http://www.youtube.com/watch?v=YWXtiCwRH-k" onclick="window.open(this.href);return false;
Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
http://www.youtube.com/watch?v=YWXtiCwRH-k" onclick="window.open(this.href);return false;
- Joël D.
- Berichten: 3604
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 3.0
- Locatie: Gouda
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Jij had al een AB, ik moest mijn deuren nog ouderwets met een sleutel opendoen.///Joost schreef:Die van mij is makkelijker. De indrukpadjes van beide Audi afstandsbedieningen verwisselt voor een nieuwe. AB is weer als nieuw!Joël D. schreef:Gisteren de makkelijkste update ooit uitgevoerd. Afstandsbediening voor mijn CV. Relaistje omwisselen en klaar.
- RJK
- Berichten: 3671
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Twee fuseekogels van de Jaguar XJ6 vervangen. V/d week maar eens naar de garage voor de APK, kijken wat ze zeggen van de BMW V8 onder de motorkap 
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Vandaag, nadat ik alles eindelijk bij elkaar had qua remmerij en spindles/fusee's,
de eerste kant en klare GT-325 set pas gemaakt op de 2 aangeschafte L+R E36 M3.2 (gelijk aan Z3M) fusee's/spindle's.
Lekker makkelijk om die dingen bij de hand te hebben, zo kun je op je gemakkie de boel passen en meten en meten en passen en weer passen en meten enz
Klusje was iets meer werk dan ik op voorhand dacht (kwam toch iets meer bij kijken) en dus de hele middag zitten klooien, morgen nog de puntjes op de i en dan een kant en klare GT-325 set voor de liefhebber die wat groter wil en OEM BMW spullen wil (lekker makkelijk shoppen)
wat houd zo'n GT-325 kit in?
--2 geventileerde/geboorde en 2-delige remschijven in de maat 325x28 M3 E46
--2 magnesium/alu remklauwen van de 1M en diens type remblokjes.
de rest kan je allemaal weer gebruiken van je eigen remsysteem van de E36 M3.2 en of Z3M
hoe ziet dat er uit? heel wat mooier vind ik
je gaat van de 2-delig geventileerde 315 naar de wat grotere en betere 325
en natuurlijk de wat grotere remkracht en klauwen e.d. waardoor het in theorie allemaal wat
makkelijker kan en iets koeler kan blijven, met als dikke plus veel betere looks
Ook de remschijf is licht aangepast, sommige zullen zoiets overslaan maar omdat dat schijfboutje belangrijker is dan velen denken, heb ik die ook ala E36/Z3 gemaakt,
immers de E46 M en of Z4 M modellen gebruiken een ander systeem voor 'borging',
om toch de juiste borging te krijgen als de E36/Z3 M modellen, is dat ook aangepast voor een juiste werking, je kan dus al je eigen boutjes van de auto gebruiken,
nog beter zou zijn met bv nwe boutjes van het zelfde type.
Je kan eventueel ook nog dat 2de gat gebruiken voor een extra gewoon E46 M3 schijfboutje (anders dan zeg het E36 boutje), maar dan moet je ene gaatje boren in je naaf en een draaje tappen.
Maar dat 2de boutje is dan meer een 'extra' maar heeft een andere functie, ik heb het wel gedaan op mijn Hartge met de GT-345 kit, just because it is possible, maar niet echt nodig dus.
kan na wat kleine aanpassingen direct op de E36 M3.2 of Z3M spindle>
en het verschil tussen de standaard E36 M3.2 en Z3M vs de GT-325 kit
de eerste kant en klare GT-325 set pas gemaakt op de 2 aangeschafte L+R E36 M3.2 (gelijk aan Z3M) fusee's/spindle's.
Lekker makkelijk om die dingen bij de hand te hebben, zo kun je op je gemakkie de boel passen en meten en meten en passen en weer passen en meten enz
Klusje was iets meer werk dan ik op voorhand dacht (kwam toch iets meer bij kijken) en dus de hele middag zitten klooien, morgen nog de puntjes op de i en dan een kant en klare GT-325 set voor de liefhebber die wat groter wil en OEM BMW spullen wil (lekker makkelijk shoppen)
wat houd zo'n GT-325 kit in?
--2 geventileerde/geboorde en 2-delige remschijven in de maat 325x28 M3 E46
--2 magnesium/alu remklauwen van de 1M en diens type remblokjes.
de rest kan je allemaal weer gebruiken van je eigen remsysteem van de E36 M3.2 en of Z3M
