318 IS geschikt voor driften?
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
318 IS geschikt voor driften?
Goed, gisteren dus de driftdag op Weeze meegepakt en is erg goed bevallen.
Ook mijn vriendin vond het erg gaaf en dat komt goed uit; ze moet nog aan de tracktool
Nu een beetje (snel) rond aan het kijken op internet.
Komen toch bij een BMW uit natuurlijk, en dan de E36.
Doel is om absoluut geen mooie E36 te kopen. Van het weekend gezien dat driften best schadelijk is voor je auto dus we moeten proberen zo min mogelijk emotie bij de auto te krijgen. Deukje, krasje, steentje moet allemaal niet uit maken, je weet dat het erop komt.
Behalve driften zou het ook wel leuk zijn om gewone trackdays samen te pakken.
Van Dennis hoorde ik zaterdag dat er met een 318ti ook wel aardig te spelen valt. Maar ze wil sowieso geen compact
Als coupe carosserie is de 318 IS ook te krijgen, deze heeft 140pk. Is hier een beetje fatsoenlijk mee te driften, voor een beginner? Als trackauto is het sowieso meer dan snel genoeg.
En is er later eventueel een 6 cilinder in te hangen, of vergt dit érg veel ombouw werk (subframe, dashboard, computers en andere elektro ellende).
De andere voordelen van een 4 cilinder lijken me (correct me if i'm wrong);
- lagere running costs
- lager gewicht
- minder kosten bij motorproblemen
ten opzichte van de 6 cilinders.
Of is het toch verstandiger om voor een 325/328 uit te kijken als hiervan een leuk geprijsde voorbij komt?
Ook mijn vriendin vond het erg gaaf en dat komt goed uit; ze moet nog aan de tracktool
Nu een beetje (snel) rond aan het kijken op internet.
Komen toch bij een BMW uit natuurlijk, en dan de E36.
Doel is om absoluut geen mooie E36 te kopen. Van het weekend gezien dat driften best schadelijk is voor je auto dus we moeten proberen zo min mogelijk emotie bij de auto te krijgen. Deukje, krasje, steentje moet allemaal niet uit maken, je weet dat het erop komt.
Behalve driften zou het ook wel leuk zijn om gewone trackdays samen te pakken.
Van Dennis hoorde ik zaterdag dat er met een 318ti ook wel aardig te spelen valt. Maar ze wil sowieso geen compact
Als coupe carosserie is de 318 IS ook te krijgen, deze heeft 140pk. Is hier een beetje fatsoenlijk mee te driften, voor een beginner? Als trackauto is het sowieso meer dan snel genoeg.
En is er later eventueel een 6 cilinder in te hangen, of vergt dit érg veel ombouw werk (subframe, dashboard, computers en andere elektro ellende).
De andere voordelen van een 4 cilinder lijken me (correct me if i'm wrong);
- lagere running costs
- lager gewicht
- minder kosten bij motorproblemen
ten opzichte van de 6 cilinders.
Of is het toch verstandiger om voor een 325/328 uit te kijken als hiervan een leuk geprijsde voorbij komt?
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Met een kortere eindoverbrenging zelfs zeer leuk om mee te spelen!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Volgens mij is bijna alles uitwisselbaar van 316i tot 328i, hier en daar dikker uitgevoerd (aandrijfassen etc) maar is allemaal lego.
Tuurlijk kan je met een 318iS driften, met een 316i ook nog, diff vastlassen, wanli's eronder en gaan. Voor t mooie een onderstelletje, setje remblokken rondom en kooi/kuipjes/gordels.
Echter, ik kom al in de problemen met 193pk van de 328i zeker op droog, dan wil ik gewoon 300-500pk hebben.
Net wat je verwacht. Ook ik heb het geleerd met een siërra 1.6 laser met 75pk op 165/70/13 bandjes.
Mijn referentie is nu echter een leeggetrokken E36 M3 3.0 met 3,73 diff van een maat van me.... dan is bijna alles verder kut
Tuurlijk kan je met een 318iS driften, met een 316i ook nog, diff vastlassen, wanli's eronder en gaan. Voor t mooie een onderstelletje, setje remblokken rondom en kooi/kuipjes/gordels.
Echter, ik kom al in de problemen met 193pk van de 328i zeker op droog, dan wil ik gewoon 300-500pk hebben.
Net wat je verwacht. Ook ik heb het geleerd met een siërra 1.6 laser met 75pk op 165/70/13 bandjes.
Mijn referentie is nu echter een leeggetrokken E36 M3 3.0 met 3,73 diff van een maat van me.... dan is bijna alles verder kut
Laatst gewijzigd door Knot op 08 dec 2013, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Nee joh, die dingen lopen al bij 220 in de toerenbegrenzerRiceaux schreef:Met een kortere eindoverbrenging zelfs zeer leuk om mee te spelen!
Laatst gewijzigd door Knot op 08 dec 2013, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joy
- Berichten: 10791
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Met smalle banden en op nat wegdek is het goed te doen. De gasrespons is vrij fel dus je verbreekt redelijk gemakkelijk de tractie. Op droog kun je het gewoon vergeten. De motor heeft daar onvoldoende koppel voor. Behalve als de baan stoffig is.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Bedankt voor de reacties. Een IS is dus wel oké om mee te beginnen.
Uiteraard komt er een kooitje, stoelen etc in. Op veiligheid bespaar ik niet graag, ook ivm de combi Trackdays rijden.
Het is de bedoeling om op nat te leren (driftdagen), dus heel vermogen is hopelijk nog niet nodig.
De 325i van Molenaar trok wel als een beest gisteren, dat was echt wel lekker
Uiteraard komt er een kooitje, stoelen etc in. Op veiligheid bespaar ik niet graag, ook ivm de combi Trackdays rijden.
Het is de bedoeling om op nat te leren (driftdagen), dus heel vermogen is hopelijk nog niet nodig.
De 325i van Molenaar trok wel als een beest gisteren, dat was echt wel lekker
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Als je voor 2 a 3000 euro gaat verbouwen, kooi, stoelen, gordels, remmen, onderstel etc etc dan zou ik wel meteen een 328 pakken.
- Tom van H.
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
- Locatie: Wijchen
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Danny ik heb hier nog wel een paar 325's staan (e30 en e36) met kooi/ast/etc die voor een zacht prijsje weg mogen (kun je ze zelf zeker niet voor bouwen zeg maar ) PB me maar als je interesse hebt.
-
- Berichten: 15237
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: 318 IS geschikt voor driften?
ik heb dezelfde vraag ooit ook gesteld in een op zoek topic: http://driving-fun.com/forum/viewtopic. ... 03#p695703" onclick="window.open(this.href);return false; wellicht heb je nog wat aan de antwoorden daar
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Dat is ook wel een punt ja... alhoewel het eea ook weer mee te nemen is (stoelen, gordels, remmen, onderstel). Vandaar ook de vraag of het dan niet makkelijker zou zijn een 6 cilinder erin te leggenKnot schreef:Als je voor 2 a 3000 euro gaat verbouwen, kooi, stoelen, gordels, remmen, onderstel etc etc dan zou ik wel meteen een 328 pakken.
-
- Berichten: 2316
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: 318 IS geschikt voor driften?
.
Laatst gewijzigd door Walter op 25 jan 2017, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Het zelf bouwen is natuurlijk ook leuk en leerzaam, dat is weer deel van het project
Hoeft ook niet allemaal in 1x.
Als je het zelf bouwt weet je ook wat je hebt, als ik zie hoe vele anderen hun circuit wagen in elkaar zetten blijf ik daar liever van weg. Het mag allemaal niks kosten en dat zetten de eigenaren ook zelf op internet
Niks ten nadele van Tom of Paul natuurlijk, als er een leuke staat die al het een en ander klaar heeft is dat wel zo makkelijk. Maar ik wil wel waken voor andermans geknoei, na een tijdje weet niemand er meer wat van en ben je alleen maar aan het storing zoeken (op motor/elektrisch gebied dan natuurlijk het meest ).
Overigens zag ik gisteren deze 318IS staan: http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/ ... php?id=503" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog een 'voordeel' van de IS vind ik dat hij juist niet teveel vermogen heeft, m.n. op trackday gebied lijkt het me wat verstandiger om met een wat langzamere auto te beginnen, daarmee leer je wat beter om snel te gaan dan met voldoende vermogen onder de kap.
Bovendien is het niet de bedoeling dat ze me gelijk snot voor mn ogen rijdt met mijn Golf
Hoeft ook niet allemaal in 1x.
Als je het zelf bouwt weet je ook wat je hebt, als ik zie hoe vele anderen hun circuit wagen in elkaar zetten blijf ik daar liever van weg. Het mag allemaal niks kosten en dat zetten de eigenaren ook zelf op internet
Niks ten nadele van Tom of Paul natuurlijk, als er een leuke staat die al het een en ander klaar heeft is dat wel zo makkelijk. Maar ik wil wel waken voor andermans geknoei, na een tijdje weet niemand er meer wat van en ben je alleen maar aan het storing zoeken (op motor/elektrisch gebied dan natuurlijk het meest ).
Overigens zag ik gisteren deze 318IS staan: http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/ ... php?id=503" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog een 'voordeel' van de IS vind ik dat hij juist niet teveel vermogen heeft, m.n. op trackday gebied lijkt het me wat verstandiger om met een wat langzamere auto te beginnen, daarmee leer je wat beter om snel te gaan dan met voldoende vermogen onder de kap.
