Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4 + clubsport

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
ASW

Re: 2012 Porsche Cayman 981

Bericht door ASW » 19 nov 2013, 15:56

Robin schreef:'n steigerend paardje ofzo op 't motorblok staan:)
Dan zit je in het goede topic!

of bedoelde je dat niet? :)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 nov 2013, 16:08

ASW schreef:Hardcore is moeilijk te definiëren? Eens.

Zoals jullie wellicht weten heb ik een 964 RS Cup (replica) volledig naar eigen smaak laten opbouwen. Waar ik dacht dat mijn eerdere Lotus of 996 GT3 hardcore waren, besef ik me nu dat het altijd nog weer 'harder' kan. Ik ben dan ook blij met gemaakte keuzes (is ook weleens anders geweest). Temeer omdat ik nu na twee maanden sturen in de 550d het gevoel heb dat ik mag genieten van het 'beste' uit twee werelden.

Als Porsche en BMW rijder stel ik dat Porsche in de basis meer sportauto is dan een snelle BMW. Mij is afgelopen weekend nog gezegd dat een 1M een ultieme compromis auto is en dat durf na een klein stukje sturen ik wel te onderschrijven. Mijn verwachtingen waren hoog, mede om de lofzang over de 1M op dit rijders-forum. De auto heeft mij niet gepakt helaas.

Een Cayman en 911 zijn uitstekend dagelijks inzetbaar mits het vervoer zich beperkt tot 2 volwassenen. Zeker voor een verzameling petrolheads als wij op dit forum (even generaliseren). Zoek je meer compromis dan ben je uitstekend af met de M of M sport lijn van BMW. Zoek je meer hardcore dan heeft Porsche nog een GT3 of eerder gebouwde RS modellen en (niet te vergeten) de Cayman R.

Mijn 2 centen.. :)

De omstandigheden en banden waren niet best, de 1e indruk ook niet :D

Kortom, we gaan nog een keer, vers rubber, niet door de blubber, 20 graden plus.............en dan nog eens je mening :df:

Komt goed, echt....

Diepe buiging overigens voor de M550D, man man, niet normaal meer.........

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 19 nov 2013, 16:33

997S Mk1 was wel lekker koppelrijk inderdaad ASW:) Daarbij is de M3 V8 een stakker imo.
romo schreef:Diepe buiging overigens voor de M550D, man man, niet normaal meer.........
Daar had IK dan weer te hoge verwachtingen van na 'n middagje met dat ding.

ASW

Bericht door ASW » 19 nov 2013, 19:45

romo schreef:
De omstandigheden en banden waren niet best, de 1e indruk ook niet :D

Kortom, we gaan nog een keer, vers rubber, niet door de blubber, 20 graden plus.............en dan nog eens je mening :df:

Komt goed, echt....

Diepe buiging overigens voor de M550D, man man, niet normaal meer.........
Ik vond het een geweldige dag met een hoop driving fun! De 1M is een geweldige auto die er fantastisch uitziet, begrijp me niet verkeerd. Ik ben je ook dankbaar dat ik even heb mogen sturen en ook je nieuwe aanbod is niet te versmaden. Mijn verwachtingen waren erg hoog en zijn helaas niet ingelost zover.
Robin schreef:
romo schreef:Diepe buiging overigens voor de M550D, man man, niet normaal meer.........
Daar had IK dan weer te hoge verwachtingen van na 'n middagje met dat ding.
Ik heb precies hetzelfde gehad na een middagje sturen. Weinig verschil met mijn nog geen 2 jaar oude 535d was mijn conclusie waarbij ik als rwd-fan ook aanhikte tegen awd. Na ik besloten had voorlopig even door te rijden zei mijn dealer 'neem nou eens een weekje mee'. En toen gebeurde het! In alle omstandigheden koppel, grip, iets verfijnder en een lekker nepgeluidje. En dan het vooruitzicht om als één van de eersten het zogenaamde 2014 model samen te stellen; ik was om.