hoe ziet dat er uit? heel wat mooier vind ik
je gaat van de 2-delig geventileerde 315 naar de wat grotere en betere 325
en natuurlijk de wat grotere remkracht en klauwen e.d. waardoor het in theorie allemaal wat
makkelijker kan en iets koeler kan blijven, met als dikke plus veel betere looks
Ook de remschijf is licht aangepast, sommige zullen zoiets overslaan maar omdat dat schijfboutje belangrijker is dan velen denken, heb ik die ook ala E36/Z3 gemaakt,
immers de E46 M en of Z4 M modellen gebruiken een ander systeem voor 'borging',
om toch de juiste borging te krijgen als de E36/Z3 M modellen, is dat ook aangepast voor een juiste werking, je kan dus al je eigen boutjes van de auto gebruiken,
nog beter zou zijn met bv nwe boutjes van het zelfde type.
Je kan eventueel ook nog dat 2de gat gebruiken voor een extra gewoon E46 M3 schijfboutje (anders dan zeg het E36 boutje), maar dan moet je ene gaatje boren in je naaf en een draaje tappen.
Maar dat 2de boutje is dan meer een 'extra' maar heeft een andere functie, ik heb het wel gedaan op mijn Hartge met de GT-345 kit, just because it is possible, maar niet echt nodig dus.
kan na wat kleine aanpassingen direct op de E36 M3.2 of Z3M spindle>
en het verschil tussen de standaard E36 M3.2 en Z3M vs de GT-325 kit
Laatst gewijzigd door GTRene op 14 dec 2013, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
-
Michel325i
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 23 mar 2013, 09:40
- Locatie: Breda
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Heren,
een vraag die jullie wel kunnen beantwoorden. Hoe krijg ik mijn voorschermen/ spatborden LV en RV los van een E36? Er staat nergens een echte DIY op internet.
Grt
een vraag die jullie wel kunnen beantwoorden. Hoe krijg ik mijn voorschermen/ spatborden LV en RV los van een E36? Er staat nergens een echte DIY op internet.
Grt
- Niels
- Berichten: 22544
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Mooi setje Rene 
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
thanks mannen
heb het nu helemaal af, veel foto's gemaakt helemaal uit elkaar en wat meer in elkaar geschroefd.
hier een paar foto's daar uit.
klaar om te verpakken en te verzenden naar??
bij deze set zitten nog de originele BMW M remblokjes bij, die maar kort onder die BMW M
hebben gezeten, zeg maar 90% nog, wel even to be sure iets geschuurt/gevlakt.
Heb er 2 nwe schijfboutjes ala M3 E36 en Z3M bij gedaan, heb eventueel ook nwe remklauw bouten
voor die types, maar je kan ook je eigen weer gebruiken, scheelt weer iets
allemaal gewone OEM delen, dus bij vervanging makkelijk overal verkrijgbaar voor normale prijzen.
Ik ga later nog een set als deze maken, maar eerst maar eens verkopen binnenkort.
edit linkje voor gegadigden, wees er snel bij, weg is pech>
http://link.marktplaats.nl/753798646" onclick="window.open(this.href);return false;
heb het nu helemaal af, veel foto's gemaakt helemaal uit elkaar en wat meer in elkaar geschroefd.
hier een paar foto's daar uit.
klaar om te verpakken en te verzenden naar??
bij deze set zitten nog de originele BMW M remblokjes bij, die maar kort onder die BMW M
hebben gezeten, zeg maar 90% nog, wel even to be sure iets geschuurt/gevlakt.
Heb er 2 nwe schijfboutjes ala M3 E36 en Z3M bij gedaan, heb eventueel ook nwe remklauw bouten
voor die types, maar je kan ook je eigen weer gebruiken, scheelt weer iets
allemaal gewone OEM delen, dus bij vervanging makkelijk overal verkrijgbaar voor normale prijzen.
Ik ga later nog een set als deze maken, maar eerst maar eens verkopen binnenkort.
edit linkje voor gegadigden, wees er snel bij, weg is pech>
http://link.marktplaats.nl/753798646" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door GTRene op 14 dec 2013, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
raymondw
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
E34 M5: Niets
E28 M5 niets
E39 M5: heleboel
(1) Klepdekselpakking vervangen vanwege lekkage. Was ook broodnodig na ca 170d km.