Bovendien is het niet de bedoeling dat ze me gelijk snot voor mn ogen rijdt met mijn Golf
-
- Berichten: 2316
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: 318 IS geschikt voor driften?
.
Laatst gewijzigd door Walter op 10 dec 2015, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 318 IS geschikt voor driften?
moet die auto ook op kenteken staan? bedoel road worthy?
zonder zal het wat makkelijker zijn en wat meer keus denk.
zonder zal het wat makkelijker zijn en wat meer keus denk.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Dat weten we nog niet. Kenteken is wel makkelijker, heb ik op de Golf ook.
Je hebt in ieder geval de mogelijkheid om op straat te rijden, als dat nodig mocht zijn. Alleen de MRB gaat bij een E36 wat harder aantikken als van m'n Golf (1986), dus dat is natuurlijk wel vervelend
Je hebt in ieder geval de mogelijkheid om op straat te rijden, als dat nodig mocht zijn. Alleen de MRB gaat bij een E36 wat harder aantikken als van m'n Golf (1986), dus dat is natuurlijk wel vervelend
-
- Berichten: 15237
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
- Locatie: Niet ver van Zandvoort
Re: 318 IS geschikt voor driften?
zat dat topic van mij te lezen, ik kwam uteindelijk uit op een mx5... is dat geen optie?
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Vorig jaar heb ik in de sneeuw gespeeld met de E36 320is van Daniel en toen was ik al blij van de gasrespons die deze 4-cilinders hebben. Eerlijk gezegd geniet ik daar meer van, dan van de power van een 6-in lijn (al zou ik een goede 325/328 echt niet laten staan!).
Nu ik afgelopen zaterdag de E36 318ti van Molenaar mocht testen/spelen zit ik continu op MP en Speurders te kijken, terwijl ik nog helemaal niets wil kopen op dit moment... Je moet wel de 1.9 hebben zegt Molenaar. Die heeft evenveel pk's als de 1.8, maar een ketting ipv riem. Bullitproof blokjes.
Dat geeft mijn enthousiasme wel aan denk ik. Ik vind de Compact speelser dan de Coupé, maar in beide gevallen is het geen slechte keuze.
De grootste voordelen van een 318ti en 318is ten opzichte van een 325/328:
- laag brandstofverbruik
- lekker licht in de neus qua insturen
- betere balans
- speelser / lichtvoetiger (vooral de Compact).
Zeker als je gaat driften op nat, en dat doe je, dan heb je hier genoeg aan. Het is ook weer even wat anders qua beleving dan je (fraaie) Touring.
Ik heb in tijden niet zo'n leuke auto gereden om mee te spelen als die 318ti Compact. Het gaf mij echt een mooi rallygevoel. Deze 318ti had een kooi, kuipjes, 318ti Cuponderstel en een sper (vastgelast diff had deze volgens mij niet). Ik zou er als ik jou was ook gewoon een platensper onder zetten. Het voordeel van de Compact is dat er heel veel E30 onderdelen op zitten, maar ja, als je vriendin geen Compact wil houdt 't op. Qua aanschafprijs maakt 't geen zak uit, ze kosten niet veel. Ga maar lekker bandjes/wielen inslaan en ik stap graag nog een keer bij jullie in tegen die tijd!
Nu ik afgelopen zaterdag de E36 318ti van Molenaar mocht testen/spelen zit ik continu op MP en Speurders te kijken, terwijl ik nog helemaal niets wil kopen op dit moment... Je moet wel de 1.9 hebben zegt Molenaar. Die heeft evenveel pk's als de 1.8, maar een ketting ipv riem. Bullitproof blokjes.
Dat geeft mijn enthousiasme wel aan denk ik. Ik vind de Compact speelser dan de Coupé, maar in beide gevallen is het geen slechte keuze.
De grootste voordelen van een 318ti en 318is ten opzichte van een 325/328:
- laag brandstofverbruik
- lekker licht in de neus qua insturen
- betere balans
- speelser / lichtvoetiger (vooral de Compact).
Zeker als je gaat driften op nat, en dat doe je, dan heb je hier genoeg aan. Het is ook weer even wat anders qua beleving dan je (fraaie) Touring.
Ik heb in tijden niet zo'n leuke auto gereden om mee te spelen als die 318ti Compact. Het gaf mij echt een mooi rallygevoel. Deze 318ti had een kooi, kuipjes, 318ti Cuponderstel en een sper (vastgelast diff had deze volgens mij niet). Ik zou er als ik jou was ook gewoon een platensper onder zetten. Het voordeel van de Compact is dat er heel veel E30 onderdelen op zitten, maar ja, als je vriendin geen Compact wil houdt 't op. Qua aanschafprijs maakt 't geen zak uit, ze kosten niet veel. Ga maar lekker bandjes/wielen inslaan en ik stap graag nog een keer bij jullie in tegen die tijd!
