procell stelt zich voor

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
procell
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 mar 2012, 17:20

procell stelt zich voor

Bericht door procell » 13 nov 2013, 11:35

Hallo Allemaal,

Ik ben Mark, 28 jaar en kom uit midden-limburg.

Op dit moment heb ik de volgende auto's
-audi a3 1.9 tdi woonwerk slaaf
-opel astra f 1.6i de kruiwagen van de vriendin
-bmw e30 325i sedan 1988
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar die is 100% origineel en zonde om te verprutsen, en ik wil toch weer een badass gooi en smijt auto.
Hiervoor heb ik een volvo 360 gekocht.

Oke een volvo 360 dan, hoe kom je daar toch bij.
Nou simpel, feestje bier en een vriend oppert dat dit een prima sleeper is voor een circuit/drift auto.
Beginnen met zoeken en dat viel wel tegen, veel roestige exemplaren en toch nog voor veel geld.

Maar ik heb een geimporteerde zwitser gevonden met 118.000km in originele staat, wel wat roest maar geen grote herstel werkzaamheden.
Afbeelding

Dan ga je plannen maken en kijken wat voor motor je erin wilt.
Eerder heb ik een nissan sunny gti gehad, waarmee ik 220pk heb gehaald door een turbo setup.
Dit is altijd in mijn achterhoofd gebleven, dat reed zo mooi en het afblaasgeluid van de turbo was gewoon verslavend.
Dus een SR20DET it is.

Verder wordt deze auto gebouwt voor circuit dagen, dus interieur eruit, kooi kuipjes etc erin.
Onderstel geheel aangepast met coilovers rondom en de bladveren eruit.

hier wat plaatjes van het hok
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier even een beeld van hoe ik de auto wil gaan opbouwen zoals ik er nu de auto voor ogen heb:

Exterieur:
- kleurstelling bekend maar die hou ik nog voor me
-15 velgen ivm met big brakes voorzijde
-MKIII originele bumpers zwart
-Antenne verwijderd
-Motorkap en kofferklep sluitingen
-Smoked koplampen
-Smoked Knipperlichten voor
-Smoked achterlichten

Interieur:
-Volledig wit gespoten
-Overbodige zaken verwijderen, clean look.
-rolkooi
-kuipstoelen, bestuurder verstelbaar.
-4/5/6 punts gordels?
-90mm diep stuur
-Aluminium deurpanelen
-Pedalbox
-Aluminium voetsteun bestuurder en bijrijder
-Oliedruk, Olie temp, Voltmeter, Turbodruk, Water temp, EGT, AFR.
-Hoofdstroomschakelaar incl T-pull
-Schakelaars ecu, benzinepomp, claxon en andere zaken.
-Accubak achter voorstoelen
-Brandblusser
-Zonneband

Remmen:
-grotere schijven voor bigbrake kit 284mm, heb ik toevallig nog een set liggen van de bmw.
-remtrommels vervangen door de standaard schijven/klauwen van de voorzijde
-Hydraulische handrem
-Stalen remslangen/koperen leidingen

Onderstel/wielophanging:
-GAZ volledig instelbare coilovers voor en achter, blad veren weg en as voorzien van panhard stang en 5-link stangen.
-S13 camper plates voor
-PU bussen onderstel
-Veerpootbruggen V&A

Motor/aandrijving:
-SR20DET met vvt uit een 1997 nissan 200sx
-350Z versnellingsbak
-BMW e30 3.91 ratio differentieel 45% sperr, mischien nog een extra gelast diff.
-3 inch uitlaat met side pipe voor het linker achterwiel
-horsham stage 1a chip
-freeflow luchtfilter
-sterkere benzine pomp 255L/uur
-Electronische Boost controller
-Front mount intercooler
-Garrett GT28 turbo

De motor is gereinigd, en de drijfstanglagers vervangen.
Afbeelding
Afbeelding
De lagerschalen na 185.000 automaat kilometers.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna dus alles weer dicht,
Afbeelding
Afbeelding

Strippen van de volvo
Voor:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

alle bitumen is er aan de binnenzijde ook uit.
Afbeelding
Afbeelding

De bak is 12mm afgefreesd en het vliegwiel gevlakt, en maar meteen de bak weer gemonteerd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Aan de volvo zit wat laswerk, met name rondom de voorruit.
Hiervoor op de sloop een paar stukken uit een auto geslepen waarvan de hoeken beter waren.

Ik dacht dat er nog nooit aan de auto gelast was, maar hieronder het bewijs dat ik fout zat.
Wat plaatjes erin gebakken, opgevuld met kit/klei/plamuur.
Afbeelding

Midden onder de voorruit
Afbeelding

Andere hoek
Afbeelding

Had van rustyco goede recenties gelezen, en omdat ik niet van plan was voor ieder puntje roest een nieuw stuk erin te lassen. Heb ik dus alles blank gemaakt, een of meer keer behandeld met dit spul en daarna ijzermenie aangebracht.
Afbeelding

Helemaal ontleed en de roest is goed diep gekomen.
Afbeelding

Reparatie stuk los gemaakt van de hoek uit de sloper.
Afbeelding

1ste deel gelast
Afbeelding

2de deel gelast
Afbeelding

Overzicht
Afbeelding

Onderhoek in de menie, mooi kleurtje hé
Afbeelding

Zover ben ik nu, zal de nieuwe vorderingen wel in een project topic stoppen net als met dit bericht.

De groeten

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: procell stelt zich voor

Bericht door GTRene » 13 nov 2013, 12:43

welkom op DF, mooie E30 en pfff wat een karwei maak je er van van de Volvo, respect en mooi dat je zoiets kan.

benieuwd naar het vervolg :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: procell stelt zich voor

Bericht door Niels » 13 nov 2013, 13:01

Welkom! Nette E30 en gaaf project :D

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: procell stelt zich voor

Bericht door Xave30 » 13 nov 2013, 13:21

Welkom op DF Procell.

Dikke E30. :love: More photos please. :wink:

Online
SlowCo
Berichten: 4390
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: procell stelt zich voor

Bericht door SlowCo » 13 nov 2013, 13:53

Da's nog eens goed binnenkomen! :df:

En als ik goed tussen de regels doorlees wordt de kleurstelling: Menie oranje.... :swinging:

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: procell stelt zich voor

Bericht door Walter » 13 nov 2013, 17:00

.
Laatst gewijzigd door Walter op 25 jan 2017, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.

procell
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 mar 2012, 17:20

Re: procell stelt zich voor

Bericht door procell » 15 nov 2013, 08:30

Xave30 schreef:Welkom op DF Procell.

Dikke E30. :love: More photos please. :wink:
Foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
SlowCo schreef:Da's nog eens goed binnenkomen! :df:

En als ik goed tussen de regels doorlees wordt de kleurstelling: Menie oranje.... :swinging:
Nee dat gaat het niet worden, maar had inderdaad best een hint kunnen zijn.

Heb ook nog een vraag betreft de rolkooi.
Deze ga ik zelf maken, zouden jullie deze lassen of schroeven,
Zijn er circuits waar daar naar gekeken wordt en bijvoorbeeld een las kooi niet is toegestaan?

S-J
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
Locatie: Amsterdam

Re: procell stelt zich voor

Bericht door S-J » 15 nov 2013, 09:48

Goed bezig... práchtige E30, en een geweldig project. Een 360 is inderdaad een leuk drift/track dingetje. :)

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: procell stelt zich voor

Bericht door hanske » 15 nov 2013, 12:43

procell schreef:Heb ook nog een vraag betreft de rolkooi.
Deze ga ik zelf maken, zouden jullie deze lassen of schroeven,
Zijn er circuits waar daar naar gekeken wordt en bijvoorbeeld een las kooi niet is toegestaan?

Een laskooi voegd meer stijfheid aan de carosserie toe als een schroefkooi. Je moet jezelf de vraag stellen wat wil ik met de auto gaan doen! Zolang je niet van plan bent om aan enige competitie deel te gaan nemen heb je niets met keuring van je rolkooi van doen. Voor drift of trackdays heb je de kooi puur voor je eigen veiligheid en stijfheid van de auto.

Zorg dat je de kooi niet te zwaar bouwt, gewicht is je grootste vijand op de baan!!!

:thumbup: Leuk topic om te volgen.

procell
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 mar 2012, 17:20

Re: procell stelt zich voor

Bericht door procell » 15 nov 2013, 13:25

hanske schreef:
procell schreef:Heb ook nog een vraag betreft de rolkooi.
Deze ga ik zelf maken, zouden jullie deze lassen of schroeven,
Zijn er circuits waar daar naar gekeken wordt en bijvoorbeeld een las kooi niet is toegestaan?

Een laskooi voegd meer stijfheid aan de carosserie toe als een schroefkooi. Je moet jezelf de vraag stellen wat wil ik met de auto gaan doen! Zolang je niet van plan bent om aan enige competitie deel te gaan nemen heb je niets met keuring van je rolkooi van doen. Voor drift of trackdays heb je de kooi puur voor je eigen veiligheid en stijfheid van de auto.

Zorg dat je de kooi niet te zwaar bouwt, gewicht is je grootste vijand op de baan!!!

:thumbup: Leuk topic om te volgen.
Met de auto ga ik niet aan competities deel nemen.
Wil gewoon op voornamelijk op straat rijden en regelmatig naar track/driftdays gaan.

Mijn voorkeur gaat naar een laskooi uit, maar een kennis die eerder op de nurburgring heeft gereden zei
dat je bij de touristenfahrt op de nurburgring dan niet toegelaten zou worden.
Vandaar de vraag lassen of schroeven.

