BMW M3 GT4 - Dutch Supercar Challenge 2014

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - Race 2 04-05-2013

Bericht door Tristan » 28 jun 2013, 11:38

Afgelopen maandag op SPA gereden tijdens de DNRT testdagen. Eerst heerlijk in de regen gereden, elke keer op randje van grip en driften rijden. Echt geweldig, ben echt wel een regenrijder in dat opzicht. Daarna werd de baan steeds droger en nog een beetje tijden kunnen rijden. Helaas deed de laptimer op mijn datalogger het niet, dus hopelijk heeft hij wel data opgeslagen. Dus tijden kan ik helaas niet opgeven, al had ik wel een keer tijden sub 2.50 gezien. Ook zijn er veel opnames gemaakt die ik binnenkort moet knippen/plakken.

Hierbij wat foto's van de dag:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - SPA testdag

Bericht door e30touring1990 » 28 jun 2013, 12:10

Supergave foto's van een erg mooie auto en circuit. Opvallend op een van je foto's hoe steil de "eau rouge" eigenlijk wel niet is. Mooi om te zien!

Veel plezier en hou het veilig:)

Groetjes Floris

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - SPA testdag

Bericht door Tristan » 21 aug 2013, 17:45

Afgelopen weekend de DNRT Super Race Weekend gereden.

Uitslagen:
Race 1: P4
Race 2: P3
Race 3: P2
Race 4: P2

Einduitslag: P2 in Supersport

Was nog spannend dat ik race 4 nog wel kon rijden omdat mijn koppeling in race 3 weigerde te werken. Uiteindelijk lukte het me één of andere manier om toch in 1e versnelling te krijgen en met een slechte start weg te komen (zie filmpje van Frank uit z'n M3 GTR). Uiteindelijk die race nog naar 2e plek gereden.

Filmpjes ben ik aan het uploaden maar hier alvast race 1:



Had een leuk gevecht met een Z4 Silhouette met een M3 motor. Had moeite om hem achter me te houden omdat dat ding op het rechte stuk veel harder liep. Jammer dat hij in race 2 het Scheivlak in ging, anders waren het 4 interessante races geweest.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - DNRT SRW

Bericht door Sjoerd » 21 aug 2013, 22:44

Knappe resultaten!

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - DNRT SRW filmpje pag.23

Bericht door Frank280zx » 22 aug 2013, 09:40

Gefeliciteerd man! maar ook meer dan verdiend! het veld leek toch een beetje mank te lopen maar jij bleef lekker constant!

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - DNRT SRW filmpje pag.23

Bericht door Tristan » 02 dec 2013, 09:08

Wegens overstap naar eventueel nieuwe auto is de 130i Cup per direct te koop.

BMW 130i Cup met de volgende modificaties:

- AIM Datalogging
- AP Racing remmen voor
- Diff koeling
- Supersprint spruitstuk + uitlaat (geen kat meer)

Tevens zit er een motorblok in van 1 jaar oud. Tevens zijn meerdere wielsets beschikbaar met slicks of wets.

Preparatie en onderhoud door MDM Motorsport.

Meer info per PB.
Bijlagen
533922_4860655391167_670097964_n.jpg
533922_4860655391167_670097964_n.jpg (58.93 KiB) 1485 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Tristan op 02 dec 2013, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - Te Koop

Bericht door Metchu » 02 dec 2013, 09:11

Dan is de hamvraag: Wat wordt de opvolger Tristan?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - Te Koop

Bericht door Tristan » 02 dec 2013, 09:13

Metchu schreef:Dan is de hamvraag: Wat wordt de opvolger Tristan?
Gaan we naar opzoek. :wink:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29401
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - Te Koop

Bericht door Luco » 02 dec 2013, 09:14

Ben ook wel benieuwd.