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Stoppen met zoeken Danny, zo te zien netjes gebouwd en hiermee ben je in één keer klaar!!!
http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 318 IS geschikt voor driften?
als je goedkope wegenbelasting wil kan je bv ook naar een goede E30 van t/m 87 gaan denk?
dara zie je ook leuk opgebouwde van voor niet zoveel.
trouwens Dennis had het over de Compact e36, wellicht is zoiets als deze ook wel wat...
mooi prijsje en ziet er goed uit voor dat geld, is incl NL kenteken. vrpr 3.300,-euro
http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/ ... php?id=907" onclick="window.open(this.href);return false;
dara zie je ook leuk opgebouwde van voor niet zoveel.
trouwens Dennis had het over de Compact e36, wellicht is zoiets als deze ook wel wat...
mooi prijsje en ziet er goed uit voor dat geld, is incl NL kenteken. vrpr 3.300,-euro
http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/ ... php?id=907" onclick="window.open(this.href);return false;
323ti compact trackday auto
Zeer nette en fijne 323ti uit 1998.
Voorzien van: gelaste rolkooi, nieuwe H&R cupkit, deepdish stuur, 2 volwaardige racestoelen, 6-punts gordel (bestuurder) en 4-punts gordel (passagier).
Dashboard nog intact, alle electrische functies nog werkend. ook airconditioning!
Meer foto's van de auto op verzoek beschikbaar.
Let op: het lijkt of er een Duits kenteken op zit, maar dat is alleen op de foto. Zit een compleet NL kenteken bij, momenteel geschorst!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Heey, da's die van Geert (van de 740i handgeschakeld)...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 318 IS geschikt voor driften?
zie wel de letter G, hoeveel auto's heeft hij eigenlijk, lijkt me in elk geval niet duur als je zoiets zoekt.
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45
Re: 318 IS geschikt voor driften?
daNpy schreef:Maar ze wil sowieso geen compact
- Joy
- Berichten: 10791
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Dennis, een 318is/Ti heeft altijd een ketting. Zowel de M42B18 als de M44B19.
De M42 is op een aantal punten afwijkend. Naast het verschil in slagvolume heeft de M42 een gesmede krukas en drijfstangen waar de M44 gewoon gietijzer gebruikt. Ook is de krukas van de M42 volledig gebalanceerd met 8 gewichten waar de M44 slechts op 4 punten gebalanceerd is. Hierdoor kan de M42 goed tegen veel toeren (tuning/chip) of per ongeluk overtoeren.
Beide motoren hebben af-fabriek een 'equal length header'.
De M44 heeft een luchtmassameter waar de M42 een luchthoeveelheidsmeter (klep) gebruikt. De LHM van de M42 is meer restrictief mocht je er wat meer por uit willen krijgen.
De M44 heeft een sterker middengebied maar voelt minder racy dan zijn M42-broeder.
In een E30 is het net een mini-M3. In de zwaardere E36 zou je eigenlijk net een pk of 30 meer willen. Verder een zeer betrouwbaar blok.
De M42 is op een aantal punten afwijkend. Naast het verschil in slagvolume heeft de M42 een gesmede krukas en drijfstangen waar de M44 gewoon gietijzer gebruikt. Ook is de krukas van de M42 volledig gebalanceerd met 8 gewichten waar de M44 slechts op 4 punten gebalanceerd is. Hierdoor kan de M42 goed tegen veel toeren (tuning/chip) of per ongeluk overtoeren.
Beide motoren hebben af-fabriek een 'equal length header'.
De M44 heeft een luchtmassameter waar de M42 een luchthoeveelheidsmeter (klep) gebruikt. De LHM van de M42 is meer restrictief mocht je er wat meer por uit willen krijgen.
De M44 heeft een sterker middengebied maar voelt minder racy dan zijn M42-broeder.
In een E30 is het net een mini-M3. In de zwaardere E36 zou je eigenlijk net een pk of 30 meer willen. Verder een zeer betrouwbaar blok.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Bedankt voor de tip Hans, maar die is te duur en te mooi. Precies wat ik (we) niet wil(len) voor een beginnersdrifter.hanske schreef:Stoppen met zoeken Danny, zo te zien netjes gebouwd en hiermee ben je in één keer klaar!!!
http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel een erg vette bak.
@Dennis: bedankt voor je uitgebreide reactie. Nijg zelf ook nog steeds naar de 318IS om de redenen die ik al eerder aangaf. Als het ooit zo ver komt (je weet nooit ) ben je zeker welkom
- Joy
- Berichten: 10791
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: 318 IS geschikt voor driften?
Zoiets kan ook nog:
http://www.autozeeland.nl/aanbod/bmw/3- ... 45157.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.autozeeland.nl/aanbod/bmw/3- ... 45157.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten