M-Power en drijfstanglagers

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Danish
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 nov 2012, 22:39

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Danish » 09 dec 2013, 23:52

Was je hem lang kwijt? Heb je de motorsport lagerschalen er in laten zetten of de oem "standaard" schalen?

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door markm » 10 dec 2013, 09:53

Motorsportschalen weet ik niks van, zal wel oem zijn denk ik.
Ik was hem 2 dagen kwijt. Volgens mij pland die hem voor 2 dagen in.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door markk » 10 dec 2013, 19:31

Is bij mij bij aanschaf / aflevering gebeurd. Inmiddels een paar jaartje en circa 40.000 km terug. Was toen, bij de dealer, iets van 1100 euro.

Mark.

Gebruikersavatar
Danish
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 nov 2012, 22:39

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Danish » 10 dec 2013, 21:50

Niet slecht voor een dealer.. Zo veel vroeg Paul vlasblom ook.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Jan-Willem » 11 dec 2013, 16:12

Er zijn mooie upgrades van ARP voor.
http://store.bimmerworld.com/s54-rod-be ... p1020.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Net even in de etk gekeken voor de OEM drijfstanglagers, dan kom je rond de €250.
Hoeveel uur "staat" er voor het wisselen van drijfstanglagers?
Vind het wel veel geld die €1100, aan de andere kant een andere motor kost meer geld.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8773
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door MParallel » 11 dec 2013, 16:27

Ik denk dat een beetje sleutelaar dit best zelf kan doen. Op zich hoeft er niks spannends los.

Als carter er eenmaal af is (dat is wat voorwerk) kun je er zo bij. Alleen goed op letten de krukas niet te beschadigen waar de lagers komen.

En goed gereedschap om de drijfstang bouten op de juiste nm/graden vast te zetten.

Bij de E46 M3 heb je afhankelijk van bouwjaar een verschillend model bout. De ene is herbruikbaar, de andere (latere) niet, die zijn van het TTY (Torque to Yield type). Die laatste moet je 3x maal vastzetten volgens (heb het ergens staan) bepaalde procedure. Initiele torque, uiteindelijke torque, en dan nog zoveel booggraden.

Hoe het bij de E36 is weet ik (nog) niet.

Als het rond de €1000 is, dan ga ik zelf wel een weekendje sleutelen als het zover is.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Bert ///M3 » 11 dec 2013, 18:16

Zelf sleutelen is alleen leuk als je alle tools hebt.

Even uit mijn hoofd, Lagerschalen en bouten bouten iets van 140 euro, olie 120 euro, carterpakking, tientje, filterkit tientje oid.

Qua tools:
Momentsleutel
Hoekmeter (Teng verkoopt momentsleutels met iets van een gradenverdeling, is bruikbaar maar eenecht is nauwkeuriger)
M10 12 punts socket. Tip van flip neem er geen met een hele dunne drive bijvoorbeeld 1/4, want die draai je doormidden. Liefst iets wat op 3/8 kan.
Motorsteun om het blok te steunen als het subframe los is.
Als je pech hebt een uniball trekker om de draagarmen los te krijgen van de fusee. Als je het op een brug doet kan je het misschien zo laten hangen, maar ik had alles los.

De rest zijn eigenlijk vrij standaard zaken.

Als je alle special stuff nog moet kopen dan zou ik hem lekker wegbrengen voor 800-1000 euro. Als je het al hebt dan kan je het proberen. Ik heb het op assteunen gedaan en dat is te doen maar echt geen prettig klusje.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 15 dec 2013, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Danish
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 nov 2012, 22:39

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Danish » 11 dec 2013, 20:11

Ik breng hem ook liever weg eerlijk gezegd aan iemand die dat gereedschap ervoor heeft en het al vaker heeft gedaan.

Zijn wel een aantal die het voor een redelijke prijs doen. Hier een lijstje met prijzen die ik had gekregen.
Paul Vlasblom €826 ex btw (€1000,- inclusief)
Bas roos €725 ex btw
Auto molenaar Heerhugowaard rond de €7á 800 ex btw
Koopman racing €1350 incl. Btw
Laatst gewijzigd door Danish op 13 dec 2013, 09:48, 2 keer totaal gewijzigd.

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door markm » 12 dec 2013, 07:47

Wat een flinke prijsverschillen!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door ///Joost » 12 dec 2013, 11:02

markm schreef:Wat een flinke prijsverschillen!
Inderdaad zeg! Ik zou hem lekker naar Bas Roos brengen. Goede kerel met verstand van zaken! :thumbup:

Emiel
Berichten: 4208
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Emiel » 12 dec 2013, 11:18

Zelf doen met alleen een momentsleutel is het toch niet helemaal. Als je het goed wil doen moet je ook de rek op meten van de bouten.

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door markm » 12 dec 2013, 13:31

///Joost schreef:
markm schreef:Wat een flinke prijsverschillen!
Inderdaad zeg! Ik zou hem lekker naar Bas Roos brengen. Goede kerel met verstand van zaken! :thumbup:

Eens.
Denk dat er weinig mensen zijn die zoveel verstand van dit soort auto's heeft.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8773
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door MParallel » 12 dec 2013, 17:49

Emiel schreef:Zelf doen met alleen een momentsleutel is het toch niet helemaal. Als je het goed wil doen moet je ook de rek op meten van de bouten.
Rek opmeten? Hoe bedoel je.

Die bouten (de nieuwe) hebben een bepaalde TTY specificatie en als je je houdt aan de procedure voor aandraaien, dan moet het goed gaan.

Gebruikersavatar
Danish
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 nov 2012, 22:39

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Danish » 12 dec 2013, 18:51

Krijg net nog een offerte binnen van JR motorsport. Is die bekend. ?

Die is €647 ex. En voor €110 extra kan die sterkere boutjes voor circuitgebruik monteren.

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door markm » 13 dec 2013, 09:23

Ding gewoon naar Bas brengen, die heeft genoeg van die dingen in onderhoud, die op het circuit ingezet worden

Gebruikersavatar
Danish
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 nov 2012, 22:39

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Danish » 13 dec 2013, 09:44

Foutje hersteld in het lijstje. Paul vlasblom is €1000 inclusief btw ipv exclusief btw. Excuus..

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door ///Joost » 13 dec 2013, 09:57

markm schreef:Ding gewoon naar Bas brengen, die heeft genoeg van die dingen in onderhoud, die op het circuit ingezet worden
Dit. Niet op een euro kijken en naar de goedkoopste gaan, maar naar degene met de beste reputatie per euro.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Erik K. » 13 dec 2013, 11:28

Danish schreef:Krijg net nog een offerte binnen van JR motorsport. Is die bekend. ?

Die is €647 ex. En voor €110 extra kan die sterkere boutjes voor circuitgebruik monteren.

JR Motorsport is bekend ja, in mijn omgeving ;)
Joost is de zoon van mijn collega en werkt al jaren voor het raceteam JR Motorsport en behalen goede resultaten. Normaliter doen ze geen onderhoud aan straatauto's echter voor de wat specifiekere reparaties maken ze uitzonderingen. Ze hebben dit soort reparaties al tig keer gedaan, ik meen ook destijds voor Paul z'n M3 3.0 e36.

Of die extra sterke bouten nou echt nodig zijn voor straatgebruik vraag ik me af. Ik heb nog nooit gehoord dat er met de originele BMW bouten iets mis is.
Laatst gewijzigd door Erik K. op 13 dec 2013, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7249
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Fabian » 13 dec 2013, 11:30

Ik heb het bij Paul laten doen, was perfect.

Check ook even wat er allemaal vervangen wordt (welke olie wordt er berekend, nieuwe pakkingen of wordt er gekit, wordt je carter meteen nog even goed gereinigd etc etc)

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8773
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door MParallel » 13 dec 2013, 17:22

Zou eigen olie aanleveren.

Olie via buitenland scheelt je bakken met geld en weet je ook wat er in gaat.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Jan-Willem » 13 dec 2013, 19:17

Laat ze geen vloeibare pakking gebruiken bij de carter pan.
Heb bij heel veel motoren gezien dat de zeef van de oliepomp vol met stukjes vloeibare pakking zit :duh:

Nieuwe Originele of Elring carter pan pakking beetje motor olie erop smeren en dan vast schroeven.

Emiel
Berichten: 4208
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Emiel » 13 dec 2013, 20:58

MParallel schreef:
Emiel schreef:Zelf doen met alleen een momentsleutel is het toch niet helemaal. Als je het goed wil doen moet je ook de rek op meten van de bouten.
Rek opmeten? Hoe bedoel je.

Die bouten (de nieuwe) hebben een bepaalde TTY specificatie en als je je houdt aan de procedure voor aandraaien, dan moet het goed gaan.
De rek van de bout opmeten is optimaler als het aantal NM's aan te houden. Verschil tussen goed, beter, best.
Afbeelding

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door ///Joost » 13 dec 2013, 23:11

@ Emiel: Dat zal best wel...maar je moet ergens een grens trekken. Zolang je je aan de specs van BMW houdt qua Nm en graden gaan die bouten echt niet loslopen hoor. Totaal niet nodig om daar zo'n speciale tool voor aan te schaffen.

En verder vind ik dat je ook de 'ondernemer' in dit geval wat moet gunnen. Het aanleveren van je eigen spullen is misschien goed voor je geweten, maar ik zou daar als garagehouder ook niet echt vrolijk van worden. Goedkoop ergens anders je onderdelen halen en bij iemand anders erin laten zetten. Komop jongens, hou die economie eens draaiend!
Anders moet je de klus gewoon zelf doen. Dan heb je alles in eigen hand. :coffee:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Tim N » 14 dec 2013, 11:12

+1, zou er niet eens aan beginnen aan meegebrachte schalen plaatsen....
Loopt het blok na 500km in de soep gaat jou naam naar de haaien

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: M-Power en drijfstanglagers

Bericht door Jan-Willem » 14 dec 2013, 17:00

Tim N schreef:+1, zou er niet eens aan beginnen aan meegebrachte schalen plaatsen....
Loopt het blok na 500km in de soep gaat jou naam naar de haaien
Gaat om de olie niet de lager schalen, zelf lager schalen aanleveren zou ik ook niet doen.

Al snap ik wel waarom Folkert dit zegt, die garage houders verdienen zat aan een litertje olie die krijgen korting en zetten er een dikke marge overheen.

http://www.ebay.de/itm/Castrol-EDGE-FST ... 2ec77336e3" onclick="window.open(this.href);return false;

10w60 castrol €7,90 per liter.
Vraag me af wat ze hier bij de dealer voor vragen :bag:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast