
Extra PK's: de cold air intake...
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Extra PK's: de cold air intake...
Of beter: de mythe 

- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Extra PK's: de cold air intake...
Dit blijft een eeuwenlange discussie.
Mijn mening:
Als je het meeste vermogen wilt, hou dan gewoon de standaard luchtfilterbox. Deze hebben eigenlijk altijd een 'snorkel' vanaf de voorbumper die voor frisse lucht zorgt. Evt een inlegfiltertje van bijv. K&N zou nog een klein beetje kunnen helpen.
...maar: Het mooiste geluid wat je van een auto kunt krijgen is imo het aanzuiggeluid van de motor. Vervang je luchtfilterbox door een openluchtfilter en je hebt een mooier en harder motorgeluid. Dit betekent echter wel dat de motor z'n lucht opzuigt direct vanuit de motorruimte, waardoor hij dus wel echt warme lucht opzuigt. En warme lucht is minder dicht waardoor je dus minder vermogen hebt. Dit is gewoon zo.
Dus wat doe je dan? Dan verplaats je het filter naar beneden, of ergens anders achter de bumper zodat hij frisse lucht krijgt. Dan heb je èn harder motorgeluid, zònder vermogensverlies.
Kortom: Het gaat imo over het minder verliezen van vermogen. Vermogen erbij krijgen is imo de grootste onzin.
Mijn mening:
Als je het meeste vermogen wilt, hou dan gewoon de standaard luchtfilterbox. Deze hebben eigenlijk altijd een 'snorkel' vanaf de voorbumper die voor frisse lucht zorgt. Evt een inlegfiltertje van bijv. K&N zou nog een klein beetje kunnen helpen.
...maar: Het mooiste geluid wat je van een auto kunt krijgen is imo het aanzuiggeluid van de motor. Vervang je luchtfilterbox door een openluchtfilter en je hebt een mooier en harder motorgeluid. Dit betekent echter wel dat de motor z'n lucht opzuigt direct vanuit de motorruimte, waardoor hij dus wel echt warme lucht opzuigt. En warme lucht is minder dicht waardoor je dus minder vermogen hebt. Dit is gewoon zo.
Dus wat doe je dan? Dan verplaats je het filter naar beneden, of ergens anders achter de bumper zodat hij frisse lucht krijgt. Dan heb je èn harder motorgeluid, zònder vermogensverlies.
Kortom: Het gaat imo over het minder verliezen van vermogen. Vermogen erbij krijgen is imo de grootste onzin.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Extra PK's: de cold air intake...
idd niet veel, de fabrieks opstelling zag ik 227hp en de cold air buiten zag ik 233hp
toch leuk 5hp in dat geval en een gelijk blijvende temp lijn zag ik
het gaat ook vaak om het gevoel en geluid e.d. wellicht de combo en cold air + chip tuning en dat op elkaar afgesteld = DF
toch leuk 5hp in dat geval en een gelijk blijvende temp lijn zag ik

het gaat ook vaak om het gevoel en geluid e.d. wellicht de combo en cold air + chip tuning en dat op elkaar afgesteld = DF

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Extra PK's: de cold air intake...
Het gaat bij CAI's om zoooo veel meer factoren dan alleen een groot filter op een koele plek neerhangen.
- Inlaatdiameter
- Filtergrootte en filtratiemedium (groter is niet altijd beter)
- Inlaatradii buizen (ideaal te controleren met CFD)
- Positie van de MAF
- Enz.
Dit is exact de reden waarom niet alle merken even goed zijn.
OEM luchtfilterhuizen zijn van origine veelal gemaakt om aanzuiggeluid te dempen ivm typegoedkeuring, maar worden tegenwoordig steeds innovatiever. Dit in combinatie met tientallen sensoren die het blok efficient laten lopen, maakt het steeds moeilijker om PK's te winnen zonder in de ECU te duiken. Maar het is zeker nog te doen met alleen een CAI. Er gaat echter veel meer ontwikkelingstijd inzitten dan pakweg 10 jaar geleden.
Ask me how I know...
- Inlaatdiameter
- Filtergrootte en filtratiemedium (groter is niet altijd beter)
- Inlaatradii buizen (ideaal te controleren met CFD)
- Positie van de MAF
- Enz.
Dit is exact de reden waarom niet alle merken even goed zijn.
OEM luchtfilterhuizen zijn van origine veelal gemaakt om aanzuiggeluid te dempen ivm typegoedkeuring, maar worden tegenwoordig steeds innovatiever. Dit in combinatie met tientallen sensoren die het blok efficient laten lopen, maakt het steeds moeilijker om PK's te winnen zonder in de ECU te duiken. Maar het is zeker nog te doen met alleen een CAI. Er gaat echter veel meer ontwikkelingstijd inzitten dan pakweg 10 jaar geleden.
Ask me how I know...
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Extra PK's: de cold air intake...
How do you know?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Extra PK's: de cold air intake...
Ik reageer verder niet meer in dit draadje.matthyssie schreef:How do you know?

- Riceaux
- Berichten: 8202
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Extra PK's: de cold air intake...
Gokje.. Joost werkt bij K&N..///Joost schreef:Ik reageer verder niet meer in dit draadje.matthyssie schreef:How do you know?
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Extra PK's: de cold air intake...
De schade valt mij nog mee btw. Ik heb getunede motoren minder zien doen dan voordat ze bewerkt waren 

- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Extra PK's: de cold air intake...
Hoe zit het dan eigenlijk met dit soort systemen:
http://www.professionele-alfaromeo-serv ... rollenbank" onclick="window.open(this.href);return false;
De BMC CDA. Is dit nou echt zo'n goed systeem? Op markplaats staan dergelijke replica setjes voor zo'n €50. Zou dit niet hetzelfde effect geven?
http://www.professionele-alfaromeo-serv ... rollenbank" onclick="window.open(this.href);return false;
De BMC CDA. Is dit nou echt zo'n goed systeem? Op markplaats staan dergelijke replica setjes voor zo'n €50. Zou dit niet hetzelfde effect geven?
- Martijn M
- Berichten: 3660
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Extra PK's: de cold air intake...
Dat zijn de zogenaamde 'enclosed induction' kits. Die BMC's hebben een toevoerslang erbij zitten zodat je ergens koude lucht kan pakken. De 'hitte' in het motorcompartiment komt hierdoor amper in het luchtfilter, dan heeft het wel nut.
Ik zou overigens niet voor een replicasetje gaan. BMC's hebben speciaal gevormde filters erin zitten, en die reps hebben gewoon een cone filter volgens mij. Al moet ik toegeven dat zo'n BMC aardig aan de prijs is...
Ik zou overigens niet voor een replicasetje gaan. BMC's hebben speciaal gevormde filters erin zitten, en die reps hebben gewoon een cone filter volgens mij. Al moet ik toegeven dat zo'n BMC aardig aan de prijs is...
- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Extra PK's: de cold air intake...
Zag het inderdaad ook al op MP voorbij komen, vraag me af wat het doet. Misschien leuk om te proberen voor dat geld. Wel vraag ik me af of deze vermogenswinsten op de Alfa site ook met chiptunen is en dus niet enkel het filtertje.matthyssie schreef:Hoe zit het dan eigenlijk met dit soort systemen:
http://www.professionele-alfaromeo-serv ... rollenbank" onclick="window.open(this.href);return false;
De BMC CDA. Is dit nou echt zo'n goed systeem? Op markplaats staan dergelijke replica setjes voor zo'n €50. Zou dit niet hetzelfde effect geven?
- matthyssie
- Berichten: 6226
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
- Locatie: VAM-berg
Re: Extra PK's: de cold air intake...
Volgens mij gaat het indd gewoon om het gesloten systeem. Maar goed, mijn Mazda heeft af-fabriek ook al een gesloten systeem dus zou het geen winst opleveren..
-
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Re: Extra PK's: de cold air intake...
Geen winst in vermogen, wel verlies in verbruik. Maar des te meer winst in aanzuiggeluid
5 years ago;
[vimeo]http://www.vimeo.com/1317443[/vimeo]

5 years ago;
[vimeo]http://www.vimeo.com/1317443[/vimeo]
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: Extra PK's: de cold air intake...
httpss://vimeo.com/6855397" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook maar 1 met een CAI
Krijg het niet in de player hier afgebeeld :S
Ook maar 1 met een CAI
Krijg het niet in de player hier afgebeeld :S
- Luco
- Berichten: 29388
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Extra PK's: de cold air intake...
BMC CDA kitjes werken echt wel
Op de Seat scheelde het nieuwe setje ivm het oude setje 6pk ofzo
Op de 5 hebben we het open luchtfilter alleen maar omdat het een mooi geluid geeft (wel afgeschermd met aanvoer koude lucht)
Maar of het vermogen scheelt?????Lekker belangrijk
Op de racevijf scheelde een ander filter met huis 1,6 pk

Op de Seat scheelde het nieuwe setje ivm het oude setje 6pk ofzo
Op de 5 hebben we het open luchtfilter alleen maar omdat het een mooi geluid geeft (wel afgeschermd met aanvoer koude lucht)
Maar of het vermogen scheelt?????Lekker belangrijk

Op de racevijf scheelde een ander filter met huis 1,6 pk


- EvdP
- Berichten: 6747
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Extra PK's: de cold air intake...
[vimeo]http://www.vimeo.com/6855397[/vimeo]frank de jonge schreef:httpss://vimeo.com/6855397
Ook maar 1 met een CAI
Krijg het niet in de player hier afgebeeld :S
(De dubbele S weg en www er voor.)
- Richard430
- Berichten: 668
- Lid geworden op: 06 nov 2011, 21:53
Re: Extra PK's: de cold air intake...
Helemaal auto afhankelijk natuurlijk. Als je een budget auto hebt, schroef je dat ding er op voor het geluid lijkt me. Bij mijn E430 heb ik alleen maar een ander inlegfilter, de originele luchtfilterbak heeft een behoorlijk grote aanvoer van koude lucht achter de grill.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Extra PK's: de cold air intake...
Ik heb zelf zoon setje gehad op de iS en 325i cabrio, gaf een erg mooi geluid wat voller dan een powerfilter.matthyssie schreef:Hoe zit het dan eigenlijk met dit soort systemen:
http://www.professionele-alfaromeo-serv ... rollenbank" onclick="window.open(this.href);return false;
De BMC CDA. Is dit nou echt zo'n goed systeem? Op markplaats staan dergelijke replica setjes voor zo'n €50. Zou dit niet hetzelfde effect geven?
Perfect op de cabrio erg stil bij rustig rijden en brullen bij vol gas.
Ook niet de nadelen van een open filter, dan houd die echt in als die goed warm is en je rijd weg bij het stoplicht.
- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Extra PK's: de cold air intake...
Had je de originele BMC of het replica setje?Jan-Willem schreef:Ik heb zelf zoon setje gehad op de iS en 325i cabrio, gaf een erg mooi geluid wat voller dan een powerfilter.matthyssie schreef:Hoe zit het dan eigenlijk met dit soort systemen:
http://www.professionele-alfaromeo-serv ... rollenbank" onclick="window.open(this.href);return false;
De BMC CDA. Is dit nou echt zo'n goed systeem? Op markplaats staan dergelijke replica setjes voor zo'n €50. Zou dit niet hetzelfde effect geven?
Perfect op de cabrio erg stil bij rustig rijden en brullen bij vol gas.
Ook niet de nadelen van een open filter, dan houd die echt in als die goed warm is en je rijd weg bij het stoplicht.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Extra PK's: de cold air intake...
Ik had die goedkope, werkte prima op de e30.
Ook flink wat montage materiaal erbij.
Bij een e30 heb je die slang niet echt nodig omdat je al bij de kap achter je koplamp uit komt.
Ook flink wat montage materiaal erbij.
Bij een e30 heb je die slang niet echt nodig omdat je al bij de kap achter je koplamp uit komt.
standaard
een adapter van een e30 met ijzeren luchtfilterhuis
De CDA
En het resultaat :pompom:
- e30touring1990
- Berichten: 2876
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: Extra PK's: de cold air intake...
Dat geeft een goede indruk! Bedankt voor het posten van de foto's;) Ik denk dat ik het voor die 5 tientjes eens ga proberen.
-
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:56
- Locatie: 010
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten