Civic EG4 racer

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
flip

Civic EG4 racer

Bericht door flip » 05 dec 2013, 15:26

Hoi,

Ik ben al enige tijd bezig met het opbouwen van een racer, namelijk een honda civic hatchback uit 1994.

Deze wil ik geschikt maken als betrouwbare weekend circuit auto met time-attack aspiratie (wil hier pas aan meedoen als ik content ben met de auto en mijn eigen kunnen), slechts uitgerust met de kwaliteits onderdelen omverantwoord maar wel snelle rondetijden neer te kunnen zetten. Hierbij doe ik alles zelf, dit omdat ik het graag 100% goed wil hebben en geen half werk verwacht.

Anno febuari 2009 heb de auto gekocht als dagelijks vervoer met 147.000 km op de klok.

Afbeelding

De bedoeling was om de auto compleet standaard te houden, echter het vermogen uit mijn vorige auto miste ik elke dag heel erg (ed6 icm b16a1) waardoor ik besloot om in de auto een b18c4 te monteren, met dit liep het een beetje uit de hand :tong: . Inmiddels is volgens mij niks meer onaangeraakt in de auto, de auto heeft op dit moment de volgende specificaties (grove lijnen):
  • Exterieur:
    Plastics4performance Lexaan ramen rondom (alles behalve het voorraam eigenlijk)
    Plastics4performance Raamsliders
    Diffuser
    Carbonfiber motorkap (invader-style)
    Ltec sleepogen (FIA)
    Polyesterdeuren

Interieur:
    Olie druk, temperatuur en water temperatuur meter
    PLX wideband sensor (met touchscreen)
    Sabelt titan XL bestuurders stoel (FIA)
    Ltec 6 pt gordel (FIA)
    Flp Shortshifter
    QSP killswitch (FIA)

Onderstel:
    SPC bovenste voorste draagarmen, met verstelbaar camber en caster
    Energy Suspension master kit
    OMP FIA kooi met div. uitbreidingen
    Wat popnagels in het chassis tbv minder chassisflex
    OEM EG6 swaybars
    JTC n1 schroefset met 18k v en 12k a
    Spherical camber kit
    Ultraracing 3-punts veerpootbrug
    Ultraracing 3-punts fenderbraces
    OEM ITR subframe brace
    Yokohama advan a048 semi-slicks (195/55/15)
    Quaife verkort stuurhuis (2.47 LTL)

Remmen:
    Grotere voor en achter remmen 282f/262r
    Goodrigde staal omvlochten remleidingen, dot 5.1
    Ducting!

Aandrijflijn:
    Hasport motor mounts (u94a)
    JDM itr versnellingsbak 98 spec (met kortere 4 en , en met lsd)
    Fidanza 3,4 kg vliegwiel
    FLP Staal-omvlochten koppelings leiding
    Hasport aandrijfassen herbouwd met hoogwaardig vet

Motor:
    EDM b18c4
    Kidd racing RMF replica spruitstuk
    Blox type-r replica inlaat spruitstuk
    2.5 inch catback (rvs)
    Tegiwa Aluminium ITR radiateur
    Verbeterde blokbeluchting (12an catchcan meuk)
    mfactory olie koeler kit (19 rij's koeler, mogelijk dat ik nog een kleinere haal voor de koudere dagen)

Elektrisch:
    Uitgedunde kabelbomen.
    Aangepast motormanagement (datalogging, RTP)

Planning (niet chronologisch, en sommige langer termijn):
    Betere datalogging (oa. stuurhoek sensor integreren)
    Aangepaste remleidingen (verstelbare achterremdruk)
    FIA keur fuel cell met container (incl staalomvlochten leiding werk)
    Spherical bushings
    Betere AERO
Vorig jaar wat circuit sessies gepakt, aardig wat leermomenten gepakt, volgend jaar hopelijk weer rijden :blink:

Random opbouw foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Circuit foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot wil ik even schaamteloos reclame (zonder commericeel oogmerk, ben geen bedrijf) maken voor mijn facebook pagina waar ik frequenter op post over de auto:

https://www.facebook.com/PhMotorsports

Heb tevens ook een website:

http://www.ph-motorsports" onclick="window.open(this.href);return false;.