Zoals geschreven heb ik na 2 maanden geen moment spijt gehad en had ik verwacht afgelopen zondag het eerste moment van een 'jammer-gevoel' te ervaren. Ik ging immers op pad met een paar mooie benzine M modellen. Bij thuiskomst echter louter een big smile over de dag en mijn dieseltje. :D

Sperdy

Bericht door Sperdy » 19 nov 2013, 23:22

ASW schreef:...Na ik besloten had voorlopig even door te rijden zei mijn dealer 'neem nou eens een weekje mee'. En toen gebeurde het! In alle omstandigheden koppel, grip, iets verfijnder en een lekker nepgeluidje...
Ben jij d'r ff ingetuind. Goeie verkopert :D

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 20 nov 2013, 21:22

Nou, je kreeg het ding een week mee, daar heb ik enigszins andere ervaringen bij een niet nader te noemen Porker dealer.................... :tooth: :devil: :shithappens:

Daar het hebben ze het dan wel weer begrepen, ech wel.........

Sperdy

Bericht door Sperdy » 21 nov 2013, 13:45

romo schreef:Nou, je kreeg het ding een week mee, daar heb ik enigszins andere ervaringen bij een niet nader te noemen Porker dealer.................... :tooth: :devil: :shithappens:

Daar het hebben ze het dan wel weer begrepen, ech wel.........
Rømø, als 'men' een week nodig heeft om aan een auto te wennen, klopt er iets niet. Als je een kwartiertje stuurt in een Cayman, is dat echt voldoende om direct te voelen dat dat een griezelig goede auto is. Bak een tikkie te lang en sturen niet meer zo super mooi door el. bekrachtiging. Ok. Beetje klinisch ook wel. Voor mij had de auto een beetje GT-gevoel, maar goed, ik rijd ook Boxster Spyder :devil: :D Maar overall absolute topklasse. Zeer zeker een beter onderstel dan mijn generatie Porsie boxster/Cayman. Vooral dat onderstel is in mijn optiek de grote stap voorwaarts tov. vorige versie.

Hetzelfde geldt trouwens ook voor je 1M. Na 500 meter sturen in dat ding, merk je de geweldige branie-kwaliteiten van dat ding. Dat kan gewoonweg nooit tegenvallen, voor een echte DF-petrolhead. :). Het verbaast mij dus dat iemand het karakter van een 1M niet kan waarderen, dan is er iets niet goed met de auto geweest.

Macboy

Bericht door Macboy » 23 nov 2013, 00:58

Robin: met een M550d een M135i voorblijven op de Macboy route zegt toch wel iets ...

Robin

Bericht door Robin » 23 nov 2013, 08:15

Macboy schreef:Robin: met een M550d een M135i voorblijven op de Macboy route zegt toch wel iets ...
a)Een M135i is serieus trager dan 'n 1M
b)Macboy moet eens investeren in rijtrainingen voor zichzelf
c)a en b
d) zie http://www.ns.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

:tooth:

Macboy

Bericht door Macboy » 23 nov 2013, 09:39

Een 1M is dus absoluut niet sneller dan een M135i. Dat hebben we op de snelweg meerdere malen vanaf 100km/h uitgeprobeerd tot 250km/h. De auto kruipt langzaam maar gaat om paar centimeters. In zijn V vanaf 120 loopt de M135i zelfs iets uit. Pas na 250km/h komt de 1M voorbij vanwege hogere top.

En ik reed op de Macboy route zelf in de M550d want Ruben zat in de M135i achter mij. Laat hem maar reageren hier.

Robin

Bericht door Robin » 23 nov 2013, 10:03

Tja, mijn 1M is dus echt wel sneller dan de M550d Ilija. De ene 1M is de andere niet(?)

Dan is 't een aanname van mij dat mijn 1M sneller is dan 'een M135i'. Misschien heb ik 't mis...Ook mede doordat de 0-10-160-200 tijden in de bladen ten voordele van de 1M werken.

Macboy routeverhaal is natuurlijk onzin. Als ik iemand anders dan Andre en Wouter in mijn 1M laat rijden benut die gegarandeerd het potentieel niet volledig. Logisch.

Ontopic weer:)

ErikS

Bericht door ErikS » 23 nov 2013, 10:17

Tja, mijn 1M is dus echt wel sneller dan de M550d Ilija. De ene 1M is de andere niet(?)
Naast elkaar gehad dan?

Een 1M voelt in ieder geval veel sneller aan door beleving, die de M550D mist tov zo'n kleine opgepompte einser.
Mijn cabrio voelt veel sneller dan mijn A4. Het dak ruist, het blok schreeuwt het uit.. De A4 gaat gemoedelijk, vermogen over de 4 wielen... Voelt veeeeeeel slomer aan. Maar dat is ie niet.

Robin

Bericht door Robin » 23 nov 2013, 10:20

ErikS schreef:
Naast elkaar gehad dan?

Een 1M voelt in ieder geval veel sneller aan door beleving, die de M550D mist tov zo'n kleine opgepompte einser.
Mijn cabrio voelt veel sneller dan mijn A4. Het dak ruist, het blok schreeuwt het uit.. De A4 gaat gemoedelijk, vermogen over de 4 wielen... Voelt veeeeeeel slomer aan. Maar dat is ie niet.
Mijn test was dat vanaf een bepaald stuk weggedeelte tot een bepaald stuk/afslag ik met de 1M accellererend op snelheid xxx uitkwam en met die M550d op snelheid xxx, waarbij die laatste de snelheid 10kmh lager lag dan bij de eerste.

Verder snap ik je punt hoor.

Ik reed 'n F11(station dus) die doet 0-160 in 12 sec. 1M 10,5. 200 in net geen 20. 1M in 17 of beter zelfs.

Vandaar. Gewoon. :tooth:

Macboy

Bericht door Macboy » 23 nov 2013, 10:48

Robin ik reed niet in mijn eigen auto maar Ruben ook niet. Maar hij kom me maar met moeite bijhouden. Dat zegt toch wel genoeg over datgene wat sommige mensen als boot betitelen, maar wat op een bochtig bergweggetje dus mega snel blijkt te zijn. Zwaar aanvoelen betekent niet dat het ook langzaam gaat. Ik denk dat jij daar de denkfout begaat.

ASW

Bericht door ASW » 23 nov 2013, 10:55

Ik heb hier filmpjes van en zal mijn dochter (ik niet handig) vragen wat te knippen en te plakken. Maar zowel de sprints tussen de M135i en M550d als tussen de M135i en 1M waren allemaal gelijkwaardig. Louter op top een miniem verschil waarbij de diesel sneller was dan de hatchback. Naar ik begreep begrenst de 1M pas bij 270 en loopt die dus pas uit na 250. Dit is puur hoe wij het in de praktijk hebben ervaren.

Over de boot: een week na datum nog steeds onder de indruk van één rondje sturen op de ring :df:

Robin

Bericht door Robin » 23 nov 2013, 11:07

Ach dat zal allemaal. Nu heb ik 'n vermoeden dat mijn 1m ook geen 340pk heeft:)

Verder vond ik de M550d op 'n bochtig stukje en klaverblad gewoon echt zwaar(want 1900+ kilo?) tov een lichtere wagen. Daar zit geen denkfout bij Ilija. Dat heet physics/realiteit:)

Op de snelweg zal 't mekaar geen bal uitmaken ook al zal 't eens een wagenlengte zijn of 2, dan nog.
Punt was dat voor ongeveer de snelste diesel ter wereld ik meer had verwacht. Nu is uit 'n 1M komen(qua motor en explosiviteit) en in 'n andere kar stappen ook even wennen aan de non explosiviteit etc. Dat weet ik.

ErikS

Bericht door ErikS » 23 nov 2013, 11:08

Robin schreef:
ErikS schreef:
Naast elkaar gehad dan?

Mijn test was dat vanaf een bepaald stuk weggedeelte tot een bepaald stuk/afslag ik met de 1M accellererend op snelheid xxx uitkwam en met die M550d op snelheid xxx, waarbij die laatste de snelheid 10kmh lager lag dan bij de eerste.

