen ook gewoonweg(nog steeds) mee. Dus snijdt de online consument met eigen huis zichzelf indirect een beetje in de vingers.
En daarom hoort de staat ook tijdig om de hoek te komen kijken. Zoals in het voorbeeld van Luco l'etat. Geen of nauwelijks belasting betalen, voordeeltjes krijgen bij de aanschaf van grond, vakbonden niet toestaan, werknemers aan alle kanten uitknijpen, de bestaand middenstand de nek omdraaien. Als je stelt dat de verantwoordelijkheid bij de consument hoort te liggen, ja, dan ben je een echte vrije markt denker. Ik kan bij Amazon "one klick" aankopen doen, hetgeen ik dan ook wel eens doe. Ik doe er niks illegaals mee, ben op korte termijn dief van eigen beurs als ik bij anderen meer betaal. Laat staan in de lokale winkelstraat probeer datzelfde te kopen. Maar ik weet ook heel goed wat de consequenties zijn als ik op termijn 50% of meer van mijn non food benodigdheden daar kan kopen (ook Seiko klokjes, ook Ray Ban's). Om de huidige welvaart op een eerlijke manier over iedereen te verdelen heb je een sterke regelgevende overheid nodig. Zonder die moderne staat hadden we het huidige welvaarstsniveau nog niet bij benadering gekend.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door GTRene » 16 dec 2013, 13:25

wellicht kunnen ze het anders doen/regelen...
eerst moeten de kosten omlaag voor winkeliers van huurprijzen van die winkel panden lijkt me?

dan kunnen ze op den duur wellicht concureren met die online zaken door bv coeriers in te zetten om bv aangeschafte zaken via die couriers aan de deur te brngen in eigen plaats.

bv nu koop je ergens wat online maar moet bv uit Amsterdam komen terwijl je in Groningen woont, als de prijzen uit de winkelstraten wat concurerender worden door bv lagere pandhuur e.d., dan kunnen die winkeliers bv coeriers inzetten van hunzelf of een ondernemers vereniging in die omgeving om ook diezelfde soort diensten te verlenen, maar dan blijft het plaatselijk/stedelijk en help je tevens je eigen omgeving in stand te houden en blijft het ook wat meer vertrouwt wellicht?

zo kun je of zelf naar de winkel gaan wat velen niet meer doen, of lekker vanuit je luie stoel wat uit die winkel naar jou laten komen.

in zo'n situatie kan je en de winkelstraten wat behouden en toch ook dezelfde service verlenen als via online aankopen doen zeg maar.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door dvh » 16 dec 2013, 13:39

Betreft internetwinkels zie je wel een verschuiving. Vooral op elektronica. Bruin- en witgoed.

Maar gevoelsartikelen. Zoals toevallig hier op het forum aanwezig zijn. Een bed , koop je niet online. Een horloge, wil je zien en passen. Een bril, moet je ook passen en zien.

Daarbij komt er in mijn hoek nog wat specialisme om de hoek kijken wat niet simpelweg te vereenvoudigen is voor het internet. Anders was dat namelijk al lang gebeurd gezien er miljarden omgaan in het brillencircuit.

Lenzen worden online aangeboden. Ach.. Dat is leuk voor een paar jaar. Het scheelt een tientje of wat op een half jaar. En als de ogen daarna flink prut zijn geworden komen ze met hangende pootjes terug en kunnen ze gelijk aan het topsegment contactlens ivm ogen die niks meer kunnen hebben. ( dankjewel internet ?!)

Laseren, idemdito. Geen totaaloplossing. Leuk voor 25-35jarige. Maar het grote geld zit toch in de 45/55+ groep.

En zo zal het op bepaalde vakgebieden niet anders zijn.
En even heel egoïstisch gedacht. Als de halve straat failliet zou gaan is de huur ook weer goedkoper over 5 jaar.
( de huren in de steden zijn vaak wél nog pré-crisis.. asociaal hoog )
Mensen komen toch wel. En anders kom je naar de mensen.

Betreft de crisis. Ik snap het niet.
Kijk ik weer even naar mijzelf. Wij doen het goed. Ik doe het goed. Maar je ziet wel een duidelijke bestedingsverschuiving. Zeker nu.

Maar. Wij zijn niet de duurste. Een dure bril kost 800,- en een goedkope 79,-. En ergens daartussen ligt het gemiddelde. Maar bij de concurrent(ten) zijn de gemiddelde gewoon 30/40/50% hoger. Daar staat ook 50% korting op de ramen alleen kost het uiteindelijk alsnog 2x zoveel :D

Waar ik me dus over verbaas is dat mensen het , elke dag weer, gewoon aftikken. Ik bedoel. Ik ben 1 v/d 26 in de stad waar ik zit. En ongeveer 6 / 7 zijn 'voordelig' de rest is gewoon simpelweg duur.