Ik zou even contact opnemen met davytec, die hebben na gisteren denk ik een nieuwe auto nodig.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - Te Koop

Bericht door Tristan » 02 dec 2013, 09:26

Gaan opzoek naar auto die ri. 1:50 gaat. Investeren in deze auto om naar 1.50 te gaan is niet verstandig, dus daarom kiezen we voor een snellere auto als basis. Uiteindelijk zal het wel een BMW worden, dus denk bv. aan een M3.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2876
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - Te Koop

Bericht door e30touring1990 » 02 dec 2013, 10:54

Tristan schreef:Gaan opzoek naar auto die ri. 1:50 gaat. Investeren in deze auto om naar 1.50 te gaan is niet verstandig, dus daarom kiezen we voor een snellere auto als basis. Uiteindelijk zal het wel een BMW worden, dus denk bv. aan een M3.

Een 135i coupé misschien een idee? Prijzen zijn nu redelijk te noemen voor een jonge auto met weinig km's. Motoren hebben wel erg veel potentie of wil je N/A blijven rijden?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - Te Koop

Bericht door Tristan » 02 dec 2013, 10:56

Is een mogelijkheid al blijven motoren met turbo's altijd iets gevoeliger qua techniek. Voorkeur blijft N/A.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29401
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - Te Koop

Bericht door Luco » 02 dec 2013, 11:04

Naar mijn mening zijn ze echt niet gevoeliger, maar anders, je ziet vaker een getunede n/a kapot gaan dan een turboblok, en volgens mij is dat stukken duurder dan een keer een kapot turbotje.

Maar goed is gewoon anders rijden en is maar net wat je wilt.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - Te Koop

Bericht door Frank280zx » 02 dec 2013, 11:25

Haha heb nog een e36 met een dikke m5 tor voor je ;)

Denk ik eindelijk eens sneller te kunnen zijn ( in pure theorie)

Volgend jaar willen wij trouwens een kijken of wij niet wat WTCC aan het onderstel van de e36 kunnen toevoegen..
Het kriebelt dan toch he dat harder gaan..

Succes met de verkoop!

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - Te Koop

Bericht door Tristan » 02 dec 2013, 11:25

Er zitten voordelen aan en nadelen. Turbomotoren hebben vaak last van heatsoak. Dat is op te lossen door goede koeling. Dus grote IC etc. Nadeel is dat dit allemaal extra gewicht is. Voordeel wel is dat er makkelijk veel pk's te halen valt. Echter, pk's is 2e rang. De basis van de auto moet goed zijn. Mijn keuze zou zijn bv. een stock M3 V8 met 420pk (met software etc makkelijk 450pk te halen). Betrouwbaar, veel koppel en pk's.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - Te Koop

Bericht door Frank280zx » 02 dec 2013, 11:26

Tristan schreef:Er zitten voordelen aan en nadelen. Turbomotoren hebben vaak last van heatsoak. Dat is op te lossen door goede koeling. Dus grote IC etc. Nadeel is dat dit allemaal extra gewicht is. Voordeel wel is dat er makkelijk veel pk's te halen valt. Echter, pk's is 2e rang. De basis van de auto moet goed zijn. Mijn keuze zou zijn bv. een stock M3 V8 met 420pk (met software etc makkelijk 450pk te halen). Betrouwbaar, veel koppel en pk's.

Exact om die reden wil ik ook geen turbo dus een 5 liter

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - Te Koop

Bericht door Frank280zx » 02 dec 2013, 11:48

Luco schreef:Naar mijn mening zijn ze echt niet gevoeliger, maar anders, je ziet vaker een getunede n/a kapot gaan dan een turboblok, en volgens mij is dat stukken duurder dan een keer een kapot turbotje.

Maar goed is gewoon anders rijden en is maar net wat je wilt.

Luco sorry hoor maar de gemiddelde turbo auto in het DNRT is per race trager en die hoor je gewoon Heatsoaken. Die TT (ook nog een op gas) kon je gewoon opdrukken en wachten tot je ongeveer horde detoneren.
Daarnaast rijd een Coppens met een ongeveer 370 pk s54 1.50 (e46 ) en de jongens van JRmotorsport halen er 440 pk uit en rijden zelfs in de 1.40 in een shiloutte en meen ook met die 1 serie.

Punt is een turbo is dus echt niet nodig. Wie weet een v8 ook niet eens.
En als je het niet complexer hoeft te maken zou ik persoonlijk weg blijven bij een turbo (waar ik er echt meer van heb zien binnenkomen met gaten in zuigers etc dan NA motoren)

Zoals Tristan al heeft bewezen zit er veel meer in het onderstel en gewoon wagenafstelling.

BTW Tristan zag dat voor 26K je ook een DNRT v8 koopt !!! Woest :gek: had ik eerder moeten weten

http://www.dnrt.nl/vraag-en-aanbod/chev ... rt-v8-5366

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29401
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - Te Koop

Bericht door Luco » 02 dec 2013, 11:55

Tristan schreef:Er zitten voordelen aan en nadelen. Turbomotoren hebben vaak last van heatsoak. Dat is op te lossen door goede koeling. Dus grote IC etc. Nadeel is dat dit allemaal extra gewicht is. Voordeel wel is dat er makkelijk veel pk's te halen valt. Echter, pk's is 2e rang. De basis van de auto moet goed zijn. Mijn keuze zou zijn bv. een stock M3 V8 met 420pk (met software etc makkelijk 450pk te halen). Betrouwbaar, veel koppel en pk's.
M3 v8 moet je echt je best wel doen om onder de 1.50 te komen, kijk maar naar de gt4 en Andre.
Grote ic en radiateur is misschien wel wat gewicht, maar lang zoveel niet als een V8 voorin.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29401
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - Te Koop

Bericht door Luco » 02 dec 2013, 11:59

Frank280zx schreef:
Luco schreef:Naar mijn mening zijn ze echt niet gevoeliger, maar anders, je ziet vaker een getunede n/a kapot gaan dan een turboblok, en volgens mij is dat stukken duurder dan een keer een kapot turbotje.

Maar goed is gewoon anders rijden en is maar net wat je wilt.

Luco sorry hoor maar de gemiddelde turbo auto in het DNRT is per race trager en die hoor je gewoon Heatsoaken. Die TT (ook nog een op gas) kon je gewoon opdrukken en wachten tot je ongeveer horde detoneren.
Daarnaast rijd een Coppens met een ongeveer 370 pk s54 1.50 (e46 ) en de jongens van JRmotorsport halen er 440 pk uit en rijden zelfs in de 1.40 in een shiloutte en meen ook met die 1 serie.

Punt is een turbo is dus echt niet nodig. Wie weet een v8 ook niet eens.
En als je het niet complexer hoeft te maken zou ik persoonlijk weg blijven bij een turbo (waar ik er echt meer van heb zien binnenkomen met gaten in zuigers etc dan NA motoren)

Zoals Tristan al heeft bewezen zit er veel meer in het onderstel en gewoon wagenafstelling.

BTW Tristan zag dat voor 26K je ook een DNRT v8 koopt !!! Woest :gek: had ik eerder moeten weten

http://www.dnrt.nl/vraag-en-aanbod/chev ... rt-v8-5366
Appels met peren een silhouette vergelijken met een gewone auto :duh:
Of je nu een turbo hebt of niet, zodra je er meer uit gaat halen loop je risico op warmlopen.
Ja 440 pk, en kijk eens hoeveel motoren ze gebruiken per seizoen, als ze mazzel hebben twee, en als ze pech hebben 4, nee das lekker goedkoop.
Al die jaren dat ik dnrt en dsc heb gereden zijn er meer n/a motoren stukgelopen dan turbomotoren, het is maar net hoever je gaat en hoe je ermee omgaat, het ene is zeker niet slechter of beter dan het andere.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - Te Koop

Bericht door Frank280zx » 02 dec 2013, 12:05

Luco schreef:
Appels met peren een silhouette vergelijken met een gewone auto :duh:
Of je nu een turbo hebt of niet, zodra je er meer uit gaat halen loop je risico op warmlopen.
Ja 440 pk, en kijk eens hoeveel motoren ze gebruiken per seizoen, als ze mazzel hebben twee, en als ze pech hebben 4, nee das lekker goedkoop.
Al die jaren dat ik dnrt en dsc heb gereden zijn er meer n/a motoren stukgelopen dan turbomotoren, het is maar net hoever je gaat en hoe je ermee omgaat, het ene is zeker niet slechter of beter dan het andere.
Lezen Luco .. ook met de 1.. das gewoon een 1 serie en geen buizending.. Maar goed we hebben beide een gekleurde bril denk ik .. Jij bent pro turbo ik niet ..
Maar goed jij bent dan ook een Renault rijder die pas net op BMW is overgestapt :lollerdelol:

btw ..
http://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-130i- ... oort-63416

Heftig !!!!