RC Power

Re: Civic EG4 racer

Bericht door RC Power » 05 dec 2013, 15:31

Welkom op het forum.

Ken de auto van HCN, mooie build-up.

Tot op een van de track days.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 05 dec 2013, 20:55

Mooi ding!

Martijn M

Bericht door Martijn M » 06 dec 2013, 13:30

Dat standaard houden ken ik ja... :tooth:

Welkom hier!

RC Power

Bericht door RC Power » 06 dec 2013, 14:02

Wat is het idee wat rondetijden betreft Flip?

En is de auto van buiten gewrapt of gerold/gespoten?

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 06 dec 2013, 14:14

Martijn M schreef:Dat standaard houden ken ik ja... :tooth:

Welkom hier!
Mwoah moet lukken :)

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 06 dec 2013, 18:10

Nice! Have fun with it.

flip

Bericht door flip » 06 dec 2013, 23:49

Auto is gerold :kikker:

Weinig tijden gemeten, snelst gemeten tijd was met passagier en op uniroyal rainsport 2 (shit) banden 2.15 op cpz. Heb wel wat sessies op semi's (advan a048) gereden, maar dat is giswerk, hou ik niet van.

Doel is iig 2.00.

Concept laptimer of smartphone was bij mij vorig jaar iig nog niet aan de orde :lol: .

RC Power

Bericht door RC Power » 07 dec 2013, 12:17

Denk dat dat zeker geen ontastbare tijd is hoor.
Ik heb Civic's gezien die snellere rondetijden reden dan ik, met een bak meer vermogen.

Heb zelf ook een Civic gehad (EK) en reed behoorlijk leuk. De funfactor stond mij persoonlijk het meest aan.

328Ti

Bericht door 328Ti » 07 dec 2013, 12:23

Ha Flip,

Leuke trackday car!

flip

Bericht door flip » 11 dec 2013, 16:02

Dank heren :D

Had een airdam gemaakt (moet nog ingekort worden, lengte is sterk afhankelijk van de splitter hoogte natuurlijk)

Afbeelding

3 openingen van de auto compleet gepopnageld, hopen dat het wat brengt. Bracht iig geen spierpijn :) :

Afbeelding

Afbeelding

Naca duct ingebouwd, vond het vorig jaar zomer toch wel erg warm in de auto :):
Tip voor goedkope 63mm ducting is welkom :)

Afbeelding

Afbeelding

Bluetooth module voor de moates demon, ingebouwd, correct aangesloten ennnn niks te vinden tussen de bluetooth apparaten. :roll: Moet ik mij nog even verder in verdiepen dus :)

Afbeelding

verdere kleine updates.

FF een dolphin tip gemaakt (welke ik kan wegdraaien van de mic's). Best wel hard spul, slijptolblad werdt erg snel slecht :P. Mist voor de oplettende kijkert mist idd nog een v-band :)

Afbeelding

Sideskirts getjoened (hier nog half vast):

Afbeelding

Splitterbracket (hier v1)

Afbeelding

v2 in karton :P gemonteerd met mijn splittertemplate (dun triplex plaatje)
Afbeelding

Afbeelding

v3 wil ik vandaag aan een kennis meegeven zodat hij zich dit weekend niet hoeft te vervelen :lol: (aka proto fabriceren)

Ook gister aan hem het thermostaathuis en thermostaat(pijp?) meegegeven. Het begon oppeens te roken vanonder, mijn plug werkte kennelijk niet zo best, dus laat als mogelijk overbodige kanalen dichtlassen. (wil niet die zak zijn die gladde plekken creeert op het circuit omdat kvlstf uit mijn auto spuit).

In het kader van rampvoorkoming:

Afbeelding

Braided catchcan retour, zag doem scenario's voor me met evt. doorsmelten vorig (tuinslangetje).

Gister ook 2 zgan semi's gescoord (advan a048).

Zal binnenkort even een totaalshot maken van de auto op het moment als het daglicht is buiten :)

RC Power

Bericht door RC Power » 11 dec 2013, 19:25

Keep us posted bro!

flip

Bericht door flip » 27 feb 2014, 17:05

ff updaten:

Splitterbracket zijn al een tijdje een feit:

Afbeelding

Verder heb ik nog het probleem dat ik de motorolie niet boven de 50 graden krijg :roll: :roll: (30min stationair in een verwarmde loods). Beetje overkill aan koeling denk ik. Binnenkort even de radiateur wisselen voor een kleinere en de OEM warmtewisselaar terug plaatsen.

Afbeelding
Andere injectoren voor het beestje (k20a2)(310cc), ga ik misschien nog modden naar een hoger cc, maar dat is afhankelijk van wat de setup verlangt straks.

Verder nog wat crx draagarmen van een kennis overgenomen voor het volgende, de slijptol erin zetten. Flip wil ook spherical maar imo kan het beter/goedkoper dan function7.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(doorzettingsvermogen, of hollandse gierigheid? :lol: )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

continued:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En gespoten:

Afbeelding

Helaas was toen de telefoon leeg :roll:

Zal binnenkort wel totaalshots van de auto en het onderstel maken :)

Ga waarschijnlijk de RTA rubbers vervangen door PU, ik vind het op dit moment niet "rendabel" om deze ook te vervangen voor spherical aangezien de aanschaf van deze wel prijzig is (270 vs 30).

Voor de rest gister de achterklep vast gezet met tension latches ipv de oem meuk.

Verder een kleine alu radiateur geplaatst, grote was te effectief met ducting en oliekoeler.

Zit nu te wachten op radiateur slangen uit china :P, de huidige lekt een klein beetje. Plus het feit dat ik de OEM warmtewisselaar en nog tussen moet beunen. Owja en een fanshroud bouwen :P

Hout voor de splitter is ook al gehaald, moet nog gezaagd worden, geepoxyed, gespoten.

Hoef me de komende tijd niet te vervelen iig.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 27 feb 2014, 20:42

Lekker bezig :thumbup:

Marsnel
Auto: Civic B18c | E91 335D

Bericht door Marsnel » 27 feb 2014, 22:04

Zo goed bezig.

Ben benieuwd of de aerodynamica je wat brengt.. Bij mij zou het niet lang heel blijven.

flip

Bericht door flip » 27 feb 2014, 22:26

Thx heren,

Als je de theorie moet geloven zou het moeten werken, of ik daar als "coureur" wat merk is een 2e :kikker:.

Materiaalkeuze van de splitter is bewust 9mm mdf met epoxylaag, kost niet zoveel als ik het kapot rijdt in de grind bak :) Zal er wss naar een trackday wel 2 meebrengen :hungry:

Roy RS

Bericht door Roy RS » 28 feb 2014, 10:36

hoe zit dat met dat popnagelen? leuk project trouwens.

Alexander

Bericht door Alexander » 28 feb 2014, 12:09

Roy RS schreef:hoe zit dat met dat popnagelen? leuk project trouwens.

het idee is meer stijfheid, of bedoel je dat niet?
mega project :headbang:

flip

Bericht door flip » 28 feb 2014, 12:29

Dat is inderdaad het idee, uiteraard de fabrieks puntlasjes laten zitten en delen waar de platen los aan elkaar zaten gepopnageld. Merkte wel degelijk verschil na het popnagelen (2 deur openingen en 1 achterklep in 1 dag gedaan)

creon

Bericht door creon » 28 feb 2014, 12:44

en waarom popnagelen ipv lassen?

flip

Bericht door flip » 28 feb 2014, 12:49

Kunde, mogelijkheden en budget. In die volgorde.

flip

Bericht door flip » 29 jun 2014, 12:16

Ff bijwerken!

Toch besloten de lca's toch iets te laten aanpassen, zou nu een stukker beter bestemd moeten zijn tegen vermoeiing.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Die RTA bushing is mij een doorn in het oog! :P

En vervangen:

Afbeelding

Verder een koppelingscylinder vervangen, auto schakelt eindelijk normaal :P. Kennelijk is oude OEM beter dan nieuwe imitatie ROMMEL (eindstand 2 hoofdkoppelings cylinders, 3 bak cylinders) Werdt lichtelijk gestoord op een gegeven moment iig.

Verder..

Radiateurslangen en pralerdingen, slechts 2 maanden op moeten wachten.