De kleppentrein ziet er wel goed uit.

De volgende keer koop ik een nieuw kleppendeksel aangezien kunststof niet inert voor olie is en ik geen zin heb om het deksel nog een keer schoon te maken.

(2) uitbouw van de passagiers-stoel van de E39/2 uitgebouwd om de bypass voor de passagier-detectie aan te sluiten, maar toen zag ik dat het kabeltje naar de control module los lag.

Hmmmm, beide draden van de sensormat waren bij het stekkertje gebroken. Er bleek nog net genoeg draad beschikbaar voor een 'fix'.

M.a.w, de 'bypass' was niet nodig..... tja kostte ook maar een paar Euro en komt t.z.t wel weer van pas, die sensormatten hebben ook niet het eeuwige leven. Al met al een uurtje werk met nul kosten... zo heb ik ze graag.
(3) Ik heb een complete set van Lemforder voor de achterwielophanging gekocht. Een draagarm heeft speling op de kogel en moet vervangen worden. Daarnaast zijn de stabilinkjes niet veel meer, speling speling en speling.

En nog een foto van de oude draagarm en stabilinkjes. Dat staat in schril contrast met dat mooie nieuwe aluminium. Daarom doe ik de rest na de winter wel; tenzij anders nodig is.

(4) Revisie ABS/DSC control unit door ACtronics in Almelo. Op het reparatie-rapport staat dat de fout is waargenomen en hersteld. Mooi! Installeren was een kwestie van vijf minuutjes en het lijkt te kloppen; de ABS/DSC/ASC+T samtenkraam blijft gedoofd. Jammer is wel dat ik dit op voorhand al wist, maar eerst de remdruk sensor en remlicht schakelaar moest vervangen om de ABS control unit ter reparatie aan te kunnen bieden en die eerste is toch een Euro of 90 ex BTW.
(5) Vandaag een nieuwe pakking voor het oliefilterhuis van de E39 besteld omdat het olielampje te lang blijft branden (3sec na start). Schijnt veelvuldig bij de M54 voor te komen. Plan A omvat het vervangen van de pakking; als dat niet helpt gaat plan B in werking, het vervangen van het oliefilterhuis zelf (178 Euro ex BTW), maar dat is bij Smudde nog nooit voorgekomen.
Openstaande punten
- VANOS seals (preventief)
- Thermostaat + waterslangen (preventief)
- 2st nieuwe Pirelli Sotto Zero 225/55R16V winterbanden (correctief).
- Andere draagarmen van de achterwielophanging (preventief)
E28 M5 niets
E39 M5: heleboel
(1) Klepdekselpakking vervangen vanwege lekkage. Was ook broodnodig na ca 170d km.


De kleppentrein ziet er wel goed uit.

De volgende keer koop ik een nieuw kleppendeksel aangezien kunststof niet inert voor olie is en ik geen zin heb om het deksel nog een keer schoon te maken.

(2) uitbouw van de passagiers-stoel van de E39/2 uitgebouwd om de bypass voor de passagier-detectie aan te sluiten, maar toen zag ik dat het kabeltje naar de control module los lag.

Hmmmm, beide draden van de sensormat waren bij het stekkertje gebroken. Er bleek nog net genoeg draad beschikbaar voor een 'fix'.

M.a.w, de 'bypass' was niet nodig..... tja kostte ook maar een paar Euro en komt t.z.t wel weer van pas, die sensormatten hebben ook niet het eeuwige leven. Al met al een uurtje werk met nul kosten... zo heb ik ze graag.
(3) Ik heb een complete set van Lemforder voor de achterwielophanging gekocht. Een draagarm heeft speling op de kogel en moet vervangen worden. Daarnaast zijn de stabilinkjes niet veel meer, speling speling en speling.