Denk dat hij wel een nieuwe 1 kan gebruiken :shock: Edit: dat is natuurlijk niet bedoeld als leedvermaak excuus als het zo overkomt
Laatst gewijzigd door Frank280zx op 02 dec 2013, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29401
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - Te Koop

Bericht door Luco » 02 dec 2013, 12:09

Ik lees goed en ik ben helemaal niet pro turbo heb met beide gereden.
Jij gaat tijden van een buizenframeauto vergelijken met een omgebouwde straatauto, appels met peren dus.

Over een paar jaar hoef je die keuze niet meer te maken.

Coppens kan dan wel heel snel zijn, maar weet je ook wat dat gekost heeft, 1.50 of lagere tijden zijn gewoon erg serieus en dan moet je er ook serieus geld insteken.
Ga je dan op de grens zitten N/A of turbo gaat het gewoon allemaal sneller stuk.

Die laatste kinderachtige opmerking zal ik maar negeren.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12609
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - Te Koop

Bericht door Downforce Hans » 02 dec 2013, 12:19

Luco schreef:Ik lees goed en ik ben helemaal niet pro turbo heb met beide gereden.
Jij gaat tijden van een buizenframeauto vergelijken met een omgebouwde straatauto, appels met peren dus.

Over een paar jaar hoef je die keuze niet meer te maken.

Coppens kan dan wel heel snel zijn, maar weet je ook wat dat gekost heeft, 1.50 of lagere tijden zijn gewoon erg serieus en dan moet je er ook serieus geld insteken.
Ga je dan op de grens zitten N/A of turbo gaat het gewoon allemaal sneller stuk.

Die laatste kinderachtige opmerking zal ik maar negeren.
+1

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - Te Koop

Bericht door Tristan » 02 dec 2013, 12:24

Eensch Luco. Sub 1.50 is lastig en kost geld. Alleen met een goede basis en rijder is een M3 GT4 spec auto onder de 1.50 te krijgen. 130i heb ik een 1.54 gereden met ca. 280pk en standaard Koni onderstel. Dus 4 sec goedmaken wordt een leuke uitdaging maar die ga ik graag aan. :)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - Te Koop

Bericht door Hielke » 02 dec 2013, 13:05

Tristan schreef:Eensch Luco. Sub 1.50 is lastig en kost geld. Alleen met een goede basis en rijder is een M3 GT4 spec auto onder de 1.50 te krijgen. 130i heb ik een 1.54 gereden met ca. 280pk en standaard Koni onderstel. Dus 4 sec goedmaken wordt een leuke uitdaging maar die ga ik graag aan. :)
Die sub 1.50 ga jij dan ook redden Tristan.

Eigenlijk vond ik die E90 M3 die Andre en Wouter 4 jaar geleden voor de plaatselijke BMW dealer hebben opgebouwd stiekem toch wel heel lekker. Geen rare exotische dingen erop, alleen het noodzakelijke en goede spul. AP endurance remmerij, BMW motorsport harde bussen, sperretje, kwaliteitskooi, etc. En behalve wat gekietel met een Akrapovich uitlaat een standaard motor. Bij de eerste testen was de achterkant nog wat wild (vooral op het gas), maar later was alles mooi in balans en kon er als een aap uit bochten worden geaccelereerd. Ik meende dat er toen ook al 1.48's uitrolden.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW 130i ex-Cup (DNRT) - Te Koop

Bericht door Tristan » 02 dec 2013, 13:14

Dat is ook mijn insteek, Hielke. Aanvrijving zo veel mogelijk stock houden, maar wel goed onderstel en remmen. En dan aan de finetuning werken (en mezelf uiteraard). :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Enrico, Opa, sitechris, Ti-Tourist (Erik), Wout309t en 9 gasten