Afbeelding

Fanshroud gemaakt, was van plan een hele foto serie te maken...maar was zoals gewoonlijk te druk bezig ermee om daar nog aan te denken :P Dus zie hier de 1e en laatste foto.

Afbeelding

GT2 style spoiler overgenomen via fb, helaas was de blanke lak erg slecht maar goed, schuurpapier en blanke lak doen een hoop goeds, is inmiddels bijna klaar. :P

Afbeelding

Nog meer rommel uit china (die "aeromotive" FPR is los te koop bij evt intresse, ik haal zelf een echte ;) ) (voor in een later stadia):

Afbeelding

Splitter dan eindelijk echt af, kan erop staan met mijn 1.90 en te hoog bmi, voelt wel eng :P

Afbeelding

Auto nog ff uitgelijnd voor de IHM meeting aangezien alles schots en scheef stond. Bevindingen na 375 km trok niet naar een kant of iets anders raars... en ja voor de 1e circuit sessie wordt de auto wel eerst uitgewogen/uitgelijnd met ehm moderne apparatuur.

Afbeelding

Gister dus naar IHM geweest, 375km totaal gereden. Auto gedraagde zich heel goed, lekker stug met 18 en 12k veren :). moet alleen de auto nog afstellen zag ik tijdens het acceleren en wat minor gebruiksdingetjes gevonden die iets beter kunnen maar het mag allemaal geen naam hebben. Wel heel veel erg domme opmerkingen gehoord, van mensen die kennelijk niet door hebben dat geen "stance/jdm/weetikveelwatvoormode" auto is :lol: :lol:

Pralerfoto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weer verder wezen tjoenen.
Excuses voor de kwaliteit van de foto's, moet echt eens een normale camera meenemen. :lol:

AfbeeldingIMG-20140427-WA0000 by ph-motorsports, on Flickr

Voorste brackets voor de wing op de spoiler.

AfbeeldingIMG-20140504-WA0006 by ph-motorsports, on Flickr

Achterste brackets voor de wing op de achterklep (mist nog essentiele onderdelen (zijn al besteld))

Remdrukbegrenzer gekocht en wat meuk om het erin te bouwen.

AfbeeldingIMG-20140501-WA0007 by ph-motorsports, on Flickr

AfbeeldingIMG-20140501-WA0005 by ph-motorsports, on Flickr
Swag huhuhheheh...

Klein stukje van het weekend alvast gemaakt:

AfbeeldingIMG-20140504-WA0008 by ph-motorsports, on Flickr

AfbeeldingIMG-20140504-WA0012 by ph-motorsports, on Flickr

AfbeeldingIMG-20140504-WA0010 by ph-motorsports, on Flickr

Bij behorende leidingklemmen heb ik er ook bij, maar eerst even kijken of het lekvrij is :)

Legale rommel voor de meeting eraf gesloopt, en weer terug gebouwd zoals het hoort:

Afbeelding

Mist inderdaad nog sideskirts, ben niet tevreden over de huidige.

Goed, zoals sommige hebben meegekregen gister de EG een shakedown gegeven, ervoor gekozen om dit tijdens het vrijrijden te doen vanwege eventueel stilvallen, dus niet tijdens een time-attack of driving fun dag aangezien het dan wel een duurdere grap wordt.

Anyways, donderdagavond de auto opgeladen en de combinatie in de loods gezet, zodat ik mij s'ochtends niet druk hoefde te maken over opladen en al dat soort troep (was voor mij de 1e keer rijden met een BE combi)

Vrijdag ochtend rond 8.30 aangekomen op CPZ, regende toen wel redelijk. Maar volgens de weersverwachtingen zou het opklaren.. Op het dooie gemakje de auto opgebouwd (splitter, skirts erop, camera inbouwen etc etc), ook wat staan praten met mensen die ook wachten totdat het wat droger werdt.

Afbeelding

10.40 ging ik de baan met de sportklasse, was erg glad op de baan en werd behoorlijk opgehouden door wat malloten. Geen noemens waardige tijden.. Wat kleine issues gevonden, maar niks wat ik ter plekke op kon lossen. Viel me ook wel op dat de auto bij vollast nogal arm liep en daarom vermogen miste, maar gezien de omstandigheden weinig oog hieraan kunnen geven. Ook tijdens deze sessie een zwarte vlag gehad voor het geluid (96db waar 92db toegestaan) Ansicht wel vreemd aangezien ik vaker op cpz met de auto heb gereden met dezelfde uitlaat maar nooit een zwarte vlag heb gehad voor het geluid...

Volgende sessie was supersport om 12.00, goed in het hoofd te houden vooral niet te luidruchtig langs de microfoon te knallen. Daarom langs de kuhmo en arie luyendijk wat rustiger aangedaan (op't gemakje in de 5 :') Het viel mij wel op tijdens deze sessie dat de topsnelheid aanzienlijk laag lag (160, waarschijnlijk mede vanwege het db gezanik), ook viel mij op dat het niveau van de rijders gelukkig op het zelfde lag als mij, wat soms wat leuke "battles" gaf. Iig aangezien het niet overal meer een ijsplaat was had ik meer oog voor het mengsel bij vollast ...14.7..eh ja das dus veel te arm. De olie werdt maar 110 graden, de oliekoeler was iig een zinvolle investering. Desalnietemin toch nog een 2.12 kunnen rijden, waarschijnlijk door de bochtensnelheid die aanzienlijk hoger lag dan wat andere.

Afbeelding

Afbeelding

Had me hierna nog voorgenomen 1 sessie supersport te gaan rijden, dit keer zonder spoiler en had de brandstofmappen over het gehele bereik +10% dutycycle gegeven (zou rijker moeten worden dus).

14.40 de laatste supersport sessie gepakt, ging allemaal wel goed. Merkte dat de auto merkbaar meer vermogen had (13.7 bij vollast, nog niet goed, maar beter..) en liep op het rechte stuk harder. Echter had ik bij inkomen van de kuhmobocht dat het koppelingspedaal volledig naar de bodem viel...nee niet weer dacht ik al. Naja wel dus :P Weer een koppeling stuk (goedkoop is duurkoop). Uiteindelijk wel een 2.10 kunnen rijden (mijn doelstelling voor de dag, het is immers maar een shakedown), en de top op het rechte eind was bijna 10kmpu harder!

Afbeelding
(pics or it didnt happnnn)

Iig de bevindingen van de auto tov de vorige keer, bochtensnelheid ligt een stuk hoger, ook voelt de auto voorspelbaarder en meer controleerbaar aan. Spoilers zijn voor >250wph auto's, zit eraan te denken om een gurneyflap te maken voor circuits zoals Assen. Ook voel ik aan dat ik vaak te snel over de grens van de banden heen zat aan de voorzijde, waarschijnlijk te enthousiast met de stuurhoek en/of gas, vermoed een ervaringsdingetje. Laten we reëel zijn heb 2 jaar voor het laatst gehoekt met de auto, mocht ik "goedkoop" aan betere LSD komen zal ik dat iig niet laten.

To do list:

Koppeling vervangen (neig heel sterk naar een CC stage 4)
China middendemper vervangen door deftiger exemplaar + eventueel racecat
Retune op de bank (ga ook maar gelijk de k20 injectoren en ITR nokkenassen hiervoor inbouwen.
Verwant aan de retune: Braided randstofleidingen (heb ik ook al liggen) + FPR inbouwen
Betere/grotere achteruitkijkspiegel, ik zie geen zak met dat oem ding.
Sleepoog op de veerpootbrug lassen (huidige plek was niet sterk genoeg :lol: )
Blowby issues oplossen, kennelijk nog steeds niet voldoende. Denk er sterk aan dat z10 ding te lozen.

Remmen van de trekauto verbeteren, wat angstige momentjes gehad (iets met mede weggebruikers die niet uitkijken etc):lol:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 29 jun 2014, 12:20

Te gek project! :D

daNpy

Bericht door daNpy » 29 jun 2014, 12:26

Gaaf project inderdaad!
Echt cool dat je ook alles zelf maakt, ziet er erg mooi en degelijk uit!

Emiel

Bericht door Emiel » 29 jun 2014, 13:07

Kijk dit vind ik nou tof :D

Plaats reactie