En nog een foto van de oude draagarm en stabilinkjes. Dat staat in schril contrast met dat mooie nieuwe aluminium. Daarom doe ik de rest na de winter wel; tenzij anders nodig is.

(4) Revisie ABS/DSC control unit door ACtronics in Almelo. Op het reparatie-rapport staat dat de fout is waargenomen en hersteld. Mooi! Installeren was een kwestie van vijf minuutjes en het lijkt te kloppen; de ABS/DSC/ASC+T samtenkraam blijft gedoofd. Jammer is wel dat ik dit op voorhand al wist, maar eerst de remdruk sensor en remlicht schakelaar moest vervangen om de ABS control unit ter reparatie aan te kunnen bieden en die eerste is toch een Euro of 90 ex BTW.
(5) Vandaag een nieuwe pakking voor het oliefilterhuis van de E39 besteld omdat het olielampje te lang blijft branden (3sec na start). Schijnt veelvuldig bij de M54 voor te komen. Plan A omvat het vervangen van de pakking; als dat niet helpt gaat plan B in werking, het vervangen van het oliefilterhuis zelf (178 Euro ex BTW), maar dat is bij Smudde nog nooit voorgekomen.
Openstaande punten
- VANOS seals (preventief)
- Thermostaat + waterslangen (preventief)
- 2st nieuwe Pirelli Sotto Zero 225/55R16V winterbanden (correctief).
- Andere draagarmen van de achterwielophanging (preventief)
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Is vrij simpel hoor.. Met dit plaatje moet je het toch wel redden..Michel325i schreef:Heren,
een vraag die jullie wel kunnen beantwoorden. Hoe krijg ik mijn voorschermen/ spatborden LV en RV los van een E36? Er staat nergens een echte DIY op internet.
Grt
Die boutjes bij je deur kun je losdraaien door je deur open te doen, dan kun je bij de boutjes.
-
raymondw
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Gisteren had ik teveel haast om echt goed naar het terugslagventiel te kijken; maar dank zij de 18Mpix van de TZ40 heb ik een aantal goede detailfoto's kunnen maken.

M.i is duidelijk kerf-schade te zien van de terugslagklep in het aluminium. Hierdoor loopt de olie in het oliefilter terug naar het karter. Dit verklaart eveneens dat ik 0,5ltr minder kon bijvullen dan de BMW-spec.
Nu snel een nieuw oliefilterhuis bestelllen!