Heb een concept ontwerp van een kooi gemaakt, niet op basis van ervaring maar op basis van plaatjes kijken en matchen met de vorm van de volvo.
Afbeelding

Wil deze maken uit dikwandige naadloze stalen buis, sterkteklasse S335
Voor de hoofdbuizen 48,3x2,6mm weegt 2,93kg/m1
Voor de kruizen en naar de veertorens 42,4x2,6mm weegt 2,55kg/m1
Deze maten komen overeen met duimse maten die overeenkomen met de mallen bij het buigapparaat.

Verbeterpunten of dergelijk hoor ik graag want van rolkooien heb ik nog niet veel kaas gegeten.

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: procell stelt zich voor

Bericht door Xave30 » 15 nov 2013, 13:58

Compleet met rolgordijn, armsteun, Premium speakers op de houdenplank en tweeters voorin: nice!! :D

Ik heb mijn tweeters bewaard. Die heb ik toen uit Californie laten komen.

Gebruikersavatar
Richard430
Berichten: 668
Lid geworden op: 06 nov 2011, 21:53

Re: procell stelt zich voor

Bericht door Richard430 » 16 nov 2013, 01:37

Welkom. Die E30 is gaaf zeg. Kleurstelling heb ik nog niet eerder gezien, maar misschien ligt dat aan mijn onwetendheid. :hungry:

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: procell stelt zich voor

Bericht door hanske » 16 nov 2013, 20:23

procell schreef:Mijn voorkeur gaat naar een laskooi uit, maar een kennis die eerder op de nurburgring heeft gereden zei
dat je bij de touristenfahrt op de nurburgring dan niet toegelaten zou worden.
Vandaar de vraag lassen of schroeven.

Heb een concept ontwerp van een kooi gemaakt, niet op basis van ervaring maar op basis van plaatjes kijken en matchen met de vorm van de volvo.
Afbeelding
Het verhaal op de Nurburgring geld alleen voor deurkruizen waarvan de bovenste bevestigingspunten ter hoogte (of hoger) als de stuuras (kolom) gemonteerd zitten. Dit heeft puur te maken met het feit dat hulpdiensten, in geval van een ongeval, de bestuurder er niet snel genoeg en stabiel uit het voertuig kunnen halen. Blijf je hier onder is het geen probleem.

Als je de kooi bouwt zoals bovenstaande concept doe je het al niet slecht, de Volvo heeft een starre achteras dus een verbinding maken met een subframe achter is hier niet relevant.
Vele ex-Volvo cup auto's en/of hun onderdelen worden de laatste tijd op het net regelmatig aangeboden, wellicht zitten hier genoeg bruikbare delen voor je bij!!! :peace:

procell
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 mar 2012, 17:20

Re: procell stelt zich voor

Bericht door procell » 19 nov 2013, 19:23

hanske schreef:Het verhaal op de Nurburgring geld alleen voor deurkruizen waarvan de bovenste bevestigingspunten ter hoogte (of hoger) als de stuuras (kolom) gemonteerd zitten. Dit heeft puur te maken met het feit dat hulpdiensten, in geval van een ongeval, de bestuurder er niet snel genoeg en stabiel uit het voertuig kunnen halen. Blijf je hier onder is het geen probleem.

Als je de kooi bouwt zoals bovenstaande concept doe je het al niet slecht, de Volvo heeft een starre achteras dus een verbinding maken met een subframe achter is hier niet relevant.
Vele ex-Volvo cup auto's en/of hun onderdelen worden de laatste tijd op het net regelmatig aangeboden, wellicht zitten hier genoeg bruikbare delen voor je bij!!! :peace:
Oke Hanske, bedankt voor de info, dan ga ik de kooi zo maken als het ontwerp met de deurkruizen lager dan de stuurkolom.

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: procell stelt zich voor

Bericht door hanske » 09 dec 2013, 14:29

Hoe is het met dit project??? Misschien de moeite waard om op onderstaande 360 een bod te doen, leuke donor auto met (schroef)kooi en gekeurde stoel met gordel.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

:thumbup:

procell
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 mar 2012, 17:20

Re: procell stelt zich voor

Bericht door procell » 09 dec 2013, 22:13

hanske schreef:Hoe is het met dit project??? Misschien de moeite waard om op onderstaande 360 een bod te doen, leuke donor auto met (schroef)kooi en gekeurde stoel met gordel.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;

:thumbup:
Ben nog steeds bezig met wat laswerk, niet echt de moeite om te updaten.
Moet nog wat onderdelen binnen krijgen zodat de bak aan de motor kan.
Wil in de kerst vakantie de motor met bak in de auto passen.

Ook bezig met uit te zoeken of ik de kooi mooi zelf kan buigen met het apparaat dat ik heb.
Anders maak ik een tekening en laat ik de hoofdbeugel en de beugels langs de a-stijlen buigen.

nog n foto van de ic op zn plaats :
Afbeelding
Laatst gewijzigd door procell op 09 dec 2013, 22:31, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: procell stelt zich voor

Bericht door Niels » 09 dec 2013, 22:21

Ach ik vind van die las projecten altijd wel gaaf om te volgen :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast