BMW e36 325i Cabrio > te koop!

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
MParallel
Auto: BMW

Re: BMW e36 325i Cabrio > Weer wat vragen

Bericht door MParallel » 21 nov 2013, 22:21

Riceaux schreef:
ErikS schreef:Ik heb nog originele koplampen...

Bied maar! ;-)
Welk type? H1 of H4? Dus met kattenogen of zonder?
Compact?

Anders geen H4 maar H7.

En wil je Bosch of ZKW, dat maakt voor sommige ook uit.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 21 nov 2013, 22:30

MParallel schreef:
Riceaux schreef:
ErikS schreef:Ik heb nog originele koplampen...

Bied maar! ;-)
Welk type? H1 of H4? Dus met kattenogen of zonder?
Compact?

Anders geen H4 maar H7.

En wil je Bosch of ZKW, dat maakt voor sommige ook uit.
H7 dan. Het liefst met kattenogen, dus H1. Bosch of ZKW, wat is het verschil? Ben echt een noob op het gebied van merken van lampen. Weet alleen dat ik van die sjonnie dingen af wil en originele erin. Of replica's, maakt me ook niet uit, zolang de pasvorm maar goed is en de licht opbrengst.

Lichtopbrengst van het spul wat er nu in zit is bagger. Schijnt ongeveer 20 meter voor de auto, verder niet. En zit niks van hoogteverstelling op oid.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 22 nov 2013, 00:56

Als je goed licht wilt hebben, vergeet dan heel gauw die H1 katteogen units. Die zijn echt bagger en zijn ook de modellen die als eerste op de E36 werden geleverd, maar zijn niet te vergelijken met de hedendaagse projector units.

Ja het ziet er wel moderner uit, juist door die projector, maar zijn van voor het xenon tijdperk.

Ik had op mijn 328i H7 units, die ik daarna heb geruild voor H1 projectors, juist omdat ik xenon wilde en xenon lampen in open-parabool H7 units zou ongeveer iedereen tot de maan verblinden.

Toen had ik het idee dat het toch echt minder licht gaf.

Nu op mijn M3 zitten weer die H7 units en oh oh oh, die geven dus echt zo veel malen meer licht. Dus gewoon met halogeen lampje versus H1 met xenon. Ik wil niet eens weten als je H1 halogeen lampen in H1 units stopt. dan heb je 2 kaarsjes als verlichting.

ZKW of Bosch maakt niet echt uit. Sommige hebben een voorkeur voor een bepaald merk. Ze zijn qua bouw net even iets anders, maar technisch maakt het niks uit.

Sommige modellen hebben glas met die wind bolletjes, sommige hebben ze niet. Ik heb altijd begrepen dat die windgeruis zouden verminderen, dan wel verhelpen.

Peric

Bericht door Peric » 22 nov 2013, 10:55

Als je andere lampen op de kop tikt Riceaux.. Haal dan de glazen er even af en maak ze goed schoon, scheelt ook een berg in de opbrengst.
Heb dat met de Compact gedaan, en er zit veel schoner licht op.
En het ziet er ook nog 's beter uit, schone glazen.
De glazen zitten met een aantal klikkers aan het huis geklikt, vrij simpel om die los te halen.

///Joost

Bericht door ///Joost » 22 nov 2013, 11:14

Peric schreef:Als je andere lampen op de kop tikt Riceaux.. Haal dan de glazen er even af en maak ze goed schoon, scheelt ook een berg in de opbrengst.
Heb dat met de Compact gedaan, en er zit veel schoner licht op.
En het ziet er ook nog 's beter uit, schone glazen.
De glazen zitten met een aantal klikkers aan het huis geklikt, vrij simpel om die los te halen.
En vervang dan ook meteen even de rubber pakkingen voor die paar euro. Dan heb je voorlopig geen vocht meer in je behuizing.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 24 nov 2013, 17:01

MParallel schreef:Als je goed licht wilt hebben, vergeet dan heel gauw die H1 katteogen units. Die zijn echt bagger en zijn ook de modellen die als eerste op de E36 werden geleverd, maar zijn niet te vergelijken met de hedendaagse projector units.

Ja het ziet er wel moderner uit, juist door die projector, maar zijn van voor het xenon tijdperk.

Ik had op mijn 328i H7 units, die ik daarna heb geruild voor H1 projectors, juist omdat ik xenon wilde en xenon lampen in open-parabool H7 units zou ongeveer iedereen tot de maan verblinden.

Toen had ik het idee dat het toch echt minder licht gaf.

Nu op mijn M3 zitten weer die H7 units en oh oh oh, die geven dus echt zo veel malen meer licht. Dus gewoon met halogeen lampje versus H1 met xenon. Ik wil niet eens weten als je H1 halogeen lampen in H1 units stopt. dan heb je 2 kaarsjes als verlichting.

ZKW of Bosch maakt niet echt uit. Sommige hebben een voorkeur voor een bepaald merk. Ze zijn qua bouw net even iets anders, maar technisch maakt het niks uit.

Sommige modellen hebben glas met die wind bolletjes, sommige hebben ze niet. Ik heb altijd begrepen dat die windgeruis zouden verminderen, dan wel verhelpen.
Duidelijk. Heb nu ook H1 met projectors en de lichtopbrengst is inderdaad k*t. Dacht dat dat kwam doordat het aftermarket lampen zijn maar komt dus gewoon door de combo H1 en projectors. Duidelijk! :thumbup:

@Peric & Joost: Goeie tips!

Spullen zijn ondertussen allemaal binnengekomen. Van de week nog even een olie opvang bak halen bij de Halfords en dan hopelijk donderdag aan de slag. Zoals de planning nu is heb ik van 11:30 's ochtends tot 12 uur 's avonds de tijd. Moet genoeg zijn voor het vervangen van de remmerij en olie. :mrgreen: Hopen dat er verder niks meer veranderd aan m'n planning.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 26 nov 2013, 16:56

Probleempje. Geleidepennen van de remklauwen zitten muur en muur vast. Iemand tips?

Luco

Re: BMW e36 325i Cabrio > Heeeeellppp!

Bericht door Luco » 26 nov 2013, 17:00

slaan

328Ti

Bericht door 328Ti » 26 nov 2013, 17:04

Riceaux schreef:Probleempje. Geleidepennen van de remklauwen zitten muur en muur vast. Iemand tips?
Je bedoeld die van klauw naar drager? Een nachtje wd40 of een binnentorx erop inslaan. Verder uiteraard kracht x arm: stuur uiterst links of rechts zodat de klauw naar buiten wijst. Daarna een fucker van een oude momentsleutel erop + 1mtr buis.

That will do the trick :TV kijken:

328Ti

Bericht door 328Ti » 26 nov 2013, 17:07

Luco schreef:slaan
een e36 heeft geen losse pennetjes, die zitten geschroefd in de drager. Kijk daar ook mee uit als je aan de e39 gaat zitten. Het is niet met de Franse slag gemaakt hé :hungry: :tooth: BMW heeft het overigens ook maar dan bij de 4 pots (brembo) variant ( o.a E38 728i tm 735i)

Afbeelding

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 26 nov 2013, 17:46

Dat geintje heb ik ook eens gehad met een sleutelklusje en sindsdien worden die pennen ingespoten met high tef oil bij iedere wissel van de blokken, dit is een kleine moeite die veel mensen niet nemen waardoor je nu voor dit probleem staat.

Zoals 328ti zegt idd stuur uiterst links of rechts, een forse buis op je sleutel zetten en met beleid kracht zetten voordat je de zaak af breekt en verder van huis bent.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 26 nov 2013, 18:50

Had natuurlijk geen buis bij de hand. Dus uiteindelijk maar een tafel die in de schuur stond uit elkaar gesloopt en de ijzeren poot daarvan gebruikt. :tooth: Morgen weer verder. Je bent toch een stuk langer bezig met die meuk als het zo muurvast zit. :kotsen:

Luco

Bericht door Luco » 26 nov 2013, 19:36

watje :tooth:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 26 nov 2013, 20:20

Trillingsprobleem ook gevonden. 3 van de 5 wielbouten van het rechtervoorwiel waren losgetrild en de remschijf zit niet vast met het boutje. Weet iemand wat voor boutjes dit zijn en waar ik deze kan krijgen?

GTRene

Bericht door GTRene » 26 nov 2013, 20:41

jeuj...gevaarlijk ook nog als je een tijdje was door gereden...

schijfboutje is ook belangrijk, helemaal als je wiel bouten al los zijn :shock:
immers dan klapt of kan de remschijf tegen die bouten klappen...dat wil je echt niet.

die schijfbout gaat namelijk iets door de schijf in de as/lager zodat die borgt om dat lager...

Afbeelding

dus niet alleen de schijf wat vasthoud als jij je velg er af schroeft ;-)

artikelnummer
34 21 1 161 806
bij de dealer e.d. wellicht heeft iemand van DF bij jou in de buurt er nog wel 1 liggen.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 26 nov 2013, 21:49

Meestal worden die boutjes gewoon meegeleverd bij de schijven, althans wel als wij die bij onze leverancier bestellen?

Heb je de doos al goed onderzocht waar de schijven inzitten?

Geleidepennen gewoon met een buis op de sleutel losmaken of met een luchtsleutel. Moet eigenlijk niet echt een probleem zijn.

Succes!!!!

Peric

Bericht door Peric » 26 nov 2013, 21:56

Dat boutje is niet echt noodzakelijk hoor. De wielbouten houden de boel wel op z'n plek. Dus als je er geen kunt vinden kun je gewoon je wiel er opzetten tot je er wél 1tje hebt.
Als je nu alles in elkaar gaat zetten zodra je het los hebt is het beter om alles met kopervet in te smeren voor je het er weer opschroeft. Dan komt het de volgende keer wat makkelijker los.
Succes!

Riceaux

Bericht door Riceaux » 26 nov 2013, 22:12

Nutkees schreef:Meestal worden die boutjes gewoon meegeleverd bij de schijven, althans wel als wij die bij onze leverancier bestellen?

Heb je de doos al goed onderzocht waar de schijven inzitten?

Geleidepennen gewoon met een buis op de sleutel losmaken of met een luchtsleutel. Moet eigenlijk niet echt een probleem zijn.

Succes!!!!
Morgen maar even goed de doos doorzoeken. Heb de boel nu nog niet eens helemaal los. Had 1 sleutel niet bij me dus kon niet verder. Morgenvroeg maar weer die kant op.

Ding is trouwens wel echt te laag. Kreeg er niet eens een krik onder zonder de auto eerst met de voorkant op iets hogers te zetten. :tooth:

hanske

Bericht door hanske » 26 nov 2013, 22:55

Peric schreef:Als je nu alles in elkaar gaat zetten zodra je het los hebt is het beter om alles met kopervet in te smeren voor je het er weer opschroeft. Dan komt het de volgende keer wat makkelijker los.
Succes!

Misschien onnodig te vermelden maar gebruik kopervet met beleid, overtollig kopervet aan de uiteinden van wielbouten kunnen door de middelpuntvliedende kracht op je ABS-ringen/sensoren gaan zitten.
De ABS wielsensoren zullen niets meer detecteren en een storingsmelding zal volgen!!! :wink:

///Joost

Bericht door ///Joost » 27 nov 2013, 08:31

Ik gebruik voor het invetten van remdelen altijd gewoon synthetische vet. Even de geleidepennen, remzadels (glijvlak) en achterkant van de blokken invetten en alles is weer als nieuw.
Vergeet niet met een borstel en remmenreiniger even alles goed schoon te borstelen zodat de remstof weg is. Vooral even de pennen zelf en de schroefdraad schoonmaken. Dat scheelt al een hele hoop.

Maar goed bezig natuurlijk!

Knot

Bericht door Knot » 27 nov 2013, 08:49

Die borgboutjes had ik er stapels van, gebruikte altijd de oude weer.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 nov 2013, 13:43

bij nwe borgpennen zit er een soort loctite rood goedje op, dit voorkomt dan tevens vast roesten (neem ik aan)
maar normaal gesproken horen ze niet zo onbenullig vast te zitten, magoed als een auto bv meestal/altijd buiten staat krijgt weer/wind/vocht wel goed de tijd en juiste omstandigheden.

wat ben ik toch blij met mijn garage :tooth:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 27 nov 2013, 15:34

Vandaag weer even aan de slag geweest. Geen meter verder gekomen. Klauwen wel los gekregen, maar de brackets niet. Zaten ook weer muurvast. Gisteravond al ingespoten, maar zat vandaag nog geen beweging in. 1 bout half stuk gedraaid. Rechter remzuiger zit muurvast, dus die moet gereviseerd. Oftewel ik ga een garage opzoeken die dat voor een schappelijke prijs wil doen. :kotsen: :kotsen:

ErikS

Bericht door ErikS » 27 nov 2013, 15:36

Er staat ook een kant & klaar 328 op internet. ;-)

Riceaux

Bericht door Riceaux » 27 nov 2013, 15:43

ErikS schreef:Er staat ook een kant & klaar 328 op internet. ;-)
Beetje zonde om zo'n nette auto hier in de wijk neer te zetten. Cabrio die ik nu heb is cosmetisch niet de mooiste. En technisch blijkbaar ook niet. :tooth: Maar deze wordt hier in de wijk tenminste wel met rust gelaten. Zie hier genoeg auto's in de straat staan waar regelmatig krasjes en deukjes bij komen.

Plaats reactie