M.i is duidelijk kerf-schade te zien van de terugslagklep in het aluminium. Hierdoor loopt de olie in het oliefilter terug naar het karter. Dit verklaart eveneens dat ik 0,5ltr minder kon bijvullen dan de BMW-spec.
Nu snel een nieuw oliefilterhuis bestelllen!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
ow, sluit dus niet meer en of scheef en nog wat?
dacht eerst dat je alleen de lekkage had vanwege dat rubber en wat meer druk oid, maar schijnbaar dus een combinatie van zaken waardoor dat kwam?
dus toch maar een nieuw olie filterhuis, das wel een wat duurder grapje, magoed dan krijg je ook weer goed voor elkaar, kon je verder nog wat merken dat die klep niet meer z'n werk deed zo achteraf gezien?
dacht eerst dat je alleen de lekkage had vanwege dat rubber en wat meer druk oid, maar schijnbaar dus een combinatie van zaken waardoor dat kwam?
dus toch maar een nieuw olie filterhuis, das wel een wat duurder grapje, magoed dan krijg je ook weer goed voor elkaar, kon je verder nog wat merken dat die klep niet meer z'n werk deed zo achteraf gezien?
- Niels
- Berichten: 22544
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
-
raymondw
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Hoi Rene,
1) Bij koude start blijft het oliedruk-lampje bij mijn E39/2 tot 3sec aan! Dus langzamere opbouw van oliedruk
2) Regelmatig meldingen van 'check engine oil level'; maar het peilstok niveau was altijd in orde.
3) Bij de laatste oliewissel in juni 2013 leek er ca 0,5ltr minder in te gaan als in November 2012
Punt 1 was geleidelijk; pas toen Stevie op 30/11 aangaf dat de terugslagklep wel eens defect kon zijn ging ik twijfelen. dat het lampje steeds langer blijft branden bleef onopgemerkt, vooral omdat het een daily is. Bij de dagelijkse beslommeringen let je er niet zo op! Erg tricky.
Een defecte oliepeil sensor is ook een bekend M54 issue, dus daar keek ik niet echt van op. EN of er 6ltr of 6,5ltr ingekiept kan worden voordat het peil op 90% van max staat?
Feit is wel dat die klep er voor moet zorgen dat er geen olie vanuit het filterhuis terug kan lopen naar het karter; zonder olie moet de pomp eerst een halve liter in het filter pompen, hetgeen een verklaring is voor de langere tijd die nodig is om de oliedruk op te bouwen.
Er zijn mensen die maar olie blijven kiepen omdat de check control dat aangeeft, maar dat komt enkel doordat er al 500mltr te weinig inzit en dat merk je niet; daarvoor zijn de marges groot genoeg. Totdat ze overnacht erachter komen dat het peil over max staat. Ook die berichten lees je!
Binnenkort moet de olie weer ververst worden; TWS gaat max 9000-10000km mee en dan laat ik wel weer een UOA bij Blackstone uitvoeren om te kijken hoe hard dit voor o.a. de lagers is geweest.
1) Bij koude start blijft het oliedruk-lampje bij mijn E39/2 tot 3sec aan! Dus langzamere opbouw van oliedruk
2) Regelmatig meldingen van 'check engine oil level'; maar het peilstok niveau was altijd in orde.
3) Bij de laatste oliewissel in juni 2013 leek er ca 0,5ltr minder in te gaan als in November 2012
Punt 1 was geleidelijk; pas toen Stevie op 30/11 aangaf dat de terugslagklep wel eens defect kon zijn ging ik twijfelen. dat het lampje steeds langer blijft branden bleef onopgemerkt, vooral omdat het een daily is. Bij de dagelijkse beslommeringen let je er niet zo op! Erg tricky.
Een defecte oliepeil sensor is ook een bekend M54 issue, dus daar keek ik niet echt van op. EN of er 6ltr of 6,5ltr ingekiept kan worden voordat het peil op 90% van max staat?
Feit is wel dat die klep er voor moet zorgen dat er geen olie vanuit het filterhuis terug kan lopen naar het karter; zonder olie moet de pomp eerst een halve liter in het filter pompen, hetgeen een verklaring is voor de langere tijd die nodig is om de oliedruk op te bouwen.
Er zijn mensen die maar olie blijven kiepen omdat de check control dat aangeeft, maar dat komt enkel doordat er al 500mltr te weinig inzit en dat merk je niet; daarvoor zijn de marges groot genoeg. Totdat ze overnacht erachter komen dat het peil over max staat. Ook die berichten lees je!
Binnenkort moet de olie weer ververst worden; TWS gaat max 9000-10000km mee en dan laat ik wel weer een UOA bij Blackstone uitvoeren om te kijken hoe hard dit voor o.a. de lagers is geweest.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
goede uitleg
vooral als het langzaam erin sluipt valt zoiets bijna niet op, al zijn er wat kleine dingen die anders zijn maar waar je ook vaak wat ander mogelijke oorzaken voor bedenkt en niet snel aan die klep denkt lijkt me.
vooral als het langzaam erin sluipt valt zoiets bijna niet op, al zijn er wat kleine dingen die anders zijn maar waar je ook vaak wat ander mogelijke oorzaken voor bedenkt en niet snel aan die klep denkt lijkt me.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Eergisteren de kleppendekselpakking van de Audi vervangen en het deksel van binnen schoongeboend.
Gisteren even wat klein onderhoud gedaan:
- Het handschoenenkastje heb ik weer gangbaar gemaakt (is een bekend euvel...de demper van de klep blijft hangen).
- Tevens het lelijke dealerlogootje onder het A4 logo achterop verwijderd. De OEM belettering laat ik wel gewoon zitten. Anders is het zo'n kale bedoening op de achterklep. Ik dacht dat dit met een fohn moest, maar ik kon ze er zo afpeuteren. De lijm zat vrijwel volledig aan de letters gekleefd. Even een beetje naboenen met WD40 en water en klaar is kees.
- De omlijsting van de nummerplaat achter even veranderd, zodat ik niet met een handelaarsframe rondrijd.
- Interieurfilter gecontroleerd. Het was niet heel erg vies, dus kan nog wel even.
- Luchtfilter vervangen door een K&N vervangingsfilter.
Gisteren even wat klein onderhoud gedaan:
- Het handschoenenkastje heb ik weer gangbaar gemaakt (is een bekend euvel...de demper van de klep blijft hangen).
- Tevens het lelijke dealerlogootje onder het A4 logo achterop verwijderd. De OEM belettering laat ik wel gewoon zitten. Anders is het zo'n kale bedoening op de achterklep. Ik dacht dat dit met een fohn moest, maar ik kon ze er zo afpeuteren. De lijm zat vrijwel volledig aan de letters gekleefd. Even een beetje naboenen met WD40 en water en klaar is kees.
- De omlijsting van de nummerplaat achter even veranderd, zodat ik niet met een handelaarsframe rondrijd.
- Interieurfilter gecontroleerd. Het was niet heel erg vies, dus kan nog wel even.
- Luchtfilter vervangen door een K&N vervangingsfilter.
-
raymondw
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Vanmorgen voor de tweede keer het oliefilterhuis van de E39 530i uitgebouwd, maar deze keer voor het vervangen van dit deel vanwege de defecte terugslagklep!

Los van alle details (dynamo, multiriem en vervangen van delen die ik de vorige keer stuk had gemaakt (lampje van stadslicht en F-stukje op de luchtbalg). Het oliefilterhuis komt compleet; dus met pakking en filter. Gewoon kant en klaar.

Totale turn-around tijd was iets meer dan vier uur; hetzelfde als de vorige keer bij het vervangen vand e pakking, maar ik heb nu ook tijd in het overzetten van de spanner, sensoren en de slang moeten stoppen. Daarnaast heb ik wat meer tijd geïnvesteerd om de olievervuiling van de lekkage schoon te maken.

Even met Arno (op mijn verzoek) het vier-ogen principe toegepast en het oliepeil gecontroleerd. Deze stond voor de 'eerste' start net onder max! Na de eerste start een paar minuten laten lopen en op lekkages gecontroleerd => niets te vinden, dus een Go!

Vervolgens een paar minuten gewacht en oliepeil weer gecontroleerd. Deze stond nu ruim onder het minimum. Zonder dat het check engine oil light lampje was gaan branden overigens. Maar logisch is het wel, na de eerste start moest de pomp eerst het oliefilter vullen en dat duurde ca 4sec (waargenomen a.d.h.v oliedruklampje)! Weer een paar minuten gewacht voor de verificatie; bij de tweede en derde meting bleek het oliepeil even laag. Daarna 700mltr (!) bijgevuld om weer op circa 50% van het max-peil te komen. Verder wilde ik niet gaan; dat bekijk ik morgenvroeg wel. Maar het komt overeen met de waarneming bij de laatste oliewissel in Juli dat er ruim 500mltr minder aan olie inging dan wat BMW aangaf.

Al met al een leerzaam dagje. Bij de tweede en derde herstart van vandaag ging het olielampje ruim binnen een seconde uit => Job seems to be done! Binnenkort moet ik de olie weer verversen en daarvan stuur ik een sample aan Blackstone voor een UOA. Dan zullen we zien hoe hard dit voor de lagers is geweest. Ik kan nu aan de motorloop en het ontbreken van bijgeluiden wel aannemen dat dit meevalt.
Maar, het zijn echte sluipmoordenaars.

Los van alle details (dynamo, multiriem en vervangen van delen die ik de vorige keer stuk had gemaakt (lampje van stadslicht en F-stukje op de luchtbalg). Het oliefilterhuis komt compleet; dus met pakking en filter. Gewoon kant en klaar.

Totale turn-around tijd was iets meer dan vier uur; hetzelfde als de vorige keer bij het vervangen vand e pakking, maar ik heb nu ook tijd in het overzetten van de spanner, sensoren en de slang moeten stoppen. Daarnaast heb ik wat meer tijd geïnvesteerd om de olievervuiling van de lekkage schoon te maken.

Even met Arno (op mijn verzoek) het vier-ogen principe toegepast en het oliepeil gecontroleerd. Deze stond voor de 'eerste' start net onder max! Na de eerste start een paar minuten laten lopen en op lekkages gecontroleerd => niets te vinden, dus een Go!

Vervolgens een paar minuten gewacht en oliepeil weer gecontroleerd. Deze stond nu ruim onder het minimum. Zonder dat het check engine oil light lampje was gaan branden overigens. Maar logisch is het wel, na de eerste start moest de pomp eerst het oliefilter vullen en dat duurde ca 4sec (waargenomen a.d.h.v oliedruklampje)! Weer een paar minuten gewacht voor de verificatie; bij de tweede en derde meting bleek het oliepeil even laag. Daarna 700mltr (!) bijgevuld om weer op circa 50% van het max-peil te komen. Verder wilde ik niet gaan; dat bekijk ik morgenvroeg wel. Maar het komt overeen met de waarneming bij de laatste oliewissel in Juli dat er ruim 500mltr minder aan olie inging dan wat BMW aangaf.

Al met al een leerzaam dagje. Bij de tweede en derde herstart van vandaag ging het olielampje ruim binnen een seconde uit => Job seems to be done! Binnenkort moet ik de olie weer verversen en daarvan stuur ik een sample aan Blackstone voor een UOA. Dan zullen we zien hoe hard dit voor de lagers is geweest. Ik kan nu aan de motorloop en het ontbreken van bijgeluiden wel aannemen dat dit meevalt.
Maar, het zijn echte sluipmoordenaars.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
mooie platen en mooi opgelost, kan die er weer ff tegen aan 
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
Heb 3 weken Kerstvakantie, zoals inmiddels gebruikelijk om aan de Golf te sleutelen 
Heb de motor eruit gehaald, subframe, draagarmen, voorbalken, voorfront en achteras eronder weg genomen.
Om de auto te kunnen verplaatsen staat hij nu op 4 zwenkwielen


Alles wat eronderuit is gekomen heb ik vandaag naar de straler gebracht, waar het gestraald en gecoat gaat worden.
Alles wat achter is gebleven aan klein materiaal wordt schoon gemaakt of vernieuwd.
Heb alweer een hele investeringslijst
Verdere plannen:
Kabels in de motorruimte netter maken
Lichte accu achterin monteren, kabel trekken, noodschakelaar aanbrengen
Carbon deurpanelen maken
En nog wat kleine dingen
Heb de motor eruit gehaald, subframe, draagarmen, voorbalken, voorfront en achteras eronder weg genomen.
Om de auto te kunnen verplaatsen staat hij nu op 4 zwenkwielen
Alles wat eronderuit is gekomen heb ik vandaag naar de straler gebracht, waar het gestraald en gecoat gaat worden.
Alles wat achter is gebleven aan klein materiaal wordt schoon gemaakt of vernieuwd.
Heb alweer een hele investeringslijst
Verdere plannen:
Kabels in de motorruimte netter maken
Lichte accu achterin monteren, kabel trekken, noodschakelaar aanbrengen
Carbon deurpanelen maken
En nog wat kleine dingen
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
zow...das geen half werk 
-
Online328Ti
- Berichten: 3108
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
De e39 voorzien van een:
- m3 uilaatlijn
- m50 spruitstuk
ding loopt als een malle. einddemper krijg ik er niet mooi onder... Verder emissie-eis gedoe om m door de apk te krijgen. lambdas zijn goed, geen vacuümlekken ( aanzet tot m50 mod). nieuwe cats liggen klaar maar een Co van 5.9 doet een cat ook niets mee.
als iemand tips heeft een/of tijdelijke oplossing heeft voor verlagen Co «0.59 zou fijn zijn. ik wistniet dat je ook mocht apk keuren in schorsingstijd..... dom dom dom.......
- m3 uilaatlijn
- m50 spruitstuk
ding loopt als een malle. einddemper krijg ik er niet mooi onder... Verder emissie-eis gedoe om m door de apk te krijgen. lambdas zijn goed, geen vacuümlekken ( aanzet tot m50 mod). nieuwe cats liggen klaar maar een Co van 5.9 doet een cat ook niets mee.
als iemand tips heeft een/of tijdelijke oplossing heeft voor verlagen Co «0.59 zou fijn zijn. ik wistniet dat je ook mocht apk keuren in schorsingstijd..... dom dom dom.......
-
Online328Ti
- Berichten: 3108
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
De e39 voorzien van een:
- m3 uilaatlijn
- m50 spruitstuk
ding loopt als een malle. einddemper krijg ik er niet mooi onder... Verder emissie-eis gedoe om m door de apk te krijgen. lambdas zijn goed, geen vacuümlekken ( aanzet tot m50 mod). nieuwe cats liggen klaar maar een Co van 5.9 doet een cat ook niets mee.
als iemand tips heeft een/of tijdelijke oplossing heeft voor verlagen Co «0.59 zou fijn zijn. ik wistniet dat je ook mocht apk keuren in schorsingstijd..... dom dom dom.......
- m3 uilaatlijn
- m50 spruitstuk
ding loopt als een malle. einddemper krijg ik er niet mooi onder... Verder emissie-eis gedoe om m door de apk te krijgen. lambdas zijn goed, geen vacuümlekken ( aanzet tot m50 mod). nieuwe cats liggen klaar maar een Co van 5.9 doet een cat ook niets mee.
als iemand tips heeft een/of tijdelijke oplossing heeft voor verlagen Co «0.59 zou fijn zijn. ik wistniet dat je ook mocht apk keuren in schorsingstijd..... dom dom dom.......
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
die van mij is ook altijd moeilijk om qua Co door de APK te krijgen, lukt altijd wel maar dan moet die eerst een hele tijd draaien zeg maar.
destijds stelde ik wel eens voor (wel vaker overigens) dat het het beste is eerst de Co test te doen zodra ik daar ben, dan is de auto nog warm e.d. anders duurt het een tijdje voor het 'acceptable" is...maja ze luisteren nooit en komen dan van hun gang van zaken af oid of denken/zeggen dat ze wel vaker een APK doen
achja....maar dat kan dus helpen, zorgen dat die goed op bedrijfstemp is en bv er ruim voor die tijd goede benzine in te doen en lekker ff genieten zodat alles goed schoon brand?
destijds stelde ik wel eens voor (wel vaker overigens) dat het het beste is eerst de Co test te doen zodra ik daar ben, dan is de auto nog warm e.d. anders duurt het een tijdje voor het 'acceptable" is...maja ze luisteren nooit en komen dan van hun gang van zaken af oid of denken/zeggen dat ze wel vaker een APK doen
achja....maar dat kan dus helpen, zorgen dat die goed op bedrijfstemp is en bv er ruim voor die tijd goede benzine in te doen en lekker ff genieten zodat alles goed schoon brand?
-
Online328Ti
- Berichten: 3108
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
GTRene schreef:die van mij is ook altijd moeilijk om qua Co door de APK te krijgen, lukt altijd wel maar dan moet die eerst een hele tijd draaien zeg maar.
destijds stelde ik wel eens voor (wel vaker overigens) dat het het beste is eerst de Co test te doen zodra ik daar ben, dan is de auto nog warm e.d. anders duurt het een tijdje voor het 'acceptable" is...maja ze luisteren nooit en komen dan van hun gang van zaken af oid of denken/zeggen dat ze wel vaker een APK doen![]()
achja....maar dat kan dus helpen, zorgen dat die goed op bedrijfstemp is en bv er ruim voor die tijd goede benzine in te doen en lekker ff genieten zodat alles goed schoon brand?
The Italian way ken ik, dat brengt ook geen soelaas. Ik hoorde van Honda fanaten dat zij met katvervanger de benzinedruk verlagen... Ik ben niet van die trucjes maar goed. Een boete zit ik ook niet op te wachten.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?
De koppakking vervangen en gelijk ook maar de distributie gedaan, het front lag er toch af. Ging niet helemaal zonder slag of stoot. Precies 1 fucking boutje van de krukaspoelie ging dol. Kolere-inbusboutjes..
Maar... hij doet 't weer!
En nu hopelijk zonder koelvloeistof op te eten. 
Maar... hij doet 't weer!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Baidu [Spider], Thomas H en 2 gasten