Verder snap ik je punt hoor.

Ik reed 'n F11(station dus) die doet 0-160 in 12 sec. 1M 10,5. 200 in net geen 20. 1M in 17 of beter zelfs.

Vandaar. Gewoon. :tooth:

:thumbup:

Robin

Bericht door Robin » 23 nov 2013, 11:22

Hey maar even wat anders. De Cayman:)

Volgens mij zo ongeveer de scherpste vastdakauto te koop. Dat staat toch in schril contrast met 'n 1M/M135i, laat staan 'n 550d(die blijkbaar als aardig agile werd bestempeld op 'n bergweggetje)?

Dan ben ik even de weg kwijt in het hele verhaal. Zal aan mij liggen. :lol:

romo

Bericht door romo » 23 nov 2013, 12:13

Op de snelweg maakt het mekaar allemaal niets, je krijgt een paar meter, je laat een paar meter al naar gelang reactie en verkeers omstandigheden............de rest is allemaal cafe/borrelpraat........

1M heeft ook een zeer ongunstige Cw waarde, paar PK meer maakt dat op bijna topsnelheid ook niet goed, het ligt allemaal heel dicht bij elkaar, te weinig verschil om je druk over te maken IMHO

Dat de motorische karakters verschillend zijn en daarmee de beleving is evident. Maar dat zegt niets over snelheid.

Op een circuit ligt het iets anders, daar is massa geldend uiteraard.

De omstandigheden in de Eiffel waren verre van ideaal, koud, glad en mistig, mijn banden achter kaal en dan is het snel klaar, dan is het zelfs link om vol los te gaan ( los voor mij met een dikke korrel zout uiteraard :tooth: )

OT

Ik denk dat een Cayman met de autobahn tussensprintjes mooi het nakijken heeft, mooi agiel ding, maar geen kans tegen rollend turbo geweld op een snelweg....... :tooth:

Macboy

Bericht door Macboy » 23 nov 2013, 13:29

Robin de Cayman is een rasechte sportwagen. De 1M een compromis.

Dat lijkt me inmiddels meer dan helder.

Robin

Bericht door Robin » 23 nov 2013, 13:39

Macboy schreef:Robin de Cayman is een rasechte sportwagen. De 1M een compromis.

Dat lijkt me inmiddels meer dan helder.
Mee eens hoor.

Dat zie je ook in slalom/G krachten /remweg/wedeln kmh etc terug in die Cayman Sportautotest van laatst, daarin onloopt de 1M de Cayman op bijna geen haar, de Cayman rasecht en de 1M inderdaad een compromis....
Instuursnelheden/midbend eindsnelheden rechte stuk Klein Hockenheim, het scheelt bijna niks. Zo zie je maar weer.

dvh

Bericht door dvh » 23 nov 2013, 14:25

Wat is dan de meerwaarde van een rasechte sportwagen in een geval als deze?
:)

Ben ik ook wel benieuwd naar.

romo

Bericht door romo » 23 nov 2013, 14:36

dvh schreef:Wat is dan de meerwaarde van een rasechte sportwagen in een geval als deze?

Das exact de reden IMHO dat een Cayman ideaal is al 2e auto NAAST een M.........

GTRene

Bericht door GTRene » 23 nov 2013, 14:41

dvh schreef:Wat is dan de meerwaarde van een rasechte sportwagen in een geval als deze?

het verschil tussen net wel sex of net geen sex?
:mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Robin

Bericht door Robin » 23 nov 2013, 15:05

De term rasechte sportwagen is natuurlijk totaal misleidend in dit verhaal, de term compromis ook. :)

Als er maar 2 personen in passen is 't 'n rasechte sportwagen. Zoiets:)

Want 'n Cayman is dan ook 'n compromis, want ze kunnen 'm bijv easily sneller maken dan de Elfer, maar doen 't niet. Met de bekende redenen Hij heeft 'n beperkt aantal pk's etc.

Vraagje: Zit er standaard op any Cayman een mech sperdiff of is dat 'n optie? Ingeval van dat laatste, weer 'n compromis.

Plaats reactie