M-Power en drijfstanglagers

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
MParallel
Auto: BMW

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door MParallel » 14 dec 2013, 20:36

Vorig jaar bij Bas Roos me LSD laten monteren en zelf nieuwe olie, pakking en vul/aftap doppen meegebracht.

Kreeg juist complimenten.

En als iets kapot loopt dan ligt dat echt niet aan het feit dat je zelf die delen hebt aangeleverd, onderdeel wijzigt niet op magische wijze. Dan is het gewoon de montage zelf die niet juist is uitgevoerd.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 dec 2013, 06:19

markm schreef:Motorsportschalen weet ik niks van, zal wel oem zijn denk ik.
Ik was hem 2 dagen kwijt. Volgens mij pland die hem voor 2 dagen in.
Het is een tijd terug dat ik het nagezocht heb. Maar volgens mijn zijn de lagerschalen in Gr.N/À S50 motoren gewoon hetzelfde als het seriemodel.

In een S54 motor kunnen de lagerschalen van een P54 racemotor. Is direct fit volgens BMW motorsport. Ik heb ze er alleen zelf niet in zitten ivm de levertje destijds.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 dec 2013, 06:28

Emiel schreef:Zelf doen met alleen een momentsleutel is het toch niet helemaal. Als je het goed wil doen moet je ook de rek op meten van de bouten.
Probleem daarmee is dat BMW geen stretch specificatie geeft.

ARP geeft die bijvoorbeeld wel. Maar ARP bouten hebben ook weer andere torque specificaties.

Belangrijk is ook om bij dit soort toepassingen het juiste smeermiddel te gebruiken zeker als je alleen een aanzetmoment hebt zoals bij BMW. ARP heeft daar ook weer zijn eigen ding volgens mij.

Bekende van mij had een splinternieuwe racemotor, 3,2L, 380 PK. Had een clown die bouten vastgezet met loctite. Dan klopt de relatie aanzetmoment en voorspanning niet meer. Dat blok klapte in 2 rondjes tijdens warm up.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 15 dec 2013, 14:54

^^
Oeh dan ben je zuur.

Vraag me trouwens af hoe goed, normaal of extreem goed gereedschap genoemde garages gebruiken.

Neem nou een momentsleutel. Die zijn er ook van €100 tot enkele duizenden euro's.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 dec 2013, 17:25

Dat is ook een beetje de reden dat er graden gemeten worden en geen NM.

Die eerste 5 en 20 NM op beiden is alleen zodat je zeker weet dat de koppen van de bouten en de lagerkap aan liggen, dwz spelingsvrij zijn.

Daarna gaan ze over op die 65 graden omdat dat veel exacter is als een momentsleutel die all over the place kan zijn. Er is dan namelijk een directe relatie tussen hoeveel stretch/voorspanning die bout krijgt en hoeveel graden je hem draait, namelijk de spoed van de draad. Als je aantrekmoment meet dan zit er te veel onzekerheid in het geheel, tolerantie van de momentsleutel maar het maakt bijvoorbeeld ook uit of je olie op de draad hebt of wat anders enz. Is het voorbeeld uit de vorige post met die loctite, daar zou je van denken dat het na het aantrekken van het juiste aantal graden wel weer redelijk ok zou moeten zijn maar blijkbaar toch niet, Kan ook zijn dat dat verkeerd gedaan is.

Die 65 graden is best een hoop. Zoals ik al eerder zei je moet de goede socket hebben. Meeste momentsleutels voor 20-100 NM zijn 3/8 inch drive. M10 12 punt socket is meestal 1/4 drive. Als je daar een 1/4 naar 3/8 crossover tussen zet dan draai je na een paar keer die crossover al aan gort. Je moet behoorlijk trekken in elk geval.

Als je een beetje feeling voor sleutelen hebt dan voelt het zelfs tegendraads die 65 graden omdat je het gevoel hebt dat die bout zelf zo breken kan maar dat is dus niet zo.

Plaats reactie