Beetje hetzelfde idee als dat je elke keer als je horloge wat bekrast/lelijk geworden is, of het glaasje is wat mat geworden je naar Schaap en Citroen gaat om een nieuwe Rolex te kopen. 'Want het moet wel goed zijn hè'.

Prima. Maar als die mensen vervolgens de zaak uitlopen en je vraagt ze waarom nou dat horloge ? En ze weten niet welk merk ze om de pols hebben. En als je ze vraagt wat ze belangrijk vinden en ze zeggen 'hij moet de tijd goed aangeven' ... Deze metafoor hoor ik dagelijks.. En bij een horloge denk je van ' duh , gekkenwerk' . Bij een bril is het normaal om er 1000/1500+ euro aan uit te geven bij een hele boel mensen.

Tel daarbij op dat het een waardeloos product is. Op het moment dat je ermee de winkel uitloopt is het ding vrijwel afgeschreven. Zet het op marktplaats de dag erna en niemand heeft er ook maar 5 euro voor over. Dat is bij een horloge wel anders. Maar daarbij wordt je voor gek uitgemaakt wanneer je een klok van 5k koopt en het verteld op het verjaardagsfeestje. Bij een bril van 1500,- halen de meeste hun schouders op. 'hij moet wel goed zijn hè'.. :D

Moraal van het verhaal. Mensen hebben het nog te goed. De crisis is geen echte geldcrisis. Er is nog geld genoeg op de spaarrekening van de Nederlanders. Meer dan genoeg. Want als het écht zo slecht ging. Dan had ik het 5 keer zo druk als nu. En ik heb al druk.. ( op dit moment... :tooth: )

Dus ik word er niet (meer) zo zenuwachtig van. Ben nu 5 jaar bezig. Heb me 5 jaar op een progressieve manier vooruit weten te werken. De volgende 5 ( en meer ? ) jaar zal me ook wel lukken.

Kom maar op met die crisis ! :popcorn:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29428
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door Luco » 16 dec 2013, 13:56

we hebben van de week ook een bril gehaald voor Jolanda, ze waren verbaasd dat ze nog auto reed :tooth:

binnen een straal van 50 meter 5 opticiens, en allemaal druk
overige winkels bijna geen kip.


je zit in de goede branche

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door Mark » 16 dec 2013, 14:58

Een bril is dan ook iets gezichtsbepalends, persoonlijk snap ik het minder goed als mensen met een goedkope bril lopen en een duur horloge.
Een goedkope bril heeft vaak een goedkope uitstraling, in je gezicht zou ik dat nooit doen. Dan maar elders besparen.
De mooiere brillen vind je toch meestal bij de "niet keten" winkels, ook is de service hier vaak goed. Bij ketens heb ik andere ervaringen.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door dvh » 16 dec 2013, 15:33

Je mist m'n punt Mark :)

Ja, bij (sommige) particulieren Opticiens heb je prachtige brillen. Buffelhoorn, goud, carbon, handgemaakt.
Betaal je dan ook fors voor. En voor de liefhebber is dat prachtig spul.

Maar als je zo'n dure bril koopt zo van: " ziet er leuk uit en het moet goed kijken". 1500,- (of meer) aftikken en vervolgens roepen dat het crisis is enzo. :)

Dat de brillengek/liefhebber het ervoor betaald ok. Dat is een bewuste aankoop dan.
Maar ik zeg je dat er heel veel mensen rondlopen met bovenstaande mentaliteit en die gewoon elke 2 jaar (teveel) geld uitgeven aan zaken waar ze zelf geen weet van hebben. (Merk , uiterlijk, liefhebberij)

Betreft service. Dat is niet afhankelijk van een logo wat boven de deur hangt imho.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door GTRene » 16 dec 2013, 16:52

zo is dat :D

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29428
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door Luco » 16 dec 2013, 17:03

dvh schreef:Je mist m'n punt Mark :)

Ja, bij (sommige) particulieren Opticiens heb je prachtige brillen. Buffelhoorn, goud, carbon, handgemaakt.
Betaal je dan ook fors voor. En voor de liefhebber is dat prachtig spul.

Maar als je zo'n dure bril koopt zo van: " ziet er leuk uit en het moet goed kijken". 1500,- (of meer) aftikken en vervolgens roepen dat het crisis is enzo. :)

Dat de brillengek/liefhebber het ervoor betaald ok. Dat is een bewuste aankoop dan.
Maar ik zeg je dat er heel veel mensen rondlopen met bovenstaande mentaliteit en die gewoon elke 2 jaar (teveel) geld uitgeven aan zaken waar ze zelf geen weet van hebben. (Merk , uiterlijk, liefhebberij)

Betreft service. Dat is niet afhankelijk van een logo wat boven de deur hangt imho.
op zich zijn de meeste merkmonturen ook niet duur, maar de glazen pfffffffffffffffffffffffffff

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2376
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door HansD » 16 dec 2013, 18:23

Interessante discussie dit, zit zelf in de consumentenelektronica en verantwoordelijk voor zowel retail (bricks) als etail (clicks).
Als je als retailer geen meerwaarde biedt, service en/of beleving (verschrikkelijk jeukwoord), is het erg lastig. Zie Megapool, de Block, It's en ik zie veel berichten van lokale winkels die het niet meer reden.
De producten zijn overal hetzelfde en met name in NL merk je dat veel consumenten voor de laagste prijs gaan.
Even heel bot gesteld: als dat betekent dat er in Bangladesh textielwerkers levend verbranden, in China kinderen zelfmoord plegen in de fabriek of mensen in Engeland en Duitsland een baan moeten accepteren zoals in het stuk van de Guardian het zij zo. Als 'ik' het product dat ik wil hebben maar voor de goedkoopst mogelijke prijs kan krijgen, iedereen die iets meer vraagt is een graaier en gun ik de handel niet. Dat soort consumenten zijn er -vooral- in NL en dat is hun goed recht. Deze zijn er altijd geweest en zullen er ook altijd blijven, ipv verschillende winkels bezoeken om te zien waar je de laagste prijs kunt krijgen kan het nu alleen vanuit je luie stoel en kan de hele wereld vergeleken worden.
Klaag dan alleen niet over werkomstandigheden en morele issues, die lage prijs komt ergens vandaan en dan kan er aan 2 knoppen gedraaid worden, kwaliteit en/of kosten (waaronder personeel).

Voor de lokale retailer met een focus op service zal echter altijd wel een markt blijven bestaan alleen wel een stuk kleiner dan de laatste jaren verwacht ik. Een groep consumenten wil een goede voorlichting, service als er iets aan de hand is en een vertrouwd adres waar ze terecht kunnen. Ook deze consumenten zijn uiteraard prijsbewust maar zijn bereid om niet de allerlaagste prijs te eisen voor een stukje meerwaarde.

Een belangrijk punt bij etail wat nog niet gemeld is is gemak. Het hoeft niet altijd over de prijs te gaan, het is ook gewoon makkelijk om relaxt in je eigen omgeving thuis te bestellen ipv de deur uit te moeten. Zie bijv Coolblue, Bol.com en Wehkamp, deze hebben niet per se de laagste prijs maar zijn wel een vertrouwde naam met een goede back-office.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door Hielke » 16 dec 2013, 18:50

Hoe weet ik als consument dat Wehkamp en Bol.com hun werknemers ook niet uitknijpen Hans?

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2376
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door HansD » 16 dec 2013, 19:12

Dat is als buitenstaander soms wat lastig beoordelen, het blijft een beetje trial and error. Echter komen echte misstanden uiteindelijk altijd wel naar buiten, nu Amazon maar bijv een tijdje geleden ook Apple en verschillende textielretailers.

If it's too good to be true it probably is :wink: .

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9659
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door smiley » 16 dec 2013, 20:30

De oude vertrouwde winkel kan gewoon niet meer voor reguliere consumentenproducten.
Als ik mijn dure benzine verbrand heb, dat ding eindelijk in die veel te dure parkeergarage heb kunnen pleuren om daarna door de regen te moeten baggeren, is het laatste wat ik van zo'n puistekop wil horen is "Dat hebben we momenteel niet, dat kan ik voor u bestellen".

Als ik dat had willen doen, dan had ik het gvd wel ergens het goedkoopst online gekocht lul.

Ik voorzie kleinere winkels, die tevens een afhaalpunt zijn voor hun onlinewinkel.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 55693
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door Robin » 17 dec 2013, 09:32

Smiley ik snap je verhaal en je laatste zin zo zie ik 't jammergenoeg ook. Maar er is ook nog zoiets als menselijkheid en gunning. Sommige producten haal ik op 't net want niet leverbaar bij mij in de buurt/om de hoek. Dan kom ik ook vaak 'levertijd xx weken is niet op voorraad' tegen.

Ook zie ik winkelen/kopen een winkel/centrum(niet zozeer voor de man dan:)) als het drinken van 'n kop koffie op 'n terras, een biertje in 'n kroeg of eens uit eten. Tov thuis zitten/bestellen/wachten ik 'n beetje zie als met 'n krat Brouwers voor de tv hangen:-)

Een beetje agerend tov jouw puistekop verkoper 'lul'...

:coffee:

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9659
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door smiley » 17 dec 2013, 11:32

Die menselijheid en gunning zijn alleen voor artikelen waar de verkoper iets toe kan voegen.
Kennis, advies, prettige omgeving enz.
Al die "koude" producten zeg maar gaat straks allemaal online. Alleen nog een paar winkels voor de verdwaalde bejaarde die de omslag naar de computer gemist heeft.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door Dennis Cavallino » 17 dec 2013, 14:31

Grappig, hierboven wordt gezegd dat de groenteboeren gaan verdwijnen. Ik heb het laatste jaar echt extreem veel gekocht bij groenteboeren. Ook als ik wilde lunchen, gewoon even één of twee salades, bakje fruit, flesje vers sap en wat bananen, besjes etc etc. In supermarkten, bij snackbars en bakkers kom ik juist veel minder.

Het ideale thuiswinkelconcept voor mensen zoals ik heb ik nog niet gevonden, het is of allemaal biologisch, of allemaal vegetarisch, of gewoon teveel spullen die ik in zou moeten vriezen (ik heb geen vriezer en wil er ook geen). Toch zijn veel van de initiatiefnemers achter dat soort online initiatieven groenteboeren. En dan niet letterlijk de boeren zelf, maar de verkopers van groente en fruit die wij groenteboer noemen.

Bij de boer zelf kopen is trouwens erg duur, is mijn ervaring. Je krijgt er als particulier nooit de korting die grote inkopers krijgen. Dat vind ik ergens wel jammer.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9659
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door smiley » 17 dec 2013, 14:58

albert.nl stond erom bekend groenten met een beperkte houdbaarheid in je mandje te gooien.
Geen idee of dat nog zo is, maar groente is niet wat ik bedoel met "koude producten" in elk geval. :tooth:

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1413
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door martll » 17 dec 2013, 15:16

dvh schreef:http://www.nu.nl/ondernemen/3654965/omz ... -2014.html

Alvast een fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar.
:D

Maar goed.. Whats new.. Het wordt en is minder.
Toch zie ik in onze stad weinig leegstand. ( al is dat in andere steden wel anders ) en hobbelen de meeste zaken gewoon door. Het lijkt en voelt alsof de grootste klap ( voor nu ) weer even achter de rug is.
Nu is er een eindejaarsdrukte. Maar ben erg benieuwd wat februari en maart 2014 gaan doen..

Het blijft spannend..
FWD city is natuurlijk alleen maar welvaart. :bignews: :hungry:

OT:
Toch zie ik wel een groot verschil in waar ik 18 jaar gewoond heb, de Randstad, en waar ik nu woon, de Veluwe.
In het Oosten is het (op zaterdagen) ontzettend druk in Harry's elektronica winkel, de slager, bakker, de visboer, de ijstent, de openhaard winkel, de onbekende verfwinkel, gereedschap winkel etc. Terwijl ik in de Randstad vooral drukte zie bij de supermarkt, de grote bouwmarkt en de Mediamarkt.
Hebben deze mensen een andere mentaliteit in het Oosten? Dat ze toch meer geven om service en niet zo zeer om de prijs. Bestaan vooral daar de specialistische winkeltjes?

Ik ging laatst voor het eerst sinds een jaar of 2 eens winkelen op een koopavond. Nou dat was zeker niet de laatste keer. Parkeergarage van 400 plekken waar nog 360 vrije plekken waren, geen mens in de winkels, in de restaurants of op straat, geen wachtrijen, helft van de winkelpanden gesloten. Somber uiterlijk dat wel en ik dacht eerst dat de winkels gesloten waren. Maar ik was binnen een uur klaar met mijn aankopen en mijn auto was niet gesloopt in de parkeergarage. :hosanna:

SlowCo
Berichten: 4452
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door SlowCo » 17 dec 2013, 20:03

martll schreef: Toch zie ik wel een groot verschil in waar ik 18 jaar gewoond heb, de Randstad, en waar ik nu woon, de Veluwe.
In het Oosten is het (op zaterdagen) ontzettend druk in Harry's elektronica winkel, de slager, bakker, de visboer, de ijstent, de openhaard winkel, de onbekende verfwinkel, gereedschap winkel etc. Terwijl ik in de Randstad vooral drukte zie bij de supermarkt, de grote bouwmarkt en de Mediamarkt.
Hebben deze mensen een andere mentaliteit in het Oosten? Dat ze toch meer geven om service en niet zo zeer om de prijs. Bestaan vooral daar de specialistische winkeltjes?
Ze hebben gewoon nog geen internet... :tooth: :bag:

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16653
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa

Bericht door Bram » 17 dec 2013, 20:34

Geen idee of het hier thuishoort, maar dit is wel een interessant artikel:

https://decorrespondent.nl/511/waarom-a ... 8-eb91dde6

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Martijn_bmw, PetervdH, Semrush [Bot] en 15 gasten